Suosittelen laittamaan virimoottorin autoon ja ajaa kisoissa, joissa on yksi treeni ja mahdollisesti kolme alkuerää niin voi mieli muuttua :) Pitää muistaa että kisoissa ei ole satoja kuskeja ajamassa sitä pitoa ja tekemässä olosuhteista stabiileja. Kisan luonne muuttuisi esim FTQ:sta ajettaessa aivan totaalisen toiseksi, jolloin vain viimeisellä erärundilla olisi merkitystä. Ei olisi kovinkaan erikoista että joku pilaa toisen ajon itse epäonnistuessaan. Pisteillä kun mennään niin sillon on huomattavasti parempi tilanne kaikille ajaa siitä finaalipaikasta ilman kikkailua.
FTT-sarja on kuitenkin SM-sarja TSM-10 luokalle. Jos puitteita ja ajoformaattia aletaan karsia kansallisten luokkien alempien finaalien ehdoilla, niin se ei vain ole hyvä asia. Kuten joku kerran totesi, ei mäkihypyssäkään ne jotka jää toiselta kierrokselta hyppää enää sijasta 31+ uudelleen. No joo, huono esimerkki.
Meillä kuitenkin sitä ajoa oikeasti tulee aika paljon, ei kuitenkaan liikaa, muttei myöskään liian vähän jos erona on yksi erä finaaleissa. Mielestäni SM-sarjan arvoista on ajaa nykyisellä kaavalla = ajomäärät ennallaan, tai ei ainakaan vähempää.
Lisäksi jos olisi vain esim yksi treenirundi niin ne kelle rata/matto/olosuhteet on tutut olisivat melkoisessa etulyöntiasemassa. Ymmärrän ettei tällaisia asioita kaikki mieti, jollei aja siitä voitosta vaan käy kisoissa kokeilemassa vauhtia ilman sen kummempaa tulostavoitetta, mutta kärjessä tilanne korostuu. Näkisin itse että 2/3 laskettaessa ehdottomasti kärkipää voittaa ja häntäpää häviää entistä enemmän, mutta saapahan ajaa ehkä ennakoitua alemmassa finaalissa...