Aloitin sitten uuden aiheen, kun ei vähään aikaan ollut muihin samankaltaisiin aiheisiin kirjoiteltu. Tässä tulis vähä kysymyksiä harjattomista moottoreista ja nopeudensäätimissä. Osa kysymyksistä saattaa vaikuttaa vähä yksinkertaisilta, mutta ei ole tullut tässä harrastevuosina perehdyttyä noihin. Aloitetaas!
1) mitä harjattomissa moottoreissa tarkoittaa kv? (Kilovoltti?)
2) mikä on sensorless, tai sensored? Joku sensori?
3) Nopeudensäätimissä A? Kuten Turnigy Trackstar 80A sensored Esc?
4) moottoreissa inrunner?
5) moottoreissa Pole? Kuten turnigy 2080 kv 4 pole inrunner brushless motor.
6) mitä tarkoittaa moottoreissa T? Kuten: turnigy trackstar 12,5 t motor.
Kiitoskia kaikille vastanneille!
1) KV ei ole lyhenne kilovoltista, ihan vaan KV. Suomeks tuo helposti kääntyy sen tarkoittamaan asiaan eli kierroksia per voltti. 3000kv moottori pyörii 2s akulla = 3000 x 7.4 = 22200 kierrosta per minuutti (ilman kuormaa).
2) Sensored moottoreissa on anturit, sensorless ei ole. Antureiden avulla nopeudensäädin pysyy paremmin kärryillä moottorin toiminnasta ja pystyy sitä paremmin ohjaamaan. Tämän myötä kaasu vaste on tarkempi ja tasaisempi. Moottori myös toimii hieman paremmalla hyötysuhteella.
3) A arvo nopeudensäätimessä viittaa virran sieto kykyyn. 80A nopari kestää valmistajan mukaan 80A virtaa.
4) Moottoreita on In ja Out runnereita. Autokäytössä Inrunnerit, eli kannun sisällä olevat osat pyörivat ja outrunner joita mm käytetään helikoptereissa jolloin koko kannu pyörii.
http://www.electronoobs.com/images/Circuitos/tut_7/inrunner_outrunner.png5) Puolien määrä moottorissa, mitä enemmän puolia sitä voimakkaampi moottori yleisesti ottaen on = tehokkaampi. Outrunner tyyppiset moottorit ovat yleensä tehokkaampia ja paremmalla hyötysuhteella koska niissä on huomattavasti enemmän puolia, (8-14 vs inrunner 2-4)
6) Autopuolelle tutustuessa tuo T arvo itseäkin hieman hämäsi koska koptereiden (ja lennokeiden ?) kanssa tulee aina käytettyä KV arvoa, T arvo lienee keksitty helpottamaan moottori valintaa. Yleisesti kuitenkin mitä pienempi T arvo sitä isompi KV arvo moottorilla on, eli jos haluat enemmän kulkua vaihda pienempi T-arvoinen moottori.
Tuossa nyt muutama vastaus, viisammat voi korjailla ja lisäillä...