Kirjoittaja Aihe: Harjattomista moottoreista ja ESC kysymyksiä  (Luettu 13707 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Gravedigger

  • KokUA RC
    • Profiili
Harjattomista moottoreista ja ESC kysymyksiä
« : 22.05.17 - klo: 21.53 »
Aloitin sitten uuden aiheen, kun ei vähään aikaan ollut muihin samankaltaisiin aiheisiin kirjoiteltu. Tässä tulis vähä kysymyksiä harjattomista moottoreista ja nopeudensäätimissä. Osa kysymyksistä saattaa vaikuttaa vähä yksinkertaisilta, mutta ei ole tullut tässä harrastevuosina perehdyttyä noihin. Aloitetaas! :grin:
1) mitä harjattomissa moottoreissa tarkoittaa kv? (Kilovoltti?)
2) mikä on sensorless, tai sensored? Joku sensori?
3) Nopeudensäätimissä A? Kuten Turnigy Trackstar 80A sensored Esc?
4) moottoreissa inrunner?
5) moottoreissa Pole? Kuten turnigy 2080 kv 4 pole inrunner brushless motor.
6) mitä tarkoittaa moottoreissa T? Kuten: turnigy trackstar 12,5 t motor.
Kiitoskia kaikille vastanneille!  :grin:

Poissa SixStars

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Harjattomista moottoreista ja ESC kysymyksiä
« Vastaus #1 : 23.05.17 - klo: 09.21 »
Aloitin sitten uuden aiheen, kun ei vähään aikaan ollut muihin samankaltaisiin aiheisiin kirjoiteltu. Tässä tulis vähä kysymyksiä harjattomista moottoreista ja nopeudensäätimissä. Osa kysymyksistä saattaa vaikuttaa vähä yksinkertaisilta, mutta ei ole tullut tässä harrastevuosina perehdyttyä noihin. Aloitetaas! :grin:
1) mitä harjattomissa moottoreissa tarkoittaa kv? (Kilovoltti?)
= "kierrosta per voltti", eli 4700kV kone kiertää esim. täydellä 2S lipoakulla 8,4V x 4700 =  39480rpm -> isompi kV -> kovempi huippunopeus saavutettavissa mutta vähemmän vääntöä
2) mikä on sensorless, tai sensored? Joku sensori?
= juu sensori moottorissa joka kertoo sitä tukevalle nopeudensäätimelle moottorin asennon ja esim. liikkeelle lähdöt on jouhevampia ja ehkä vastaa 'kaasuun' nätimmin myös :/
3) Nopeudensäätimissä A? Kuten Turnigy Trackstar 80A sensored Esc?
= Ampeeri, nopeudensäätimen 'tehonkesto'
4) moottoreissa inrunner?
= 'sisäpyörijä' - eli esim. quadkoptereissa on tyypillisesti outrunner, jossa se ulkokuori pyörii - autoissa taas inrunner, eli 'sisuskalut' pyörii
5) moottoreissa Pole? Kuten turnigy 2080 kv 4 pole inrunner brushless motor.
= 4 pole; vääntävämpi moottori kuin halvempi 2 pole - kalliimpi toki myös
6) mitä tarkoittaa moottoreissa T? Kuten: turnigy trackstar 12,5 t motor.
= 'lankamäärä' ( turns ) - isompi lukema -> enemmän vääntöä + hitaampi kierrosluku eli kV ( crawlereissa esim. ) - pieni T kuten vaikka 4.5T taas vie esim. kevyttä drifteriä niin maan pirusti, mutta vääntöä ei taas riitä painaviin autoihin
Kiitoskia kaikille vastanneille!  :grin:

^ tuolla nyt omat selostukset, korjatkaa täydentäkää jos meni jotain pärssiilleen  :tongue:
Kyosho Fazer EP Subaru, Traxxas Stampedet 2WD + 4WD, Kyosho Jetstream 800 vintagepaatti FOR SALE !, Quanum Nova Pro quadkopteri

Poissa Bnito

  • PRCA
    • Profiili
Vs: Harjattomista moottoreista ja ESC kysymyksiä
« Vastaus #2 : 23.05.17 - klo: 09.41 »
Aloitin sitten uuden aiheen, kun ei vähään aikaan ollut muihin samankaltaisiin aiheisiin kirjoiteltu. Tässä tulis vähä kysymyksiä harjattomista moottoreista ja nopeudensäätimissä. Osa kysymyksistä saattaa vaikuttaa vähä yksinkertaisilta, mutta ei ole tullut tässä harrastevuosina perehdyttyä noihin. Aloitetaas! :grin:
1) mitä harjattomissa moottoreissa tarkoittaa kv? (Kilovoltti?)
2) mikä on sensorless, tai sensored? Joku sensori?
3) Nopeudensäätimissä A? Kuten Turnigy Trackstar 80A sensored Esc?
4) moottoreissa inrunner?
5) moottoreissa Pole? Kuten turnigy 2080 kv 4 pole inrunner brushless motor.
6) mitä tarkoittaa moottoreissa T? Kuten: turnigy trackstar 12,5 t motor.
Kiitoskia kaikille vastanneille!  :grin:

1) KV ei ole lyhenne kilovoltista, ihan vaan KV. Suomeks tuo helposti kääntyy sen tarkoittamaan asiaan eli kierroksia per voltti. 3000kv moottori pyörii 2s akulla = 3000 x 7.4 = 22200 kierrosta per minuutti (ilman kuormaa).

2) Sensored moottoreissa on anturit, sensorless ei ole. Antureiden avulla nopeudensäädin pysyy paremmin kärryillä moottorin toiminnasta ja pystyy sitä paremmin ohjaamaan. Tämän myötä kaasu vaste on tarkempi ja tasaisempi. Moottori myös toimii hieman paremmalla hyötysuhteella.

3) A arvo nopeudensäätimessä viittaa virran sieto kykyyn. 80A nopari kestää valmistajan mukaan 80A virtaa.

4) Moottoreita on In ja Out runnereita. Autokäytössä Inrunnerit, eli kannun sisällä olevat osat pyörivat ja outrunner joita mm käytetään helikoptereissa jolloin koko kannu pyörii.
http://www.electronoobs.com/images/Circuitos/tut_7/inrunner_outrunner.png

5) Puolien määrä moottorissa, mitä enemmän puolia sitä voimakkaampi moottori yleisesti ottaen on = tehokkaampi. Outrunner tyyppiset moottorit ovat yleensä tehokkaampia ja paremmalla hyötysuhteella koska niissä on huomattavasti enemmän puolia, (8-14 vs inrunner 2-4)

6) Autopuolelle tutustuessa tuo T arvo itseäkin hieman hämäsi koska koptereiden (ja lennokeiden ?) kanssa tulee aina käytettyä KV arvoa, T arvo lienee keksitty helpottamaan moottori valintaa. Yleisesti kuitenkin mitä pienempi T arvo sitä isompi KV arvo moottorilla on, eli jos haluat enemmän kulkua vaihda pienempi T-arvoinen moottori.


Tuossa nyt muutama vastaus, viisammat voi korjailla ja lisäillä...

Poissa Gravedigger

  • KokUA RC
    • Profiili
Vs: Harjattomista moottoreista ja ESC kysymyksiä
« Vastaus #3 : 23.05.17 - klo: 13.37 »
Kiitoskia kaikille! Nyt on taas helpompi etiä sopiva moottori ja esc kitteihin. :)

Poissa Bnito

  • PRCA
    • Profiili
Vs: Harjattomista moottoreista ja ESC kysymyksiä
« Vastaus #4 : 23.05.17 - klo: 14.09 »
Kiitoskia kaikille! Nyt on taas helpompi etiä sopiva moottori ja esc kitteihin. :)

Kannattaa myös huomioida että tuo T arvo ei ole mikään absoluuttinen säädetty arvo tyyliin 8.5t olisi aina 4000kv. Saattaa vaihdella valmistajasta riippuen.

Poissa Gravedigger

  • KokUA RC
    • Profiili
Vs: Harjattomista moottoreista ja ESC kysymyksiä
« Vastaus #5 : 23.05.17 - klo: 16.17 »
Juuh, viel yksi mielipide kysymys: olisikohan tällanen setti ihan ok (Turnigy TrackStar Waterproof 1/10 Brushless Power System 3520KV/80A) neli puolanen ja 3520 kv motti ja 80A noppa.

Poissa 4wdkanootti

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Harjattomista moottoreista ja ESC kysymyksiä
« Vastaus #6 : 05.06.17 - klo: 15.07 »
Mainittu moottori+noppa setti riittää yleensä 2/4-vetosiin autoihin 1/10 kokoluokassa, "normaalissa" harrastekäytössä. Viimeinen siksi, että mennään tarkemmmin säästäen joka grammaa jos kisaillaan.

Se A oli Virran yksikköön, eli amppeeriin liittyvä merkintä.

(Voltti kertaa amppeeri tuo sitten wattimäärän, jonka setti annetuissa määreissä kykenee läpäsemään.)
1/1 autoissa siinä on lisää se kertaa tuhat, 45 Kilo-wattia tms, ku aiemmin vertailtiin heppoihin. Nykynuoret saattavat hevosen nähdä jos konipolliisi tulee ja pamputtaa =)  Tuntuu tehokkaalta?
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

Poissa Pyry 82

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Harjattomista moottoreista ja ESC kysymyksiä
« Vastaus #7 : 22.11.17 - klo: 21.18 »
En tiedä onko tämä oikeaksi katselu kysyä tätä, mutta kysyn kuitenkin
Minulla on trackstar 80a waterproof combo ja menin tänään talliin ja löin virrat päälle. Nopeudensäätimessä rupesi tuuletin pyörimään ja vain keltainen valo syttyi. Kokeilin uudestaan ja sama tulos. Onko kenelläkään mitään ideaa mitä voisi tehdä? Kalibrointi ohjeet eivät auta ja vastaanottimen johto oli kunnossa.

Kiitän avusta.
Kyosho DBX VE 2.0
Traxxas Slash 2WD

Poissa 4wdkanootti

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Harjattomista moottoreista ja ESC kysymyksiä
« Vastaus #8 : 25.11.17 - klo: 13.11 »
Oletko jo hakenut lähettimen säädöistä kaasun neutraalipistettä siirtelemällä?
Se ei herää jos ko paikka on siirtynyt. Ja ko paikka siirtyilee monissa lähetin/vastaanotin pareissa, kun lähettimen akku/paristo alkaa heikkenemään..
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

Poissa Pyry 82

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Harjattomista moottoreista ja ESC kysymyksiä
« Vastaus #9 : 29.11.17 - klo: 21.12 »
Kyseessä siis traxxas tq radio jossa ei muuta säätöä ole kuin ohjaus.
Kyosho DBX VE 2.0
Traxxas Slash 2WD

Poissa ylikar-h

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Harjattomista moottoreista ja ESC kysymyksiä
« Vastaus #10 : 29.11.17 - klo: 21.32 »
Kyseessä siis traxxas tq radio jossa ei muuta säätöä ole kuin ohjaus.

Voin olla  väärässä, mutta epäilen suuresti tätä, oli joskus aikoinaan kyseinen radio, ja kyllä siitä löytyi muitakin..?

Poissa tvih

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Harjattomista moottoreista ja ESC kysymyksiä
« Vastaus #11 : 30.11.17 - klo: 19.13 »
Omassa TQ-radiossa ei ainakaan nuppeja ole kuin steering trimmiin, ja set-nappulalla sai sitten servo reversen tehtyä.

Poissa Ipperu

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Harjattomista moottoreista ja ESC kysymyksiä
« Vastaus #12 : 30.11.17 - klo: 20.00 »
En tiedä onko tämä oikeaksi katselu kysyä tätä, mutta kysyn kuitenkin
Minulla on trackstar 80a waterproof combo ja menin tänään talliin ja löin virrat päälle. Nopeudensäätimessä rupesi tuuletin pyörimään ja vain keltainen valo syttyi. Kokeilin uudestaan ja sama tulos. Onko kenelläkään mitään ideaa mitä voisi tehdä? Kalibrointi ohjeet eivät auta ja vastaanottimen johto oli kunnossa.

Kiitän avusta.

Kääntyykö renkaat? Palaako vastarilla valo? Voi olla vastari sökönä. Kokeile toisella radiolla ja vastarilla jos mahdollista.
Hobao Hyper Buggy 1/8  | Associated sc10 4x4 ft | Trx E-Revo vxl 1/16 | Trx E-Revo 1/10