Kirjoittaja Aihe: 4 kennoa 1:10 touringiin?  (Luettu 8777 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
4 kennoa 1:10 touringiin?
« : 31.12.04 - klo: 13.02 »
RC Techissä on menossa mielenkiintoinen keskustelu 4 kennon sähkötouringista. Pakka menee joka tapauksessa uusiksi vuoden päästä kun sallitaan sekä hiilettömät moottorit että vapaat hiilelliset joten onko tässä ratkaisu nopeuden alentamiseen?

Poissa Mika M

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
4 kennoa 1:10 touringiin?
« Vastaus #1 : 31.12.04 - klo: 13.41 »
Meillä kertsillä about vuosi sitten taisi pari virikuskia tuota kokeilla yhdet akulliset. Tekemättä muita säätöjä kuin heittämällä mattoautoakut tursitiin, niin 12 koneilla ajoivat muistaakseni semoisia huippu stanukuskien aikoja.

Eli kyllä autot kuitenkin eteenpäin menivät. Kireempää konetta niin helpottais kulkua...

Poissa Jukka

  • Veteraani
    • Profiili
4 kennoa 1:10 touringiin?
« Vastaus #2 : 31.12.04 - klo: 13.47 »
Ainakin helpottais niitä jotka ajavat myös C-12:ta kun ei enää tarvitsisi olla kaksia eri akkuja.
Tiim Lahti | S-grafix

Poissa l150040

  • Veteraani
    • Profiili
    • Ari-Pekan RC-sivut
4 kennoa 1:10 touringiin?
« Vastaus #3 : 31.12.04 - klo: 13.57 »
Tämä sääntöuudistus on siitä mielenkiintoinen, että kuljettajalle tulee jälleen yksi vaikeustekijä lisää. Pitää valita se sopivin moottori. Ei ole kuitenkaan itsestään selvää, että se vähälankaisin moottori on paras. Nythän viriluokassa on ollut itsestään selvää, että moottorina on 12-lankainen. Otetaan esimerkiksi vaikka 7-lankainen kone.

- Tämä moottori yrittää imeä akusta enemmän virtaa kuin akku kykenee antamaan.
- Ajoajan kanssa voi tulla ongelmia. Eli akku alkaa hiipumaan ennen erän loppua
- Moottorissa on luultavasti likaakin tehoa, eli samaan tai parempaan tulokseen voisi päästä myös suurempilankaisella koneella.
- Lisäteho tuottaa lisää lämpöä, joka aiheuttaa lisää kollektorin kulumista ja lämpöongelmia

Itse olen jo jonkun aikaa pitänyt 17-lankaista konetta kaikista miellyttävimpänä. Johtuu kylläkin suurelta osalta ajotaidosta.  :wink:  On siinä kuitenkin muutakin. 17-lankaisella koneella päästään syheröisillä mattoradoilla melkein samallaiseen vauhtiin kuin 12-lankaisillakin ja ne vaativat huoltoa huomattavasti vähemmän. Harjoituksissa on myöskin kivaa, kun ajoajat ovat pitempiä. Eli odotan uudesta keskisarjasta todella mielenkiintoista luokkaa, vaikka en pääsekään siihen osallistumaan.

Kun kerran moottorin lankakierrosten rajoitus poistettiin, niin tuo neljän kennon käyttö on varmasti yksi ratkaisu vauhtien hiljentämiseen. Toisaalta tarviiko niitä vauhteja hillitä. Luulenpa, ettei nykyisillä suomalaisilla mattoradoilla pystytä vapailla ankkureillakaan ajamaan kovinkaan paljon lujempaa. Lisäksi olemassa on kuitenkin näitä lankarajoitettuja luokkia, joista voi etsiä sitä hiljaisempaa vauhtia. Oikeastaan on ihan sama, mitkä ne säännöt ovat, kunhan niitä noudatetaan.

Poissa CAi

  • Veteraani
    • Profiili
Re: 4 kennoa 1:10 touringiin?
« Vastaus #4 : 31.12.04 - klo: 14.35 »
Lainaus käyttäjältä: "Heuli"
RC Techissä on menossa mielenkiintoinen keskustelu 4 kennon sähkötouringista. Pakka menee joka tapauksessa uusiksi vuoden päästä kun sallitaan sekä hiilettömät moottorit että vapaat hiilelliset joten onko tässä ratkaisu nopeuden alentamiseen?


Ai ai ai... Heuli, varo ettei karhu herää  :wink:

Nopeuttahan nimenomaan pitäisi saada lisää, jotta akkujen erot pienenisivät. Kannatan 10 lankaisia koneita !

Kuusankoskellakin kun ajaa niin olo on kuin stanulla ajais,i kun autot etenee samaa vauhtia ja autojen väiset erot eivät muutu.
Sponsored by: Team Associated/Reedy/LRP/XENON racing/Protoform/DHI/JB-foam/V-DeZign/Proline Racing/Ultima 
                      (__\==*==/__)

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
4 kennoa 1:10 touringiin?
« Vastaus #5 : 31.12.04 - klo: 14.42 »
CAi: Tarkoituksena on herättää keskustelua tästä asiasta. Mieluiten ajaisin tällä hetkellä 10t koneilla 12t koneiden sijasta. Kuitenkin parin vuoden päästä on tarjolla 4000 mah akkuja ja 400 watin hiilettömiä koneita, joten jotain todennäköisesti tehdään vauhtien hillitsemiseksi aivan kuten kävi mattoautojen kanssa viitisen vuotta sitten.

Poissa CAi

  • Veteraani
    • Profiili
4 kennoa 1:10 touringiin?
« Vastaus #6 : 01.01.05 - klo: 15.44 »
Niin,, en ymmärrä miksi vauhtia pitää hillitä onhan radassa mutkat jotka pystyy taitavin kuski nopeiten ajaan läpi...
Sponsored by: Team Associated/Reedy/LRP/XENON racing/Protoform/DHI/JB-foam/V-DeZign/Proline Racing/Ultima 
                      (__\==*==/__)

Poissa Stilo

  • Tiim Lahti
    • Profiili
    • S-grafix gallery
4 kennoa 1:10 touringiin?
« Vastaus #7 : 01.01.05 - klo: 19.15 »
Oliskiko tuossa ratkaisu stanuongelmaan? Jos kerran 12t ja 4-kennoa kulkee stanun tahtiin ja tämän yhdistelmän kuvittelisin olevan huoltovapaampi kuin nykyinen stanukone. Tietysi ongelmaksi tässä tilanteessa nousee se, että luokkaa vaihtaessa on pakko vaihtaa akkuja ja laturin valinnassa tulisi heti ottaa huomioon 4-kennon ominaisuudet.
EuroRC.com | Xray
S-Grafix | Tiim Lahti

Poissa reittila

  • Veteraani
    • Profiili
4 kennoa 1:10 touringiin?
« Vastaus #8 : 02.01.05 - klo: 14.11 »
Tottakai kaikki haluavat ajaa mahdollisimman kovaa, mutta ongelmana vapaassa käämissä kuudella kennolla on se, että ankkurien elinikä lyhenee rajusti nykyisillä akkukapasiteeteilla ja tästä aiheutuu taas tuntuvasti lisäkustannuksia.
Lisätehot syövät myös muutenkin kalustoa, joten vaarana on käydä, kuten kasipolttiksissa on käynyt; väki pakenee kustannnuksia.
Ei kai ole tarkoitus, että viri jää harvojen sponssattujen kuskien leikkikentäksi ?
Aikoinaan ihmettelin ja vastustin 12-kiekkasten koneitten tuloa, mutta käytäntö on osoittanut sen kohtuullisen hyväksi kompromissiksi edellämainittujen asioitten valossa.
Akkujen nimelliskapasiteetti on noussut takavuosien 1200mAH:sta  3300:aan ja aina on ajettu  viisi minuuttisia eriä.
Eikö olisi luonnollisempaa pidentää ennemminkin erien pituutta, jolloin samalla kun päästäisiin ajamaan pitempään, akkujen sen salliessa, säätettäisiin koneita ja kalustoa ja kustannukset pysyisivät ehkä paremmin aisoissa ?
Neljä kennoa C12:ssa on sekin osoittautunut hyväksi ratkaisuksi; autot kulke edelleen kovaa ja kalusto kuluu vähän.

Nimim. Takinkääntäjä
-Pekka

Poissa Toke

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
4 kennoa 1:10 touringiin?
« Vastaus #9 : 02.01.05 - klo: 18.02 »
Samaa mieltä reittilän kanssa. Jos aikanaan jengi on ajanut C-12:sta kahdeksan minuuttia 1700 mAh akuilla, niin luulisi touringillakin onnistuvan nykyään kun akkujen kapasiteetti on kaksinkertaistunut.

Poissa CAi

  • Veteraani
    • Profiili
4 kennoa 1:10 touringiin?
« Vastaus #10 : 02.01.05 - klo: 18.32 »
Pidetäänkö nuo "pisaralla pidemmälle" kisat erillään autourheilusta ja jos puhutaan erien pidentämisestä niin tehdasteemi miehillä on aina parhaat kapasiteetit akuissa ja ankkurit pakissa ( ja myös paras sormi).

Jos eriä pidennetään niin, lopputuloksena Tiimi miehet hallitsee entistä enemmän.

Kannatan 10 lankaisia koneita.
Sponsored by: Team Associated/Reedy/LRP/XENON racing/Protoform/DHI/JB-foam/V-DeZign/Proline Racing/Ultima 
                      (__\==*==/__)

Poissa reittila

  • Veteraani
    • Profiili
4 kennoa 1:10 touringiin?
« Vastaus #11 : 02.01.05 - klo: 19.28 »
Tehdakuskien pakissa on aina parhaat  vermeet ja tehdaskuskeilla on aiina herkimmät sormet riippumatta erien pituudesta tai käämin määrästä.
Tämä on fakta johon ei säännöillä voida vaikuttaa.
Kyse onkin nyt siitä, että onko sponssaamattomilla kuskeilla enää paukkuja lompsassa jatkaa rakasta harrastusta, jos vapaat koneet (siis käytännössä alle kymmen kiekkaa) palaavat .
Kustannukset nousevat logaritmisesti jos näin tapahtuu.
Puheena oli siis _vapaa_ käämi ei kymppikiekkanen.
Kymppikiekkanen on juuri ja juuri kipurajan sisällä.
Edit: Vauhtihan sinänsä ei pikkuautoilla ole se ongelma, vaan se hinta mikä siitä maksetaan.
Harjattomat koneet ehkä jatkossa voivat tuoda vähän kivunlievitystä, kunhan yleistyvät ja hinnat tulevat alas.
-Pekka

Poissa jarkkom

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
4 kennoa 1:10 touringiin?
« Vastaus #12 : 02.01.05 - klo: 21.11 »
Lainaus käyttäjältä: "CAi"
Jos eriä pidennetään niin, lopputuloksena Tiimi miehet hallitsee entistä enemmän.


Näin taitaa olla, JMRCA:ssakin juuri kävi niin, että A-finaalin tuloksissa oli 1-2 läppiä eroa huonoimpaan 8 minuutin aikana. Ei näin.
---

Poissa Hermanni

  • Veteraani
    • Profiili
    • Kotisivuni
4 kennoa 1:10 touringiin?
« Vastaus #13 : 02.01.05 - klo: 21.15 »
Lainaus käyttäjältä: "reittila"
Harjattomat koneet ehkä jatkossa voivat tuoda vähän kivunlievitystä, kunhan yleistyvät ja hinnat tulevat alas.


Enpä usko että moottoreissa tulee enään pahemmin hinnan alennuksia, siis että "kunnon harjattoman" saisi paljon alle 100€.
Parhaat harjattomat (Autokäyttöön) maksaa tällä hetkellä noin 180€, tosin kannttattaako maksaa siitä on sitten maku asia.
Sillä noin 70€ - 80€ hinnalla saa noin 4%-5% paremmalla hyötysuhteella olevan moottorin (Noin arvio "perusmoottorit" 90% vastaan "Huippumosat" 94%).
Esim Lehner Basic XL 5000 (480 kokoluokan moottori) moottorista irtoaa 810W akselitehoa 7.2v ja 125A virralla ("Perus" harjaton 90% hyötysuhteella), silti moottori maksaa 129€
Harjattomin moottorien hinnan pitää ylhäällä siinä käytetyt neodyymimagneetit jotka maksavat aika "rutosti" tavallisiin verrattuna, katsokaapas joskus hintoja mitä maksavat harjalliset neodyymimagneetein olevat moottorit.  :lol:
Minä ole ainakin sitä mieltä että noissa parhaissa harjattomissa moottoreissa ei ole enään pahemmin kehitys varaa (Jos hyötysuhde on jo 94%), fysiikan lait alkaa tulemaan väkisin vastaan (Tuosta 6% hukkaprosentista ei enään paljoa "nipistellä" parempaa hyötysuhdetta).
Toinen "pointti" on ainakin Lehnerin säätimissä, niissä "hukkaprosentti on 4%, jotenka parhaalla moottorilla ja säätimellä päästään jo 90% hyötysuhteeseen.
Jos ajattelee että moottori ja säädin maksavat noin 300€-350€ yhteensä ja niillä voi ajaa monta kautta putkeen ostamatta ensimmäistäkään hiiltä, hiilten jousia ja kollektoria ei hinta tunnukkaan pahalta........
Toisekseen moniko "kisakuski" ajaa esim alle 100€ maksavalla "perus säätimellä"?
Uskon että kun harjattomat sallitaan monelle kisakuski tulee "kivinen tie" vastaan "kompuroidessa" näiden uusien harjattomien ja säätimien kanssa, niiden valinnassa voi mennä "metsään" niin että "kolina käy" (Itse olen saanut tästä "esimakua" näillä liki vuoden "leikkiessä")....
Tässä on "vaarana" se että esim "ensikertalainen" tulee ja näyttää "takavaloja" muille kisaajille vain sen takia että on "kauhealla munkilla" ostanut autoonsa parhaan moottori säädin yhdistelmän (Tietty että muilla ei ole niinkään hyvin onnistunut kokonaisuus) .
"Maailmalla" on harjattomien valmistajia jotka tekevät kyllä pyynnöstä liki millaisen moottorin vain, kerrot paljonko haluat tehoa (Kierroskone vai vääntävä moottori) ja minkä kokoisen moottorin (He kertovat onko mahdollista ja paljonko maksaa, esim Torcman on yksi esimerkki).
Varsinkin tuo moottorien kokoluokka on mielestäni pahasti "pielessä" kun harjattomat sallitaan, jos 540 kokoisista parhaista moottoreista lähtee liki 1Kv tehoa ei siinä ole mitään järkeä enään!
4 kennoisen akun käyttö aiheuttaa toden näköisesti sen että tulee vain enemmän ampeereja "haukkaavia" harjattomia ja tehot pysyy näissä liki samana (Harjattomissa kun ei ole oikeastaan mitään "fyysistä" ampeerirajoitusta niinkuin harjallisissa on hiilet ja kollektori "esteenä").
Tärkeää olisi saada "harjattomat" kuriin esim ampeeri rajoituksella, fyysisen koon pienetämisellä ym......
Paras idea mielestäni olisi kansallinen luokka jossa saisi ajaa tietyllä  halvalla harjattomalla moottorilla (Säätimillä ei niin väliä olisikaan, niissä ei suuremmin eroja ole), tällöin kustannukset vasta kurissa pysyisivätkin.
Ajatelkaa esim Lehnerin Basic sarjan moottoreita jotka maksaa alle 110€ ja voisi ajaa vuosikaudet samalla moottorilla ilman huoltoa, joku voisi laskea paljonko aktiivikisaajalla menee rahaa hiiliin (myös jousiin) ja kollektoreihin esim kolmessa vuodessa (Moottori ja kollektorisorvi ym muu mukaan lukien).
Kuitenkin minusta näyttää siltä että harjattomien myötä kisan voittajan ratkaisee se kellä on parhaat akut (Jos ajatellaan että kuskit ja autot on muutoin "tasavakiset"), eikä niinkään moottori / säädin yhdistelmä!
Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.

Poissa Temppa

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
4 kennoa 1:10 touringiin?
« Vastaus #14 : 02.01.05 - klo: 21.54 »
Olis hauska nähdä sellanen hiiletön moottori missä on neljä kertaa enemmän tehoa kun tämän hetkisissä koneissa kun ensi vuoden säänöt tulevat käyttöön (hiilellisille ja hiilettömille) :lol: .

Poissa Tatti

  • Veteraani
    • Profiili
4 kennoa 1:10 touringiin?
« Vastaus #15 : 02.01.05 - klo: 22.00 »
Toistaiseksi kertsillä on vaan tullut suoralla 700w harjattomat vastaan  8) se niistä 700 watista jos n. 200w harjallinen menee kovempaa

Poissa Hermanni

  • Veteraani
    • Profiili
    • Kotisivuni
4 kennoa 1:10 touringiin?
« Vastaus #16 : 02.01.05 - klo: 22.10 »
Lainaus käyttäjältä: "Temppa"
Olis hauska nähdä sellanen hiiletön moottori missä on neljä kertaa enemmän tehoa kun tämän hetkisissä koneissa kun ensi vuoden säänöt tulevat käyttöön (hiilellisille ja hiilettömille) :lol: .


No voin sanoa että jos sellaisen autoon "pulttaa" akut "tirisevät" iloisesti, kuin makkaraa paistais leirinuotiolla (Ainakin GP3300mAh kennot  :evil: )........


Lainaus käyttäjältä: "Tatti"
Toistaiseksi kertsillä on vaan tullut suoralla 700w harjattomat vastaan  8) se niistä 700 watista jos n. 200w harjallinen menee kovempaa


Niinpä niin, tuostahan mainitsin........  :roll:
EDITTIÄ Jos koneessa on todella tuo 700W niin normaali kennot kyykkää kyllä, tai sitten joku muu "mättää".....
Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.

Poissa CAi

  • Veteraani
    • Profiili
4 kennoa 1:10 touringiin?
« Vastaus #17 : 03.01.05 - klo: 09.27 »
Mistä ihmeestä noi 400 ja 700 ja jopa 1000 w tehot ovat peräisin.

Minun tiedon mukaan vaikka hiilettömät tulee tänä vuonna GP kisoihin, niin porukat ajaa silti tavallisilla koneilla koska ne on nopeampia.
Sponsored by: Team Associated/Reedy/LRP/XENON racing/Protoform/DHI/JB-foam/V-DeZign/Proline Racing/Ultima 
                      (__\==*==/__)

Poissa Nappe

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.power-racing.net
4 kennoa 1:10 touringiin?
« Vastaus #18 : 03.01.05 - klo: 10.13 »
CAi, ne 1000+W tehot ovat yleensä lennokkikoneista, jota ajetaan suurella kennomäärällä ja vakio kierrosluvulla.

Tuskin nykyiset automoottorivalmistajat ovat niin sokeita/tyhmiä etteivät olisi tutkineet markkinoilla olevia harjattomia, ja yrittäneet näitä soveltaa kilpaautokäyttöön, ilmeisesti huonolla menestyksellä koska ovat lähteneet kehittämään omaa ratkaisuaan...

Poissa CAi

  • Veteraani
    • Profiili
4 kennoa 1:10 touringiin?
« Vastaus #19 : 03.01.05 - klo: 13.28 »
Luultavasti Teollisuus ja ifmar sekä efra specsaa koneet millä saa ajaa.

Esim LRP:n, Novakin ja Reedyn autokäyttöön tehdyissä koneissa on n. 230-240W.
ja ne vastaa n. 9-lankaista normaalikonetta.

Näillä saa ajaa tänä vuonna´ERFA GP kisoissa ja tulevaisuudessa joka kisassa.

Lainaus LRP sivuilta:
Used in a 1/10 scale touring car or Off-Road buggy, the LRP VECTOR Brushless motor provides the power of a 9 turns brushed modified motor but longer runtime for endless driving fun

Power Output 234 W
Efficiency 92 %
Input Voltage 4.8 - 8.4 Volt



Eli unohtakaa ne tehot 400 - 1000.
Sponsored by: Team Associated/Reedy/LRP/XENON racing/Protoform/DHI/JB-foam/V-DeZign/Proline Racing/Ultima 
                      (__\==*==/__)

Poissa JCOM

  • Jäsen
    • Profiili
4 kennoa 1:10 touringiin?
« Vastaus #20 : 03.01.05 - klo: 18.00 »
:mrgreen:

Poissa GolluB

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
4 kennoa 1:10 touringiin?
« Vastaus #21 : 03.01.05 - klo: 18.16 »
Lainaus käyttäjältä: "JCOM"
Muistamme että kaikki energia muuttuu lämmöksi joten noi "1000wattiset"
varmaan jo sulaisivat erän loputtua tai patskut olisi jo lopussa minsan jälkeen. P=UxI :mrgreen:



Muuten kyllä, mutta koitappa sovittaa se hyötysuhde vielä sinne jonnekkin väliin.  :wink:

nyt menee offtopiciksi kylläkin mutta....
esim. 1000wattisesta 94% hyötysuhteella olevasta menee 6% lämmöksi, eli n. 60w, joka on kyllä paljon sekin.
Harjattomien moottoreiden tapauksessa niistä saatava maksimiteho ei ole ongelma sinänsä vaan tehojen kasvaessa huonontuva hyötysuhde ja sitäkautta lämpeneminen.  Toki autokäyttöön muut ominaisuudet ovat huipputehoja jopa tärkeämmät.  Noihin  700-1000w "tehoihin" en sinänsä ota kantaa.

Poissa JCOM

  • Jäsen
    • Profiili
4 kennoa 1:10 touringiin?
« Vastaus #22 : 03.01.05 - klo: 19.49 »
:?

Poissa l150040

  • Veteraani
    • Profiili
    • Ari-Pekan RC-sivut
4 kennoa 1:10 touringiin?
« Vastaus #23 : 03.01.05 - klo: 20.17 »
En ole ainakaan vielä tutustunut noihin harjattomiin moottoreihin juurikaan, mutta suurin osa noista harjattomista moottoreista on kuitenkin toteutettu mitä eksoottisemmilla magneeteilla. Nämä eivät ole tietääkseni sallittuja autopuolella. Vain onko tähänkin tullut muutos? Paha puoli näissä eksoottisissa magneeteissa on todella pilviin nousevat hinnat. Eli näkisin mielläni, että tämä magneettisääntö olisi edelleen voimassa.

Poissa kukkalapio

  • Veteraani
    • Profiili
4 kennoa 1:10 touringiin?
« Vastaus #24 : 03.01.05 - klo: 20.22 »
Eikös tuola ole ainakin jotain keskustelua noiden harjattomien kilpailusäännöistä.

Poissa artov

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
4 kennoa 1:10 touringiin?
« Vastaus #25 : 03.01.05 - klo: 22.08 »
Oma ennustukseni on, että harjattomilla ei tulla vielä parin vuoteen ajamaan kisoissa, ainakaan voitosta. Tehot eivät ole huottavasti suuremmat ja ajettavuus on tiettävästi paljon huonompi kuin harjallisissa.....

Erien pitentäminen kuitenkin pakoittaisi valitsemaan harjattomat koneet myös kisa käyttöön. 8 lankaisella ei 7 minuuttia ajeta :wink:

Poissa Tatti

  • Veteraani
    • Profiili
4 kennoa 1:10 touringiin?
« Vastaus #26 : 03.01.05 - klo: 22.25 »
Jaappanissa taitavat 8min eriä harrastaa vapailla koneilla?

Eiköhän noilla harjallisilla tulla vielä kovaa ajamaan pitkään kun niistä "kokemusta" löytynee riittävästi enemmän ja tosiaan tuo ajettavuus. Harjattoman mitä mä oon nähnyt niin moottorijarru olematon.. säätimen ohjelmilla tohon tietty voidaan vaikuttaa.

Poissa Hermanni

  • Veteraani
    • Profiili
    • Kotisivuni
4 kennoa 1:10 touringiin?
« Vastaus #27 : 04.01.05 - klo: 01.39 »
Lainaus käyttäjältä: "CAi"
Mistä ihmeestä noi 400 ja 700 ja jopa 1000 w tehot ovat peräisin.


Kyllä ne ihan valmistajilta tulee, Lehnerit löytyy esim täältä http://www.lehner-motoren.de/preise.php
Ja jos joku epäilee niitä tehoja suosittelen lueskelemaan lennokit.net foorumia, siellä on paljon juttua noista harjattomista. http://lennokit.net/
Yleensä niitä saa 60sec puristettua noin 30% enemmän tehoja mitä valmistajat ilmoittavat (Eli 700W moottorista voi ottaa noin 1KW hetkellisesti)!

Lainaus käyttäjältä: "Nappe"
CAi, ne 1000+W tehot ovat yleensä lennokkikoneista, jota ajetaan suurella kennomäärällä ja vakio kierrosluvulla.

Tuskin nykyiset automoottorivalmistajat ovat niin sokeita/tyhmiä etteivät olisi tutkineet markkinoilla olevia harjattomia, ja yrittäneet näitä soveltaa kilpaautokäyttöön, ilmeisesti huonolla menestyksellä koska ovat lähteneet kehittämään omaa ratkaisuaan...


Kyllä niitä lennokkeja ajetaan aivan samaan tapaan osakaasulla kuin autojakin, taitolentoa on aika vaikea vetää läpi "hanat auki".  :lol:
Esim F5J luokassa "ajetaan" 7 kennolla "normaalikokoisilla" harjattomilla (Autopulelta katsottaessa) ja virrat on 90A-100A luokkaa.
Varmasti autopuolen moottorivalmistajat ovat testanneet harjattomia moottoreita, mutta heillä ei ole varmaankaan niin paljon kokemusta kyseisitä moottoreista kun lennokkipuolen valmistajilla.
Niin ja onhan Graupnerillakin (Team Losin kanssa myös jotenkin "naimisissa") jollut näitä harjattomia autohin jo jonkin aikaa (Taisi olla ensimmäinen valmistaja joka teki "virallisesti" harjattomia auton moottoreita). http://www.graupner.com/englisch/index.asp

Lainaus käyttäjältä: "l150040"
En ole ainakaan vielä tutustunut noihin harjattomiin moottoreihin juurikaan, mutta suurin osa noista harjattomista moottoreista on kuitenkin toteutettu mitä eksoottisemmilla magneeteilla. Nämä eivät ole tietääkseni sallittuja autopuolella. Vain onko tähänkin tullut muutos? Paha puoli näissä eksoottisissa magneeteissa on todella pilviin nousevat hinnat. Eli näkisin mielläni, että tämä magneettisääntö olisi edelleen voimassa.


Kyllä niissä käytetään "yleisiä" neodyymimagneetteja, varmaan 99.99% harjattomista on näillä varustettu (Myös Novak ja LRP).
Tämähän periaatteessa tarkoittaisi sillon sitä (Jos Novakilla ja LRP:eellä saa ensi vuonna ajaa) että neodyymimagneetit olisi sallittuja?
Vai jääko tuo ferriittimagneettisääntö vain harjallisiin, jos ei niin se tulee todennäköisesti ajamaan monen kisaajan "kannukauppaan" (Tai uusimaan koko moottorin).
Harjattomista tiedän mikä merkitys on magneettien ilma raolla ja "vahvuudella" tavoitellessa suurempaa tehoa / hyötysuhdetta (Lennokkipuolella tätä on puitu enemmänkin).
Jos ajatellaan että ankkurin magneettisuutta saadaan nostettua mutta kannussa olevat magneetit eivät pysty "vastaamaan" ankkurin vetovoimaan on tuloksena vain lämpöä joka huonontaa hyötysuhdetta (näin kansankielellä)!
Se on vähän kuin laittaisi köydenvetoon toiseen päähän 5 "voimamiestä" ja toiseen yhden "tavallisen pulliaisen", tehot ei siitä kasva!
Tämähän on yksi suuri "haittatekijä" tavoitellessa harjallisissa koneissa suurempaa tehoa kollektorin ja hiilien lisäksi (Siksi harjalliset moottorit ovatkin jääneet jälkeen pahasti noissa tehoissa, näin olisi harjattomissakin jos ei neodyymimagneetteja olisi).

Lainaus käyttäjältä: "artov"
Oma ennustukseni on, että harjattomilla ei tulla vielä parin vuoteen ajamaan kisoissa, ainakaan voitosta. Tehot eivät ole huottavasti suuremmat ja ajettavuus on tiettävästi paljon huonompi kuin harjallisissa.....

Erien pitentäminen kuitenkin pakoittaisi valitsemaan harjattomat koneet myös kisa käyttöön. 8 lankaisella ei 7 minuuttia ajeta :wink:


No tehosta mainitsinkin jo....
Ajettavuus on enemmänkin säädin ongelma, näitä autosoftia kun ei ole kauan vielä tehty (Säätimet tulevatkin liki kaikki lennokkipuolen valmistajilta joilla ei ole vielä ollut tarvetta tehdä niistä "täydellisiä" autokäyttöön).
Näissä onkin suuria eroja, esim Hacker on todella "tunnoton" kaasun kanssa (Kumimainen).
Lehnerin säädin onkin toista maata, siinä kaasun annostelu onkin helpompaa ja se pitää paremmin "annetun" kaasun.
Nykyisissä harjattomien säätimissä alkaa olla vakoivarusteena PC liitäntä jolla softan voi päivittää, kaukana ei liene aika kun saa "käppyröitä" itse säätää aivan kuin nykyään 1/1 autoissa.........
Esim ampeerirajoitus on ainkin Hackerin säätimissä säädettävissä....
Oma kokemus on ainkin osoittanut että "liian" suurella teholla on vakea ajaa juuri tuon oikean kaasun annostelun takia.
Jo 400W parin kilon autossa ja kaasuliipasimen liikevaran ollessa 1.5cm on auton hallinta erittäin vaikeaa, puhumattakaan siitä jos tehot tuplataan!
Sanoisin että moottorit ei paljon enään kehity, kehittämisen varaa on säätimien softassa paljonkin.
Esim sutimisen esto on käsittääkseni erittäin helppo tehdä harjattomien säätimiin, ne kun tarkkailevat luonnostaan moottorin pyörimisnopeutta.
Tämä sutimisen esto tekisi näistä liki ylivoimaisia jos ajatellaan että esim mutkassa kiihdytettäessä saisi kaasun painaakin pohjaan pelkäämättä että pito renkaista häviää (Olenko oikeassa?)!
Ajo aika on paljon pidempi samantehoisella harjattomalla kuin harjallisellakin moottorilla, johtunee pää asiassa paremmasta säätimen ja varsinkin moottorin hyötysuhteesta ("pihasudittelussa" ero on liki puolet harjattoman hyväksi!).

Lainaus käyttäjältä: "Tatti"
Harjattoman mitä mä oon nähnyt niin moottorijarru olematon.. säätimen ohjelmilla tohon tietty voidaan vaikuttaa.


Aivan oikein, joko säädin on "alkeellinen" (Siis ei jarrun moottorijarrun säätöä, tai puutteellinen) tai sitten sitä ei ole confattu / osattu confata oikein......
Harjattoman säädin mahdollistais kyllä softalla moottorijarrun säädön (Niinkuin jopa lennokkipuolella on!) eri tehoiseksi, vaikka progressiiviseksi jos halutaan sellainen tehdä.

Mutta niinkuin moni on jo todennut että unohtakaa ne "suuret" tehot, olen asiassa samaa mieltä.
Kierros ajat ei varmaan nillä ainkakaan parane auton tehojen hallinnan vaikeutumisen takia, niinkun edellä kerroin jo 400W "kaksivetoisella" autolla alkaa olla vaikeaa
Niinkuin Timo Salonen sanoi B ryhmäläisitä aikoinaan, ensimmäisen kerran ei tarvinnut  "tallilta"pyytää että saiskos tehoja lisää.  :wink:
Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.

Poissa CAi

  • Veteraani
    • Profiili
4 kennoa 1:10 touringiin?
« Vastaus #28 : 04.01.05 - klo: 09.43 »
Niinpä tehoja ei tarvinne pyytää, koska Bob Novak ja kumppanit ovat luultavasti jo sopineet, että noita lennokkipuolen moottoreilla ei tarvia ajaa ja hyvä näin.
Sponsored by: Team Associated/Reedy/LRP/XENON racing/Protoform/DHI/JB-foam/V-DeZign/Proline Racing/Ultima 
                      (__\==*==/__)

Poissa Nappe

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.power-racing.net
4 kennoa 1:10 touringiin?
« Vastaus #29 : 07.01.05 - klo: 14.13 »
Lainaus käyttäjältä: "Hermanni"
Lainaus käyttäjältä: "CAi"
Mistä ihmeestä noi 400 ja 700 ja jopa 1000 w tehot ovat peräisin.


Kyllä ne ihan valmistajilta tulee, Lehnerit löytyy esim täältä http://www.lehner-motoren.de/preise.php
Ja jos joku epäilee niitä tehoja suosittelen lueskelemaan lennokit.net foorumia, siellä on paljon juttua noista harjattomista. http://lennokit.net/
Yleensä niitä saa 60sec puristettua noin 30% enemmän tehoja mitä valmistajat ilmoittavat (Eli 700W moottorista voi ottaa noin 1KW hetkellisesti)!



On todella helppoa tuijottaa pelkkiä teholukemia, mutta autoissa käytetään edelleen vain 6kennoa, jolloin 1kW tehon repimiseen tarvittavat virrat ovat sellaista luokkaa että säätimet ja akut sulaisivat kasaan ennen erän loppua, ja sellaisilla tehoilla autot olisi muutenkin melko vaikeita hallita...

Itse teholukemia en epäile hetkeäkään, mutta toteutusta jatkuvalla 7,2V/140A kestolla kyllä.

Lainaus käyttäjältä: "Hermanni"
Lainaus käyttäjältä: "Nappe"
CAi, ne 1000+W tehot ovat yleensä lennokkikoneista, jota ajetaan suurella kennomäärällä ja vakio kierrosluvulla.

Tuskin nykyiset automoottorivalmistajat ovat niin sokeita/tyhmiä etteivät olisi tutkineet markkinoilla olevia harjattomia, ja yrittäneet näitä soveltaa kilpaautokäyttöön, ilmeisesti huonolla menestyksellä koska ovat lähteneet kehittämään omaa ratkaisuaan...


Kyllä niitä lennokkeja ajetaan aivan samaan tapaan osakaasulla kuin autojakin, taitolentoa on aika vaikea vetää läpi "hanat auki".  :lol:
Esim F5J luokassa "ajetaan" 7 kennolla "normaalikokoisilla" harjattomilla (Autopulelta katsottaessa) ja virrat on 90A-100A luokkaa.
Varmasti autopuolen moottorivalmistajat ovat testanneet harjattomia moottoreita, mutta heillä ei ole varmaankaan niin paljon kokemusta kyseisitä moottoreista kun lennokkipuolen valmistajilla.
Niin ja onhan Graupnerillakin (Team Losin kanssa myös jotenkin "naimisissa") jollut näitä harjattomia autohin jo jonkin aikaa (Taisi olla ensimmäinen valmistaja joka teki "virallisesti" harjattomia auton moottoreita). http://www.graupner.com/englisch/index.asp


Hieman tarkkuutta kiitos, "vakio kierrosluku" EI ole sama asia kun kaasu pohjassa.
Ja toki lennokeissa käytetään kaasua lähes samalla tavalla kun autoissa, ei välttämättä kuitenkaan aivan samalla sykkeellä, potkuri aiheuttaa silti huomattavan paljon pienemmän kuormituksen moottorille ja säätimelle kun 1,5kg auto jota pitää kiihdyttää mutkasta ulos 93% pidolla. Ja autoissa kaasun reagointi pitää olla heti ellei jopa hiukan ennen, kun taas lennokeissa säätimet nostavat hiukan pehmeämmin kaasua.

Niin, ja olen joskus kokeillut jotain graupnerin "autokäyttöön" tarkoitettua harjatonta, tämän kokeilun jälkeen olin entistäkin varmempi asiasta, lennokkiosat taivaalle ja autoosat autoihin. Näitä ei sovi sekoittaa keskenään. Sama pätee ehdottomasti harjallisiin, lennokkisäätimet eivät pysty autoa liikuttamaan, edes auttavasti.

Sitä en väitä etteikö harjattomat olisivat hyviä, varmasti ovat, mutta jokaiselle teknologialle on hyviä ja vähemmän hyviä käyttökohteita, lennokkeihin sopivat harjattomat ja LiPO:t kuin nenä päähän, kilpaautoihin taas ei vielä. Pihasuditteluun yms. ovat varmasti ihan jees, kun valitaan moottorit, säätimet, kennomäärät, välitykset jne. kaikki kohdilleen, tulee taatusti toimiva paketti, mutta kilpaautoissa vain osa noista on käyttäjän vapaasti säädettävissä (jos haluaa tuloksen), jolloin tähän pitää valita tällä hetkellä markkinoilla olevista osista parhaiten sopiva, joka valitettavasti toistaiseksi näyttäisi olevan harjalliset koneet ja NiMH akut.