Mistä ihmeestä noi 400 ja 700 ja jopa 1000 w tehot ovat peräisin.
Kyllä ne ihan valmistajilta tulee, Lehnerit löytyy esim täältä
http://www.lehner-motoren.de/preise.phpJa jos joku epäilee niitä tehoja suosittelen lueskelemaan lennokit.net foorumia, siellä on paljon juttua noista harjattomista.
http://lennokit.net/Yleensä niitä saa 60sec puristettua noin 30% enemmän tehoja mitä valmistajat ilmoittavat (Eli 700W moottorista voi ottaa noin 1KW hetkellisesti)!
CAi, ne 1000+W tehot ovat yleensä lennokkikoneista, jota ajetaan suurella kennomäärällä ja vakio kierrosluvulla.
Tuskin nykyiset automoottorivalmistajat ovat niin sokeita/tyhmiä etteivät olisi tutkineet markkinoilla olevia harjattomia, ja yrittäneet näitä soveltaa kilpaautokäyttöön, ilmeisesti huonolla menestyksellä koska ovat lähteneet kehittämään omaa ratkaisuaan...
Kyllä niitä lennokkeja ajetaan aivan samaan tapaan osakaasulla kuin autojakin, taitolentoa on aika vaikea vetää läpi "hanat auki". :lol:
Esim F5J luokassa "ajetaan" 7 kennolla "normaalikokoisilla" harjattomilla (Autopulelta katsottaessa) ja virrat on 90A-100A luokkaa.
Varmasti autopuolen moottorivalmistajat ovat testanneet harjattomia moottoreita, mutta heillä ei ole varmaankaan niin paljon kokemusta kyseisitä moottoreista kun lennokkipuolen valmistajilla.
Niin ja onhan Graupnerillakin (Team Losin kanssa myös jotenkin "naimisissa") jollut näitä harjattomia autohin jo jonkin aikaa (Taisi olla ensimmäinen valmistaja joka teki "virallisesti" harjattomia auton moottoreita).
http://www.graupner.com/englisch/index.aspEn ole ainakaan vielä tutustunut noihin harjattomiin moottoreihin juurikaan, mutta suurin osa noista harjattomista moottoreista on kuitenkin toteutettu mitä eksoottisemmilla magneeteilla. Nämä eivät ole tietääkseni sallittuja autopuolella. Vain onko tähänkin tullut muutos? Paha puoli näissä eksoottisissa magneeteissa on todella pilviin nousevat hinnat. Eli näkisin mielläni, että tämä magneettisääntö olisi edelleen voimassa.
Kyllä niissä käytetään "yleisiä" neodyymimagneetteja, varmaan 99.99% harjattomista on näillä varustettu (Myös Novak ja LRP).
Tämähän periaatteessa tarkoittaisi sillon sitä (Jos Novakilla ja LRP:eellä saa ensi vuonna ajaa) että neodyymimagneetit olisi sallittuja?
Vai jääko tuo ferriittimagneettisääntö vain harjallisiin, jos ei niin se tulee todennäköisesti ajamaan monen kisaajan "kannukauppaan" (Tai uusimaan koko moottorin).
Harjattomista tiedän mikä merkitys on magneettien ilma raolla ja "vahvuudella" tavoitellessa suurempaa tehoa / hyötysuhdetta (Lennokkipuolella tätä on puitu enemmänkin).
Jos ajatellaan että ankkurin magneettisuutta saadaan nostettua mutta kannussa olevat magneetit eivät pysty "vastaamaan" ankkurin vetovoimaan on tuloksena vain lämpöä joka huonontaa hyötysuhdetta (näin kansankielellä)!
Se on vähän kuin laittaisi köydenvetoon toiseen päähän 5 "voimamiestä" ja toiseen yhden "tavallisen pulliaisen", tehot ei siitä kasva!
Tämähän on yksi suuri "haittatekijä" tavoitellessa harjallisissa koneissa suurempaa tehoa kollektorin ja hiilien lisäksi (Siksi harjalliset moottorit ovatkin jääneet jälkeen pahasti noissa tehoissa, näin olisi harjattomissakin jos ei neodyymimagneetteja olisi).
Oma ennustukseni on, että harjattomilla ei tulla vielä parin vuoteen ajamaan kisoissa, ainakaan voitosta. Tehot eivät ole huottavasti suuremmat ja ajettavuus on tiettävästi paljon huonompi kuin harjallisissa.....
Erien pitentäminen kuitenkin pakoittaisi valitsemaan harjattomat koneet myös kisa käyttöön. 8 lankaisella ei 7 minuuttia ajeta
No tehosta mainitsinkin jo....
Ajettavuus on enemmänkin säädin ongelma, näitä autosoftia kun ei ole kauan vielä tehty (Säätimet tulevatkin liki kaikki lennokkipuolen valmistajilta joilla ei ole vielä ollut tarvetta tehdä niistä "täydellisiä" autokäyttöön).
Näissä onkin suuria eroja, esim Hacker on todella "tunnoton" kaasun kanssa (Kumimainen).
Lehnerin säädin onkin toista maata, siinä kaasun annostelu onkin helpompaa ja se pitää paremmin "annetun" kaasun.
Nykyisissä harjattomien säätimissä alkaa olla vakoivarusteena PC liitäntä jolla softan voi päivittää, kaukana ei liene aika kun saa "käppyröitä" itse säätää aivan kuin nykyään 1/1 autoissa.........
Esim ampeerirajoitus on ainkin Hackerin säätimissä säädettävissä....
Oma kokemus on ainkin osoittanut että "liian" suurella teholla on vakea ajaa juuri tuon oikean kaasun annostelun takia.
Jo 400W parin kilon autossa ja kaasuliipasimen liikevaran ollessa 1.5cm on auton hallinta erittäin vaikeaa, puhumattakaan siitä jos tehot tuplataan!
Sanoisin että moottorit ei paljon enään kehity, kehittämisen varaa on säätimien softassa paljonkin.
Esim sutimisen esto on käsittääkseni erittäin helppo tehdä harjattomien säätimiin, ne kun tarkkailevat luonnostaan moottorin pyörimisnopeutta.
Tämä sutimisen esto tekisi näistä liki ylivoimaisia jos ajatellaan että esim mutkassa kiihdytettäessä saisi kaasun painaakin pohjaan pelkäämättä että pito renkaista häviää (Olenko oikeassa?)!
Ajo aika on paljon pidempi samantehoisella harjattomalla kuin harjallisellakin moottorilla, johtunee pää asiassa paremmasta säätimen ja varsinkin moottorin hyötysuhteesta ("pihasudittelussa" ero on liki puolet harjattoman hyväksi!).
Harjattoman mitä mä oon nähnyt niin moottorijarru olematon.. säätimen ohjelmilla tohon tietty voidaan vaikuttaa.
Aivan oikein, joko säädin on "alkeellinen" (Siis ei jarrun moottorijarrun säätöä, tai puutteellinen) tai sitten sitä ei ole confattu / osattu confata oikein......
Harjattoman säädin mahdollistais kyllä softalla moottorijarrun säädön (Niinkuin jopa lennokkipuolella on!) eri tehoiseksi, vaikka progressiiviseksi jos halutaan sellainen tehdä.
Mutta niinkuin moni on jo todennut että unohtakaa ne "suuret" tehot, olen asiassa samaa mieltä.
Kierros ajat ei varmaan nillä ainkakaan parane auton tehojen hallinnan vaikeutumisen takia, niinkun edellä kerroin jo 400W "kaksivetoisella" autolla alkaa olla vaikeaa
Niinkuin Timo Salonen sanoi B ryhmäläisitä aikoinaan, ensimmäisen kerran ei tarvinnut "tallilta"pyytää että saiskos tehoja lisää.