Kirjoittaja Aihe: Fullspeed RC:n Hakkilan sisäradat  (Luettu 273538 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa aakoskin

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Fullspeed RC:n Hakkilan sisäradat
« Vastaus #780 : 21.09.24 - klo: 21.41 »
Jääkö klubirata ennalleen jos haluaa ajaa siellä perinteisemmällä krossiautolla?
Tamiya Sand Scorcher - Team Associated RC10 Classic/Andy's/MIP/Houge/A&L/Stealth/World's/B6.2D - Airtronics/Sanwa 27MHz/40MHz/2.4GHz - MaastoCup 1987-1988 - Maastosarja 2020-2024 - Vintage/Modern

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Fullspeed RC:n Hakkilan sisäradat
« Vastaus #781 : 22.09.24 - klo: 06.27 »
Klubirata pysyy paikallaan ja siellä voi ajaa kumirenkailla.
Kylätason RC-kuski.

Poissa Hanes_

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Fullspeed RC:n Hakkilan sisäradat
« Vastaus #782 : 28.09.24 - klo: 16.16 »
Torstaina 3.10.2024 00:01 Hakkilan turffirata, sekä turistirata suljetaan molempien ratojen ratatalkoiden takia.

Vapaastitehtävät omaan tahtiin:

-Turistiradalta ”letkut” rullakoihin ja oranssit mollat siistiin kasaan.
-Turffiradalta letkut ja kanttarit rullakoihin ja hyppyrit turistiradalle yhteen kohtaan siististi. Laidat irti ja turistiradan läheisyyteen.
-Turffien rullaus seinänviereen.
-Betonin putsaus lattianpesukoneella tms.

-turistiradan mattojen asennus ja krossiradan rakennus vanhalle turistiradalle.

Radat pysyvät suljettuina kunnes ilmoitetaan!

Poissa AnttiP78

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Fullspeed RC:n Hakkilan sisäradat
« Vastaus #783 : 29.09.24 - klo: 12.46 »
"Tarkista auton pohjalevyn ruuvit että ne on pohjalevyn tasalla tai syvemmällä. Etupuskuri on ainakin pakollinen (tarkentuu myöhemmin) ja se pitää olla ehjä. Iskaritornien ja iskareiden ruuvit/mutterit pitää suojata niin ettei ole mitään teräviä pintoja tai ulokkeita jotka repii mattoon reikiä."

Mitä nämä tarkoittaa käytännössä? Mistä ja minkälainen puskuri hankitaan mihinkin automerkkiin ja onko iskaritorneille olemassa jotain valmiita suojia? Jos nämä ovat pakollisia asioita, niin ainakin itse kaipaisin hyvissä ajoin tietoa näistä.

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Fullspeed RC:n Hakkilan sisäradat
« Vastaus #784 : 29.09.24 - klo: 15.53 »
Riittää kun auton oma pienen pieni etupuskuri on paikallaan ja ehjä, muuten pohjalevyn terävä kulma saattaa repiä mattoa esimerkiksi hypyissä. Mitään SC tai touring puskureita ei tarvitse alkaa virittelemään.

Iskaritorneihin on olemassa erilaisia suojia, autojen omia, 3D tulostettuja tai jostain muovista itse tehtyjä. Ajatusta saa kun laittaa hakusanaksi buggy shock tower guard.

Matto on paksua materiaalia ja pitäisi kestää hyvin kulutusta, mutta ei niistä suojien käytöstä ainakaan haittaa ole maton tai hyppyjen kestävyyden kannalta.
Kylätason RC-kuski.

Poissa AnttiP78

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Fullspeed RC:n Hakkilan sisäradat
« Vastaus #785 : 29.09.24 - klo: 23.16 »
Hyvä juttu, kiitos.

Täytyypä kaivella / viritellä omaan autoon sopiva iskaritornin suoja jostakin.

Poissa AnttiP78

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Fullspeed RC:n Hakkilan sisäradat
« Vastaus #786 : 03.10.24 - klo: 16.24 »
Nimim. Koheltaja kirjoitti edellisellä sivulla hyvän kirjoituksen foam-renkaiden asennuksesta.

Nelivedossa ei kuitenkaan vielä pääse ajamaan, ellei Contactin takarengasta sorvaa pienemmäksi. Koska kerhon sorviin ei mahdu ko. takarengas, niin tässä yksi vaihtoehtoinen tapa tehdä homma kotikonstein:

https://youtu.be/S96f02KdXXE

Edit. Kuulin, että kerhon sorvi toimisi sittenkin... se vaan leikkaa renkaan kerralla vähän alle 80 milliseksi. Ilmeisesti tulee hyvä noinkin.
« Viimeksi muokattu: 03.10.24 - klo: 21.01 kirjoittanut AnttiP78 »

Poissa Fullspeed RC

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Fullspeed RC
Vs: Fullspeed RC:n Hakkilan sisäradat
« Vastaus #787 : 06.10.24 - klo: 21.51 »
Hakkilan radat ovat nyt auki!

Kerho haluaa kiittää kaikkia talkoissa mukana olleita!

Mattokrossiradan sääntöjä:
-Autoissa tulee olla Sliksit/Foam renkaat.
-Pitoaineiden käyttö ehdottomasti kiellettyä.
-Ennen jokaista ajoa on tarkastettava, että pohjaruuvit ovat kiinni. Tähän suositellaan pohjatarraa, joka estää ruuvien aukeamisen.
-Autojen tulee olla ehjiä, eli esimerkiksi etupuskureissa ei saa olla teräviä reunoja. Tämä säästää mattoja.
-Iskaritornit/iskareiden hatut on suojattava esim autojen mukana tulleilla suojilla tai tammenterhomuttereilla. (Nyrkkisääntönä voi pitää, että kaikki terävät kulmat on suojattava).
-Käytetään ehjiä siipiä krossareissa (säästää mattoja sekä takaiskaritorneja).
-Jos renkaita sorvataan varikolla, niin muistetaan siivota jäljet sorvaamisen jälkeen.
-Muistetaan pitää hauskaa koko talvi ja autetaan muita, jos huomataan kanssa harrastajilla vaikeuksia.

Fullspeed Rc toivottaa jokaiselle harrastajalle antoisia ajokilometrejä!

Poissa Fullspeed RC

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Fullspeed RC
Vs: Fullspeed RC:n Hakkilan sisäradat
« Vastaus #788 : 30.11.24 - klo: 11.12 »
Radat kiinni tänään 30.11 Lauantaina talkoiden vuoksi.
Kaikki talkoisiin niin voidaan ajaa Sunnuntaina taas.

Poissa Fullspeed RC

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Fullspeed RC
Vs: Fullspeed RC:n Hakkilan sisäradat
« Vastaus #789 : 30.11.24 - klo: 13.59 »
Radat auki, jotain pientä tehtävää vielä jäljellä

Poissa insjuip

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Fullspeed RC:n Hakkilan sisäradat
« Vastaus #790 : 01.12.24 - klo: 19.35 »
TURISTIRADALLA PROFIILIN MUUTOS -TALKOOT MA 2.12. KELLO 17->.
Saa tulla jeesaamaan, ettei Pekon tartte yksin duunata.

Poissa Smoker

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Fullspeed RC:n Hakkilan sisäradat
« Vastaus #791 : 02.12.24 - klo: 23.08 »
Akkurajoitus on hieman erikoinen siihen nähden että samaan aikaan ajetaan 1/10 sc autoilla sarjaa ilman rajoituksia.

Poissa iippo777

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Fullspeed RC:n Hakkilan sisäradat
« Vastaus #792 : 02.12.24 - klo: 23.57 »
Akkurajoitus on hieman erikoinen siihen nähden että samaan aikaan ajetaan 1/10 sc autoilla sarjaa ilman rajoituksia.
Mistä on kyse ?

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Fullspeed RC:n Hakkilan sisäradat
« Vastaus #793 : 03.12.24 - klo: 06.03 »
Nimim. Koheltaja kirjoitti edellisellä sivulla hyvän kirjoituksen foam-renkaiden asennuksesta.

Nelivedossa ei kuitenkaan vielä pääse ajamaan, ellei Contactin takarengasta sorvaa pienemmäksi. Koska kerhon sorviin ei mahdu ko. takarengas, niin tässä yksi vaihtoehtoinen tapa tehdä homma kotikonstein:

https://youtu.be/S96f02KdXXE

Edit. Kuulin, että kerhon sorvi toimisi sittenkin... se vaan leikkaa renkaan kerralla vähän alle 80 milliseksi. Ilmeisesti tulee hyvä noinkin.

Videon ohjeella saa sorvattua Contactin takarenkaan kerhon sorvilla: https://www.youtube.com/watch?v=1X6CzeGyvRM&t=13s

Videon ohjeistukseen sellainen muutos että kerhon sorvi ei enää ole kerhon kaapissa vaan sorvauspöydällä. Renkaiden sorvauspiste on krossiradan oikeassa takanurkassa kaappirivistön päässä. Sorvi on valmiina pöydällä käyttöä varten ja pöydän vierestä löytyy imuri että saa siivottua kumipurut pois sorvaamisen jälkeen.
Kylätason RC-kuski.

Poissa iippo777

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Fullspeed RC:n Hakkilan sisäradat
« Vastaus #794 : 03.12.24 - klo: 07.38 »
10+ video.

Kandee kysyä apua rohkeasti mikäli jotain epäselvää. Mikäli tekee ko. Videon mukaan niin tulee priimaa. Kandee uhraa aikaa ja katsoa koko video imurointeineen.

Iso kiitos Iso A !

Poissa Smoker

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Fullspeed RC:n Hakkilan sisäradat
« Vastaus #795 : 03.12.24 - klo: 14.37 »
Akkurajoitus on hieman erikoinen siihen nähden että samaan aikaan ajetaan 1/10 sc autoilla sarjaa ilman rajoituksia.
Mistä on kyse ?
2s rajoitus kun forssissa ei sitä ole jos oikein ymmärsin?



Poissa iippo777

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Fullspeed RC:n Hakkilan sisäradat
« Vastaus #796 : 03.12.24 - klo: 18.34 »
Akkurajoitus on hieman erikoinen siihen nähden että samaan aikaan ajetaan 1/10 sc autoilla sarjaa ilman rajoituksia.
Mistä on kyse ?
2s rajoitus kun forssissa ei sitä ole jos oikein ymmärsin?
--
Mahdollisesti säännöt ovat epäselvät (en muista mitä sanotaan akuista) mutta Hakkilan säännöt ovat hyvin selkeät, eli Nimh (en muista tarkennusta kennoista) tai 2S Lipo on maksimi akku mitä saa Hakkilassa käyttää. 3S-> on täysin kielletty vaikka yksin ajaisit Hakkilassa.

Samat säännöt ovat voimassa myös kaikissa Hakkilassa tapahtuvissa tapahtumissa (esim. FORS)

Toi teho on yksi asia, joka tuolla radan ulkopuolisessa ajelussa on ymmärrettävästi miellyttävä tekijä, mutta radoilla tapahtuvassa ajelussa on liiasta tehosta vain ja ainoastaan haittaa kaikille. FORS luokassa on suosituin nk. S2 eli stokki takaveto buggy. Kaikista simppelein auto, mutta kone rajoitettu 13,5 ja nopari nk. Blinky modeen sekä minimipaino autolle 1474g (muistaakseni) kyseisen luokan autot vaativat paljon enemmän smuuttia linjaa, kun ei sillä voimalinjalla tehdä ihmeitä mikäli mopo ei kulje niin se ei kulje. Tuolla voimalinjalla on virissä pärjänneet kovat luut (virien seassa) ja monu huomaa, että vaikeampi ajaa parempia kierrosaikoja virillä, kuin stokilla (tämä hämmästyttää monia) lisäksi FORSsissa saa ajaa nk. HV latauksella ja moni ajaa silti perus 2S latauksella autoa.

Ps. Rajoitteita on muitakin, eli 1/10 luokkaiset autot ovat suurin sallittu koko autoissa Hakkilassa. Touringissa ei kestä turvarakenteet ja maastoradalla ei kestä turvarakenteet eikä hyppyrit tai matot.

Tervetuloa Hakkilaan ajamaan ja testaamaan ajelua. Apua saa, kun siellä suunsa avaa (välillä myös pyytämättä)

Poissa Sauli Lumikko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Fullspeed RC:n Hakkilan sisäradat
« Vastaus #797 : 04.12.24 - klo: 18.31 »
Akkurajoitus on hieman erikoinen siihen nähden että samaan aikaan ajetaan 1/10 sc autoilla sarjaa ilman rajoituksia.
Mistä on kyse ?
2s rajoitus kun forssissa ei sitä ole jos oikein ymmärsin?
Olet ymmärtänyt väärin. FORS:in kisaluokissa noudatetaan Hakkilan sääntöjä, oli auto mikä hyvänsä. Minä oon yhden osakilpailun verran FORS:issa corrilla kisannutkin, eikä siellä kenelläkään enempää kuin 2S ollut.

Poissa Smoker

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Fullspeed RC:n Hakkilan sisäradat
« Vastaus #798 : 13.12.24 - klo: 20.29 »
Ok.

Onko tuolla muuten "löytötavara" laaria?
« Viimeksi muokattu: 13.12.24 - klo: 20.48 kirjoittanut Smoker »

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Fullspeed RC:n Hakkilan sisäradat
« Vastaus #799 : 14.12.24 - klo: 06.14 »
Videon ohjeella saa sorvattua Contactin takarenkaan kerhon sorvilla: https://www.youtube.com/watch?v=1X6CzeGyvRM&t=13s

Videon ohjeistukseen sellainen muutos että kerhon sorvi ei enää ole kerhon kaapissa vaan sorvauspöydällä. Renkaiden sorvauspiste on krossiradan oikeassa takanurkassa kaappirivistön päässä. Sorvi on valmiina pöydällä käyttöä varten ja pöydän vierestä löytyy imuri että saa siivottua kumipurut pois sorvaamisen jälkeen.

Päivitystä.

Sorvissa on nyt kaukalo mihin saa suoraan imuriletkun kiinni. Sorvatessa imuri käyntiin että kumipuru ja savut menee imuriin eikä ympäristöön tai keuhkoihin. Kaukalo sopii Hudy sorviin joten jos sorvaat omalla Hudyllä niin kaukaloa saa mielellään käyttää myös siinä.

Krossi foam renkaan asennukseen olen kehittänyt asennusta helpottavan asennuskartion ja tuon yhden asennuskartion kerhon käyttöön sorvipöydälle. Renkaan asennuksesta tehdään video myöhemmin kun tulee sopiva ajankohta.

Tänään FORS4 kisapäivän aikana voin tarvittaessa opastaa kartion käyttöä. (musta-valko RR paita päällä)

Pikaohjeet asennuskartion käyttöön 2-puoleisen teipin kanssa:
-poista vanteesta sisemmät olakkeet
-laita vanteeseen 1 kierros 3M Extra Strong mattoteippiä (todettu parhaaksi teipiksi)
-laita teipattu vanne ulkoreuna alaspäin alustalle
-laita asennuskartio vanteen päälle
-suihkauta bräkleeniä foamin sisäpinnalle niin että sisäpinta on kunnolla märkä
-laita rengas asennuskartiolle
-laita renkaan päälle muovinen asennusrengas ja keskitä se renkaan keskelle
-paina rengas vanteelle, jos ei mene pohjaan asti niin suhauta bräkleeniä teipille
-eturengas on kinkkisempi ja painan renkaan ensin asennuskartion alareunaan, keskitän asennusrenkaan uudestaan ja painan renkaan vanteelle
-asennuksen jälkeen bräkleen haihtuu pois +4h jonka jälkeen renkaan voi laittaa sorviin tai ajoon.
-jarrukliinereitä on erilaisilla koostumuksilla, CRC Brakleen ainakin toimii
-asennuskartion tappi on 5mm paksu ja joissain vanteissa voit joutua suurentamaan keskireikää. AE, Shu menee suoraan, JC vähän ahdistaa, muita en ole kokeillut.

Ei ole niin monimutkaista kun voisi olettaa, 4 renkaan asennuksessa menee pari minuuttia ja rengas asettuu vanteelle suoraan ja tasaisesti.

Kun rengas on ajettu loppuun niin voit ottaa teipillä asennetun renkaan pois vanteelta ja asentaa vanteelle uuden renkaan jos vanne on ehjä. Katkaise rengas katkoteräveitsellä, ota renkaasta pihdeillä kiinni ja vedä rengas pois vanteelta. Asennusteippi jää renkaaseen kiinni ja vanne on suoraan käyttövalmis, paljon helpompaa kun kumirenkailla asetoni/pikaliima jumppa.
« Viimeksi muokattu: 14.12.24 - klo: 06.17 kirjoittanut Koheltaja »
Kylätason RC-kuski.

Poissa iippo777

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Fullspeed RC:n Hakkilan sisäradat
« Vastaus #800 : 15.12.24 - klo: 11.01 »
Iso kiitos, että teet noit yleishyödyllisiä työkaluja.

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Fullspeed RC:n Hakkilan sisäradat
« Vastaus #801 : 16.12.24 - klo: 05.57 »
Ja muistetaan katsoa sorvausvideo, sekä käyttää sorvia kuten valmistaja on sen toiminnan suunnitellut.

Huolehtikaa myös sorvauspisteen siisteydestä, lauantaina keräilin muiden jättämiä roskia pöydältä kahteen kertaan. Kunnioittakaa kerhon tarjoamia työvälineitä edes sen verran että viette roskat pois ja pidätte paikat siistinä. Ei ole iso homma imuroita kumipurut pois ja viedä roskat roskikseen. Ja tämä muistutus koskee myös kaikkia muita tiloja siisteyden osalta.
Kylätason RC-kuski.

Poissa Smoker

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Fullspeed RC:n Hakkilan sisäradat
« Vastaus #802 : 20.12.24 - klo: 07.42 »
Miltä krossirata tuntuu ajaa foameilla? Slickseillä liika pito tekee ajamisesta hankalaa.

Poissa Hanes_

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Fullspeed RC:n Hakkilan sisäradat
« Vastaus #803 : 20.12.24 - klo: 11.43 »
Itse sanoisin, että tuntuma on suurimmaksi osaksi pitävä S2-10 luokan autolla, mutta riippuen profiilista, lämpötilasta jne niin saattaa olla liukasta, silleen sopivasti. Auton ohjaaminen ilmassa on haastavampaa kun foami ei elä samalla tavalla kuin kumirengas.

Poissa Smoker

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Fullspeed RC:n Hakkilan sisäradat
« Vastaus #804 : 20.12.24 - klo: 14.47 »
En kyllä osaa ajaakkaan, mutta slickseillä auto kaatuu helposti kun rengas ei luista. Klubiradalla tätä ilmiötä ei ole.

Poissa iippo777

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Fullspeed RC:n Hakkilan sisäradat
« Vastaus #805 : 20.12.24 - klo: 15.36 »
Kaatuu pidosta ?

Kuvailetko tarkemmin mikä auto tekee näin ?

Itse en ole tälläisestä kuullut tai kokenut.

Poissa iippo777

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Fullspeed RC:n Hakkilan sisäradat
« Vastaus #806 : 20.12.24 - klo: 17.36 »
En kyllä osaa ajaakkaan, mutta slickseillä auto kaatuu helposti kun rengas ei luista. Klubiradalla tätä ilmiötä ei ole.

Ihan aloittelijoita silmällä pitäen omat kokemukset.
Auto vanha tuuppi sinnepäin säädetty.
Kone joku ikäloppu 13,5 lankane
Nopari joku vanha ritsa nollq ennakolla
Välitys aina sama sisällä

Renkaina foam auto toimii loogisesti ja muokattava.
Renaina bald eagiet (slicksit) ei pitoa missään päässä
Venom 88 (kuvio slxit) takana foamit edessä. Ei mitään peräpitoa mahdoton ajaa.

Missään tilanteessa ei nosta edes rengasta pidosta.

Mistähän nää kaatumapidot on nyt keksitty ja mille autoluokalle ? Corri ?

Poissa Smoker

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Fullspeed RC:n Hakkilan sisäradat
« Vastaus #807 : 20.12.24 - klo: 22.19 »
Corrilla. Tuo on oma havainto pinnan erosta.

Poissa aakoskin

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Fullspeed RC:n Hakkilan sisäradat
« Vastaus #808 : 20.12.24 - klo: 23.50 »
Miltä krossirata tuntuu ajaa foameilla? Slickseillä liika pito tekee ajamisesta hankalaa.
Ainakin korkean maavaran vintage-autolla ollut parempi ajaa kuin turffi; aluksi olin skeptinen mutta sitten kun kokeilin niin yllätyin. Pitoa on itse asiassa vähemmän mutta kuitenkin juuri sopivasti. Turffilla kaatui helpommin juuri pidon takia.
Tamiya Sand Scorcher - Team Associated RC10 Classic/Andy's/MIP/Houge/A&L/Stealth/World's/B6.2D - Airtronics/Sanwa 27MHz/40MHz/2.4GHz - MaastoCup 1987-1988 - Maastosarja 2020-2024 - Vintage/Modern

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Fullspeed RC:n Hakkilan sisäradat
« Vastaus #809 : 21.12.24 - klo: 06.29 »
Jos corrissa on ns. kippapito niin ensimmäisenä kannattaa säätää auton alustaa, jäykempää jousta, paksumpaa öljyä iskariin, iskareita tukivarressa ulommaksi, jäykempää kallistuksen vakaajaa, caster/camber/ackerman, ylälinkin pituus/korkeus, kääntyvyyden rajoittamista, roll centeriä alemmaksi jne. Toinen mitä kannattaa myös kokeilla on laittaa pikaliimaa eturenkaan ulkoreunaan, silloin eturenkaan reuna ei taitu alle vaan alkaa luistamaan ja keulan haukkaaminen vähenee.

Jos tuli tietoähky niin varikolta löytyy useita harrastajia jotka osaavat opastaa mitä muutoksia kannattaisi autossa kokeilla.
Kylätason RC-kuski.