OK, kiitos vinkeistä.. katotaan..
Sanotaan että hommaisi tuollaisen 2.4gHz pelin.. Mitä siihen pitää laittaa että vauhtia riittää?
Onko lipo akkuja näihin, joilla myös latauspuoli hoituisi pahempia odottelematta..?
Tässä pikaista katsausta lajiin. Listailin noita osia sillä silmällä ettei tule turhia ostoksia jos laji ei kiinnostakaan kisailumielessä.
Itse autoja löytyy 90mm, 94mm, 98mm ja 102mm akselivälillä. Nyrkkisääntönä lyhyemmät kääntyvät paremmin mutta ovat paljon vaikeampia ajaa ellei säädetty juuri oikein. Vaikka ostat auton joka on esim. 102mm voit myöhemmin vaihtaa siihen perän joka on joko säädettävää mallia tahi sidottu johonkin mainittuun akseliväliin.
Itse ajan MR-02 2.4ghz autolla jossa 98mm akseliväli (hyvä kompromissi kääntyvyyttä ja ajamisen helppoutta). Käsittääkseni kaikki muut ajavat hippz:ssa uudemmalla MR-03 rungolla (saattaa muutama harva AWD löytyä mutta ne eivät oikeen tuppaa vakiosarjassa pärjäämään nopeudessa).
Kisoja ajetaan kahdessa eri luokassa ompussa. Tärkeimmät erot ovat:
Vakio:
PN 70t moottori
Ei gyroa
Viri:
Moottori vapaa valintainen
Gyro sallittu
Vauhtia riittää vakioluokassakin reilusti. Itse pitäisin tärkeimpinä päivityksinä autoon (hinnat poimittu hippzracing sivuilta):
- Renkaat, tärkein osa! Itselläni toimii erinomaisesti kumirenkaat: kyoshon 20asteiset takarenkaat ja kyoshon 30asteiset eturenkaat. Myydään paketeittain jossa 4kpl (10e / 4kpl). Moni käyttää vaahtomuovisia renkaita joita saa vanteineen 5e / 2kpl.
- PN racing 70t moottori (16e)
- Hyviä AAA akkuja + laturi (ks. huomattavaa alla lipoista). Orionin 750SHO:t ovat hyvät vakioluokkaan (14e / 4kpl). Paljon tehoa ja huippunopeutta. Laturina itsellä Powerexin C9000 (
http://www.mahapowerex.eu/chargers/powerex-c9000-charger.html)
- Kuulalaakerointi (12e normaali tai 35e keraaminen) - eroista voi väitellä, itselle normaalit riittäneet. Niin halvat ettei ainakaan kannata jättää väliin.
- Giro-z transponderi jos haluaa kierrosaikoja mitata. Näitä voi myös vuokrata muistaakseni 2e / päivä hintaan.
Kun tämä kombinaatio on hanskassa ja/tai haluaa olla samoilla linjoilla vakioautojen radan ennätysten kanssa:
- Säädettävä diffi, itse ostaisin 64pitch rattaisen jolla saa enemmän vauhtia (30-40e). 51/14 välitykset + pn 70t moottori mitattiin viime kisoissa n. 28 km/h. (
http://www.kenonhobby.com/assets/images/2WD-Gear-Ratio.jpg)
- Peräjousitus ja moottoripukki
- Alumiininen moottoripukki + vaimennuslevyjärjestelmä + eri vahvuuksisia t-paloja (n. 25-40e riippuen mallista + 25e + n. 5e kpl)
http://i53.tinypic.com/2hr25mr.jpg - 3-jousi peräkokonaisuus jossa moottoripukki ja säädettävät jouset (n. 65e)
http://i54.tinypic.com/27wx934.jpg - Peräratkaisuja on varmasti muitakin, jotkut jopa käyttävät myös vakiona tulevaa muovista perää.
Myöhemmin:
- Erivahvuuksisia jousia eteen
- Tower bareja toe in/outin säätöön
- Camber/caster säätöön pikkuosia
- Parempi ohjain ellei semmoinen löydy jo (itse juuri ostin ko-propo euruksen)
Henkisen ylilyöntiaseman saavuttamiseen:
- Renkaiden lämmitin :)
Huomattavaa:
- MR-02 malliseen runkoon EI saa gyroa mitenkään kiinni. AWD:sta en osaa sanoa.
- LIPO akkuja saa ja Kyosholla on omat Li-Fe akut mini-z:lle. Yleensä nämä eivät ole sallittuja kisoissa, hippz:sta en osaa sanoa. Muistan kuulleeni että jotkut ovat niitä koettaneet eivätkä olleet tyytyväisiä tuloksiin. Kukaan ei tietääkseni käytä muita kuin nimh aaa akkuja tällähetkellä mutta itselläni ei ole näistä kokemusta.
- Hyvällä laturilla (vaikka tuo powerex) voi yhdistellä nimh akut niiden kapasiteetin mukaan. Sillä myös voi poistaa kierrosta vialliset / rikkoontuneet häiritsemästä menoa.
Ei muuta kuin radalle. Itse olen tänään paikalla n. 18-20 joten jos piipahdat niin kysele ihmeessä Vesaa jos on jotain kysyttävää :)