Pari kommenttia
- Kyseessä on yrityssaneeraus, ei konkurssi. Yrityssaneeraus ei ole jenkeissä mikään ennenäkemätön juttu ja esim joka ikinen lentoyhtiö on ollut yrityssaneerauksessa, niin kun esim myös GM(94 miljardia velkaa ennen saneerausta) ja Chrysler. Yrityssaneeraus on tehty sitä varten että yrityksen voisi vielä pelastaa. Jos tilanne on toivoton yritys laitetaan chapter 7 konkurssiin jolloin taru on aika pitkälti loppu. Hobbicon on chapter 11 suojassa, eli yrityssaneeraus suomeksi
-Hobbicon yrityssaneerauksen idea on saada velkataakka vähennettyä ja lisää kapitaalia firmaan, Itse firma tekis plussaa mutta velat vetää tuloksen pakkaselle. Yrityssaneeraus mahdollistaa sen että firman toiminta voi jatkua normaalisti samaan aikaan kun velkoja säädetään. Tällä hetkellä Hobbico jatkaa toimintaansa ihan normaaliin tapaan ja suunnittelu, sisäänosto ja myynti toimii normaalisti.
-Hobbicon omistamiin yrityksiin kuuluu esim: Towerhobbies, Greatplanes(Jenkkien isoin tukkuri),Revell, Arrma, Axial ja kymmeniä muita
-Hobbico ei omista Futabaa ja HPIta mutta jakelee niitä jenkeissä. Futaba on itse asiassa todella iso firma ja RC ei ole niiden pääbisnes
-Arrma on Axialin lisäksi ehkäpä Hobbicon parhaat ja arvokkaimmat brändit tällä hetkellä. Jenkkitietojen mukaan Arrma itse asiassa ei ole listassa yrityksiä jotka ovat hakeneet Chapter 11 suojaa ( muut Hobbicon brändit ovat)
-Arrma on uudistanut jokaisen autonsa( 10 uutta autoa/päivitystyä) viimeisen kolmen kuukauden aikana, jos Arrman tarina olisi loppumassa niitä tuskin oltaisiin uudistettu. Arrma on myös nopeinten kasvava Hobbicon brändi ja sen arvo on varmasti oikein hyvä, ainoa huono puoli on oikeusjuttu Traxxaksen kanssa joka on meneillään, mutta onneksi patenttikiista koskee vain Nero sarjaa ja muut sarjat ovat loistavia, päivitettyjä ja toiminnassa. Arrman pääsuunnittelija vakuutti että arrmalla ei ole mitään huolta tässä tilanteessa.
-Nyt selviää myös paremmin Team Durangon kohtalo. Tehdas joka teki Arrma, Axial, Team Durango ja monen muun RC merkin tuotteita Taiwanissa meni konkurrssiin noin vuosi sitten. Tämä tehdas omisti ennen sekä Axialin, Durangon ja Arrman ja se oli varmasti todella iso ongelma Hobbicolle kun raporttien mukaan kaikki muotit meni konkurssin mukana. Uusien muottien tekeminen ei ole halpaa mutta Hobbico panosti niihin Axialin ja Arrman tilaneessa, Durangon pelastaminen ei ollut varaa/järkeä
Summasumarum:
Kukaan ei tiedä miten tämä päättyy, mutta itse uskon kovasti että Hobbicon parhaat brändit, kuten Arrma ja axial, eivät katoa minnekkään. Toivottavasti Hobbico selviää yrityssaneerauksesta ja jatkaa toimintaansa paremmalla konseptilla mutta pahimmassa tapauksessa arvokkaat brändit myydään ja huonot brändit häviää