RC-drifting kilpailusäännöt 2018
V1.2
1. Terminologia & Määritteet
[/size]2. Lajittelu2.1. Lajittelun Kulku
2.1.1. Lajittelussa kilpailijat suorittavat kaksi pisteytettyä solo runia. Nämä pisteytetyt runit määrittävät kilpailijan sijoituksen kaaviossa.
2.1.2. Kuljettaja lähtee johtoauton lähtöpaikalta lähtömerkin saatuaan ja suorittaa mahdollisimman puhtaan runin.
2.1.3. Laittelussa ei ajeta lämmittelyrunia ennen suoritusta.
2.1.4. Renkaiden lämmitys on sallittua 10 ajan burnisboksissa ennen kilpailusuoritusta.
2.2. Lajittelun arvoistelu
2.2.1. Lajittelun alkaessa jokaisella kuljettajalla on oletusarvoisesti 70 pistettä lähtöalueelta poistuttaessa. Pisteitä lisätään/vähennetään tästä oletussummasta suorituksen sujuvuuden mukaisesti.
2.2.2. Pisteitä vähennetään seuraavien aspektien mukaisesti.
- Myöhäinen sivuluisun aloitus ennen ensimmäistä mutkaa.
- Rengas ylittää rataviivan reilusti. (Viivan ulkoreunalla sallittu. Pyörä ulkona, miinusta).
- Auton suoristuminen.
- Suuri etäisyys clipping alueista.
- Ideaaliajoslinjalta poisajautuminen.
- Hitaasti suoritettavat puolenvaihdot.
- Auton korin irtoaminen/huomattava hajoaminen.
2.2.3. Pisteitä lisätään seuraavien aspektien mukaisesti.
- Sulava ajo.
- Auto pysyy ratamerkkien sisäpuolella.
- Auto pysyy sulavassa liussa koko suorituksen ajan.
- Clipping aleen läpi ajo mahdollisimman läheltä.
- Idealiajolinjalla ajo.
- Nopeat & terävät puolenvaihdot.
- Oma tyyli / showpisteet.
- Lajittelun maksimipistemäärä on 100 pistettä, joka tarkoittaa lähes täydellistä radan suorittamista.
2.2.5. Lajittelussa voidaan jakaa 0-pisteruneja mikäli;
- Kilpailijan ajoneuvo pysähtyy runin aikana.
- Kilpailijan ajoneuvo pyörähtää.
- Kilpailija lopettaa runinsa ennen runin lopetusviivaa.
[/size]3. Pariajo3.1. Pariajon kulku
3.1.1. Pariajossa ajetaan kaksi arvosteltavaa runia pareittain.
3.1.2. Pariajoissa ajetaan lämmittelykierros ennen varsinaista kilpailusuoritusta.
3.1.3.
Johtoauton kuuluu lähteä johtoautolle merkatusta lähtöruudusta. Johtoauton täytyy ajaa shikaanin läpi lähtiessänsä, jotta seuraava auto pysyy johtoauton perässä.
3.1.4. Seuraava auto lähtee seuraavan auton lähtöruudusta. Seuraava auto ei saa ohittaa johtoautoa runin aikana. Mikäli ohitus tapahtuu johtoauton virheen johdosta, seuraava auto saa ohittaa.
3.1.5 Johtoauton ajotyyli ei saa ns. estää seuraavan auton puolenvaihtoja jarruttamalla, tai ajamalla auton ylikulmaan esimerkiksi. Tämän noudattamatta jättäminen tulkitaan ajosuorituksessa virheeksi.
3.1.6 Pariajossa jahtaavalle autolle sallitaan yhden pyörän radanviivan ylitys. Kahdesta normaalisti pistevähennystä.
3.2. Pariajon arvostelu
3.2.1. Pariajossa seuraavan auton kuuluu matkia johtoauton ajoa, tai ajaa paremmin mahdollisimman lähellä johtoautoa.
3.2.2. Pariajossa on voimassa samat arvostelukriteerit kuin lajittelussa.
[/size]4. Rata4.1. Kilpailurata koostuu 2-6 mutkan mittaisesta sektiosta. Kilpailusektio voi olla myöskin osuus kokonaisesta radasta.
4.2. Kilpailuradalla on oltava vähintään 3 clipping aluetta vaihtelevasti sekä sisä- että ulkomutkassa.
4.3. Kilpailuradan ääriviivat on oltava selkeästi näkyvissä, ja ajettavan sektion/profiilin täytyy olla selkeä.
4.4. Rata saa sisältää korkeusvaihteluita & pinnanmuotoja. Näiden korkeusvaihteluiden pitää noudattaa autojen skaalaa & ne eivät saa olla teräviä elementtejä. Korkeusvaihtelut eivät saa myöskään vahingoittaa autoja.
4.5. Radalla saa olla kanttikiviä. Kanttikivien yli on pystyttävä ajamaan niin, että auton tekniikka ei kärsi. (suositeltu kanttikiven korkeus n. 3-5mm)
4.6. Kilpailuradalla pitää olla runin aloitusviiva & runin lopetusviiva.
4.7. Radalla täytyy sijaita lähtöalue sekä johto- että seuraja-autolle. Johtoautolle pitää rakentaa vauhtia hidastava shikaani heti lähtöalueen jälkeen.
4.8. Burnisboksi on suositeltava elementti ennnen varsinaista lähtöaluetta.
4.9. Autojen lasku/parkkialue on suositeltava elementti.
5 Tekniset säännöt (RWD)5.1 Runko
5.1.1 1/10 skaalan touring/rally/drift runko
5.1.2 Rungon raidevälin minimipituus on 255mm
5.2 Sähköt
5.2.1
Vapaa, kierrosmäärältään 10.5t tai suurempi harjaton/harjallinen moottori5.2.2 Nopeudensäädin vapaa
5.2.3 Autokäyttöön tarkoitetun gyron käyttö sallittu.
5.2.4 Akkuina hyväksytään 2-kennoinen LiPo-akku. Maksimijännite 8.4V. Lataus aina lipopussissa. NiMh akut myös sallittu.
5.2.5 Akkujen kiinnitys taka-akselin takapuolelle kielletty.
5.3 Välitykset
5.3.1 Auton perävälitys vapaa
5.4 Vetotapa5.4.1 Autossa saa olla kaksi vetävää pyörää taka-akselilla.
5.4.2 Vetotyyli (hihna, ratas, yms.) vapaa
5.4 RWD Renkaat & Vanteet
5.4.1
5.4.2 Renkaiden kemiallinen & mekaaninen käsittely kielletty.
5.4.3 Renkaan pinnan tarvitsee olla suhteellisen tasainen. Mikäli rengas on uritettu / liian kulunut, edellytetään kilpailijaa käyttämään uutta rengaskierrosta. Kilpailurenkaat merkataan.
5.4.4 Mustat/tummat vanteet kielletty.
5.4.5 Vanteiden maksimi ulkomitat 26mm (leveys) ja 52mm (korkeus)
5.4.6 Renkaan + vanteen yläreuna saa maksimissaan ulottua 5mm lokasuojan reunasta ulospäin. Mitataan rengas suorana, ei ohjaus suorana.
5.5 Korit5.5.1 Kaikki 1/10 scalemaiset, oikeaa ajoneuvoa replikoivat korit sallittu.5.5.2 Kiila & touring korit kielletty.5.5.3 Ilmanohjainten käyttö vapaata.5.5.4 Koriin lisättävät ilmanohjaimet eivät saa ulottua 10mm ulommas korin hallitsevasta pinnasta.5.5.5 Takasiiven ulottumisvara suoraan taaksepäin takakontin reunasta 20mm.5.5.7 Korin kiinnityksen täytyy olla tukeva.5.5.8 Korin täytyy olla ehjä. Missile-korit ovat sallittuja, mutta rungon pitää olla peitettynä joka puolelta kuten "ehjässäkin" korissa.5.5.9 Korin täytyy olla mahdollisimman scalemainen ja realistisen näköinen, sekä sen siisti viimeistely on suositeltavaa.5.6 Painot5.6.1 Auton maksimipaino ajokunnossa 1900g5.6.2 Auton minimipaino ajokunnossa 1200g
[/size]6 Tekniset säännöt (CS/AWD)6.1 Runko6.1.1 1/10 skaalan touring/rally/drift runko6.1.2 Rungon raidevälin minimipituus on 255mm6.2 Sähköt6.2.1 Vapaa, kierrosmäärältään 10.5t tai suurempi harjaton/harjallinen moottori6.2.2 Nopeudensäädin vapaa6.2.3 Kaikenlaisten gyrojen ja ajoapulaitteiden käyttö kielletty.6.2.4 Akkuina hyväksytään 2-kennoinen LiPo-akku. Maksimijännite 8.4V. Lataus aina lipopussissa. NiMh akut myös sallittu.6.2.5 Akkujen kiinnitys taka-akselin takapuolelle kielletty.6.3 Välitykset6.3.1 Auton vetojako etu- ja taka-akselille on kuljettajan päätettävissä, mutta mitä suuremmalla CS-ratiolla kuljettaja ajaa, niin sen näyttävämpää ajosta tulee Korogashi-tekniikan ansiosta. Suositellaan CS 1.5 tai enemmän.
6.4 Vetotapa6.4.1 Autossa tulee olla neljä vetävää pyörää.
6.4.2 Vetotyyli (hihna, ratas, yms.) vapaa
6.4 AWD / CS Renkaat & Vanteet
6.4.1
6.4.2 Renkaiden kemiallinen & mekaaninen käsittely kielletty.
6.4.3 Renkaan pinnan tarvitsee olla suhteellisen tasainen. Mikäli rengas on uritettu / liian kulunut, edellytetään kilpailijaa käyttämään uutta rengaskierrosta. Kilpailurenkaat merkataan.
6.4.4 Mustat/tummat vanteet kielletty.
6.4.5 Vanteiden maksimi ulkomitat 26mm (leveys) ja 52mm (korkeus)
6.4.6 Renkaan + vanteen yläreuna saa maksimissaan ulottua 5mm lokasuojan reunasta ulospäin. Mitataan rengas suorana, ei ohjaus suorana.
6.5 Korit6.5.1 Kaikki 1/10 scalemaiset, oikeaa ajoneuvoa replikoivat korit sallittu.6.5.2 Kiila & touring korit kielletty.6.5.3 Ilmanohjainten käyttö vapaata.6.5.4 Koriin lisättävät ilmanohjaimet eivät saa ulottua 10mm ulommas korin hallitsevasta pinnasta.6.5.5 Takasiiven ulottumisvara suoraan taaksepäin takakontin reunasta 20mm.6.5.7 Korin kiinnityksen täytyy olla tukeva.6.5.8 Korin täytyy olla ehjä. Missile-korit ovat sallittuja, mutta rungon pitää olla peitettynä joka puolelta kuten "ehjässäkin" korissa.6.5.9 Korin täytyy olla mahdollisimman scalemainen ja realistisen näköinen, sekä sen siisti viimeistely on suositeltavaa.6.6 Painot6.6.1 Auton minimipaino ajokunnossa 1200g