Kirjoittaja Aihe: Viritetyn luokan moottorisäännöstä  (Luettu 2946 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Viritetyn luokan moottorisäännöstä
« : 25.01.05 - klo: 18.06 »
Kuulin Kuusankosken kisassa ensimmäistä kertaa että Suomessa ankkuria ja kannua ei saa sekoittaa eri valmistajien kesken (sen kyllä tiesin että EM:issä yms. EFRA:n kisoissa ei saa näin tehdä). Suomessa noudatetaan siis sataprosenttisesta EFRA:n moottorisääntöä?
Lainaus
3.5.4. MOOTTORI

C-12, TS-10, M2-10

EFRA-säännön mukainen 05 -viritetty sähkömoottori. Samarium-koboltti, neodyymi tms. harvinaiset maametallimagneetit on kielletty. Moottorin laakerointi, ennakko ja päätykappaleen kiinnitys ovat vapaat.

TS-10: käämikierroksia pitää olla vähintään 12.

Tarkoittaako tämä myös sitä että ankkurissa pitää olla EFRA:n leima, jolloin osa koneista onkin yhtäkkiä täällä laittomia?

Poissa Mr Cale

  • Veteraani
    • Profiili
Viritetyn luokan moottorisäännöstä
« Vastaus #1 : 25.01.05 - klo: 18.09 »
En tiedä mistä tuollaista kuulit, mutta SE EI PIDÄ PAIKKAANSA. Eli kaikkein parasta olisi, jos tuo tuosta poistuisi turhaa hämminkiä aiheuttamasta.

Kyseinen sääntö on EFRAn kisoissa voimassa ja on periaatteessa ihan perusteltu. Suomen osalta tästä on keskusteltu lajiryhmän sisällä ja myös minua konsultoiden. Sääntöä ei olla otettu suomessa käyttöön jo pelkästään siitäkin syystä, ettei kaiken merkkisistä ankkureista valmistajan leimoja löydy.

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Viritetyn luokan moottorisäännöstä
« Vastaus #2 : 25.01.05 - klo: 18.17 »
Lainaus käyttäjältä: "Mr Cale"
En tiedä mistä tuollaista kuulit, mutta SE EI PIDÄ PAIKKAANSA. Eli kaikkein parasta olisi, jos tuo tuosta poistuisi turhaa hämminkiä aiheuttamasta.

Eli ei tarvitse olla samaa mallia ankkuri ja kannu eikä tarvita efra-leimaa? Hyvä näin jos näin  :wink:

Poissa Mr Cale

  • Veteraani
    • Profiili
Viritetyn luokan moottorisäännöstä
« Vastaus #3 : 25.01.05 - klo: 18.22 »
Ei tarvi.

Poissa TTKoo

  • Veteraani
    • Profiili
Viritetyn luokan moottorisäännöstä
« Vastaus #4 : 25.01.05 - klo: 18.27 »
Stanukoneessa ei saa sekoittaa eri valmistajien "osia"!

Tarkennetaampa vielä, ei edes saman valmistajan eri moottorityyppien osia!

Otetaan esimerkki yleisimmästä moottorista:
Trinityn Monsteriin ei saa laittaa esim. Trinityn p2k2:n ankkuria tai päätyä.
Ja sama toisinpäinkin, jne...........

Eli kaikki pitää olla keskenään luokiteltuja......

Stanuankkurissa pitää säilyä myös se "pahvilappu", muuten se muuttuu EI SALLITUKSI....!
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

Poissa artov

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Viritetyn luokan moottorisäännöstä
« Vastaus #5 : 17.11.05 - klo: 20.06 »
Onko tämä asia pysynyt ennallaan, vaikka moottorisääntö jonkun verran muuttunut, taas oli jotain juttua että leimat pitäsi olla?

Poissa Mr Cale

  • Veteraani
    • Profiili
Viritetyn luokan moottorisäännöstä
« Vastaus #6 : 18.11.05 - klo: 14.50 »
Lainaus käyttäjältä: "artov"
Onko tämä asia pysynyt ennallaan, vaikka moottorisääntö jonkun verran muuttunut, taas oli jotain juttua että leimat pitäsi olla?
Ei ole muutosta tulossa käytäntöön, koska tarvittavia leimoja ei edelleenkään löydy kaikista moottoreista. Luonnollisesti käytettyjen ankkureiden pitää olla muuten mitoiltaan ja käämityksiltään sääntöjen mukaisia.