GT2000 säännöt kaudelle 2024-2025
Auto:
-1/10 kokoinen 4-veto tai FWD etuvetoauto ns. touring alusta
-Minimipaino 1320g
-FWD etuveto auton minipaino 1250g
-Leveys ilman koria max 190 mm
-Akseliväli max 273 mm
Sähköt:
Moottori:
4-vetoauto
-TSS-10 Moottori: Hobbywing Xerun Justock 3650SD G2.1 21.5T, tuotenumero 30408012
-"vanha TSS-10" Moottori: Muchmore MR-FZX215WF FLETA ZX 21.5T Brushless Motor Type-W Fixed Timing --
Version, tuotenumero 110311
-Moottorien muokkaaminen laakerien vaihtoa lukuunottamatta on kielletty, roottorin saa vaihtaa vain täysin
alkuperäisen malliseen.
FWD etuvetoauto
- Vapaa 17.5T kone
- Sensoriton kone: max 2500kv, kannukoko 3650, akseli max 3,17mm.
Nopeudensäädin:
-ROAR tai BRCA hyväksytty sensorillinen 0-ennakko säädin ns. Blinky säädin
- Vapaa sensoriton nopeudensäädin
Akku:
-Kovakuorinen 2S tai 2S HV(High Voltage) lipoakku
-max. jännite 8.4V (+0.04V)
-Maksimi latausvirta 10A
-Lataus lipopussissa
Renkaat:
- Yksityyppirengas Ride 1:10 Slick Type Tire belted, 24mm with LT Inner Set
Tuotenumero RI-24500
- Sallittuja renkaita ovat myös edellä mainitun renkaan valmiiksi vanteelle liimatut versiot:
RIDE preglued RI-26073
RIDE preglued RI-26073BK
RIDE preglued RI-24082
- Hudy 1/10 Pre-Cut Slick Belted Tires Right & Left (2+2) 803041
-Yksi sarja (4 kpl) per kilpailu sallittu
-Vain alkuperäinen renkaiden mukana tullut LT insertti sallittu
-Renkaan pinnan hiominen kielletty. Ainoastaan valusauman purseet saa poistaa hiomalla.
- Renkaan kylkeä voi liimata jos sen kokee tarpeelliseksi esim. auto kaatuu pidosta.
-Puolavanteet, levyvanteet kielletty. Levyvanteista reikiä poraamalla/työstämällä tehdyt puolavanteet kielletty .
-Rikkoutuneen renkaan saa vaihtaa kilpailunjohtajan luvalla.
-Ainoastaan kaupallisesti saatavilla olevat ns. hajuttomat pienoisauto- käyttöön tarkoitetut pitoaineet ovat
sallittuja. Renkaiden puhdistukseen ovat sallittuja ns. hajuttomat puhdistusaineet. Hajuttomien jarrukliinereiden tai vastaavien puhdistusaineiden käyttö on sallittua.
Ajoformaatti ja ajotapa:
-2 ohjattua harjoitusta
-3 tai 4 alkuerää kilpailijoiden määrän/aikataulun mukaan.
-Alkuerissä pistelasku 2/3 tai 2/4
-Alkuerien lähtö kuten FTT
-Finaalit vähintään kolminkertaisena.
-Finaalissa pistelasku 2/3 tai 2/4
-Alkuerät 5 min ja Finaalit 8 min
-Kuljettajien määrä alkuerissä max. 7 kuljettajaa/erä
-Finaaleissa kuljettajat jaetaan alkuerätulosten mukaan formulatyyliseen lähtöruudukkoon.
-Finaalijako alla olevan taulukon mukaan(taulukko löytyy liitteenä olevasta pdf tiedostosta)
Kori:
-Autolla oltava 1:1 esikuva tai tätä riittävän tarkkaan muistuttava sarjatuotannossa ollut tai oleva henkilöauto,
urheiluauto tai näiden kilpa-auto versio.
-Sedan, coupe, fastback, roadster ja GT malliset korit sallittu.
-Concept ja IMSA tyyliset prototyyppi korit kielletty.
-Efran tai ROAR T2 listalla olevat tai olleet korit kielletty.
-Korin leveys valmistajan ilmoittaman nimellismitan mukaan max. 200 mm
-Korin minimipaino 80g. Jos alle niin lisäpainot liimataan korin sisäpuolelle kattoon.
-Korijäykistimien käyttö kielletty.
-Kori leikataan esikuvan mukaisesti valmistajan leikkauslinjoja pitkin.
-Lokasuojan kaarien maltillinen työstäminen sallittu ettei renkaat ota joustoissa koriin kiinni.
-Kori ei saa ulottua auton pohjalinjan alapuolelle.
-Ainoat sallitut reiät ovat koritolpille ja antennille tarkoitetut reiät.
-Koriin ei saa laittaa ylimääräisiä ilmanohjaimia/diffuusoreita.
-Korisarjan mukana tullut tai omavalmiste siipi sallittu.
-Siiven max. koko: pituus 40 mm, korkeus 15 mm mitattuna pystysuunnassa auton ollessa vaakatasossa ,
leveys max. korin leveys.
-Kaarevat ja porrastetut siivet sallittuja
-Siipeen saa kiinnittää pystysuuntaiset päätylevyt. Päätylevyn yläreuna ei saa nousta korkeammalle kuin siiven
korkein kohta.
-Omavalmiste siiven ja korin välissä maksimissaan 15mm korkeat jalat/ korokepaloja.
-Korin maalaus ja teippaus mielellään 1:1 kilpa-autojen tyyliin.
-Ikkunat pitää olla läpinäkyvät.
-Korissa oltava kilpailunumerot valkoisella tai keltaisella pohjalla auton molemmilla kyljillä, etu ja taka-akselin
välissä.
-Numerot selkeällä mahdollisimman isolla fontilla.
-Numero ei saa peittää auton etusivu ikkunaa.
-Kilpailija hankkii/askartelee sääntöjen mukaiset kilpailunumerot itse.
-Korilista on suuntaa antava. Sallituksi luokitellaan esikuvan mukaiset henkilöauton korit ja niiden kilpa-auto versiot esim. GT3 tai rallikorit. Lemans ja prototyyppiautojen korit kielletty. Kori tulee olla tunnistettavissa esikuvakseen.
-FWD hatchback tyyppiset korit vapaa (esim. ETS:ssä käytettävät FWD korit sallittu myös GT2000).
-Listalta puuttuvan korin sääntöjenmukaisuuden päättää kilpailunjohtaja ja katsastuspäällikkö sekä GT2000
lajiyhteyshenkilö.