Kirjoittaja Aihe: 1/8 rata-autot (C8 luokka)  (Luettu 325237 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa sakke2

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: 1/8 rata-autot (C8 luokka)
« Vastaus #780 : 20.08.07 - klo: 20.48 »
Tattiksen radalla ei ole lätäkköjä joten eiköhän sitä
huomenna olla kaiteita kolistelemassa iltapäivällä jos
vaan uudet sisuskalut SH-koneessa toimii kun on nyt rata-
koneessa uusi krossikoneen setti jossa pakokanava n.1,5mm matalampi,
onneksi oli voimakkaasti viistottu yläreuna joten sai dremelöityä
korkeammaksi niin ettei sisäreuna sylinterissä kärsinyt.

Tuosta drifteristä,ilmeisesti haet lankkuautoa? josta Pienoismallissa
nro.6 v.2006 oli Jerzin  juttu vai onko jo liian historiikkia?
Tuosta 5hp koneesta tulee mieleen 1/5 autot jotka kestää suuremmat hevos-
voimat esim. Hobbylinnasta saattaa löytyä  varaosaauto johon mahtuu isompikin kone ym.systeemit.Tiedä sitten pitääkö drifteriin ehdottomasti olla nelivetoauto?     

Poissa TheArska

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: 1/8 rata-autot (C8 luokka)
« Vastaus #781 : 20.08.07 - klo: 20.54 »
Jos auto (1/1) järjestyy tuun ajaa evolvalla huomenna kans..

ps.tosta drifteri jutusta et rc drifterin on kyl oltava neliveto.
Kyosho: Evolva(x2)REX pr-21r01wc/IDM Picco evo2 p7-r, V-one RRR(x2)LRPz.12r spec3/Team Orion crf.12 wasp.
Hpi: Baja 5b cy26, Savage X STS d30m. Hong Nor X1crt pro SHpt28*m-p6,plus muut 1/36-1/8 autot

Poissa sakke2

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: 1/8 rata-autot (C8 luokka)
« Vastaus #782 : 20.08.07 - klo: 21.15 »
Aha se on kai sitten neliveto-ratapolttikset 80 luvulta ylöspäin eli vaikka Picco
Genesis joka kokonaan alumiininen,muistaakseni kolmella tai
neljällä kisaajalla oli tämä silloin ennen,edustajana oli (on)nyk.Hobbyman
eli sieltä saattais saada tietoa kenellä nää on hyllyllä makaamassa.

Poissa bmwe21

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: 1/8 rata-autot (C8 luokka)
« Vastaus #783 : 20.08.07 - klo: 21.38 »
Pitää kysellä tuolta Hobbymanista..
Nelivetoaihio on kyllä haussa, mutta siitä tulee kyllä takatuuppari! Ei siis laiteta liukkaita kumeja, vaan ihan kumiset (ehkä jostain 1:1 auton vesiletkusta) tarkoitus on siis driftata oikeasti! Siksi tarvitaan tehoja!
Eteen tulee jarru, joka on helpompi toteuttaa nelariin.. Jarru siis tulee ikäänkuin etudiffin tilalle.
Se 5hp moottori ei itse asiassa ole kauhean iso .46 eli n. 7.5cc nitromylly. Ilokaasutkin on jo valmina ja siihen on muutakin eksoottista hyllyssä odottelemassa :afro: Niistä lisää, kun/ jos löydan sopivan aihion! 
Savageismi on sairaus! Potilaalle heti typpioksiduulia...
 "On the eight day God raised boost"

Poissa miksalo

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: 1/8 rata-autot (C8 luokka)
« Vastaus #784 : 20.01.08 - klo: 15.39 »
onkos ens kesänä enää yhtään kunnon kasia radalla :shock:
#ARRMA TYPHON# #VXR-8# #NOVAROSSI# #V-ONE-RRR#  #FUTABA#
PITÄÄ OLLA C8       ┌∩┐(◣_◢)┌∩┐

Poissa .21

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: 1/8 rata-autot (C8 luokka)
« Vastaus #785 : 20.01.08 - klo: 20.15 »
onkos ens kesänä enää yhtään kunnon kasia radalla :shock:

Hah pääsenpäs kuittamaan tähän :p.

Muistan kuinka viime vuonna oli hirveät puheet täällä foorumilla että ajajia olisi tulossa ja uusi merkkejä sun muuta, mutta pyh siellä ketään ikinä näkynyt :undecided:.

Mutta kyllä itse aion tänäkin vuonna jonkun verran ajaa vitos auton ohella :wink:.

Poissa miksalo

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: 1/8 rata-autot (C8 luokka)
« Vastaus #786 : 25.04.08 - klo: 01.24 »
no kuitataan takasin :p ei vaan kerenny ajamaan.
tänä kesänä näkyy  nämä autot radalla paljon enemmän kuin viime kesänä.
viime kesän ajot jäi kiireiden takia kolmeen ajokertaan tattarisuolla ja
lavangossa meni aikaa reilusti enemmän kuin suolla.
seuraavan kerran radalla ollaan tänään jossain vaiheessa. :grin:
« Viimeksi muokattu: 25.04.08 - klo: 08.20 kirjoittanut miksalo »
#ARRMA TYPHON# #VXR-8# #NOVAROSSI# #V-ONE-RRR#  #FUTABA#
PITÄÄ OLLA C8       ┌∩┐(◣_◢)┌∩┐

Poissa miksalo

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: 1/8 rata-autot (C8 luokka)
« Vastaus #787 : 25.04.08 - klo: 21.35 »
pääs ottamaan jo pikku savut autosta radalla.rata kuivui vasta 1h ennen kuin kello oli 20:00.
sain ajettua yhdet renkaat loppuun ja ajot loppui vastarin akun hyytymisen.
#ARRMA TYPHON# #VXR-8# #NOVAROSSI# #V-ONE-RRR#  #FUTABA#
PITÄÄ OLLA C8       ┌∩┐(◣_◢)┌∩┐

Poissa -R.T-

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: 1/8 rata-autot (C8 luokka)
« Vastaus #788 : 25.04.08 - klo: 21.47 »
Jokunen otos. :shock:
« Viimeksi muokattu: 25.04.08 - klo: 21.52 kirjoittanut -R.T- »
Kyosho inferno7.5/777/HongNor X1X-CR/SH .28 Pro PT28XM-P6.  Kyosho FW-05T. ULTRA GTP-2 Porsche 911

Poissa miksalo

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: 1/8 rata-autot (C8 luokka)
« Vastaus #789 : 26.04.08 - klo: 18.58 »
taas tuli käytyä muutama tankki ajamassa.
tällä kertaa hajos ohjausservo.
tässä pari kuvaa kaverin menosta radalla.
parin viikon päästä seuraavan kerran uudella autolla :grin:
#ARRMA TYPHON# #VXR-8# #NOVAROSSI# #V-ONE-RRR#  #FUTABA#
PITÄÄ OLLA C8       ┌∩┐(◣_◢)┌∩┐

Poissa jrkk

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: 1/8 rata-autot (C8 luokka)
« Vastaus #790 : 30.04.08 - klo: 12.53 »
Terve arvon harrastajat. Piti oikein rekisteröityä sivuille kun ikää on karttunut sen verran että oma poika kasvaa
ja olen alkanut kaivaa vanhoja rc vehkeitä esille. No innotus poiki sen että ostin vielä kaverin nurkista 80 eskolla pois kuleksimasta SG-racing cars:n Columbia MK4:n. Autoahan on tehty joskus 84-86 ja jos oiken ymmärsin on sillä joskus voitettu joku mestaruuskin. No serpentit ja muut menivät kehityksessä ohi ja SG kuihtui pois.
Jos jollain vanhemmalla hepulla olis mustikuvia olisin kiinnostunut tiedoista.
Tossa pari kuvaa (ei mun auto kun se on jo niin likanen kun en muistanut ottaa kuvia purkamisen jälkeen)

Sitten vielä tiedusteluja. Olen täältä kouvolan suunnalta niin tietääkö kukaan miten nykyään tykkimäen pienoisautoradalle pääsee ajamaan. Olen joskus 90 luvun alussa käynyt siellä katsomassa kisoja ja muistan kuinka kovaa ne meni ja miten haaveilin silloin tuollaisesta 1/8 ratapolttiksesta, sähkökrossi vei kuitenkin pojan mennessään. No nyt sitten vaan ihan fiilistelyn kannalta olis kiva ajaa muuallakin kun pihatiellä. 

Poissa jrkk

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: 1/8 rata-autot (C8 luokka)
« Vastaus #791 : 30.04.08 - klo: 12.56 »
Pari kuvaa lisää.


Poissa Mr Cale

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: 1/8 rata-autot (C8 luokka)
« Vastaus #792 : 30.04.08 - klo: 13.09 »
Sitten vielä tiedusteluja. Olen täältä kouvolan suunnalta niin tietääkö kukaan miten nykyään tykkimäen pienoisautoradalle pääsee ajamaan. Olen joskus 90 luvun alussa käynyt siellä katsomassa kisoja ja muistan kuinka kovaa ne meni ja miten haaveilin silloin tuollaisesta 1/8 ratapolttiksesta, sähkökrossi vei kuitenkin pojan mennessään. No nyt sitten vaan ihan fiilistelyn kannalta olis kiva ajaa muuallakin kun pihatiellä. 

Kouvolan radan aukioloista kannattaa kysellä Iivosen Matilta.
http://rc10.fi/index.php?topic=16098.msg205730#msg205730

Radalle pääsee isojen autojen puolen ollessa auki, mutta Matilta löytyy avain tuohon pienoisautoradan vieressä olevaan porttiin.

Poissa Sachs

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: 1/8 rata-autot (C8 luokka)
« Vastaus #793 : 01.05.08 - klo: 12.37 »
Terve arvon harrastajat. Piti oikein rekisteröityä sivuille kun ikää on karttunut sen verran että oma poika kasvaa
ja olen alkanut kaivaa vanhoja rc vehkeitä esille. No innotus poiki sen että ostin vielä kaverin nurkista 80 eskolla pois kuleksimasta SG-racing cars:n Columbia MK4:n. Autoahan on tehty joskus 84-86 ja jos oiken ymmärsin on sillä joskus voitettu joku mestaruuskin. No serpentit ja muut menivät kehityksessä ohi ja SG kuihtui pois.
Jos jollain vanhemmalla hepulla olis mustikuvia olisin kiinnostunut tiedoista.

Täällä myös eräs uusi foorumin käyttäjä tervehtii harrastajaporukkaa. Itse tulin hankkineeksi ikään kuin heräteostoksena vanhan PB X5:n, taitaa olla vuodelta -87. PB:lle taisi käydä kehityksessä suunnilleen yhtä heikosti kuin SG:llekin, mielenkiintoinen härveli silti. Samaa kyselen minäkin: jos jollakin on tietoa tai muistikuvia PB:n antiikkisista ratavehkeistä, niin ottaisin kiitollisena informaatiota vastaan. Samoin kyseisen merkin osat kiinnostavat, saapi ottaa yhteyttä jos moista rompetta jouten nurkissa pyörii!

Poissa TheArska

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: 1/8 rata-autot (C8 luokka)
« Vastaus #794 : 02.05.08 - klo: 09.40 »
Härskin näköinen menopeli tuo kuvien columbia, on ne hiukan muuttuneet vuosien aikana.
Rakenne on "hiukan" erilainen kuin nykyisissä, silmään pisti esimerkiksi yksi iskari poikittain per pääty ja ekaksi kun nopeasti vilkasin niin näytti että vakaajatankoa piisaa mutta ilmeisesti kierrejousen korvaa ainakin osa noista tangoista...
Etuakselilta löytyy vissiin one-way? Millainen mahtaa olla taka akseli...kiinteä? Eli mahtaakohan tuo olla voiman siirroltaan kuin nykyiset c8:t paitsi keppivetoinen..
Vanteen halkaisija on sitten ilmeisesti sama kuin nykyisissä kun käsitin että omistaja aikoo päästellä menemään vehkeellä, vai saako vielä jostain tänä päivänä valmiiksi liimattuja foameja tuohon sopivalla vanteella, tuossakun näytti olevan mutteri kiinnitys vanteille nykyisen pikakiinnityksen sijaan. Osiakaan ei varmaan kovin monesta paikasta löydy..
Joka tapauksessa hieno peli, olisi mielenkiintoista nähdä tuo radalla.
Kyosho: Evolva(x2)REX pr-21r01wc/IDM Picco evo2 p7-r, V-one RRR(x2)LRPz.12r spec3/Team Orion crf.12 wasp.
Hpi: Baja 5b cy26, Savage X STS d30m. Hong Nor X1crt pro SHpt28*m-p6,plus muut 1/36-1/8 autot

Poissa jrkk

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: 1/8 rata-autot (C8 luokka)
« Vastaus #795 : 02.05.08 - klo: 10.42 »
Joo erikoinen on mutta aika kohtuu toimiva konsepti. Edessä on joo yksi iskari mutta takana on joku upgrade kitti jolla on saatu taakse kaksi iskaria. Jousitus taas on juurikin tangoilla, muttei se aivan etummainen tanko vaan erikoisesti alatukivarsien välistä menevä tanko jota voi kiristää pohasta läpi työntyvillä ruuveilla. sitten taas ilmeisesti maavaran säätöön on hyvin pienet kierrejouset jotka painaa jousitusta vastaan. Edessä tosiaan one way säädettävällä luistolla , siis takapäähän nähden, mutta takana on ihan diffi. Ja ei ole renkaissa mutteri kiinnitystä vaan takana on pikalukot mutta edessä on c-lukkorenkas klipsi. Huomatkaa muuten erikoinen epäkesko säätö etupään camberin säätöön, siis tuossa ylätukivarren sisemmässä kiinnityskohdassa. Takana ei sitten olekaan mitään kulmien säätöä ?? Ja renkaita on 4 settiä foamia ja ydet kumiset kuviodut (sadekelin) kumit.
Osia on kahden ja puolen auton verran, mutta esim yksi alatukivarsi on eteen jouduttu tekemään alumiinista kun kaikki varaosat on jo käytetty.
Tätyy vielä hieman säädellä ja testailla ennen kuin radalle lähtee, ei ole tullut kun mattoradalla sähkökrossarilla ajeltua, niikun piha sudittelun lisäksi.

Poissa Tappi

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • http://www.kolumbus.fi/hobbyman
Vs: 1/8 rata-autot (C8 luokka)
« Vastaus #796 : 02.05.08 - klo: 12.33 »
Pieni SG C-8 historia
SG oli aikanaan yksi johtavista C-8 merkeistä. Firman perustivat joskus -70 luvun alkupuolella herrat Sabattini ja Garofali (SG). Sabattini oli lahjakas C-8 kuski ja voitti mm. EM:n (muistaakseni 1974). Sabattini tuli myöhemmin tunnetuksi myös SVM Racingin perustajana ja omistajana (Sabattini, Veronesi ja ??) SVM:n tuotemerkkihän on Crono.
Mutta takaisin radalle. SG autoja maahantuotiin Suomeen noin -77 alkaen. Maahantuojana oli Turkulainen Casagrande ja -79 alusta lisäksi Hobby Boom, jolle SG edustus siirtyi kokonaan -82. 70 luvun autot olivat ”lankkuautoja” mallit Indy ja Montecarlo.
1981 SG esitteli ensimmäisenä erillisjousitetun takavetoisen auton, nimeltään SG Columbia, joka Euroopan kisoissa osoittautui nopeaksi, mutta tekniikka petti turhan usein.
1982 lopulla tuli Columbiasta uusi versio MK2, jossa ketjuveto oli vaihtunut hihnaan, ripustuksia oli vahvistettu ja muovimateriaalit uusittu. Columbia MK2 voittikin heti Euroopan mestaruuden kuten myös 1983 ja taisi voittaa myös -84?. 1983 Columbialla voitettiin myös Suomen mestaruus.
1985 tuli sitten myyntiin Columbia MK4, nelivetoinen C-8. Auto oli jälleen nopea etenkin Euroopan radoilla. Suomessa ongelmaksi muodostuivat sen ajan kakkosnelosilla rajatut radat: Columbian etupää oli varsin arka kolhuille. Ripustukset ja vetoakselit eivät tahtoneet kestää lankkukosketusta. Lisäksi kilpailijat tulivat 1986 sankoin joukoin hihnavetoisilla nelivedoilla kisaan mukaan, jolloin kardaanivetoinen Columbia hävisi myös nopeudessa. Kardaanilla toteutetussa nelivedossa pyörivät massa ovat suurempia ja kulmavaihteet hukkaavat tehoa. 1986 lopulla kardaanivedon korvasikin MK2 autosta kehitelty hihnavetoinen malli. Kardaanivetoista nelivetoa myytiin yhteensä n. 40 kpl Suomessa
1987 alkoi rata-autoilun suosio maailmalla hiipua ja SG, joka oli keskittynyt liikaa rata-autojen tuotantoon, ajautui vaikeuksiin. Parhaimmillaan SG työllisti noin 50 henkeä ja tuotanto oli 3000 1/8 autoa viikossa. 1985 esitelty 1/8 maastoauto ”Leopard” ei yksinään pitänyt firmaa pinnalla vaan tehdas sulki ovensa 1987 lopulla palatakseen vielä vuodeksi markkinoille SG New nimellä. Tämän firman osti Italialainen Mantua, joka myy vieläkin harrastekäyttöön SG:n hihnavetoista mallia.


Poissa olev

  • Jäsen
    • Profiili
    • http://www.modelcar.ee/
Vs: 1/8 rata-autot (C8 luokka)
« Vastaus #797 : 02.05.08 - klo: 23.49 »
Ja se SG'n hihnavetoinen mallihan oli nimeltään Space. On minulla vielä sellainen tallissa, tosin sillä ei ole ajettu varmaan kymmenkunta vuotta.

Poissa miksalo

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: 1/8 rata-autot (C8 luokka)
« Vastaus #798 : 03.05.08 - klo: 10.06 »
laita ihmeessa kuvia
#ARRMA TYPHON# #VXR-8# #NOVAROSSI# #V-ONE-RRR#  #FUTABA#
PITÄÄ OLLA C8       ┌∩┐(◣_◢)┌∩┐

Poissa miksalo

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: 1/8 rata-autot (C8 luokka)
« Vastaus #799 : 11.05.08 - klo: 20.07 »
pari kuvaa uudesta C8 autosta.
ensi testit takana  :shocked: kyllä kulkee  :grin:
pysyy tontissa kiinni "pikkasen" paremmin kuin vanha rtr ritsa.
« Viimeksi muokattu: 12.05.08 - klo: 09.45 kirjoittanut miksalo »
#ARRMA TYPHON# #VXR-8# #NOVAROSSI# #V-ONE-RRR#  #FUTABA#
PITÄÄ OLLA C8       ┌∩┐(◣_◢)┌∩┐

Poissa TheArska

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: 1/8 rata-autot (C8 luokka)
« Vastaus #800 : 12.05.08 - klo: 00.40 »
Oltiin tattiksella tänään, mukana oli myös tuore rata-auto/C8 kuski...kyllä riitti taas kulkua ja kolinaa, älytöntä menoo mutta hauskaa oli..  :grin:
Kyosho: Evolva(x2)REX pr-21r01wc/IDM Picco evo2 p7-r, V-one RRR(x2)LRPz.12r spec3/Team Orion crf.12 wasp.
Hpi: Baja 5b cy26, Savage X STS d30m. Hong Nor X1crt pro SHpt28*m-p6,plus muut 1/36-1/8 autot

Poissa jrkk

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: 1/8 rata-autot (C8 luokka)
« Vastaus #801 : 14.05.08 - klo: 09.38 »
Tuli purettua koko auto nyt muttereiksi ja vaihdettua laakerit.
Moottorin laakereita en ole vielä vaihtanut ja minua arveluttaakin sen koneen purkaus kun on kuitenkin aika vanha pata, että miten jumissa osat on.
Mutta miten on voiko moottoriin laittaa ihan stanu skf:t vai pitääkö ostaa jostain rc kaupasta joku erikois laakeri ? Etulaakeri on 6070, ja takalaakerista ei hajua kun ei ainakaan takapuolelle näy mitään koodia. Etulaakerissa on muovinen suoja ja mielestäni se on tihkunut öljyä mutta kuin paljon, niin enpä
osaa sanoa. Eihän se voi täysin tiivis olla jos siellä ei ole mitään stefaa. Konehan oli vanha ops .21 takasuojuksessa lukee 324.
Laitan kuvia kiiltävästä vintage C8:sta kun saan räpsittyä.
Tässä hyvä linkki SG autojen historiasta:
http://www.rcmagvintage.com/reviews/retro/voitures/piste/musee/sg/sg.htm

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: 1/8 rata-autot (C8 luokka)
« Vastaus #802 : 14.05.08 - klo: 09.52 »
Etulaakerin löydät laakeriliikkeestä, mutta lähes poikkeuksetta takalaakeri on niin erikoiskokoa että ei laakeriliikkeistä saa.

Kun etulaakeria hankit niin muista että välys pitäisi olla pieni ja laakerin tulee kestää mahdollisimman suuria kierroslukuja.
Pannut kun tuppaa kiertämään parhaimmillaan sen 30.000-40.000 rpm eikä perus laakerit todellakaan ole suunniteltu lähimainkaan tuollaisia kierroksia kestämään.

Poissa Team PSR

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • RC-laakereiden erikoisliike
Vs: 1/8 rata-autot (C8 luokka)
« Vastaus #803 : 14.05.08 - klo: 13.09 »

Mutta miten on voiko moottoriin laittaa ihan stanu skf:t vai pitääkö ostaa jostain rc kaupasta joku erikois laakeri ? Etulaakerissa on muovinen suoja ja mielestäni se on tihkunut öljyä mutta kuin paljon, niin enpä
osaa sanoa. Eihän se voi täysin tiivis olla jos siellä ei ole mitään stefaa.

Etulaakeri joutuu tosi koville, koska non contact kumisuojatun keraamisilla kuulilla olevan laakerin max-kierrosluku on oikeasti noin 33.000 rpm. Jos koneessasi on vanhan mallinen kumisuojattu laakeri, niin se on vielä kovemmilla ollut, koska max. kierrosluku on yleensä noin 15.000 rpm. Nämä siis jatkuvana kierroslukuna, hetkellisesti arvot voidaan ylittää.

Jotta tavallinen teräskuulainen kumisuojattu laakeri saadaan kestämään suurempia kierroslukuja on usein poistettu sisempi suoja paremman voitelun takaamiseksi. Ratkaisu on voitelun kannalta hyvä, mutta tiivistyksen kannalta huono.

Nykyaikaisesta keraamisilla kuulilla varustetusta laakerista ei saa poistaa takasuojaa, koska laakerin oma voiteluaine + kuulien materiaali takaavat riittävän voitelun koko laakerin eliniän. Laakeri toimii paremmin omassa voiteluaineessaan kuin polttoaineen voitelemana. Koska takasuojaa ei poisteta, on tiivistys noin kaksi kertaa parempi kuin tavallisella laakerilla. Tällä on uskomattoman suuri vaikutus koneen toimintaan ja säädettävyyteen. 

Laakerin oma voiteluaine kiehuu noin 187 asteen lämpötilassa, jolloin laakerin sisäinen paine saattaa pullauttaa kumisuojan irti. Tämä tapahtuu helposti esim. kytkinlaakereille, kun olosuhteet ovat raskaat ja kytkin alkaa luistaa. Tämän takia kannattaa jostain syystä erittäin korkealla lämpötilalla ajetun moottorin etulaakeri tarkistaa/vaihtaa, jos ulkopuolisessa suojassa näkyy pullistumia.

Laakerin välystä arvioitaessa pitää ottaa huomioon moottorin toimintalämpötila, niissähän pitää olla riittävä väljyys vielä yli 200 celsiuksen lämpötilassa, jonka lämpötilan huolellisesti piikille väännetty tai letkuvikainen kone helposti saavuttaa!  Tämä näkyy mm. päälaakerin toleransseissa siten, että ne ovat poikkeuksetta väljän tuntuisia kylmänä, niin keraamiset kuin teräskuulaiset!

Tämän takia on varsinkin päälaakerin kunto hyvin vaikeaa arvioida, ehkä ainoana keinona on arvioida pyörimistä, eli takerteleeko se. Tämä kannattaa tehdä niin, että laakeri on varmasti voideltu. Jos arvion tekee puretulle ja puhdistetulle moottorille, laakeri voi olla kuiva, eikä luotettavaa arviota voi tehdä!

Uusia tiivistemateriaaleja on tullut markkinoille, mutta näissä on aina jokin ominaisuus, jonka takia ne eivät sovellu rc-käyttöön. Tästä johtuen non contact kumisuojattu laakeri on vielä paras kompromissi ulkoiseksi rc-laakeriksi, moottoriin ja voimansiirtoon.
« Viimeksi muokattu: 15.05.08 - klo: 12.06 kirjoittanut Team PSR »
www.jp-nitroracing.com, RC-laakereiden erikoisliike

Poissa Divi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: 1/8 rata-autot (C8 luokka)
« Vastaus #804 : 14.05.08 - klo: 13.15 »
Erittäin hyvä tietopaketti, melkein tuosta voisi vääntää Laakeri Stickyn jonnekkin.

Poissa jrkk

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: 1/8 rata-autot (C8 luokka)
« Vastaus #805 : 19.05.08 - klo: 16.29 »
Nyt rupeaa taas olemaan auto iskussa, vaihdoin myös sen koneen etulaakerin keraamiseen malliin ja samalla kun oli pata auki niin huomasin koneessa olevan erittäin hyväkuntoisen pytty sarjan kiinni. Hyvä niin sillä harkitsin jo uuden koneen ostoa kun eihän tohon 3,5cc OPSiin mitään osia enää saa.
Mutta mutta, tuossa kuva vaihteista joita en kuitenkaan saanut kiinni autoon sillä en löytänyt laatikosta kytkintä missä opisi kaksi pinionia, ja tyydyin laittamaan 1 vaihteisen mikä tossa oli kiinni kun sen sain.
Kyssäri kuuluukin että miten vaihteiden piikkimäärät lasketaan jos tohon sovittelis jonkun centaxin tai muun nykyaikaisen kytkimen jossa olis kaksi ratasta.
Niin ja tossa vaihteessa on 44 ja 48 piikkiset rattaat nyt kiinni.

Laitanpa tähän jatkoksi nipun kuvia. Korit on tuunaamatta ja näillä mennään.

Poissa jrkk

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: 1/8 rata-autot (C8 luokka)
« Vastaus #806 : 19.05.08 - klo: 16.30 »
Lisää

Poissa jrkk

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: 1/8 rata-autot (C8 luokka)
« Vastaus #807 : 19.05.08 - klo: 16.30 »
Lisää

Poissa jrkk

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: 1/8 rata-autot (C8 luokka)
« Vastaus #808 : 19.05.08 - klo: 16.31 »
Kerran vielä

Poissa TheArska

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: 1/8 rata-autot (C8 luokka)
« Vastaus #809 : 22.05.08 - klo: 00.41 »
Pari kuvaa kaverin evolvasta tattiksella tänään päivällä, niin kuski kuin alustan säädöt on vielä hieman hukassa mutta kehitys on huimaa..  :cool:
Kyosho: Evolva(x2)REX pr-21r01wc/IDM Picco evo2 p7-r, V-one RRR(x2)LRPz.12r spec3/Team Orion crf.12 wasp.
Hpi: Baja 5b cy26, Savage X STS d30m. Hong Nor X1crt pro SHpt28*m-p6,plus muut 1/36-1/8 autot