Moi
Onhan noita RC-kelkkoja alkanut tulla esiin muillakin - minulla tuo polttis ArtAttack aikoinaan kun oli niitä harvoja, yksi ensimmäisistä tuota mallia Suomen niemellä.
Kelkka oli muutaman vuoden käyttämättäkin tässä välissä, mutta viime talvena sitä taas ulkoilutettiin. Samalla pistin on-board -hehkun koneeseen, kun tuo Hobao .21:n tahtoi sammua kelkan kaadoissa, eikä käynnistäminen vetokäynnistemellä ole niin kivaa - narua sai vaihtaa tuhkatiheään.
Asensin koneeseen myös vetarin tilalle adapterin ulkoiselle käynnistimelle, joten tuo harmi on poissa laskuista nykyään.
Kuskikin tuli viime talvena siihen hankittua, mutta ei vielä asennettu.
Muutama kommentti tässä keskustelussa huomaamiini pohteisiin.
Ei se suoraan kytkimessä olevan hihnapyörä ole ainakaan minulla mitään ongelmia aiheuttanut. Sama ratas on paikallaan, samoin vetoakselin laakerit ovat ihan iskussa. Mitä vähemmän osia välissä, sitä parempi.
Sinänsä välitys ei ole pahitteeksi, sillä polttiksen äkäinen kierrosten nousu kaivasee telan kyllä lumeen turhan ärhäkkäästi, ja silloin on (isommalla) kuskilla taas kahluu tapaturmapaikalle edessä.
Telaan kannattaa laitaa tartuntaa !! Tuossa omassa kun on jatkuva matala hammastus, ei se yhtään kovemmalla alustalla tahdo saada pitoa, ja sehän tarkoittaa vain perän luistelua ja ohjattavuuden menetystä. Nastat ovat monet tuollaisen kelkan omistajat "rapakon takana" laittaneet, ja sen varmaan teen itsekin.
Kuomun saa varmaan parhaiten tehtyä malliin jos viitsii pelata lasikuidun kanssa. Tein omaani Polariksen kuomua jäljittelevän muotin ja sillä kuomun, mutta ihan mittatarkkaa en voinut tehdä kun keulan alaosaa en samalla uusinut. Tarvitsin myös tilaa tuolle Hobao:n moottorille, joka sattuu olemaan korkealla sylinterinkannella, joten jouduin puskemaan tuulilasia hieman eteenpäin. Pitää varmaan tilata uusi matala kansi mottiin - tuohon malliin kun on kahta kantta tarjolla - tai ainakin oli. Tuosta Pollen kuomusta ei vain ole kuvia tuolla kotisivullakaan - pitääpä joskus sellaiset näpätä kun lunta taas on.
Itselläkin on aikomus tehdä uusi runko ja rakentaa sen päälle kokonaan uusi kelkka. Aikoinaan ei vain ollut työkaluja, mutta viime talvena sain talliini jyrsimen ja sorvi on tulossa syksyllä. Pellin kanttauslaite on myös hankittu. Vähintään telan muutan nykyisessä leveämmäksi ja pitemmäksi - itse telaston jousitus on aikaisemman muutoksen jälkeen toimiva, vaikka se on rakenteeltaan erittäin simppeli. Simppeli sen pitikin olla kun tuolloin oli vain käsityökalut käytettävissä.
Pitääpä seurailla mitä tässä säikeessä tapahtuu. Tsemppiä.
ps. ja olikos teistä rakentajista jotkut Oulun seudulta?
Seppo