Todellakin perusteet kiinnostaa,,,, tämän hetkisen hinnan mukaan renkaat maksaa 26,90€/pari (HobbyFactory suositushinta 29,90€) eli kisapäivässä on menny 93,80€ ennen kun on moottoria edes käynnistetty (kisamaksu 40€)... Jos tarjoushinta poistuu niin summa pomppaa 99,80€
Lisäksi kun tuo valittu rillukka on kaikkein pehmeimmällä seoksella niin kestääkö koko kisapäivän esim. Turussa missä rengaskulutus on huomattavasti suurempaa kuin muualla.
Nyt kun oon pari kesää m8 sarjaa ajanut, niin vielä ei ole yhtä kallista kombinaatiota tullut vastaan, tänä ja viimekesänä ajoin 10€ KIERROS (4 rengasta) Maksaneilla parivuotta vanhoilla Sweepin renkailla jotka ostin ebaystä, niin kyllähän tällä muutoksella kulut kasvaa ihan h*lvetisti.
Eikä olisi vaikuttanut tulokseen vaikka olisi ollu 100€/kpl maksaneet rillukat alla...
Mä oon vuosia jankannut ykstyyppiä vastaan, eikä mikään ole saanut mielipidettäni muuttumaan. Tuskin koskaan tulee muuttumaankaan.
Kuten tässäkin topikissa olen kirjoittanut, en pysty ymmärtämään miten se pienentää osallistumiskynnystä että ei saa osallistua kisaan sillä mustalla ja pyöreällä mitä saattuu löytymään. Se kun ei ole lajilta, luokalta eikä yhdeltäkään osallistujalta pois.
Olen myös saanut kuulla että tämä toive yksityyppisyydestä on tullut kuljettajien suunnalta. No joo... niiltä jotka sähläävät auton setupeista lähtien aivan kaiken mahdollisen kanssa kuvitellen sen tuovan heille jotain etua muihin nähden ja sitten kun homma ei toiminutkaan niin syytellään renkaita ja halutaan ykstyyppiä.
Ne taas jotka eivät tätä halunneet, ovat isolta osalta pysyneet hiljaa nyt jo useamman vuoden kun tästä on ollut puhe. No nyt se on myöhästä kun yksityyppisyydestä on päätetty eikä ihmeemmin vastaväitteitä ole kuultu.
Henkilökohtaisesti pelkään että koko tämä show ei todellakaan lisää kuljettajamäärää vaan entuudestaan tulee putoamaan. Toivon hartaasti olevani väärässä.
No mutta siis tuohon kulutuskestävyyteen.
Kyseisillä renkailla ajoin turun kisassa. Koko finaalin ajon jälkeen rengas oli kulunut vain nimeksi.
Jos muistan oikein niin ajoin kahdella sarjalla joista toisella ensin alkuerät ja semin ja toisella sarjalla finaalin.
Kahdella sarjalla kulumisen suhteen ei mitään ongelmia ajaa koko päivää.
Vantaalla kyseisellä renkaalla voi treenata useamman päivän. Eli kisassa kestää koko päivän... Mutta arvatenkin A finalistit laittaa uuden renkaan alle ettei vaankaan anna tasoitusta muille. Toisaalta tämäkin on ihan oma päätös josta varmaan seuraavaksi aletaan nurisemaan että pitää tämäkin kieltää ja ajaa yhdellä sarjalla koko päivä. Tai en olis yllättyny tässä holhous meiningissä jos vaikka kiellettäisiin käytetyllä renkaalla finaaleihin starttaaminen.
Jyväskylässä rengaskulutus on aina ollut niin pientä että pikkunappulaisella pehmeimmällä seoksella pääsee koko päivän läpi ongelmitta... Isompinappulaisella Gridlockilla menee mitä ilmeisemmin koko päivä ennenkuin näkee edes nappulan nurkan hieman pyöristyneen.
Hieman kovempaa keltaista seosta ei suomessa tarvitse missään olosuhteissa muuten kuin Turussa jos sattuu olemaan oikein extreme kuuma päivä ja entistä raastavampi rata.
Olin myös loppuun asti sitä mieltä että sallittakoot muutkin seokset kuin pinkki niin saa ajaa sillä pidempään kestävällä hieman hitaammalla renkaalla jos haluaa... Vaan lopputuloksenhan näette tässä. Vain yksi seos ettei kukaan vaankaan anna tasoitusta hieman hitaammalla renkaalla jos haluaa vaikka säästää rengaskuluissa.
Ilmeisesti joku olis sitten valinnu keltaisen itselleen finaaliin ja tämän jälkeen itkenyt kuinka oli väärä rengas kun oli hitaampi. (no ihan itsehän sen väkisillä halus alle laittaa) Ihan kuten ne jotka ovat selittäneet takakontillisista renkaita... Ihan väkisillähän ovat halunneet sen määrän hommata ja sohlata joka lähtöön eri rengasta alle ja rupeltanut oman kisansa sillä säätämisellä.
Kuten olen tähän topikkiin kirjoittanut jo ainakin vuosi sitten... Yli kymmennen vuoden aikana en ole yhtään kisaa hävinnyt tai voittanut renkaan takia. Siitä ei ole kiinni. Itseasiassa pari vuotta takaperin kun voitin vantaan SM kisan, ajoin renkaalla jonka muut olivat dumanneet huonoksi. No minä tykkäsin ja sillä ajoin koko päivän eikä edelleenkään ollut rengas se ratkaiseva tekijä millään muotoa.
Yhdenkään kuskin joka ei kuulu siihen ns. kärkikastiin, sijoitukseen ei ole vaikuttanut, eikä tule vaikuttamaan se ajettiinko vapaalla tai tullaanko ajamaan yksityypillä. Toivottavasti ei tule liian monelle uudesta säännöstä innostuneelle isona yllätyksenä vastaan kun tuleva kausi ei olekaan se mestaruus kausi vaan taas siellä pörrää se sama porukka kärjessä.