Vielä lisäys kisakäsikirjoitukseen, koska Rajatorpan kerhokisa ei tätä tuonut esiin:
Stop and Go -rangaistus eli stoppari
Auton aiheuttaessa kanssakilpailijoille haittaa, kuten kiivaassa ajorytmissä usein helposti tapahtuu, käytetään kisoissa "stop and go" -rangaistusta. Rataan on merkitty tätä varten alue, ja se myös osoitetaan kisan alussa ajajakokouksessa. Rangaistuksen saanut (kuulutuksella erän aikana) auto ajaa tälle alueelle ohittaessaan paikan seuraavan kerran, pysähtyy siihen, ja lähtee liikkeelle vasta, kun kuulutus antaa luvan. Pysähtymisaika on yleensä parin-kolmen sekunnin luokkaa.
Tyypillisiä rangaistuksen ansaitsemiskeinoja ovat
- varaslähtö
- peräänajo, josta edelläajanut auto kärsii
- varomaton radalletulo, josta jokin toinen auto kärsii (kun on itse ajanut ulos radalta, niin paluu sille tapahtuu helposti varomattomasti pienessä paniikissa)
- tien sulkeminen nopeammalta ja kierroksella ohittavalta autolta (harvoin käytetty, vaikka syytä olisi)
Sen sijaan tietämäni mukaan autojen kylkikosketuksesta ei rangaistusta määrätä, vaikka toinen auto ajaisi sen seurauksena ulos, ellei tilannetta ole katsottu tarkoitukselliseksi kiilaamiseksi.
Tuomarilinja ja -työskentelyn tarkkuus vaihtelee huomattavan paljon. Kerhokisoissa (VAU) rangaistuksia ei yleensä ole ollut käytössä, sen sijaan huomautuksia on jaeltu. Alue8-kisoissa rangaistuksia on käytetty maltillisesti, ovathan kyseessä uusille ja kokemattomille kisaajille tarkoiteut "harjoituskilpailut".
Toiselle aiheutetun vahingon voi hyvittää myös pysähtymällä ja odottamalla, että kärsinyt auto pääsee taas jaloilleen ja edelle. Tämä on paitsi hyvin fiksua, myös epävirallinen käytäntö välttää "stop and go".
Mutta eräs käytäntö on syytä opetella jokaisen uuden tulokkaan: selvästi nopeammalle autolle, joka on ohittamassa kierroksella, on aina annettava tietä!
On tuskin olemassa tehokkaampaa tapaa häiritä ja ärsyttää kanssakilpailijoitaan, ja saada itse tumpelon maine, kuin kisailla auton kanssa, joka on ohittamassa kierroksella tai useammalla! Tätä eivät yleensä vasta-alkajat ja kaikki vähän kokeneemmatkaan ymmärrä tehdä, koska ovat itsekin yrittämässä ajaa mahdollisimman hyvää tulosta. Mutta niin se vain on.
Asian tärkeyden ymmärtää kunnolla vasta sitten, kun on itse samassa tilanteessa: oma ajo sujuu hyvin, takaa-ajajat ovat lähellä, ja sitten hitaammat autot sulkevat tien, eivät päästä ohitse, ja pahimmassa tapauksessa kilkkaavat nopeamman auton ohitusyrityksessä pöpelikköön.
Tien antaminen tapahtuu yksinkertaisesti vähentämällä nopeutta sopivassa kohdassa ja tekemällä ajolinjalle tilaa. Mutkat ovat usein sopivia paikkoja, jolloin väistävä auto hidastaa vähän ja ajaa ulkokaarretta pitkin.
Miltä kuulostaa?