Kirjoittaja Aihe: Nikkojen virittäjät?  (Luettu 233085 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Penguin

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Nikkojen virittäjät?
« Vastaus #270 : 22.04.09 - klo: 16.37 »
Olenko käsittänyt oikein, että Nikko auton piirilevy kestäisi jopa  2s lipoa, joa hankkisin sen kestävän motin? Toki piirilevyä voisi jäähdyttääkkin. :roll:
Minkä C-arvon lipoja suosittelisitte Nikkooni?

En suosittele LiPoja ollenkaan Nikkoon, ellei sitten nurkissa satu olemaan ylimääräistä LiPo-cutoffia, jonka saa viritettyä siten, että se katkaisee kaikki sähköt autosta, kun jännite laskee n. 3,1 - 3,2 V per kenno.

Nikkojen jännitteen kesto riippuu autosta. Itse olen "virittänyt" vain 9,6V akuilla olevia Nikkoja, joissa akku sisältää 8 kpl AA-kokoisia NiCD-kennoja. Yhteen laitoin 2/3A kokoisista kennoista tehdyn NiMH-akun ja se toimii sillä. Toinen vakavamman virittelyn kohde sai uuden moottorin ja 18650-kokoisista LiFePO4-kennoista kasatun akun. Toki LiFe-akutkin tykkaisivät cutoffista, mutta kestävät väärinkäyttöä siinä määrin, että en katsonut moista tarpeelliseksi. Tasurin piuhakin tuli noihin kytkettyä ja niitä ladataan ihan LiFe-laturilla.

4C riittää ehdottomasti tuollaisessa käytössä. Tuli laitettua sen verran tehokas moottori, että piirilevy meinaa lämmetä liikaa ja piti laittaa aika hulppean kokoiset alumiiniset jäähdytysrimat siihen autoon. Ilman niitä ei meinannut käyttösavu pysyä sisällä edes 10 asteen pakkasessa, vaan juotokset suli piirilevyltä. Alkuperäisellä moottorilla riittää vaikka olisi 1C-akku. Se alkuperäinen moottori ei vaan kestä kovin kauaa jos jännitettä nostaa reilusti päälle 11 voltin.
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

Poissa V649

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Nikkojen virittäjät?
« Vastaus #271 : 23.06.09 - klo: 13.34 »
Onkos kukaan yrittänyt virittää nikkoa "välityksiä" muuttamalla?

Poissa nnikkem

  • Ylivieskan UA
    • Profiili
Vs: Nikkojen virittäjät?
« Vastaus #272 : 23.06.09 - klo: 16.09 »
Vaikeaa, kun ei ole sopivia rattaita isompana tai pienempänä, siihen autoon mihin välityksiä muuttaisi.
|  Associated B5M  |  Revo 3.3  |  Tekin  |  Muchmore  |  Radiopost  |  Futaba  |  Reedy  |

Poissa SFU420

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Nikkojen virittäjät?
« Vastaus #273 : 23.06.09 - klo: 17.51 »
Minä olen, tein näin joskus 4 vuotta sitten, "alennusvaihde" pois, ja rankkaa modaamista moottorin kiinnitykselle

Vs: Nikkojen virittäjät?
« Vastaus #274 : 04.07.09 - klo: 17.51 »
Terve!

Minä viritin omaa nikkoautoani niin että otin piirilevyn pois koska ei toiminut ja laitoin tilalle kunnon laitteet.
Vakio mosan jätin, pistin 3kennoisen lipon ja rattaat meni joten uutta hankkimaan.

Mulla on sen verta kapia lompakko että ajattelin ostaa kunnon rcauton sijaan uuden nikkoauton ja tuunata, hölmö idea ??  :roll:

Nykyään taitaa kaikki autot olla 4.8v akuilla. tuossa aiemmin olikin näköjään keskustelua että virtapiiri ei kestä yli 2s lipoa, Mutta jos minä vaihdan siihen harjallisen noparin ja kunnon vastarit ja muut niin miten ison akun uskaltaa laittaa ?

Onko jotain ehdotusta , mikä on tämän hetken paras nikko auto tuunattavaksi ?  :wink: :wink:
« Viimeksi muokattu: 04.07.09 - klo: 18.16 kirjoittanut Lennokkiautoilija »

Poissa Hyrsleri

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Nikkojen virittäjät?
« Vastaus #275 : 04.07.09 - klo: 19.29 »
Ei välttämättä halvin ratkuisu ostaa lelua jonka sitten täyttää uusilla sisuskaluilla. Muistaakseni näin jonkun isomman Nikko auton paikallisessa lelukaupasa ja hinta oli lähempänä 100€. Eikä noissa nikoissa/vastaavissa ole vissiin edes kunnon alustaakaan. Ja tuo akun koko riippuu siitä, millaista akkua nopari kestää.

Jos haluaa jotain alkaa "virittelemään" niin en ainakaan itse ostaisi tätä kalliimpaa aloituskohdetta http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi?sivu=skriptisivut/index_kauppa.htm&linkki=45707.htm&tuote=45707

Korkeintaan tämän: http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi?sivu=skriptisivut/index_kauppa.htm&linkki=45707.htm&tuote=45707



Wraith Bronco 2.2 scale, Tamiya Pajero Wraith/ax10, LRP/? Foff-auto ja muutama projekti sekä lätäköissä Robbe Katja. Spektrum dx3c ja dx3s
Turun Seudun Crawlerit  RacersRCshop

Vs: Nikkojen virittäjät?
« Vastaus #276 : 04.07.09 - klo: 20.27 »
Saako nikko autoa mitenkään kulkemaan lujaa ?

Kaveri sanoi että ei ja antoi tämän selityksen:

Lainaus
-kovat muovi renkaat -painava kori -rattaat ei kestä -vaikee laittaa servolla kääntymään -moottorin joutuisit vaihtamaan ja muuttamaan moottorin kiinikkeitä ja sillon menee rattaat -ei ole jousia -kun painat kaasua niin perä rupeaa pomppimaan.

Onko tämä totta ? vai onko nikko autoissa jotain tiettyä mallia jonka pystyy kunnolla tuunaamaan ?

Poissa Hyrsleri

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Nikkojen virittäjät?
« Vastaus #277 : 04.07.09 - klo: 20.33 »
kovat muovi renkaat -painava kori -rattaat ei kestä -vaikee laittaa servolla kääntymään -moottorin joutuisit vaihtamaan ja muuttamaan moottorin kiinikkeitä ja sillon menee rattaat -ei ole jousia -kun painat kaasua niin perä rupeaa pomppimaan.

Siinähän se on pähkinän kuoressa.

Kannattaa ostaa "merkki" auto niin pääsee vähemmällä.  :lol:

PS. Se mun ei ole mikään maailman suosituin merkki. Tamiyat kyöstit sun muut on mun silmissä hyviä merkkejä. Varaosien saanti ratkaisee ainakin itsellä kun autoa ostan.
Wraith Bronco 2.2 scale, Tamiya Pajero Wraith/ax10, LRP/? Foff-auto ja muutama projekti sekä lätäköissä Robbe Katja. Spektrum dx3c ja dx3s
Turun Seudun Crawlerit  RacersRCshop

Vs: Nikkojen virittäjät?
« Vastaus #278 : 04.07.09 - klo: 23.16 »
Mut jos kaipaa maastorälläriä niin eikös nikkoautosta sellaisen saa, niihin ei tarvii niin paljon nopeutta vaan kestävyyttä että ei ekasta hypystä mene rikki.

Vai mitä mieltä on raati ?

Nikkollahan on noita maastoajoneuvoja aika paljon...

Poissa nnikkem

  • Ylivieskan UA
    • Profiili
Vs: Nikkojen virittäjät?
« Vastaus #279 : 04.07.09 - klo: 23.20 »
Mites meinaat nikkoa kestävämmäksi saada? Jollain RMP:n osallako? :grin: Itse voisit osia tehdä, mutta äkkiseltään en tiedä, muuta kuin... "NIKKO VARAOSAPALVELU"....  :grin:
|  Associated B5M  |  Revo 3.3  |  Tekin  |  Muchmore  |  Radiopost  |  Futaba  |  Reedy  |

Poissa Sysi

  • Veteraani
    • Profiili
    • OSPA ry
Vs: Nikkojen virittäjät?
« Vastaus #280 : 04.07.09 - klo: 23.21 »
Kestävyyttä ei ole. Eikä muovirenkaissa ole pitoa jota tarvitaan maastoon. Oikeasti hyödylliset jousetki on kivat.
Jere M

Poissa ToBy1

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Nikkojen virittäjät?
« Vastaus #281 : 04.07.09 - klo: 23.21 »
No, sinuna vaikka ei nopeutta tarvihe, mutta juuri se nikko voikin mennä juuri ekasta, tokasta hypystä rikki ja kun niihin ei ole varaosina niitä "tukuvarsia" yms (tietääkseni).  EDIT Jaahas thorak ja sysi ehti ensin :D

Vs: Nikkojen virittäjät?
« Vastaus #282 : 04.07.09 - klo: 23.48 »
Sitten kai pitää just itte tehdä varaosat. äkkiäkös nuo tekee.
Mutta ei nikkoautoissa ole edes niin paljon osia jotka menisi rikki  :grin:

Poissa Hyrsleri

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Nikkojen virittäjät?
« Vastaus #283 : 04.07.09 - klo: 23.54 »
Veikkaan, etä siitä menee kaikki mahdollinen rikki. Todnäk nopeammin kuin muista vehkeistä. Eikä se muuten vakio tehoilla edes hyppää  :afro:
Wraith Bronco 2.2 scale, Tamiya Pajero Wraith/ax10, LRP/? Foff-auto ja muutama projekti sekä lätäköissä Robbe Katja. Spektrum dx3c ja dx3s
Turun Seudun Crawlerit  RacersRCshop

Poissa nnikkem

  • Ylivieskan UA
    • Profiili
Vs: Nikkojen virittäjät?
« Vastaus #284 : 05.07.09 - klo: 10.35 »
Niin, jos pääsee edes hyppyrin nokalle. :azn: Mutta Nikkon sivuilla on varaosapalvelun numero. :wink:
|  Associated B5M  |  Revo 3.3  |  Tekin  |  Muchmore  |  Radiopost  |  Futaba  |  Reedy  |

Vs: Nikkojen virittäjät?
« Vastaus #285 : 05.07.09 - klo: 12.07 »
Veikkaan, etä siitä menee kaikki mahdollinen rikki. Todnäk nopeammin kuin muista vehkeistä. Eikä se muuten vakio tehoilla edes hyppää  :afro:

Kuka on puhunut vakiotehoista  :grin:

Poissa Hyrsleri

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Nikkojen virittäjät?
« Vastaus #286 : 05.07.09 - klo: 12.53 »
Sitten kun olet vaihtanut siihen moottorin, noparin ja vastarin niin huomaat, että muutamalla lisä€:lla olisit jo ostanut "oikean" rc-auton... Kaiken lisäksi kun saat sen hyppäämään viritettynä niin todnäk se ensimmäinen loikka on viimeinen  :p Runko tai alusta antaa myöden. Sen jälkeen vaihdat osat sinne ja lähdet taas ajamaan kun ne virisähköt tekee selvää Nikkon rattaista...Vaihdat ne ja HUPS rahaa on mennyt Nikkoon enemmän kuin ns. kunnon autoon.

Olen jostakin syystä siinä uskossa, että näihin autoihin ei ole edes mahdollista vaihtaa kaikkia osia. Korjatkaa jos olen väärässä. Saa olla aika Mäkkaiveri jos näistä meinaa hyvän vehkeen rakentaa.

PS. Tää ei ole myyntipuhe vaan varoitus miten voi käydä. Ikinä en ole Nikoilla leikkinyt, tai ehkä 5weenä mutta ei ne silloinkaan kestänyt.

PSS. Laitan Lennokkiautoilija sulle YV:tä kohta...
Wraith Bronco 2.2 scale, Tamiya Pajero Wraith/ax10, LRP/? Foff-auto ja muutama projekti sekä lätäköissä Robbe Katja. Spektrum dx3c ja dx3s
Turun Seudun Crawlerit  RacersRCshop

Poissa jiksu

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Nikkojen virittäjät?
« Vastaus #287 : 05.07.09 - klo: 13.06 »
parempi vaa ku jättää nikko autot kaupan hyllylle...
-tauolla-

Vs: Nikkojen virittäjät?
« Vastaus #288 : 05.07.09 - klo: 14.10 »
Saako Nikkoautossa olevan "servon", joka on jonkinsortin käämi, toimimaan normaalin vastarin kanssa ?

Poissa jiksu

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Nikkojen virittäjät?
« Vastaus #289 : 05.07.09 - klo: 15.37 »
Saako Nikkoautossa olevan "servon", joka on jonkinsortin käämi, toimimaan normaalin vastarin kanssa ?

en ainakaan minä saanu pelaamaan vaikka yhdisti oikeanväriset johdot oikeaan paikkaan
-tauolla-

Poissa nnikkem

  • Ylivieskan UA
    • Profiili
Vs: Nikkojen virittäjät?
« Vastaus #290 : 05.07.09 - klo: 15.58 »
Eikö ennemmin olisi kannattanut ostaa, esim. Bonzerin tapainen halpis rc, ei sekään mikään kestävin ole, mutta ainaskin kestävämpi kuin nikko?
|  Associated B5M  |  Revo 3.3  |  Tekin  |  Muchmore  |  Radiopost  |  Futaba  |  Reedy  |

Poissa monsterman

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Nikkojen virittäjät?
« Vastaus #291 : 05.07.09 - klo: 17.19 »
järkipuhetta. ja tuohon edellisiin että, ne nikon jousetki on ihan tyhjän kanssa. niin kovat et iha sama ku ei jousia ollenkaan.
tee se itse. saat juuri sellaisen kuin haluat

Poissa Hyrsleri

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Nikkojen virittäjät?
« Vastaus #292 : 05.07.09 - klo: 17.38 »
Summa Summarum
Ei kannata ostaa Nikko tai vastaavaa ja yrittää tehdä siitä kunnon rcautoa. Onhan olemassa sekin ryhmä ketä haluaa "taikoa tyhjästä" auton mutta tässä tapauksessa kyse olisi budjetista. Korjaa lennokkiautoilija jos olen väärässä. Voisin veikata, että halvemmaksi tämä ratkaisu ei tule ja tuskin se on esim. tuota HBX:ää parempikaan.

Kannattaa katsella käytettyjä vehkeitä vaikka täältä tai vaikka www.nettimarkkina.com www.huuto.net yms. Pääset oikeasti helpommalla ja varmaan halvemmalla. Ellei sitten lähde mopo käsistä niinkuin aikas monelle täälläki on käynyt  :lol:

Wraith Bronco 2.2 scale, Tamiya Pajero Wraith/ax10, LRP/? Foff-auto ja muutama projekti sekä lätäköissä Robbe Katja. Spektrum dx3c ja dx3s
Turun Seudun Crawlerit  RacersRCshop

Vs: Nikkojen virittäjät?
« Vastaus #293 : 05.07.09 - klo: 18.57 »
Löysin itteltäni tällaisen vanhan auton(kts. kuva). Ei ole nikko mutta ns. ei kunnon rc auto.
Auto oli joskus tarjouksessa lelukaupassa 20€ hintaan.
Ohjain oli sellainen rannekello, eli täysi lelu tämä on.

Auto ei ottanut enää yhteyttä ohjaimeen ja siksi on ollut laatikon pohjalla jo reilut 5vuotta.
Moottori näyttää toimivan ja rattaat ovat huippukunnossa. Pituutta autolla ei ole kuin n.10cm.

Autossa on käytetty 2x AA pattereita eli pikaisen laskutoimituksen tulos on 2,4v.
Jos pistän tuohon 18A säätimen, (ei ole pienempää) ja 1kennon lipon eli 3.7v. Mahtaako moottori kestää ?

Ohjaukseen löytyisi 5g servo, luulisi kelpaavan?

Tästä minä saan hyvän maastoauton kun vähän tuunaan  :cheesy:

Poissa RealTaste

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Nikkojen virittäjät?
« Vastaus #294 : 05.07.09 - klo: 20.38 »
en kyllä usko että tuolla maavaralla/jousituksella saat maastoautoa  :wink:
Kyosho Inferno 7.5Kyosho mini-z monsterTraxxas rustler (mamba sidewinder 5700)

Poissa nnikkem

  • Ylivieskan UA
    • Profiili
Vs: Nikkojen virittäjät?
« Vastaus #295 : 05.07.09 - klo: 20.44 »
järkipuhetta. ja tuohon edellisiin että, ne nikon jousetki on ihan tyhjän kanssa. niin kovat et iha sama ku ei jousia ollenkaan.

Eipä ole ennen minulle sanottu. :grin:
|  Associated B5M  |  Revo 3.3  |  Tekin  |  Muchmore  |  Radiopost  |  Futaba  |  Reedy  |

Poissa LaNi5

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Nikkojen virittäjät?
« Vastaus #296 : 05.07.09 - klo: 23.10 »
Jos pistän tuohon 18A säätimen, (ei ole pienempää) ja 1kennon lipon eli 3.7v. Mahtaako moottori kestää ?
En olisi moottorista kovin huolissaan. Vähän käytettyjä edullisia harjallisia moottoreita saa esim. myydään palstan kautta, enemmän kuin kesässä ehtii polttamaan :roll:. Enemmän olisin huolissani, jos hyvä säädin palaa moottorin oikosulun takia.

Jos tuo virittely on itse tarkoitus ja ajaminen tulee siinä sivussa niin antaa mennä vaan, mutta jos on tarkoitus tehdä auto ajoa varten homma on vähän sama, kun pistäisi polkupyörään moottoripyörän moottorin ja etupään.

Vs: Nikkojen virittäjät?
« Vastaus #297 : 06.07.09 - klo: 22.56 »
en kyllä usko että tuolla maavaralla/jousituksella saat maastoautoa  :wink:

Millä jousituksella ??  :grin:

Mä pistin mun vanhan nikkoauton kuntoon kun sain siitä rattaat korjattua.
Vaihdoin perän jousituksen kuminauhaan, nyt joustaa hyvin.

Käytän 9.6v akun sijaan 11.1v lipoa joten kulkee myös vakioon verrattuna hyvin.

En tajua miksi kaikki väittävät nikkoautoja huonoiksi, onko nykynikot sitten aivan surkeita?

Tämä minkä olen virittänyt on joltain vuodelta -97 ja kyllä on hyvä.

Checklist:
-kovat muovi renkaat ->On edelleen
-painava kori -> mikä vika ?
-rattaat ei kestä -> Tässä mallissa kestää
-vaikee laittaa servolla kääntymään -> Tehty, oli helppo
-moottorin joutuisit vaihtamaan ja muuttamaan moottorin kiinikkeitä ja sillon menee rattaat -> Lipolla sain tehoa - ei tarvitse vaihtaa moottoria
-ei ole jousia -> Löytyy ja on hyvät
-kun painat kaasua niin perä rupeaa pomppimaan. -> Ei rupea näillä jousilla
« Viimeksi muokattu: 06.07.09 - klo: 22.59 kirjoittanut Lennokkiautoilija »

Poissa Sysi

  • Veteraani
    • Profiili
    • OSPA ry
Vs: Nikkojen virittäjät?
« Vastaus #298 : 07.07.09 - klo: 00.41 »
Mitä täällä foorumilla on tullut vastaan kuvia joistakin vanhemmista nikkoautoista niin ne on kyllä melkeen kunnon vehkeen näköisiäkin peräti.

Aja joskus kunnon autoa niin tajuat mikä leluissa on vikana :cool:

Nykynikkojen hintoje katsominenkin riittää, joskus tekisi mieli kuulla ovatko bilteman tekeleet patempia kun saa joka nurkasta raapivanakin muutamalla kympillä.

Kyllä tuo nikko-traktor olisi cooli kunnon sähköillä, kunnolla itse rakennettu vain olisi vielä parempi niin ei kannata.
Jere M

Poissa Hyrsleri

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Nikkojen virittäjät?
« Vastaus #299 : 07.07.09 - klo: 01.33 »
-rattaat ei kestä -> Tässä mallissa kestää  Oletko monta akullista jo ajanut ja repinyt auto? Ihan mielenkiinnosta kysyn. Pistäppä joskus videota niin nähdään miten tuo kulkee ja hyppää.
Wraith Bronco 2.2 scale, Tamiya Pajero Wraith/ax10, LRP/? Foff-auto ja muutama projekti sekä lätäköissä Robbe Katja. Spektrum dx3c ja dx3s
Turun Seudun Crawlerit  RacersRCshop