Tässä oman asiakaskeissini aikajana.
- 8.10.2023 Tilaus ja maksu sisään. Verkkosivuston mukaan kaikkia tilattavia tuotteita on varastossa, joten odotuksenani on nopea toimitus.
- 10.10.2023 Vastaussähköposti "tilauksesi on käsittelyssä".
- 19.10.2023 Havahdun ihmettelemään, ettei tilaukseen liittyen ole tullut pakettikoodia tai mitään muutakaan uutta infoa. Lisään tilaukseen tiedustelun tilanteesta. Tutkin mitä infoa rcjkl:sta löytyy netistä ja karut merkit asiakaspalvelun ongelmista alkavat selvitä. Päädyn perumaan tilauksen ja laitan tiedon peruutuksesta sekä pyynnön Paytrail maksunpalautuksesta useamman eri kanavan kautta: tilauksen lisätietona, WhatsApp viestillä kaupan ilmoittamaan numeroon ja sähköpostilla myynnin osoitteeseen.
- 20.10.2023 Mitään vastausta viesteihin tilauksen peruutuksesta ei ole tullut, joten yritän ottaa kauppaan yhteyttä puhelimitse. Tilausvahvistuksessa oleva "tukipalvelun" puhelinnumero ei ole käytössä. Yritystiedoista löytyvä numero (sama kuin WhatsApp) menee vastaajaan, johon jätän viestin.
- 31.10.2023 Ensimmäinen elonmerkki myyjästä. "Varastolla käynyt moka", "olisi ehdottomasti pitänyt lähteä ennen syyslomaa eteenpäin", "vieläkö tarvitset tuotteet". Vastaan välittömästi, että tilauksen peruutus pysyy ja odotan maksunpalautusta viiveettä, koska 14 päivän aikaraja sille on juuri tulossa vastaan. Myyjä kuittaa "Tehdään näin"
- 3.11.2023 Olen yhteydessä Paytrailiin tiedustellen onko myyjä käynnistänyt maksunpalautuksen.
- 8.11.2023 Paytrail vastaa, ettei maksunpalautusta ole vielä käynnistetty ja lupaavat lähettää myyjälle selvityspyyntöä.
- 9.11.2023 Lähetän myyjälle reklamaation myöhässä olevasta maksunpalautuksesta (tilauksen tietoihin ja lisäksi WhatsApp:lla ja sähköpostilla sekä verkkokaupan yhteystietoihin, että yrittäjän henkilökohtaiseen sähköpostiosoitteeseen/numeroon). Kerron vieväni asian kuluttaja-asiamiehelle ja tekeväni rikosilmoituksen, jos käsittely edelleen viivästyy.
- 10.11.2023 Myyjän vastaus, "Pahoittelumme, että maksu ei ole edelleenkään palautunut. Olemme tätä yrittäneet kahteen otteeseen, mutta paytrailin uusi systeemi ei nyt syystä tai toisesta toimi oikein. Ilmoittaisitko tilinumerosi niin palautamme summan manuaalisesti." (Lisäksi määrittelemättömät virheviestit päiväyksillä 31.10. ja 6.11., ilmeisesti kuvaamaan Paytrail palautusten epäonnistumista.) Ilmoitan tilinumeron suoraa maksunpalautusta varten.
- 13.11.2023 Tililleni tulee maksunpalautus Paytraililta. Olen vielä yhteydessä Paytrailiin, heidän mukaansa "Tarkastimme järjestelmästämme, että palausjärjestelmä toimii niin kuin se on suunniteltu.". Kuittaan maksunpalautuksen vastaanotetuksi rcjkl tilauksen lisätietoihin.
Opit verkkokaupan asiakkaalle:
- Vaikka olisi miten kiire, niin tarkista kaupan taustat ennen tilausta ja käytä aina luottokorttimaksua, niin rahojen takaisinsaanti on ainakin turvattu vaikka kauppa päätyisi esimerkiksi konkurssiin. (Yleensä olen tässä hyvin tarkka, mutta tällä kertaa lipsahti.)
- Selvitä lakisääteiset oikeutesi ja pidä niistä kiinni. Reklamoi asiallisesti, mutta tiukasti. Älä epäröi viedä asiaa tarvittaessa eteenpäin - vaikka oma taloudellinen intressi/menetys ei olisi iso, niin silti, edes periaatteesta.
Opit verkkokaupan myyjälle:
- Yhteystiedot, aukioloajat yms. tiedot ajan tasalle kaikkiin mahdollisiin paikkoihin (Google tiedot, verkkosivu, tilausvahvistus jne.)
- Ostaja odottaa viiveettömiä reaktioita (viimeistään päivän tai parin sisällä), oli kyse sitten tilauksen käsittelystä, yhteydenottoon vastaamisesta, maksunpalautuksesta tai mistä tahansa muustakin asiasta. Jos olet estynyt (loma, sairaus tms.), niin anna se tiedoksi asiakkaalle _etukäteen_, eli käytä sähköpostin automaattista vastausta, puhelinvastaajaviestiä, verkkosivuston näkyviä bannereita jne. joista ilmenee milloin viivästynyt vastaus on tulossa.
- Jos asiat eivät suju suunnitellusti (esim. maksunpalautus ei jostain syystä toimi), niin kerro siitä asiakkaalle viiveettä ja oma-aloitteisesti.
- Hoida reklamaatiot ja peruutukset nopeasti ja huolella. Jos ylitsepääsemättömistä syistä et pystyisi noudattamaan lakisääteisiä aikarajoja, niin jälleen kerran: ole itse aktiivisesti yhteydessä asiakkaaseen. Useimmilta asiakkailta varmasti löytyy ymmärrystä, jos vain myyjä on vilpittömästi liikkeellä ja osoittaa itse aktiivisuutta asian hoitoon.
Silloinkin kun asiat menevät pieleen, pystyy yrittäjä suoralla ja oma-aloitteisella kommunikoinnilla paikkaamaan tilanteen. Esimerkiksi aikoinaan eräs autokorjaamo rikkoi autoni moottorin jakohihnanvaihdon yhteydessä. He kuitenkin hoitivat oman mokansa niin esimerkillisen hienosti, että olen sen jälkeen ollut kyseisen korjaamon vakioasiakas. Sen sijaan kokemus rcjkl verkkokaupasta oli nyt hyvin päinvastainen, asiakkaana jäi jatkuva epätietoisuus siitä mitä tapahtuu tai tapahtuuko mitään. Eli tässä tapauksessa minulle riittää kolme asiointikertaani: ensimmäinen, viimeinen ja ainoa.