Luokkayhteyshenkilön muutosVuodelle 2023 M8 ja M8e SM-sarjojen luokkayhteyshenkilö on vaihtunut, johtuen Jukka Häkämiehen lopettamisesta luokkien luokkayhteyshenkilönä. Allekirjottanut tulee jatkossa toimimaan M8 ja M8e luokkien luokkayhteyshenkilönä. Henkilökohtaisena tavoitteenani on parantaa sarjaa entisestään ja etenkin ottaa kuljettajien ja järjestäjien ideoita huomioon tätä tehdessä.
Max Mört
Sääntömuutokset vuodelle 2023M8 ja M8e SM-sarjaan on tullut vuodelle 2023 muutamia uudistuksia, mutta päällimmäisin osin sarja pysyy ennallaan.
Ykstyyppirenkaan mallin vaihtoUusi ykstyyppirengas valittiin vuoden 2022 testien perusteella Jukka Häkämiehen johdolla. Valittu rengas valitaan ikään kuin 1+1 periaatteella eli lähtökohtaisesti valittu rengas on käytössä 2 vuoden ajan, mutta mikäli valittu rengas ei täytä odotuksia voidaan rengas vaihtaa ensimmäisen vuoden jälkeen. Renkaiden testausprosessia tullaan jatkossa tekemään huomattavasti läpinäkyvämmäksi ja hyväksi todetut kontrolloidut testausmenetelmät tullaan säilyttämään.
Valittu ykstyyppirengas:
- Merkki: TZO 200 Tires
- Malli: 402 Soft
- Tuotekoodi: TZO402CT-FIN
- Maahantuoja: Hobbyfactory Oy
Polttoaineen sallitun nitrometaanipitoisuuden laskuKuten jo edellisen vuoden sarjasäännöissä oli maininta, kaikissa polttomoottoriluokissa on siirrytty EFRA:n sääntöjen mukaiseen järjestelyyn, jossa sallittu polttoaine on EU:n uudistetun lähtöaineasetuksen mukaista. Tämä tarkoittaa siis sitä, että kisoissa ei saa enää ajaa luvanvaraisilla polttoaineilla. Tämä helpottaa kaikkien kilpailijoiden tilannetta, koska ei vaadita enää lupa-asiakirjoja polttoaineen ostoon.
Muutokset:
- Suurin sallittu nitrometaanipitoisuus on 16 painoprosenttia
- Käytetyn polttoaineen tulee olla EU:n lähtöaineasetuksen (EU) 2019/1148 mukaista
M8 luokan finaalikaavion muutos yksihaaraiseksiJohtuen alhaisista kuljettajamääristä ja suurista tasoeroista M8 luokan finaalikaaviota on uudistettu. Tässä kaaviossa siis kaksihaarainen nousujärjestelmä poistuu ja nyt alkueristä menee 8 kuljettajaa suoraan pääfinaaliin. Jokaisesta nousufinaalista nousee 4 kuljettajaa normaaliin tapaan. Tämän muutoksen tavoitteena on lyhentää päivän pituutta, mutta samalla pitää nousumahdollisuudet kaikille ennallaan. Tämä muutos myös tasaa tasoeroja finaalien sisällä, koska kuljettajia ei jaeta parittomien ja parillisien finaaleihin.
Kaavio:
Finaali 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
1/2 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16
1/4 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24
1/8 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36
Kiinteiden kuljettajanumeroiden käyttöönottoM8 ja M8e luokat ovat suomessa ainoita luokkia, jossa ei käytetä kiinteitä kuljettajanumeroita. Kilpailun järjestäjien ja muiden luokkien luokkayheyshenkilöiden suunnalta oli halua ja suositus ottaa vihdoin kiinteät kuljettajanumerot käyttöön myös M8 ja M8e luokissa. Mikäli kuljettajalla ei ole numeroa annettu lopussa olevassa listassa, se määrätään ensimmäisen kisan yhteydessä. Ilmottautumisessa tulee käyttää omaa numeroa, mutta mikäli sitä ei vielä ole määrätty ei sitä KITI-ilmottautumisen yhteydessä tarvitse kirjata.
Kiinteän aikataulun käyttöönottoTämä sääntömuutos koskee pääosin järjestäjiä, mutta tavoite on luoda jokaiseen kisaan johdonmukainen ja yhtenäinen aikataulu. Tämä helpottaa etenkin kuljettajien matkansuunnittelua ja vähentää järjestäjältäkin paineita aikataulun julkaisussa ennen kilpailua.
KilpailutKilpailukalenteriin on tullut muutamia muutoksia sitten alkuperäisen joulukuussa julkaistun kalenterin. Tämä kalenteri on siis virallinen kalenteri kesän SM-osakilpailuille.
Kilpailukalenteri:- 27.5. Turku (Turun Urheiluautoilijat)
- 17.6. Salo (Salon Urheiluautoilijat)
- 8.7. Helsinki (Fullspeed RC)
- 29.7. Hyvinkää (Hyvinkään Urheiluautoilijat)
SarjasäännötM-8https://www.autourheilu.fi/site/assets/files/34221/saannot_m-8_2023.pdfM-8ehttps://www.autourheilu.fi/site/assets/files/34221/saannot_m-8e_2023.pdfKuljettajanumerot M8 SM1. Joseph Quagraine
2. Max Mört
3. Tomi Salonen
4. Joona Haatanen
5. Pekko Iivonen
6. Kasper Haahti
7. Ari Heinonen
8. Joona Lempiäinen
9. Markku Honkanen
10. Ilari Langenoja
11. Niko Saarinen
12. Heikki Valtonen
13. Riku Laukkanen
14. Kimmo Sukanen
15. Juuso Teuronen
16. Jere Viander
17. Juha Sallmen
18. Mikko Maula
19. Tommi Hartlin
20. Niilo Laurila
21. Tom Thusberg
22. Arttu Syrjänen
23. Janne Maula
24. Jarno Kokkonen
25. Kari-Heikki Salonen
26. Pasi Pulliainen
27. Harri Kallonen
28. Jere Saarinen
29. Juho Majakangas
30. Jamiel Gabrielsson
31. Kristian Ullakko
32. Jani Mäkinen
33. Lauri Ruotsalainen
Kuljettajanumerot M8e SM1. Jarno Siltanen
2. Mikko Luopajärvi
3. Joonas Kekkonen
4. Tomi Mairue
5. Jani Hovi
6. Ari Heinonen
7. Leevi Martikainen
8. Sammy Pajalin
9. Kai Jämsä
10. Oskari Mäki
11. Akseli Syrjänen
12. Tony Nyman
13. Mika Kaitamo
14. Kalle Kyyrö
15. Lauri Uotila
16. Kristian Ullakko
17. Ville Hyppönen
18. Mikko Mäkelä
19. Ilmari Ullakko
20. Emil Haahti
21. Juho Koskivuo
22. Martti Honkasalo
23. Kalle Järvinen
24. Eero Vuori
25. Niko Poikkeus
26. Ari-Pekka Kyykkä
27. Karri Salmela
28. Ilari Lamminsivu
29. Aki Kari
30. Petri Laukkanen
31. Jukka Ruuskanen
32. Tomi Laaksonen
33. Valtteri Laaksonen
34. Tomi Pohjamo
35. Harri Valander
36. Timo Levänen
37. Pekko Iivonen
38. Hannes Kainulainen
39. Oiva Metsola
40. Max Mört
41. Tomi Salonen
42. Eemeli Suomalainen
43. Vesa Joutsa
44. Toni Montonen
45. Jussi Rinne
46. Marko Tetri
47. Aapo Koro
48. Jarmo Koponen
49. Jimi Lehmus
50. Esa Myllymaa
51. Oliver Kuuse
52. Tomi Westen