2010 -luvulla ei ole ollut stanuluokka, nimenomaan siksi ei ole myöskään porukkaa kuten oli 2000 luvun taitteessa, kun stokkiluokissa oli 100+ kuskia. Useimmat nykyiset kärkikuskit luokkaan katsomatta, 90- tai 2000 luvun alkuvuosina aloittaneet ovat lähes poikkeuksetta ajaneet (okei, muutama tulee mieleen joka ei, kymmeniä jotka ovat) stanua ensimmäiset vuodet jossain luokassa. Kuskimäärän kasvu hidastuu siitäkin syystä, ettei ole stanuluokkaa ollut tarjolla siten, että siinä olisi ollut kriittinen massa kuskeja, jotta luokka alkaa vetää, Tuo määrä ollut yleensä n 15 viime vuosina.
Nousupisteet oli käytössä 90-luvulla, itse en ole silloin ajanut, vasta sen jälkeen, mutta ennen mentaliteetti oli se, että ensin opitaan stanussa ajamaan ja menestymään, eikä mennä sitä viriin opettelemaan kylmiltään. Mun mielestä tämä on myös yksi syy, miksi niin moni lopettaa lajin niistä, jotka kisoja ajavat = porukkaa on suht vähän ja kärkeen on valtava ero, ja esim B-finaalissa voi olla todella valtavat erot kärjen ja peräpään välillä. Mitä hitaampi luokka, sitä useammalla on lähtökohtaisesti helpompaa olla "kisassa mukana" ja ero kärjen ja perän välillä varmasti pienempi.
Tuo EeLan ehdottama entrylevel -luokka on ollut framilla lajiryhmässäkin kauan, mutta tuo kokonaisuus vaatisi maahantuojien jne yhteistyötä. Maastosarjan yhteyshenkilönä voin alkaa asiaa ajamaan ja en näe ongelmaa, että suoraan kaupan paketilla voisi tulla ajamaan, päinvastoin se olisi erittäin hyvä asia. Voisi olla esim lista suositelluista autoista jotka saa suoraan kaupasta rtr-pakettina, mutta muitakin sallitaan.