Kirjoittaja Aihe: S2-10 krossi  (Luettu 26223 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: S2-10 krossi
« Vastaus #150 : 15.11.23 - klo: 06.07 »
Noste on yllättänyt positiivisesti. Keväällä kun ruuvattiin 13.5 moottorit autoihin ja alettiin puhumaan stokkiluokasta niin meitä pidettiin kylähulluina, oikeassa olivat, mutta sillä ei ole mitään tekemistä stokkiluokan kanssa... :grin:

Varovainen ajatus oli että saisi johonkin kisaan niin paljon kuskeja että saisi oman erän, nyt alkaa näyttää siltä että olisi tulossa kolme erää stokkeja jos saadaan vielä muutama kuski mukaan tulevaan kisaan. Suosio on ollut positiivinen yllätys, kun S2-10 noste on noinkin kova niin mielenkiinnolla odotellaan miten lähtee S4-10 kasvuun talven aikana.

Kylätason RC-kuski.

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: S2-10 krossi
« Vastaus #151 : 19.11.23 - klo: 16.19 »
Linkissä "jyrkin" ohjeistusta stokkiluokan akkujen ylläpidosta, herättääkö ajatuksia? https://www.youtube.com/watch?v=axkLlGD0I10
Kylätason RC-kuski.

Poissa aakoskin

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: S2-10 krossi
« Vastaus #152 : 19.11.23 - klo: 23.12 »
Onko akulla edes oikeasti isoa merkitystä stokkiluokassa nykyään? Jotain perusteluita olisi myös hyvä kuulla noihin videon heittoihin. Miksi LiPo akkua pitäisi purkaa ennen latausta ja mitä hyötyä on yli 1C latauksesta? Muistaakseni joskus kilpailukutsuissa on myös rajoitettu latausvirtaa.
Tamiya Sand Scorcher - Team Associated RC10 Classic/Andy's/MIP/Houge/A&L/Stealth/World's/B6.2D - Airtronics/Sanwa 27MHz/40MHz/2.4GHz - MaastoCup 1987-1988 - Maastosarja 2020-... - Vintage/Modern

Poissa aakoskin

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: S2-10 krossi
« Vastaus #153 : 19.11.23 - klo: 23.49 »
Ensi kesän maastosarjassa S2-10 sekä V2-10 ajetaan yhdistettynä luokkana, lopputuloksiin poimitaan kunkin luokan parhaimmisto sitten erikseen. Tuossa on hyvä verrata omaa vauhtiaan 30v vanhaan kalustoon.
Tämä on hyvä muutos. Ajoin syksyn S2-10 FORS-kisat vintage autolla, ja paljon mielekkäämpiä ja haastavampia ajaa tuollaiset "isot" täydet erät kuin mitä 3 auton V2-kruisailut ovat Maastosarjassa olleet. Nyt viimeisessä kisassa C-finaalissa oli useampikin auto samalla kierroksella, pientä skabaamistakin oli vintage-auton kanssa. Toivottavasti tämä stokkiboomi näkyy myös kesän Maastosarjassa.
Tamiya Sand Scorcher - Team Associated RC10 Classic/Andy's/MIP/Houge/A&L/Stealth/World's/B6.2D - Airtronics/Sanwa 27MHz/40MHz/2.4GHz - MaastoCup 1987-1988 - Maastosarja 2020-... - Vintage/Modern

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: S2-10 krossi
« Vastaus #154 : 20.11.23 - klo: 11.17 »
Stock luokat ei ole meillä uusi ilmiö lipojen aikakautena, mattoluokkia on ajettu vuosi stock moottoreilla. Miten toimitaan mattopuolella akkujen lataamisten ja purkamisten osalta? Onko havaittu akun suorituskyvyssä eroja erän aikana?

Kylätason RC-kuski.

Poissa pintakaasu

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: S2-10 krossi
« Vastaus #155 : 20.11.23 - klo: 12.45 »
Varmaankin jotta akusta saa parhaan tehon irti, akku kannattaa purkaa jokaisen erän jälkeen esim. 40 A purkuvirralla ja sitten vasta ladata. Tämä auttaa akkua ottamaan maksimimäärän kapasiteetia sisäänsä. En tiedä tarkalleen miten tämä tapahtuma toimii sähkökemiallisella tasolla, mutta se voi auttaa saamaan akusta parhaan tehon irti.
No Trends, No Fun, No Mercy, No Compromise...
      *** Make 12 Track Great Again !!! ***

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: S2-10 krossi
« Vastaus #156 : 20.11.23 - klo: 14.01 »
Meillä on vanhat akut käytössä ja akut kyykkää selkeästi ennen erän loppua kun moottorista otetaan paras hyötysuhde irti ennekoiden ja välitysten kanssa, silloin moottorin nimelliskulutus testerissä asettuu sinne 5-5.5A haarukkaan. Miedommilla virrankulutuksilla akkujen kyykkäämistä ei samalla tavalla huomaa. Tämän ongelman kanssa on ihmetelty pitkän aikaa kunnes aloin keräämään tietoa sieltä-täältä, suuntaviivat oli purkamisen suuntaan ja monet varikolla sanoi että turhaa puuhaa ja purkaminen on rahamiesten hommaa ja akut menee siitä rikki nopeasti. Aika näyttää onko varikon kokemusasiantuntijat oikeassa vai ei, mutta seuraavia huomioita on tehty.

Meillä on paljon ajetut laadukkaat pari vuotta vanhat akut käytössä joilla on ajettu pelkkää viriä. Stockia kun alettiin ajamaan niin kiinnitettiin huomiota ettei montaa lämppäriä pysty ajamaan jos aikoo ajaa 5min niin ettei tule akuissa selkeää notkahdusta viimeisten kierrosten aikana. Uusien akkujen osto alkoi pyörimään mielessä kunnes alettiin miettimään miksi 4200 akut kyykähtää noin 1800-2000mAh kohdalla, vaikka kapasiteettiä piäisi vielä olla vaikka kuinka paljon. Tämän näki selkeästi parissa kisassa kun meno alkoi olla varsin verkkaista viimeisillä kierroksilla.

Alettiin kiinnittämään huomiota erän jälkeiseen akkujen jännitteeseen sekä kulutetun virran määrään. Käytännössä erän jälkeen akun varaustila on sama kun storagessa, mitä sitten yhdistää näitä kahta asiaa ja mitä tapahtuu akun kapsiteetin kanssa?

Kun akkua kuormitetaan toistuvasti samaan pisteeseen, sekä säilytetään samassa jännitteessä/kapasiteetissa, akku alkaa oppimaan ettei mun tarvii tehdä enempää duunia vaan mä väsähdän aina samassa kohdassa. Tämä näkyy ajossa akkujen kyykkäämisenä erän aikana, tai välittömästi erän jälkeen jos ajaa yli 5min treenejä.

Maailmalla stock luokissa puretaan isoilla virroilla akut aina ennen latausta 3.3v kennojännitteeseen ja sitten akut täyteen vaihtelevilla virroilla virralla riippuen siitä kenellä on mikäkin näkemys. Aloin laturilla purkamaan akkuja 2A virralla 3.3v kennojännitteeseen ja kirjasin ylös purkuvaiheen ja latauksen kapasiteetit, yksikään akku ei päässyt lähelle nimelliskapasiteettiä vaan kaikki jäivät alle 4000mAh ekan purun ja latauksen jälkeen. Parin purkamisen ja lataamisen jälkeen kaikkiin akkuihin alkoi menemään lähelle nimellisvirtaa oleva kapasiteetti. Ensimmäinen testi radalla kertoi että akkujen kyykkääminen väheni selkeästi erän aikana.

Tässä vaiheessa otettiin käyttöön erillinen purkulaite ja akun purkamiset tehty 20A virralla heti ajon jälkeen, tai storagesta purkuun ja akku täyteen. 20A purkuvirtaan päädyttiin sen perusteella että purkuvurta on samaa luokkaa mitä tapahtuu 5min erän aikana, eli noin 2000mah viidessä minuutissa. Jatkossa purkuvirta asetetaan Maastosarjan sääntöjen mukaiseksi, ainakin kisoissa. Latausvirta meillä on ollut jo vuosia 1.5-2C joka tarkoittaa meidän akuilla 6-7.5A latausvirtaa.

Maastosarjan säännöissä on max purkuvirta 10A ja max latausvirta 10A, akun lämmittimet on kielletty, kuten on monessa sarjassa ympäri maailman. Yksi syy koviin purku/latausvirtoihin on se että niillä saadaan akku lämpimäksi ennen erää, lämmin akku luovuttaa virtaa paremmin kun kylmä akku ja tehoa on enemmän käytössä. Ulkomailla kierretään akkujen lämmitys sääntöä pitämällä akkuja latauksen jälkeen taskussa tms lämpimässä paikassa ja akku autoon kiinni vasta ennen erää. Ei olla koettu että akkujen lämmitykseen olisi tarvetta, ainakaan lämpimässä sisätilassa.

Sellainenkin huomio tuli tehtyä että aikaisemmin viikon tauon jälkeen storagesta täyteen ladattu akku on aika vaisu ajettava ekalla ajokerralla, toisen latauksen jälkeen kulkua on ihan eri tavalla. Nyt kun akku ensin puretaan storagesta 3.3v/kenno ja ladataan täyteen niin akku on paremmin hereillä heti ekasta akullisesta lähtien. Myös kisassa potkua riittää koko erän ajaksi ja pystyy hyvin taistelemaan sijoituksesta  koko erän ajan, ilman viimeisillä kierroksilla tapahtuvaa nyykähdystä.

Nämä kirjoitukset on osittain omia päätelmiä muiden puheista, kirjoituksista ja testeistä, sekä omista kokemuksista jotka ei perustu mutuun vaan ajamalla testattuihin asioihin. Akkujen purkua ollaan tehty jo jonkin aikaa mutta viime aikoina se on tullut näkyväksi ja herättänyt varikolla kysymyksiä, siksi tein yhteenvedon mitä ollaan havaittu ja opittu omista sekä muiden kokemuksista. Vastaavia asioita löytyy monelta ulkomaan foorumeilta ja kannattaa lukea myös niitä keskusteluja, myös youtubessa on joitain selostuksia akkujen purusta/latauksesta.

Tekstissä voi olla asiavirheitä ja sekavuutta kun välillä kirjoitellut muun tekemisen ohella.
« Viimeksi muokattu: 20.11.23 - klo: 15.32 kirjoittanut Koheltaja »
Kylätason RC-kuski.

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: S2-10 krossi
« Vastaus #157 : 20.11.23 - klo: 16.36 »
Noste on yllättänyt positiivisesti. Keväällä kun ruuvattiin 13.5 moottorit autoihin ja alettiin puhumaan stokkiluokasta niin meitä pidettiin kylähulluina, oikeassa olivat, mutta sillä ei ole mitään tekemistä stokkiluokan kanssa... :grin:

Varovainen ajatus oli että saisi johonkin kisaan niin paljon kuskeja että saisi oman erän, nyt alkaa näyttää siltä että olisi tulossa kolme erää stokkeja jos saadaan vielä muutama kuski mukaan tulevaan kisaan. Suosio on ollut positiivinen yllätys, kun S2-10 noste on noinkin kova niin mielenkiinnolla odotellaan miten lähtee S4-10 kasvuun talven aikana.
Tikkurilan aikana ajettiin stockiluokkaa ja oli helkkarin hauskaa.
Silloin oli käytössä 17.5 kone koska se oli turistin/ vtr luokan valittu moottori ja oli helposti saatavilla..
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa KanKo

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: S2-10 krossi
« Vastaus #158 : 10.01.24 - klo: 12.18 »
Ei näytä ”noste” riittävän Äänekoskelle saakka.
Vasta yksi ilmo kehissä Äkpan Winteriin, sekin paikallinen kuski.

Poissa Hanes_

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: S2-10 krossi
« Vastaus #159 : 10.01.24 - klo: 22.47 »
Täytyy sanoa, että pirun siistiä, että stock luokka on Äänekoskella mukana, itselle kyseinen viikonloppu ei vaan onnistu tulla kisaamaan, muuten olisi ilmo jo listoilla. Toivottavasti kisaan muutenkin tulisi lisää porukkaa.

Poissa Jd41side

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: S2-10 krossi
« Vastaus #160 : 11.01.24 - klo: 22.42 »
Joo valitettavasti mulla sama Äänekosken suhteen että sattui "väärälle" viikonlopulle.

Tosi kiva että saadaan WJ:seen Stokki luokka lisäluokaksi.

Uskon että sen pitäminen WJ:ssä kantaa hedelmää pitkässä juoksussa!

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: S2-10 krossi
« Vastaus #161 : 14.01.24 - klo: 18.25 »
FORS kisatauon aikana testailtiin eri akkuja ja pohdittiin minkä kokoiset akut kannattaa seuraavaksi ostaa, pienellä kapasiteetilla kevyet vai suurella kapasiteetilla painavat. Kokemusta oli jo 4200mah kokoluokan akuista joten testi verroksiksi laitettiin muutaman vuoden kaapissa seissyt LRP Stock Spec 5800 akku joka oli 40g painavampi kun pienemmät 4200 akut jotka oli käytössä.

Vakio kuntoisesta B6.4 kun otti lisäpainot pois niin auton paino 5800 akulla oli juuri kisalaillinen, 4200 akulla käytettiin 40g painolevyä että kokonaispaino pysyi samana. Niin siinä vaan kävi että 5800 akku jaksaa paljon paremmin ja tasaisemmin kisaerän aikana kun pienempi akku, treeneissä 5800 akulla pystyi ajamaan pidempiä vetoja kun sai ajovireen päälle. Myös isomman akun jännite pysyy korkeampana erän aikana kun pienemmällä akulla, tämän johdosta ei tule sitä tunnetta että nyt alkoi meno hyytymään.

Akkumerkkejä arvottiin hetken aikaa ja saatavuuden sekä hinnan osalta päädyttiin Hobbyfactoryn edustamiin Absima 5800 akkuihin. Näillä akuilla on nyt ajettu useat treenit ja yhdet kisat kahdella autolla, akkuja on jatkuvasti purettu/ladattu aiemmin kerrotulla tavalla ja toimii loistavasti. HV jännitteeseen ladattu akku antaa heti alusta asti tasaisesti virtaa ulos ja kisaerän/treenin pystyy ajamaan täyspainoisesti koska akku pysyy lähes muuttumattomana erän ajan. Näiden kokemusten perusteella olemme hyvinkin tyytyväisiä Absiman akkuihin, kymmenet/sadat latauskerrat tulee aikanaan kertomaan miten kestää käyttöä.
Kylätason RC-kuski.

Poissa Jämsä

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: S2-10 krossi
« Vastaus #162 : 14.01.24 - klo: 20.52 »
Hauska huomata, että kesän lämmittelyn ja syksyn FORS-kisaamisen aikana krossin vakioluokka on lähtenyt kivaan nousuun osallistujamäärässä. Katselin videoita tänään ja näyttää vauhdit sopivan hyvin ajotaitoihin. Arvostan Koheltajan hyvää teknistä neuvontaa ja testitoimintaa sekä tiedon jakamista tässä topikissa. Tämä auttaa madaltamaan kynnystä alkaa harrastaa tätä luokkaa. Itsellekin oli mielenkiintoista lukea nämä viimeisimmät akkutestit ja kommentit.


t. Kai

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: S2-10 krossi
« Vastaus #163 : 15.01.24 - klo: 06.17 »
Kiitos, olen sitä mieltä että jaettu tieto on paras tieto.

Helpottaa harrastamista jos jokaisen ei tarvitse painia samojen asioiden kanssa ja on pienempi kynnys lähteä mukaan luokkaan. On toki olemassa eriäviä mielipiteitä ja näkemyksiä näistä asioista ja niin pitää ollakkin koska ei ole yhtä tapaa tehdä asioita. Meidän näkemykset perustuu testeihin sekä tulkittu vertaistukena maailmalla ajettavien stokkiluokkien kokemuksia ja käytäntöjä.


EDIT: täsmennetty
« Viimeksi muokattu: 15.01.24 - klo: 14.01 kirjoittanut Koheltaja »
Kylätason RC-kuski.

Poissa iippo777

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: S2-10 krossi
« Vastaus #164 : 15.01.24 - klo: 11.55 »
Kiitos Ari ja Aleksi luokan uudelleen nostamisesta ja tiedosta täällä sekä radalla.


Poissa Jd41side

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: S2-10 krossi
« Vastaus #165 : 15.01.24 - klo: 17.00 »
Taitaa olla kyse RTR autoista joilla voi osallistua stanuluokkaan.

Näin juuri. Ensi viikolla lisää infoa aiheeseen.

Kuinka moni on konkreettisesti tulossa kisoihin viivalle S2-10 -luokkaan kesäksi 2023 Maastosarjan kisoihin?

Miksi 1:10 Krossi SM kisat on kesällä kun suurin osa ajajista ajaa talvella?

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: S2-10 krossi
« Vastaus #166 : 23.01.24 - klo: 17.27 »
Vaikka ei suoranaisesti kuulu tänne mutta huomio SkyRc 200/250 purkulaitteesta kun niitä näyttää olevan muillakin käytössä. Jos laittaa johdot väärinpäin akkuun niin laitteesta palaa 40A lattasulake jonka sijainti on pohjalevyn alla. Irroita kumitassut, avaa 4 ruuvia ja kampea ruuvarilla pohjalevy auki niin pääset käsiksi sulakkeeseen.
Kylätason RC-kuski.

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: S2-10 krossi
« Vastaus #167 : 10.03.24 - klo: 16.04 »
Tällä puolella on ollut hiljaisempaa viime aikoina, sen verran kattavasti on tullut kirjoitettua tänne stokkiluokan "saloista" eikä ole juuri mitään uutta tullut vastaan. Moottorien osalta näyttää Reedy SP5 ja HW G4 olevan suosituimpia moottoreita, joitain muitakin merkkejä on autoissa mutta nuo kaksi on kokemusten perusteella varmoja valintoja. Käytetyin ennakko on edelleen 40 asteen tuntumassa.

FORS 6 ajetaan viikon kuluttua ja taas on tulossa uusi profiili kisoihin, kahden viikon kuluttua ajetaan WJ Hakkilassa joten nyt on tiivistä kisaamista seuraavat pari viikkoa.

Nähdään kisoissa :smiley:

EDIT: Ai niin, nopareista pieni huomio. Mulla oli HW XR10 Pro-Stock Spec nopari, se lilliputin kokoinen enkä saanut sitä koskaan mieleiseksi ajettavuuden osalta. Vaikka mitä säätöjä teki niin aina oli sama tunne että pienellä kaasulla herää mutta isolla kaasulla ei herääminen jatku. Tämän huomasi usein pääsuoran kiihdytyksissä, lähti hyvin liikkeelle mutta sitten mentiin ohi vaikka moottorit ja akut oli samat, ainoa ero oli nopareissa, toisessa autossa XR10 Elite eli oikea kisanopari. Pieni pro-stock ei vaan anna täydellä kaasulla virtaa niin paljoa läpi mitä moottori haluaisi ja tämä näkyy kiihdytyksissä, 13.5 moottori haukkaa aika hyvin amppeereita kiihdytyksissä ja silloin nopari ei saa niitä rajoittaa. Pro-Stock Spec on suosittu nopari jenkeissä mutta nehän ajaa siellä 21.5 ja 17.5 moottoreilla jotka on selvästi säyseämpiä kun 13.5 SP5 ja G4 moottorit.

Sitten muistin että mulla on kaapissa Reedy 510R joka oli lähes käyttämätön. Reedy kiinni ja ensimmäisellä akullisella tuli virne naamalle kun ei tarvinnut antaa tasoitusta kiihdytyksissä. Virne jatkui myös sen jälkeen kun sain hyvin nopeasti noparin mieleisiin säätöihin, vastaavaan ajotuntumaan ei päästy HW:n nopareilla 13.5 moottoreilla, kun mitä Reedyn kanssa päästiin. Toiseen autoon laitettiin Reedy 610R joka on monipuolisempi säädöiltään mutta yhtä helppo säätää ajotuntuma kohdalleen kun 510R kanssa, nyt molemmat autot on voimalinjaltaan samanlaisia ja helppoja ajaa. Nämä on pieniä asioita mutta niillä voi olla valtava merkitys ajon kannalta, omassa tekemisessä tämä alkoi näkymään ajamisen varmuutena kun auto pysyy hieman paremmin oletetulla linjalla.

Erot Reedyn ja HW:n kisanopareiden välillä on hyvin pitkälti makuasioita, kunhan pysyy erossa niistä halvemmista malleista jotka on tarkoitettu lähinnä 17.5 ja 21.5 moottoreille, ei paljon virtaa tarvitseville 13.5 moottoreille, vaikka speksit muuta väittäisi.
« Viimeksi muokattu: 10.03.24 - klo: 16.50 kirjoittanut Koheltaja »
Kylätason RC-kuski.

Poissa Metsäläinen

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: S2-10 krossi
« Vastaus #168 : 10.03.24 - klo: 21.58 »
Vahva veikkaus, että pienemmällä moottoriennakolla ja sopivalla välityksellä stockkinoparistakin löytyy tarpeeksi tehoa? Ei mitään faktaan pohjautuvaa, kunhan utelen?

Eurorc - Tamiya Lunch Box - Blackfoot -  Monster Beetle - Arrowmax - Hobbywing

Poissa iippo777

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: S2-10 krossi
« Vastaus #169 : 11.03.24 - klo: 01.27 »
Vahva veikkaus, että pienemmällä moottoriennakolla ja sopivalla välityksellä stockkinoparistakin löytyy tarpeeksi tehoa? Ei mitään faktaan pohjautuvaa, kunhan utelen?
---
Tästä kyseessä olleesta nopasta muuten julkaistiin pari viikkoa sitten G2 eli veikkaan sen julkaisun liittyvän juurikin tähän esille nostettuun ongelmaan. Ton nyt julkaistun G2:n pitäs 10,5 lankasetkin saada toimimaan, kun vanha oli 13,5->

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: S2-10 krossi
« Vastaus #170 : 11.03.24 - klo: 06.17 »
Vahva veikkaus, että pienemmällä moottoriennakolla ja sopivalla välityksellä stockkinoparistakin löytyy tarpeeksi tehoa? Ei mitään faktaan pohjautuvaa, kunhan utelen?

Pienemmällä ennakolla moottori rykäsee terävästi liiikkeelle ja sitten vääntökäyrä lähtee jyrkästi alaspäin ja moottori tuntuu ponnettomalta, pikkunoparin amppeerivaje korostaa tätä ominaisuutta. HW:n pikkunopari toimii ihan ok niissä moottoreissa jotka ei haukkaa niin paljoa virtaa, kannattaa tutustua youtuben tarjontaan moottoreiden testeistä koska sieltä löytyy paljon tietoa moottoreiden todellisista tehoista.

Kun 13.5 moottorin amppeerilukemat 40 asteen ennakolla on luokkaa 3-4A niin pikkunopari toimii ihan ok, mutta kun mennään SP5 ja G4 ~5A lukemiin niin pikkunopari alkaa rajoittamaan virtaa ja tuntuu puutuneelta.

Mainospuheet on monesti raflaavia ja puhutaan tehokkaasta moottorista, kun se laitetaan kiinni moottoritesteriin niin koruton totuus paljastuu. Juuri testattiin yksi 13.5 outlaw moottori jonka piti olla tehokkain, testeri taisi näyttää reilu 3A lukemaa 40 asteen ennakolla, ehkä se oli valmistajan tehokkain moottori mutta kaukana SP5 ja G4 moottoreista. Teho on suoraan verrannollinen siihen paljonko moottori ottaa virtaa, tilanne on käytännössä sama kun auton moottoreissa, 200hp tehotykki ei revi samalla tavalla liikkeelle kun 300hp perheauto.

3-4A teho ei kuitenkaan tarkoita sitä etteikö se olisi nopea radalla, se on ajotuntumaltaan erilainen kun alhaalta rajusti vääntävät 5A moottorit.
Kylätason RC-kuski.

Poissa Metsäläinen

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: S2-10 krossi
« Vastaus #171 : 12.03.24 - klo: 11.40 »
Asiaan näköjään paneuduttu ihan tosissaan, kiitän informaatiosta. Stanuluokka on kyllä mielenkiintoinen, ei vaan vaikuta edelleenkään aloittelijoiden luokalta muuta kuin ehkä vauhdin osalta. Tiedon määrä mitä pitää ottaa
huomioon saadakseen toimiva stanuauto on moninkertainen verrattuna modiin. Ei välttämättä huono asia, jos
löytyy aloittelijoita kahlaamaan stanutieteen läpi niin tiedot kyllä tulee auttamaan myös kaikessa muussakin rc touhussa.
Eurorc - Tamiya Lunch Box - Blackfoot -  Monster Beetle - Arrowmax - Hobbywing

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: S2-10 krossi
« Vastaus #172 : 12.03.24 - klo: 17.21 »
Stokkiin tarvitaan 13.5 kilpamoottori jäähdytyspuhaltimella sekä nopari jonka saa blinkylle, kaikki muu on samaa mitä virissä. Tämän suurempaa tiedon määrää ei tarvitse kun lähtee stokkiin mukaan.

Ajamaan opitaan ajamalla, jatkuvaa toistoa toiston perään, oli autona viri tai stokki. Jälkimmäisen etuna on alhaisemmat kokonaiskustannukset renkaiden ja auton kulumisen osalta. Kisarenkailla ajaa paljon treeniä ja kuluneellakin renkaalla pystyy ajamaan vertailukelpoisia tuloksia joka vireissä taas on aika mahdotonta, siis jos puhutaan vireistä joilla ajetaan kovempia läppiaikoja ja tuloksia kun stokeilla. Harva ajaa virissä samoilla renkailla 600 läppiä niin että tulos pysyy 4-10 sekunnin ikkunassa uuden ja 600 kierrosta ajetun renkaan välillä, joskus on ajettu kovimmat tulokset ja bestläpit erittäin kuluneilla renkailla vaikka ne yleensä tulee uusilla renkailla. Tämä on stokkien hauskuus kun voi ajaa paljon täysipainoista treeniä pienillä kustannuksilla.







Kylätason RC-kuski.

Poissa Metsäläinen

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: S2-10 krossi
« Vastaus #173 : 12.03.24 - klo: 18.19 »
Stokkiin tarvitaan 13.5 kilpamoottori jäähdytyspuhaltimella sekä nopari jonka saa blinkylle, kaikki muu on samaa mitä virissä. Tämän suurempaa tiedon määrää ei tarvitse kun lähtee stokkiin mukaan.


Tämän lisäksi lukemani perusteella akut on tärkeässä osassa, että on tarpeeksi kapasiteettia, lataa ja purkaa oikein. Akuissa enemmän kapasiteettia tarkoittaa korkeampaa hintaa ja miten tuommoinen jatkuva purku/lataus vaikuttaa akkujen kestoon. Laturiksikaan ei taida riittää mikä tahansa härpäke.
Minkä rengas kuluissa säästää, menee muuhun kilpavarusteluun.
Eurorc - Tamiya Lunch Box - Blackfoot -  Monster Beetle - Arrowmax - Hobbywing

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: S2-10 krossi
« Vastaus #174 : 12.03.24 - klo: 20.08 »
Aika kovaa porukka ajaa stokkia 4-5 vuotta vanhoilla autoilla, jollain vielä kuuladiffi joka antaa tasoitusta, toisella on kisakuskin vanhat pikku akut, kiinan radioitakin on näkynyt, meidän laturihärpäke maksoi uutena 79€...

Tänne kerääntynyt tieto vahaan vuoden ja +35000 kierroksen jälkeen toimii hyvänä tietopankkina. Toki niitä voi käyttää negatiiviseen sävyyn luokan dissaamiseen, mitä kuulee myös varikolla, tai poimia tietomäärästä ne hedelmät joiden kanssa voi säästää rahaa, kun ei tarvitse edetä yritys-erehdys metodilla ja kuluttaa rahojaan epäoleelliseen.

Parasta on ollut seurata kuskien kehittymistä, viime syksystä moni kuski on kehittynyt selkeästi nopeammaksi ja varmemmaksi kuljettajaksi :smiley:

Kylätason RC-kuski.

Poissa Metsäläinen

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: S2-10 krossi
« Vastaus #175 : 12.03.24 - klo: 20.57 »
Tarkoitus ei ole dissata luokkaa, saattaa vaikuttaa siltä koska kyseenalaistan asioita. :wink: Yritän kaivaa esiin tärkeimmät faktat luokkaan liittyen. Nimenomaan kärkikuskien salaisuudet pärjäämiseen (ajotaidon lisäksi) ei aika kovaa ajamiseen.
Eurorc - Tamiya Lunch Box - Blackfoot -  Monster Beetle - Arrowmax - Hobbywing

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: S2-10 krossi
« Vastaus #176 : 13.03.24 - klo: 06.30 »
4000 ja 6000 akun hintaero on noin 20€ joten ei puhuta kovinkaan suuresta erosta hinnan osalta, kahdella akulla pärjää mutta kolmella vielä paremmin. 4000 akulla pystyy hyvin ajamaan täyspainoisesti kisaa tai treeniä vaikka ei anna höpinää yhtä tasaisesti kun suurempi akku, tulosten osalta tällä ei ole suurta merkitystä, jos ollenkaan. Eron huomaa enemmän kaasutuntumassa mutta usein ne bestläpit on tulleet lähes tyhjällä akulla, kun on vähemmän potkua (tyhjempi akku) niin auto pysyy paremmin linjalla ja tämä kertoo siitä että on vielä paljon opittavaa ajamisessa sekä auton säätämisessä.

Tässä päästäänkin siihen että onko tehokkaat 5A SP5 ja G4 moottorit liian tehokkaita monille kuskeille? Pääsuoralla ei etua saa ja liika teho vie autoa pois ajolinjalta. Noparin säädöt nousee suureen rooliin noiden moottoreiden kanssa koska jos nopari ei ole säädöissä niin ajaminen on vaikeaa hyökkäävällä autolla. Väitän että stokkiluokka opettaa myös paneutumaan noparin säätöjen saloihin, säätöjä on vähemmän kun vireissä ja helpompi sisäistää mikä säätö vaikuttaa mihinkin. Näihin asioihin saa apua varikolta niiltä kuskeilta jotka ovat enemmän touhunneet nopareiden säätöjen kanssa.

4000 akku on 40-50g kevyempi kun 6000, näkyykö tämä kierrosajoissa vai vaatiiko isompi akku auton keventämistä että pääsee minimipainon. Molempiin on vastauksena, ei. Jälleen päästään ajamisen kulmakiveen, ajotaidot ja säätämisen taidot.

Laturiksi kelpaa mikä tahansa laturi ja yleensä niissä on myös purkutoiminto, hidas 1-2A ja purkua ei voi käyttää ajopäivän aikana mutta muuna aikana kyllä. Sekin auttaa paljon akkujen virran anto kykyyn että akut puretaan hidaspurkuna ajojen välissä ennen kun ladataan ne täyteen ennen seuraavaa ajoa. Purkulaite ei ole välttämätön mutta siitä on etua, muutenkin kun stokkiluokassa, jos vaikka auto hajoaa ja akut on täynnä.

Kärkikuskien pärjäämisen salaisuuksia on kaksi, luontainen lahjakkuus sekä suuret ajomäärät. Lahjakkuutta ei saa edes treenaamalla mutta paljon ajamalla saa kokemusta ja luottoa ajamiseen. Mitä enemmän ajaa, sitä enemmän alkaa vaatimaan autosta ajettavuutta. Virheitä tulee mutta johtuuko ne ajotaidon puutteesta vai siitä ettei ole osattu säätää autoa kuljettajan luontaiselle ajotyylille? Kaikki kun ei osaa sopeutus mihin tahansa säätöihin, kuten lahjakkaat kuskit yleensä sopeutuu hyvinkin nopeasti, kun normi kuski painii jatkuvasti ajettavuuden kanssa.

Auton säätäminen tulee ajankohtaiseksi ennemmin tai myöhemmin ja kokemuksesta voidaan sanoa että toisten säätöjen kopioiminen ei aina tuo oikotietä onneen, mutta monen huippukuskin säädöistä saa suunnan minkälainen auton pitäisi olla ja ne toimii hyvänä pohjana. Auton säätämisessä on useita eri lähestymistapoja ja hyvinkin erilaisilla säädöillä voidaan saavuttaa sama lopputulos koska kuljettajien ajotyylit usein poikkeaa paljon toisistaan.

Tästä päästään jälleen siihen että ajamaan oppii vain ajamalla, toistoja toistojen perään ja stokki on siihen hyvä koska kulut on todellisuudessa kohtalaisen pienet renkaiden ja auton kulumisen osalta.

Moottorin ostoon ja mukaan tähän hauskaan hullutukseen, välillä myynnissä on käytettyjä kisakoneita joten kynnys lähteä mukaan stokkeihin on aika pieni :smiley:
Kylätason RC-kuski.

Poissa Metsäläinen

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: S2-10 krossi
« Vastaus #177 : 13.03.24 - klo: 09.58 »
Mielenkiintoista että akkujen hinnassa 20e on pieni summa ja vastaavasti rengas kuluissa valtava.
40g-50g ero akkujen painossa on suuri näin pienissä autoissa ja varmasti tuntuu ajossa. Sen huomaa selvästi vauhdissa, sekä auton käytöksessä mod autoissa ja pienempi tehoisilla moottoreilla varmasti vielä selvemmin. :wink: Eikä paino ole ainoa ero akuissa myös akun korkeus vaikuttaa auton käytökseen esim. Gens ace redline 4000mAh korkeus on 18mm paino 147g ja redline 6000mAh korkeus 25mm paino 220g

Kärkikuskien pärjäämisen salaisuuksia on kaksi, luontainen lahjakkuus sekä suuret ajomäärät. Lahjakkuutta ei saa edes treenaamalla mutta paljon ajamalla saa kokemusta ja luottoa ajamiseen. Mitä enemmän ajaa, sitä enemmän alkaa vaatimaan autosta ajettavuutta. Virheitä tulee mutta johtuuko ne ajotaidon puutteesta vai siitä ettei ole osattu säätää autoa kuljettajan luontaiselle ajotyylille? Kaikki kun ei osaa sopeutus mihin tahansa säätöihin, kuten lahjakkaat kuskit yleensä sopeutuu hyvinkin nopeasti, kun normi kuski painii jatkuvasti ajettavuuden kanssa.

Auton säätäminen tulee ajankohtaiseksi ennemmin tai myöhemmin ja kokemuksesta voidaan sanoa että toisten säätöjen kopioiminen ei aina tuo oikotietä onneen, mutta monen huippukuskin säädöistä saa suunnan minkälainen auton pitäisi olla ja ne toimii hyvänä pohjana. Auton säätämisessä on useita eri lähestymistapoja ja hyvinkin erilaisilla säädöillä voidaan saavuttaa sama lopputulos koska kuljettajien ajotyylit usein poikkeaa paljon toisistaan.

Itse olen onneksi luontaisesti lahjakas. Miten sen saa selville onko lahjakas vai peruskuski harrastusvälineiden olisi hyvä olla alusta asti samat kuin kärkikuskeilla. Sitten voi sulkea pois vaihtoehdon, että huonoajo johtuu välineistä. Usein kuultu selitys varikolla. :roll: Alusta asti kannattaa alkaa säätämään autoa, vaikka säädöt ei menisikään heti kohilleen. Samalailla säätöjä joutuu harjoittelemaan kuin ajamista eli toistoa.
Tähänkin topicciin voisi tämän hetkiset kärkikuskit pistää omat setupit esille, koska suurin buumi on täällä Helsingin suunnalla ja kaikki ei käy Hakkilassa ajamassa. Tieto taito leviäisi helpommin ympäri Suomen ja mahdollisesti kasvattaisi luokan suosiota.  Varsinkin kun kesän maastosarjan kisoista kolme ajetaan turffilla.
Kiinnostaa kuinka paljon autoa muutettu siihen verrattuna millaisena tulee suoraan paketista ja mikä on tämän hetken suosituin auto ajaako kärjessä kaikki samalla kalustolla, sekä sähköt eli nopari, moottori ja akut.

Eurorc - Tamiya Lunch Box - Blackfoot -  Monster Beetle - Arrowmax - Hobbywing

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: S2-10 krossi
« Vastaus #178 : 13.03.24 - klo: 11.02 »
Setuppeja kuskit on laittaneet faceen jonnekkin, en tiedä kun en ole facessa. Jotain setuppeja Assoihin löytyy Hobbyfactoryn sivuilta sekä PetitRC:n setup osiosta.

Kaikki muu oleellinen on jo käsitelty aiemmissa viesteissä.
Kylätason RC-kuski.

Poissa Metsäläinen

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: S2-10 krossi
« Vastaus #179 : 13.03.24 - klo: 12.05 »
Minäkään en ole facessa, sen vuoksi toivoisin setuppeja tänne. Tämän hetken Suomi stockki setupit kiinnostaa petitrc:eestä ei ole semmoisia. En löytänyt yhtään setuppia Hobbyfactoryn sivuilta ja tuskin sieltäkään löytyy stockki setuppia.
« Viimeksi muokattu: 13.03.24 - klo: 12.23 kirjoittanut Metsäläinen »
Eurorc - Tamiya Lunch Box - Blackfoot -  Monster Beetle - Arrowmax - Hobbywing