Kirjoittaja Aihe: S2-10 krossi  (Luettu 42963 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa iippo777

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: S2-10 krossi
« Vastaus #180 : 13.03.24 - klo: 12.34 »
Asiaan näköjään paneuduttu ihan tosissaan, kiitän informaatiosta. Stanuluokka on kyllä mielenkiintoinen, ei vaan vaikuta edelleenkään aloittelijoiden luokalta muuta kuin ehkä vauhdin osalta. Tiedon määrä mitä pitää ottaa
huomioon saadakseen toimiva stanuauto on moninkertainen verrattuna modiin. Ei välttämättä huono asia, jos
löytyy aloittelijoita kahlaamaan stanutieteen läpi niin tiedot kyllä tulee auttamaan myös kaikessa muussakin rc touhussa.

Vastaus löytyy viestistäsi kohdasta missä kirjoitat:
"ei vaan vaikuta edelleenkään aloittelijoiden luokalta"

Mä kerron omat havainnot (en puhu luulopuheista tai mielokuvituksestani)
* Oon aloittelija
* Tuolla on paljon muitakin aloittelijoita 13,5 koneella ja blinky nopalla.
* Setuppien tekoon oon saanut paljon apua Hakkilassa.
* Radan lukemiseen, linjalla pysymiseen jne olen saanut apua Hakkilassa.
* Ajan museoaikakauden Reiskalla
* Mulla isoin ongelma on saada auto minipainoon, eli ilman 220g akkua, isoa 65g servoa ja 40g lisäpainoja en saa ikinä minimipainoa (1474g)
* Mun setupit ei toimi sulla tai sun mulla.
* Kärkikuskit ajaa vaikka RB10:llä (joka on hyvä auto) muita kovempaa.
* Podiumilla on ollut Asso B6.4, Asso B7, Reiska XB2(2019) Schumi (joku malli LD2/LD3) C Finaalissa RB10 vei (itse XB2:lla tyyliin vika)
* Kuskeja on ko. Luokassa eniten kisoissa ja seassa kaiken ikäisiä.
* Mä ajoin edellisen Forssin virin myös samalla 100% stokki autolla.
* Mä olen hidas ja epävarma, MUTTA silti valovuoden kehittynyt just sen takia, kun auto on stokki.
* Virin B-finaali voitettiin Stokilla viime Forssissa vakuuttavalla suorituksella ja virin B:ssä oli muistaakseni 9 kuskia.
* Sen painon sijoittamisella on myös suuri merkitys vs LCG akku.
* Mä taaperran siellä peräpäässä museoautolla, jossa ei ole yhtää titaania, blingiä tms. Silti mun autosta se kulku ei ole kiinni.
* Huollan autoa todella vähän ja osia olen rikkonut todella vähän.
* Mikäli uusi kuski haluaa aloittaa niin RC10 käy hyvin.
* Kitti auton jos haluaa niin kaikki noi Schumit, Assot ja Reiskat toimii ja niihin saa säätöapua Hakkilassa. Muista merkeista en osaa sanoa, mutta varmaan Losit, HB:t ja Swörkzit jne joku osaisi taikoa toimimaan ?
* Niin se mun laturi on muuten kallis ja vanha 20€ maksanut mulle kirpputorilta.
* Autoni maksoi 160€ käytetty vanha Reiskan museoauto.
* Koheltajan kirjoituksissa on niin järjetön tietopankki tähän luokkaan, että sitä lukemalla saa 100% voittaja-auton. Ajaa pitää silti osata.

Mitä olen seurannut läheltä virikuskien touhua niin ainakin osa rikkoo enemmän osia ja renkaat vaihtuu aika pienillä lapeilla vs. Oma puuhailu. Lisäksi kello tykkää enemmän, jos ne mustat rinkulat on lähempänä lattiaa, kun auton katto.
« Viimeksi muokattu: 13.03.24 - klo: 13.49 kirjoittanut iippo777 »

Poissa Metsäläinen

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: S2-10 krossi
« Vastaus #181 : 13.03.24 - klo: 13.09 »
Vastaus löytyy viestistäsi kohdasta missä kirjoitat:
"ei vaan vaikuta edelleenkään aloittelijoiden luokalta"

* Mun setupit ei toimi sulla tai sun mulla.
* Koheltajan kirjoituksissa on niin järjetön tietopankki tähän luokkaan, että sitä lukemalla saa 100% voittaja-auton. Ajaa pitää silti osata.


Vastaus mihin? Setupit ei ole pelkästään minulle vaan kaikille yleisesti vähän osviittaa mihin rahaa sijoittaa.  Koheltajan tekseistä löytyy tietoa hänen omien kokemusten pohjalta, yritän saada laajempaa näkökulmaa asioihin se tuskin on keneltäkään pois.   

Poissa iippo777

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: S2-10 krossi
« Vastaus #182 : 13.03.24 - klo: 16.03 »
Kuskit ketkä ajavat STOKKI 10 (2wd/4wd) ovat tervetulleita WA-ryhmään. Ryhmän yhteystiedot löytyy Facebookista RC10 kanavalta.

Poissa Metsäläinen

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: S2-10 krossi
« Vastaus #183 : 13.03.24 - klo: 19.19 »
Mahdollisesti tuleva kuski ei älypuhelinta eikä WA:ta.

Poissa Maxxi

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: S2-10 krossi
« Vastaus #184 : 13.03.24 - klo: 22.03 »
Minäkään en ole facessa, sen vuoksi toivoisin setuppeja tänne. Tämän hetken Suomi stockki setupit kiinnostaa petitrc:eestä ei ole semmoisia. En löytänyt yhtään setuppia Hobbyfactoryn sivuilta ja tuskin sieltäkään löytyy stockki setuppia.
Tosta löytyy esimerkiksi setuppia:
https://hobbyfactory.fi/a124/team-associated-b6-info-setup-laput-ohjekirjat#:~:text=B6%20autot%20stokki%20autona
Hobbyfactory.fi
Team Associated, ARRMA RC, Team Orion, Power HD & Avid

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: S2-10 krossi
« Vastaus #185 : 14.03.24 - klo: 06.16 »
Setupit on yleensä ratakohtaisia, se mikä toimii sisäturffilla, ei välttämättä toimi ulkoturffilla. Myös kuskikohtaiset säädöt poikkeaa paljon toisistaan, vaikka moni käyttää jonkun säätöjä pohjana.

Jokaisella radalla on niitä kuskeja jotka ovat löytäneet sopivat säädöt kyseiselle radalle ja autolle. Näiltä kuskeilta kannattaa kysyä säätöjä varikolla koska heillä on yleensä se viimeisin ja toimivin setuppi, monikaan ei setuppeja kirjaa mihinkään ylös joten niitä on silloin mahdoton laittaa jakoon.

Jos tulet ajamaan Hakkilassa, autosi on B6.4, B7, XB2, Yokomo, Shumi ja uutena tulokkaana Mugen niin siellä on useita kuskeja joilta voi kysyä apua setupeista. Vinkkinä sellainen asia että annettu setuppi pitää tehdä kokonaan ohjeistuksen mukaan, jos kopioi jotain sieltä ja jotain täältä niin setuppi ei ole sama, kuten ei myöskään ajettavuus. Jos käy kysymässä setuppi apua aina eri kuskilta niin saat jokaisella kerralla erilaisen vastauksen, jormalla on yksi näkemys, reiskalla toinen ja pertti tyrmää molempien edellisten näkemykset.

Tulostaululta katsoo nopeimpia autoja ja niitä kuskeja jotka ajaa vähillä virheillä, heillä on yleensä toimiva setuppi autossa jonka kanssa pääsee hyvin alkuun.

Mitään voittajasetuppia ei ole olemassa koska auto ei aja itsekseen radalla ja suurin este voittamiselle löytyy usein ajotaidoissa, ei niinkään setupeista. Olen ajanut useita kertoja voittajan setupeilla ja silti jään kierrosajoissa voittajalle 2sek per kierros ja tämä ero tulee siitä että olen kylätason rc-kuski joka ei kykene ajamaan tarkasti ja virheettömästi kierros toisen jälkeen identtisillä ajolinjoilla ja hypytkin pitäisi aina onnistua samalla tavalla. Jos taas on niin lahjakas ja taitava ajamaan että kykenee stokissa tai virissä top 3-5 vauhtiin, niin silloin osataan jo säätää auto omatoimisesti nopeaksi, toki silloinkin keskustellaan toisten kuskien kanssa ja usein pohditaan setuppeja ja niiden vaikutuksia. Näitä keskusteluja ei käydä netissä tai somessa vaan varikolla silloin kun on tilanne päällä ja ollaan tekemässä jotain säätömuutosta autoon.
Kylätason RC-kuski.

Poissa Metsäläinen

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: S2-10 krossi
« Vastaus #186 : 14.03.24 - klo: 07.42 »
Maxxille kiitos linkistä! En kysynyt edelleenkään setuppeja sen takia että olisin kopioimassa toisten säätöjä.
Enemmänkin sen takia, että saisi yleiskatsauksen millaisilla autoilla stokkiluokassa ajellaan eli onko peruskitteihin hirveästi vaihdettu palikoita Amerikan tyyliin ja mitä palikoita. Mielellään setuppeja eri auto merkeiltä. Olen aloittamassa täysin tyhjältä pöydältä. En edes tiedä vielä minkä auton hankkisin ja vielä vähemmän siitä mitkä sähköt autoon hankkisin. :smiley:
Koheltajalta hyvää tekstiä oikeille aloittelijoille ja Niko Molinin tekstissä HF sivuilla tämän topicin tiedot on koottu selkeästi kasaan! Minulla on kymmenen vuotta kisakokemusta taustalla.
« Viimeksi muokattu: 14.03.24 - klo: 08.02 kirjoittanut Metsäläinen »

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: S2-10 krossi
« Vastaus #187 : 14.03.24 - klo: 09.30 »
Meidän autot on 98% vakiokunnossa ilman kevennyksiä tai blingiä. Ohjauslinkusto on vaihdettu alumiiniseen ja slipper eliminator laitettu slipperin tilalle. Kumpikaan ei ole välttämätön ja täysin ppaketista kasaan voi ajaa täyspainoisesti kilpaa.

Edellisessä Forssissa kasattiin B7 kolmessa tunnissa ja ekalla vedolla kelloon tuli kolmanneksi nopein aika. Setuppi oli pakettikasaus ja joillain pienillä muutoksilla.

Asso lienee yleisin ja sen jälkeen Xray ja Shumi. Jonkun noista kun valitsee niin apuja varmaan saa säätöihin.

EDIT: Jenkeissä ajetaan stokkia 17.5 ja 21.5 moottoreilla jotka on selkeästi vaisumpia kun 13.5 moottorit. Siksi jenkeissä joutuu lähtä kilpavarusteluun mukaan jos aikoo pysyä kisoissa mukana, edes henkisellä tasolla. 13.5 moottorit on tehokkaampia eikä samalla tavalla hyödy kevennyksistä kun laiskemmat moottorit. Auton tuunaaminen on oma juttunsa ja onhan ne makeen näköisiä, mutta korostan, kevennykset ja tuunaamiset ei ole välttämättömiä kisamenestyksen osalta. Auton säätäminen ja ajotaidot on edelleen tärkeimmässä roolissa.


 
« Viimeksi muokattu: 14.03.24 - klo: 10.38 kirjoittanut Koheltaja »
Kylätason RC-kuski.

Poissa iippo777

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: S2-10 krossi
« Vastaus #188 : 14.03.24 - klo: 13.42 »
Mun auto 99% vakiohiluilla rakennettu museoluokan Xray XB2 Dirtti.
Tuunatut osat:
1. Toinen takatukivarsi garbonia eli sekin kertoo miten "sinnepäin" auton voi rakentaa...
2. Slipper eliminator

HW:n  n.10 vee vanha nopari
HW G4 13,5 vanha kone
220g painava akku Optilover (uudehko)
Savöxin joku 10+ vuotias servo
T-Wörksin painolevyt jne.

Rakennettu boksista carpetiksi. Hieno säätö radan mukaan.

Autolla Hakkilassa ajan hitaasti, mutta epävarmasti. Toinen kuski ajaa autollani todella lujaa (yli 2sek/kierros kovempaa)

Treenaaminen ja tavoitteellinen treenaaminen. Siinä se miten oppii. Forsseissa on yli 5-vuotta vanhalla Reiskalla otettu mitalia kaulaan vaikka kone ja nopari on vanha, kuin taivas ja pohjalevy on hieman taittunut...

Ei ole halvempaa luokkaa, kuin RTR-luokka ajaa mikäli haluaa kilpailla. Tässä luokassa pärjää esim. Asso RB10:llä.

Mikäli haluaa alkaa ajamaan niin radalla tätä voi treenata. Parempi vaan mikäli on ihan paketti setuppi ainakin Reiskasta tulee ihan asiallinen. Sitä voi sit alkaa hieromaan, kun ymmärtää edes hieman ajamisesta. Apua saa radalla (ainakin Hakkilassa)

Kaikille aloittelijoille ja muille tervetuloa Hakkilaan.
« Viimeksi muokattu: 14.03.24 - klo: 13.54 kirjoittanut iippo777 »

Poissa Sauli Lumikko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: S2-10 krossi
« Vastaus #189 : 14.03.24 - klo: 13.53 »
Stokkituuppi ei ole lajin pariin kokonaan uutena tulevalle mitenkään pienen kynnyksen takana, mutta jos krossia haluaa ajaa se on ilman muuta paras valinta niistä mitä on.

Noi kalliit titaaniosat ym. on todettu koristeiksi ja hyvänmielen osiksi myös rapakontakaisilla moottoreilla. Oikeasti joku 7 gramman painonsäästö täydestä setistä vanttiruuveja ei varmasti tee eroa mitä kukaan pystyisi huomaamaan. Keraamiset laakerit rullaa kivasti pittistandilla moottori irrotettuna, mutta ei niidenkään vastus öljyttyihin teräslaakereihin verrattuna juuri alempi ole, kun laakerille tulee kuormaa. Jos taistelee kärkipaikasta ja ero takana kuumottelevaan on sekunnin kymmenyksiä koko erän ajalta, ehkä näillä just sen verran etua voi saada että on kakkosen sijasta ykkönen. Tällainen ei ole aloittelijan päänvaiva.

Eikä hyvänmielen osissa mitään vikaa ole, kyllä harrastusväline saa olla käyttäjälleen miellyttävä muutenkin kuin kovalla tieteellä mitattuna. Luotto ajopeliin saattaa vaikuttaa positiivisesti ajotuloksiinkin, ihmiset kun näitä ajaa.

Harmiksi tällaiset virittelyjutut kuitenkin muodostavat aloittelijoille psykologisen kynnyksen ja mielikuvan modiakin kalliimmasta rakenteluluokasta. Nostan hattua koville kuskeille joiden autot on lähestulkoon suoraan paketista laitettu radalle – suorituksen lisäksi hyvän esimerkin näyttämisestä.

S2-10 on hyvä sellaisena kuin on. Moottoreita voisi rajata ja välityssuhteille asettaa katon jos haluaisi sähkövarustelua hillitä, mutta ei se aloittelijoiden sisäänheittoluokaksi siltikään muuttuisi. Aloittelijoiden houkuttelu mukaan nojaa ihan muihin asioihin kuin siihen, mitä lajin sääntöjen teknisessä liitteessä lukee.

Poissa iippo777

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: S2-10 krossi
« Vastaus #190 : 14.03.24 - klo: 13.59 »
Vahvasti eri mieltä.

Itse aloitin ajamaan tämän luokan ilmestymisen takia. Mulla on ihan stanuauto. Nyt just kasaan uutta autoa, mutta en siksi, että pärjäisin paremmin vaan siksi, että pystyn selvittelemään minulle mielenkiintoisia juttuja, kun on kaksi autoa ja näissä voi tehdä erilaisia setuppeja jne jne.

Mukaan vaan.

Kaikki muut rajoitteet on turhia pl. Paino rajoite ja kisa etiketti. Kaikki muu on aivan turhaa.

Poissa evok

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: S2-10 krossi
« Vastaus #191 : 14.03.24 - klo: 16.16 »
Olen seurannut keskustelua, kun S2-10 krossi kiinnostaa. Mahdollisesti ensi talvena viivalla.

Touring puolella ajoin ProStockia monta talvea ja tällä kokemuksella väitän, että Suomen stocki luokissa yleisesti ratkaisee vain ja ainoastaan ajo- sekä säätötaito. Nämä kulkevat käsi kädessä. Täytyy osata ajaa, mutta myös auton säätöjen tulee olla kohdallaan. Nimenomaan itselleen oikeat säädöt. Ei petitrc:n nopean kuskin setuppi. Vinkkejä ja inspiraatiota kannattaa toki nopeailta hakea.

Sensijaan, että käyttää rahaa hifitelyyn minkä hyöty on korkeintaan marginaalinen kannattaa käyttää aikaa treenaamiseen ja testaamiseen. Hyöty valtavasti suurempi. Näin löydät useita kymmenyksiä per kierros, kun hifistelyosalla löydät muutaman kymmenyksen per 5min.

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: S2-10 krossi
« Vastaus #192 : 14.03.24 - klo: 17.06 »
Nyt tulee viestejä joista tykkään, tämä on juuri sitä mitä stokkiluokan pitää olla. Auto kasaan ja radalle, unohdetaan vaaka, satsataan blinggiin menevä raha renkaisiin tai tuoreisiin akkuihin ja ajetaan niin paljon treeniä kun lompakko kestää ostaa renkaita. Pienillä säätö muutoksilla pystyy ajamaan hyvinkin kuluneilla renkailla kun ne ensin lämpenee 3-5 kierrosta, ja taas ollaan kovassa vauhdissa. Kuluneilla renkailla ajaminen on myös hyvää treeniä, kun on muutaman viikon tahkonut huonoilla renkailla niin uudet renkaat on elämys :smiley:
Kylätason RC-kuski.

Poissa Tikkeri

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: S2-10 krossi
« Vastaus #193 : 14.03.24 - klo: 17.20 »
Itsellä on vanha b6.1 ja alkuun oli kiinteäennakkoinen vanha reedy moottorina. Puolen talven ajojen jälkeen tuli vastaan edukkaasti vain 6v vanha Muchmoren fleta jossa siis säädettävä ennakko. Tammikuussa myös ostin kaksi uutta akkua. Kierrosajat on tasoittunut suunnattomasti ja vauhtikin kasvanut lähes sekuntin läpiltä ja paljon enemmän viisminuuttisessa. Suurin ero ajamisessa on tainnut tulla kun sen +7000 läppiä oon täällä kotkan sisäradalla tänätalvena jauhanut. Kaluston päivittäminen tottakai on aina haaveissa mutta tämän halvempaa harrastamista pienoisautoilun saralla en äkkiä keksi. Realistisesti siis käytetty auto (alle 150e) nopari (käytetty HW justock 30e) moottori käytettynä (50e) kaksi uutta akkua (yht 110e) servona r12s (59e) ja sokerina pohjalla meillä kotkassa pelaa renkaat lähes sliksiksi asti, siksi tuupissa kaksi täyttä kierrosta ja yhdet ylimääräiset takaset on riittäneet tähän suoritukseen.

Forsseissakin vauhti riitti reedyllä b-finaalin voittoon ja nykyisellä fletalla vauhti aivan satavarmasti riittää vaikka a-finaaliin jos kuski vain toimii. Ja toimiihan se kun malttaa ajaa lisää ja lisää,  metsästää niitä sekuntin kymmenyksiä radalla eikä rahalla.

T:Antti / Honkalan porukka
Xray 808 2009
Powered by: Tyhjä lompakko

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: S2-10 krossi
« Vastaus #194 : 14.03.24 - klo: 19.14 »
FORS6 kisaan ilmoittautunut 25 stokkia, uusi ennätys ja vielä ehtii ilmoittautumaan hetken aikaa  :smiley:
Kylätason RC-kuski.

Poissa Hanes_

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: S2-10 krossi
« Vastaus #195 : 15.03.24 - klo: 11.00 »
Heitän omat kokemuksen kehiin, ajanut nyt stockkia Schumin LD2, LD3 ja nyt viimeisempänä Asson B7:lla. Schumeissa ollut blingiä ja sitä ja tätä, mutta ei se vauhtiin ole vaikuttanut. Niitä on ollut vaan hauska hankkia, edelleenkin väitän, että Suomessa ajettava Stock luokka on halvin buggy luokka lähteä mukaan harrastamaan, kuten ollaan aiemmissa viesteissä monesti kirjoiteltu. B7 kun kasasin, niin kitti setuppi, muutamalla Karrin vinkillä ja sitten siitä hierottu mieleisekseen. Ainoat "päivitykset" metalliset ohjauskilkkeet ja titaaniset vantit. Vantit vaan koska ne sai sinisenä...  :grin: LD3 kori kävi vielä sopivasti, niin LW kopalla mentiin juuri luokan sallittuun painorajaan.

Sähköjen puolesta ollut HW Just Stock noparia, HW hipo hipo Pro Elite mikä lie noparia ja kaikilla on päästy ihan samaa vauhtia, eli omaa täysiä. Suurimman eron huomannut kun nyt hankin HW 13.5 G4 moottorin ja laitoin sen kiinni HW nopariin, niin oma fiilis, että tuntuu toimivan paremmin yhteen kuin aiemmin käytössä ollut Trinityn kone. Tai ainakin lämmöt on matalemmat.

Mutta se mikä luokassa on ihan parasta, että oma ajaminen on kehittynyt todella paljon, vaikka kerkeän ehkä sen kerran tai kaksi viikossa käydä ajamassa. Nyt viikonlopun forssiin lähdetään 3 viikon tauolla ajamisesta... Mutta sen tiedän, että kivaa tulee kuitenkin taas olemaan.  :azn:

Poissa Sauli Lumikko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: S2-10 krossi
« Vastaus #196 : 16.03.24 - klo: 14.11 »
Vahvasti eri mieltä.
Mistä?

Tuskin koko viestistä, koska minusta me ollaan stokkiluokan luonteesta suurimmaksi osaksi samaa mieltä.

Poissa iippo777

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: S2-10 krossi
« Vastaus #197 : 16.03.24 - klo: 21.38 »
Vaffasti erimieltä, että luokka olisi:
* Hankala uudelle kuskille.
* Hankala hahmottaa autoa koskettavia nykyisiä sääntöjä.
* Että sääntöjä kirjoitettaisiin lisää.
* Kaluston hinnasta. Tämä on nähtävissä esim. FORS-kilpailuissa.

Poissa jarkkom

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: S2-10 krossi
« Vastaus #198 : 16.03.24 - klo: 22.47 »
Onhan tälle luokalle ihan selkeä tilaus 'sisäänheitto'luokkana. Ylläolevista kommenteista tosiaan voi saada sen väärän kuvan, että vain kalustoon panostamalla voi pärjätä.

Sitten kun treenisessioissa menee useampi erä putkeen ilman virheitä ajamisessa, voi näistä mainituista vinkeistä ottaa pointereita seuraaviksi kehitys-stepeiksi.
---

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: S2-10 krossi
« Vastaus #199 : 17.03.24 - klo: 06.47 »
Eilen oli tiukkaa kisaa kärjen osalta, kuten on aina, koska siellä ne osaavimmat kuskit on. Kisan voittaja ajoi paketista kasatulla autolla joten ihan vakio autolla voi menestyä kun kuski osaa viedä autoa.

Oma kisa meni loistavasti, sijoituin vaari-luokassa toiseksi :grin:

Varikolla juttelin muutamien kuskien kanssa ja kyllä siellä oltiin sitä mieltä että stokkien molemmat luokat on sitä mitä on kaivattu alhaisten kustannusten ja vauhtien osalta. Stokki toimii hyvänä sisäänheito luokkana, toisille harrastuksen jatkumona.

Ne jotka ei ole stokkien WA ryhmässä niin mulla on B7:aan 30x30 puhaltimen ja moottorin väliin 3D tulostettuja tunneleita, sopii pienellä sovituksella ainakin B6.4:een. Ei maksa mitään ja varikolla tunnisteena on B7 mattamustalla korilla.

Kylätason RC-kuski.

Poissa iippo777

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: S2-10 krossi
« Vastaus #200 : 17.03.24 - klo: 13.56 »
Tarkennetaan vielä tota voittajan autoa.
Auto oli 100% paketista ja käsittääkseni esim. Akut millä ajettiin oli toisen kuskin vanhoja akkuja.

Sähköihin EN ota kantaa, mutta epäilen sähköjen olleen myös aiemmin käytössä.

Käsitykseni mukaan kaikki kommentit luokan kalliista kulurakenteesta on kirjoitettu henkilöiden toimesta jotka eivät ole metriäkään ajaneet ko. Luokan autoilla tai edes omistaneet kyseisen luokan autoa.

Paikalla Lathe

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: S2-10 krossi
« Vastaus #201 : 17.03.24 - klo: 14.17 »
Fors oli itselle eka krossi kisa ja ajoin siellä B-finaalin keski kahinoissa. Oma huomio oli että itse kisan tuloksen kannalta ei ollut väliä mikä moottori tai mitkä akut on käytössä.
Silloin kuin ajaa yksin kelloa vastaan voi eri moottorilla saada ehkä jotain parannuksia aikaan. Mutta kisassa tapahtui niin paljon omia virheitä ja muita yllättäviä tilanteita, että eniten omilla ajotaidoilla oli merkitystä.

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: S2-10 krossi
« Vastaus #202 : 17.03.24 - klo: 19.30 »
Asso B7:ssa tuli tänään testattua kasausohjeiden setuppi, helppo ja varma ajaa, ei vikuroi ja kääntyy hienosti. Oli oikeastaan positiivinen yllätys miten hyvin setuppi toimi turffilla, eli ihan hyvin voi kasata auton, laittaa sähköt kiinni ja vaikka suoraan lähteä kisaan tai treenaamaan. Autoa kokeili myös viriä ajava kärkikuski ja kello kertoi että vauhtia riittää kun osaa ajaa.
Kylätason RC-kuski.

Poissa Sauli Lumikko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: S2-10 krossi
« Vastaus #203 : 18.03.24 - klo: 08.41 »
Vaffasti erimieltä, että luokka olisi:
* Hankala uudelle kuskille.
* Hankala hahmottaa autoa koskettavia nykyisiä sääntöjä.
* Että sääntöjä kirjoitettaisiin lisää.
* Kaluston hinnasta. Tämä on nähtävissä esim. FORS-kilpailuissa.
No kaluston hinnastahan me ollaan samaa mieltä: ei tämä ole sellainen välineurheiluluokka kuin jotkut luulee. Luokalla on kuitenkin rasitteena se ilmiö, että levitetään juttua ”pakollisista” ja kalliista osista. Siis mielikuva.

Sääntöjäkään ei minusta tarvita lisää, ja ihan selvät ne on.

Se mikä on hankalaa uudelle kuskille on subjektiivista. Sulla on kuitenkin harrastusvuosia takana, jos en erehdy? Minäkään en katso asiaa puhtaasti aloittelijan silmin, vaikka oon tuoreempi naama Hakkilassa. Meillä on lajin sisällä väistämättä sokea piste sille, minkälaisena ihan kokonaan uudet harrastajat näkee lajin ylipäätään ja erilaiset luokat. Niistä krossiluokista mitä löytyy, S2-10 on ihan varmasti helpoin lähestyä.
« Viimeksi muokattu: 18.03.24 - klo: 08.45 kirjoittanut Sauli Lumikko »

Poissa sami.salmela

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
Vs: S2-10 krossi
« Vastaus #204 : 19.03.24 - klo: 16.28 »
Yhden aloittelijan mielipide tässä.

Syksyllä hyppäsin Fors sarjaan S2-10 luokkaan mukaan, koskaan en ollut ajanut 1/10 krossia,en sisällä enkä ulkona. Kisakokemus lähes nolla.

Autona Yokomo SO1.0, paketti setup, ei mitään optioita, akun alla paino että saa edes minimi painoon, kone HW 13.5t G4

Kivaa on ollut, nyt ajanut 3 Fors kisaa, jotain treeniä kun kerennyt. Renkaita on mennyt taakse 6 paria, eteen 2 paria. Auto pysynyt ehjänä, silloin tällöin huoltoa, erittäin vaivatonta

Oma ajo parantuu kokoajan mitä enemmän ajaa, auto on helppo viedä.

Suosittelen itse ainakin Stock luokkaa aloittelijoille, kulut minimaaliset ja ajotaitoa karttuu ajanmyötä



FAST MOTORS RC
YOKOMO / WIRC / REDS RACING

Poissa iippo777

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: S2-10 krossi
« Vastaus #205 : 24.03.24 - klo: 08.33 »
Positiivista on, että kuluneella talvikaudella on stanu-luokassa ollut uusia kuskeja FullSpeedin Fors-kisoissa sekä eilen WinterJumpseissa.

Mikäli kisoja järjestäneet kerhot tekisivät yhteenvetoja näistä tiedoista ja miettisivät asiaa eteenpäin ja kyselisivät asiasta kuskeilta.

Itse olen aloittanut ajamaan pitkän tauon jälkeen tämän luokan takia.

Kiitos kilpakumppaneille, kisan järjestäjille, kirjoittelijoille sekä muille asiaan liittyville.

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: S2-10 krossi
« Vastaus #206 : 07.04.24 - klo: 07.43 »
Kolme erää nyt jo kasassa stokkeja vikaan FORS kisaan, saadaanko vielä neljäs erä kauden päätöskisaan? :wink:
Kylätason RC-kuski.

Poissa iippo777

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: S2-10 krossi
« Vastaus #207 : 08.04.24 - klo: 14.33 »
Eikun 5 erää ! SIINÄ tähtäin. 50 henkilöä !

Poissa Tomi83

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: S2-10 krossi
« Vastaus #208 : 09.04.24 - klo: 08.45 »
Kovaa hypetystä ja hyvää pöhinää stokkien ympärillä. Myös itse hankin vajaaveto stokin ja seuraavat forssit ovat oiva tulikaste.

Kesä tulee kovaa vauhtia ja hakkilassa väkisinkin hiljenee. Ensi talvea silmällä pitäen olisi aivan mahtavaa, jos muutama tai useampi tuuppaaja saisi kesän aikana hankittua täysvetoisen vakion. Riittääkö hypeä enää sinne, jää nähtäväksi...

Poissa Sauli Lumikko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: S2-10 krossi
« Vastaus #209 : 09.04.24 - klo: 10.01 »
Siirtyykö jengi 1/8-kalustoon kesäksi vai hiljentääkö työväenluokan ja koululaisten kesälomat Hakkilan? Omalla kohdalla kun on vain 1/10 autoja, en ajatellu käydä Hakkilassa sen vähempää kuin talvellakaan.