Kirjoittaja Aihe: S4-10 krossi? Neliveto stokkia.  (Luettu 6842 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: S4-10 krossi? Neliveto stokkia.
« Vastaus #30 : 30.09.24 - klo: 19.58 »
Nelkkustokki on kiinnostanut pitkään ja loppu kesästä alettiin mietiä pitäisikö lopettaa jahkailu ja alkoi auton etsintä, käytetty vai uusi. Viime torstaina tuli B74.2 CE ja kiirellä kasaan viikonlopun kisaan. Pari vuotta sitten oli B74.1 ja kehitys on mennyt eteenpäin joten sen setuppeja ei laitettu uudempaan versioon joten pakettisäätöihin, Reedy SP5 10.5T moottori kiinni ja suoraan kisaan.

Kisa meni auton setuppeja hakiessa ja kyllähän tuollaisen stokkinelkun meno näyttää hienolta kun sitä osaa viedä kunnolla. Meidän kisakuski ajoi molemmat stokkiluokat ja mun tehtäväksi jäi höpistä yksin pöydässä ja syödä aina kun oli buffetissa jotain tarjolla, mukavan päivän rytmiä sekoitti akkujen lataaminen ja -mukamas- auton säätäminen, jollain piti saada aika kulumaan :laugh:

Sen verran alkoi stokkinelkku itteä kiinnostamaan joten seuraavana aamuna takaisin radalle nelkun kanssa. Monta kuukautta ajettu samaa profiilia, ja nelkku on aika erilainen vietävä kun tuuppi joten ohjelmaa oli koko päivän. Iltapäivällä alkoi ajo sujumaan kohtalaisesti ja onhan tuollainen stokkinelkku hieno viedä, varsinkin kun tehot ei revi autoa hysteerisenä joka suuntaan.

Eniten yllätti moottori ja sen luonne, SP5 on tasaisesti vääntävä moottori mutta myös terävyyttä löytyy jos hypyn lähestyminen epäonnistuu ja iskee sormikoukkupaniikki. Eri välityksiä kokeiltiin jo kisapäivänä lämpöjä seuraten, 25/72 ja erän jälkeen koneen runko 108 asteinen joten lyhyempää välitystä käyttöön. Spurri 78 koska niitä on enemmän kun 72:ia ja 23 vai oliko se 24 pinjoni, sai lämmöt alemmaksi, 29 kierroksen jälkeen koneen lämpö 85 astetta joka on ihan ok. Moottorin takana oli yksi puhallin ja toisen saa mukana tulevalla telineellä viistosti moottorin kylkeen, ja Ruddogilta löytyy asiallisia puhaltimen tunneleita koneen taakse ja kylkeen jos lämmöt ei muuten rauhoitu.

Virran riittävyyttä pohdittiin ja nelkkuun laitettiin Reedy 6400 akku. Kisapäivänä koettiin yllätys kun S4 vei 200-300mah vähemmän sähköä kun S2 joten pikku akuillakin olisi pärjännyt. Mutta onhan tuollaisella isolla akulla kiva treenata pitkää vetoa jos ajo kulkee.

Sellainen huomio tuli tehtyä että kun on purnattu tuupin rengaskuluista turffilla niin stokkinelkku ei sitten rengasta juurikaan kuluttanut. Jos sama linja jatkuu matolla niin yhdellä setillä ajaa kisat ja useita treenejä, ja taas kisat jos treenaa vähemmän.

Vaikka omat ajat ei olleet kovin kummoisia kisan voittajaan nähden niin oma S4 alkoi kiinnostaamaan mutta ajetaan nyt ensin vähän aikaa tiimin kisakuskin autolla.

Kisassa oli muitakin ensikertalaisia ja hyvässä vauhdissa vuoden harrastamisella ja vähäisellä 10 nelkku kokemuksella. Toivottavasti saadaan myös tähän luokkaan vetovoimaa ja uusia kisaajia, monella on nelkku kaapissa joutilaana joten mukaan pääsisi pienellä kynnyksellä.
« Viimeksi muokattu: 30.09.24 - klo: 20.41 kirjoittanut Koheltaja »
Kylätason RC-kuski.

Poissa Hanes_

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: S4-10 krossi? Neliveto stokkia.
« Vastaus #31 : 01.10.24 - klo: 09.36 »
S4-10 luokka on kyllä todella nasta lisä S2-10 ajavalle ja varsinkin oli todella makeeta nähdä kun Miska ajoi ensimmäiset ajonsa nelivetoisella autolla aamun treeneissä ja ajoi hienosti itsensä 3 sijalle S4-10 luokassa!