Tätä on aika vaikeata sanoa niin ettei tule väärinkäsitystä. On siis kai pakko kertoa vähän pitemmillä lauseilla.
Tarkoitus olisi tunnustaa Jyrkkälän radan ansiot alueen suvereenina rc-ratana ja kiittää toimihenkilöitä tehdystä työstä ja samalla kuitenkin kritisoida sitä sekä etsiä suuntaa tulevaan.
Viime syksynähän aloitettiin radalla melkoinen remontti. Savea tuotiin kymmeniä rekkalasteja ja niistä muotoiltiin 5 uutta korkeaa hyppyriä ja droppi säilytettiin. Hyppyrit ovat motocrosluokkaa. Ne on muotoiltu antammaan mahdollisimman ilmavia hyppyjä ja alastulorinne on 1-12 metriin päässä. Ne ovat suorastaan mahtavia. Niistä saa varmasti upeita lentoja, mutta entäs ne alastulot. Jos alastulo ei osu myötärinteeseen kauniisti pyörilleen on tömähdys korkeuden vuoksi kova.
Ennen remonttia radalla oli yksi korkea takasuoran triplahyppyri, matala tupla, matala syherö sekä droppi. Se ainoa hyppyri oli samaa luokkaa kuin nämä uudet hyppyrit. Seurasin viimeisessä Hobao cupin osakilpailuissa, että vain harvat todella hyppäsivät siinä, useimmat menivät sen varovasti pohjia myöten ainakin puolet matkasta. Ja kysessä oli siis ratkaiseva viimeinen osakilpailu. Esim. JQ ei hypännyt siinä kuin vasta menetettyään kilpailun polttoaineongelmiin. Motivaatiota riskinottoon olisi siis ollut, mutta halua kuitenkin aika vähän. Nostajatkin olivat lähellä, mutta kalustoa selvästi säästeltiin.
Nyt temppuhymppyreitä on siis viisi - joka kierroksella.
Itse olen ollut radalla enemmän nostamassa kuin ajamassa. Olen hieman huolissani miten ehtiä joka kulmaan rataa, nostajia tarvittaisiin enemmän kuin ennen ja innostus on tunnetusti ollut siihen hommaan aika laimeata. Hyppyrit ovat vaikeita, mutta tietysti niiden kanssa oppii pikku hiljaa tulemaan toimeen. Sitä ennen on kuitenkin aika monta reissua päättynyt varaosien loppumiseen. Puhtaasta ajamisesta ei taida tulla mitään, koska heti seuraavan mutkan takana on iso hyppyri ja sitten alastulo ja sitten, jollei mitään mennyt rikki, odotellaan nostajaa...
Kuten siis huomaatte olen aloittelija, joten sitä ei tarvitse kommentoida. Olen seuran jäsen ja olen osallistunut talkoisiin ja oallistun kyllä jatkossakin, siitä si ole kysymys.
Kommentoikaa sitä, mitä olisi aloittelijoiden tai vähemmän hypyistä ja enemmän vauhdista innostuneiden harrastajien tehtävä. Toki hyndat kuuluvat M-8 radalle, mutta itse olen sitä mieltä, että ne ovat homman suola mutta vain suola. Mitä mieltä sinä olet?