Kirjoittaja Aihe: Pomminkestävä Arrma Big Rock v3  (Luettu 291 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa AnttiP78

  • Tulokas
    • Profiili
Pomminkestävä Arrma Big Rock v3
« : 14.04.24 - klo: 01.57 »
Myydään pomminkestävä Arrma Big Rock v3.

Myynnissä on yksi Arrman 1/10 nelivetomalliston monipuolisimmista RC-autoista. Big Rockin ajettavuus on hyvä ja autoon tehtyjen päivitysten myötä se sopii erinomaisesti kovaankin ajoon ja muuhun hauskanpitoon. Kyseessä ns. pomminkestäväksi päivitetty malli, joka on täysin eri auto kuin suoraan kaupasta ostettu RTR-versio. Kyseessä on tehokas auto, mutta ensikertalaisenkin on sitä helppo ajaa rajoittamalla tehoa ohjaimesta.

Jos haluat hyvän, täysin huolletun ja kestävän auton niin kannattaa jatkaa lukemista, mutta jos etsit halvinta mahdollista autoa kunnosta ja osista välittämättä, niin tämä auto ei luultavasti ole sinua varten.

Auton mukana tulee
- Radio ja vastaanotin (Spektrum SLT3 ja SLR300 - uudet täysin käyttämättömät!)
- Renkaat (Pro-Line Badlands MX28 2.8") (kohtuullisen hyväkuntoiset)
- Vanha Big Rockin vakiokori (Katu-uskottavan näköinen! :) Kori on vahvistettu joten se on edelleenkin merkittävästi pitkäikäisempi kuin uusi kori kaupan hyllyltä)
- Uusi Big Rockin vakiokori (AR402284, maalaamaton. Jos kulunut mattamusta kori ei ole makuusi, niin voit tehdä tästä oman näköisesi korin)
- Nippu olennaisimpia varaosia (ks. kuvauksen lopusta tarkempi listaus)

Autoon on asennettu seuraavat kestoa ja ajettavuutta parantavat päivitykset
- Hobbywing Ezrun Max8 -nopeudensäädin + Hobbystar 3670 2280kv -moottori (kestää 4S-jännitettä) (säätimessä IC5/EC5-liitin)
- Iskarit ja jouset (Arrma Typhon 6S:n iskarit eli monien mielestä ne parhaat saatavilla olevat iskarit tähän autoon)
- Moottorin kiinnityslevy (M2C Racing 3473 Motor Plate and Upper Chassis Brace - se ainoa oikea moottorilevy kovaan ajoon!)
- Ohjausservo (JX Ecoboost CLS6336HV 36KG Digital Coreless Servo)
- Metallinen spurri ja takadiffi (Arrman CNC-versiot)
- Takavetoakselit (Arrma CVD Slider Set)
- Kytkinhubi (Oktay Bumpers, laadukasta alumiinia)
- Pitkä keskituki (Arrma)
- Tehokkaat tuulettimet nopeudensäätimelle ja moottorille
- Alumiiniset diff yoket (Hot Racing ATF11Y02 Aluminum Differential Yoke Set)
- Korin kaarituet lavalle (Roll Hoop Set (AR480015))
- Teräksiset linkkien pallot (Team Associated 81398 RC8B3.1)
- Takatukivarsissa 3D-printatut kuraläpät

Olen ostanut auton uutena toukokuussa 2021 ja vaikka autolla on nyt ajettu yli 100 akullista, niin auton kunto ei uudelle häpeä, koska 1) sitä huollettu tunnollisesti, ja 2) nyt ennen myyntiä tein autolle täydellisen huollon. Purin huollon yhteydessä auton lähes atomeiksi, puhdistin osat, ja vaihdoin kuluneet osat uusiin.

Nyt myyntihuollon yhteydessä on vaihdettu seuraavat osat
- Kaikki tukivarret (Arrman vakiovarret, vanhat RPM:t oli väljät ja vääntyneet)
- Ohjauslinkkien päät (4 kpl, vanhat olivat väljät)
- Etuiskarin varsi (yksi vanha varsi oli vääntynyt)
- Iskareiden alalenkit, alapallot, ja korkin kumipuslat (kaikkiin iskareihin, vanhat oli väljät)
- Iskareiden kuluneet varren ohjurit ja alalautaset (2 iskaria, vanhat oli väljät)
- Iskareihin kumisuojukset (vanhat oli revenneet)
- Tukivarsien saranatappien pidike (taaimmainen pala, RR suspension mount, vanha oli väljä)
- Servonsäästäjä (Arrman vakio, vanha oli väljä)
- Luistokytkimen hubi (vaihdettu käytettyyn hyväkuntoiseen (Oktay bumpers), vanha oli käyttöikänsä loppumetreillä)
- Luistokytkimen kaikki kuulalaakerit (3 kpl, vanhat rohisi)
- Takadiffin laakerit (2 kpl ulko ja 1 kpl sisä, vanhat rohisi)
- Takadiffin ulostulot (vaihdoin molemmat, toisessa oli ulkopuolen hammas murtunut)
- Toisen takavetarin diffin puoleinen kiinnityspala (murtunut hammas oli vaurioittanut palaa)
- Eturenkaiden laakerit (vanhat rohisi)
- Takapuskurin jousi (vanha oli murtunut)
- Lisäksi uusin muutamia ruuveja ja shimmejä (väljäkantaiset vaihtoon ennen ongelmia)

Samalla huolsin diffit (30k/15k öljyt) ja varmistin/säädin kaikkien rattaiden välykset, sekä tein myös iskareille täyden huollon (55wt/50wt öljyt). Diffien rattaat, sekä pinion ja spurri olivat hyvässä kunnossa ja niillä ajaa todennäköisesti vielä pitkään.

Ps. Jätin tietoisesti autoon seuraavan kauneusvirheen: Taaimmaisen pohjasuojan pikkuruuvin kierre on korkannut. Tämä on "tyyppivika" näissä autoissa ja olenkin korkannut saman kohdan jo 3 kertaa -> tippa pikaliimaa ja ruuvi pysyy paikallaan vuodesta toiseen. Ei haittaa käyttöä, joten ei kannata vaihtaa pohjalevyä tämän takia.

Autossa on toki paljon näkyviä käytön jälkiä, mutta vanhatkin osat ovat täysin kunnossa ja kuten aiemmasta listasta voi jo päätellä, niin kyseessä ei todellakaan ole loppuunajettu raato.

Auton moottori ja välitykset on säädetty 4S-akuille sopivaksi (2280kv moottori ja 18T pinion) ja nyt auton huippunopeus on yli 80km/h. Jos haluat autosta hivenen kesymmän niin voit ajaa tätä myös 3S-akuilla. Tällöin suosittelen kuitenkin vaihtamaan suuremman pinionin ja/tai korkeamman kv:n moottorin, jotta voidaan edelleen puhua nopeasta autosta. Huom. Auton mukana tulee uusi käyttämätön varamoottori, joka toimii sopivan pinionin kanssa hyvin sekä 3S-, että 4S- akuilla. Huom2. 2S-akuilla et voi ajaa tätä autoa, sillä nopeudinsäädin ei sellaista tue.

Auton mukana tulee seuraavat varaosat (kokosin tähän moottorin lisäksi ne yleisimmät varaosat, jotka menee kolareissa tai muuten rikki, sekä vähän muutakin, joten tämän paketin kanssa ei tarvitse lähteä heti ekan isomman kolarin jälkeen varaosaostoksille)
- Varamoottori (Surpass Hobby 4068 2650kv)
- Linkkien vanttiruuvit (ARA330542 / Steel turnbuckle M4x48mm)
- Keskikardaani (AR310884 / Composite centre slider driveshaft set)
- Ohjauspalat (AR330469 / Steering block)
- Puskurin jousi (AR320410 / Bumper springs, vain 1 jousi)
- CVD-vetoakseli, taakse (AR310870 / CVD Slider Set, vain 1 vetari)
- Etutukivarsi (RPM 80762 / Front A-arms)
- Takatukivarsi (RPM 80842 / Rear A-arms)
- Puskurisetti (ARA320460 / Bumper set (black))
- Puskurisetti (ARA320461 / Bumper set (black chrome))
- Diffikotelo, metallirattaille (AR310772 / Composite diff case)
- Etuiskaritorni (AR320399 / Composite front upper gearbox cover and shock tower (vain etutorni))
- Etuvetoakselit (AR310780 / Composite front slider driveshaft set (käytetyt, toimivat))
- Takavetoakseli (AR310864 / Composite rear slider driveshaft set (käytetyt, toimivat))
- Vanteet vaihdettava keskiö (Pro-line varahex, 1 kpl)
- Itse tehtyjä kurasuojia (ks. tarkemmin päivitysosat esittelevältä videolta)

Auton sijainti Helsinki. Hintapyyntö 500e. Kaupat mieluiten kasvotusten niin pääset tarkistamaan auton ja voit koeajaa sen, mutta postituskin on mahdollinen ostajan kustannuksella. Jos hinta tuntuu korkealta, niin sitä saa hieman alaspäin poistamalla paketista varaosia - en kuitenkaan suosittele tätä, koska tulet tarvitsemaan ainakin muoviosia ennemmin tai myöhemmin!

Ps. Jos sulla ei ole akkuja, niin voin myydä lisähinnasta yhden 4S 5000mAh LiPo -akun. Akku on mittaustulosten perusteella hyväkuntoinen (juuri testattu purkulaitteen kanssa). Jos tarve on 3S-akuille ja laturille, niin kysy, ja katsotaan miten voin auttaa.

Jos ko. automalli tai sen päivitysosat eivät ole tuttuja, niin suosittelen tutustumaan seuraaviin mun videoihin
- Parhaita paloja mun ajoista Big Rockin kanssa: https://youtu.be/wIFqf1q42Ek
- Esittely auton päivitysosista: https://youtu.be/rNC880D3v3I

Ps. Päivitysosavideolla näkyvät M2C Racingin 17mm heksit eivät kuulu kauppahintaan. Auton mukana tulee siis vakiot 14mm heksit ja ne luonnollisesti sopivat mukana tuleviin renkaisiin.