Kirjoittaja Aihe: Pikkukysymyksiä, lisää:  (Luettu 1172 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa MarGox

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Pikkukysymyksiä, lisää:
« : 16.04.05 - klo: 10.36 »
Miten nuo diffiöljyt sitten vaikuttavatkaan?
-sisempipyörä/ulompipyörä -vasen/oikea vetävä pyörä...?
-kutes sitten ohjauspuoleen . . ?

- notkea? -ja mihin saakka on notkeaa (jäykkyysnumeroita). .
- keskinotkeajäykkä? -mitäs "SAE" -lukuja niissä sitten on?
- jäykkä? -ja mihin saakka on jäykkää . .

Mitä hyötyä saavutetaan sillä jotta diffien "pikkurattaita" on enemmän, siis enemmän kuin kaksi:
-vaikutus vetoon(ärhäkkyyteen)/kestävyyteen?
-Monenko "pikkurattaan" diffejä on olemassa?
Kyosho Inferno MP-7.5 Sports RTR Exclusive

Poissa MarkusH

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.freewebs.com/markushe/
Re: Pikkukysymyksiä, lisää:
« Vastaus #1 : 17.04.05 - klo: 13.22 »
Lainaus käyttäjältä: "MarGox"
Miten nuo diffiöljyt sitten vaikuttavatkaan?
-sisempipyörä/ulompipyörä -vasen/oikea vetävä pyörä...?
-kutes sitten ohjauspuoleen . . ?

- notkea? -ja mihin saakka on notkeaa (jäykkyysnumeroita). .
- keskinotkeajäykkä? -mitäs "SAE" -lukuja niissä sitten on?
- jäykkä? -ja mihin saakka on jäykkää . .

Mitä hyötyä saavutetaan sillä jotta diffien "pikkurattaita" on enemmän, siis enemmän kuin kaksi:
-vaikutus vetoon(ärhäkkyyteen)/kestävyyteen?
-Monenko "pikkurattaan" diffejä on olemassa?


Lisäämällä kyseisiä "pikkurattaita" diffin kestävyys kasvaa.
On olemassa vielä 6:n "pikkurattaan" diffejä, nämä ovat jo todella vahvoja.
Jos laittaa oikein jäykät öljyt, auton ajettavuus muttuu huonommaksi. Eri jäykkyyksisillä öljyillä pystyy "säätämään" 4wd autossa kumpi pää vetää enemmän. No joo, muuhun mun on vaikea sanoa mitään.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Pikkukysymyksiä, lisää:
« Vastaus #2 : 17.04.05 - klo: 13.36 »
Isompi määrä pikkurattaita jarruttaa diffin toimintaa enemmän.
4wd krossareissa käytetään monesti edessä spideriä jossa on 6 ratasta.
Tällöin voidaan käyttää hieman löysempää öljyä sisällä jolloin mutkaan sisään käännyttäessä hitaassa vauhdissa diffi ei jarruta niin paljon kuin pienemmällä ratas määrällä ja paksummalla öljyllä.
Mutkasta ulos kiihdyttäessä taas useampi ratas jarruttaa enemmän jolloin saadaan kääntyvyyttä enemmän.

Takana käytetään lahes poikkeuksetta pienempää rataslukua ja ohuempaa öljyä paristakin syystä.
Kääntyvyys on hyvä kiihdyttäessä ja sisään kääntyessä perän pito on parempi ja auto on helpommin hallittavissa.

Keskellä käytetään monesti myös spideriä tai muutenvaan paksuja öljyjä jolloin saadaan vetoa myös takapyörille.
Tällä säädöllä on helppo vaikuttaa auton käyttäytymiseen mutkissa.
Mitä paksumpi öljy sitä vähemmän auto kääntyy mutkasta ulos koska takapyörille välittyy enemmän vetoa.
Toisaalta tämä saattaa myös tehdä sen että kun takapyörät vetävät lähes saman tai jopa saman kuin etupyörät niin mutkasta kiihdyttäessä perä irtoaa ja kaikki pyörät lyövät tyhjää jolloin tulee ajamiseesta hankalaa.
Paksumpi öljy taas lisää kiihtyvyyttä.

Toivottavasti ei tullut hirveesti virheitä näin pikasesti kirjottaessa.
Muut täydentäkööt.