Hyvä selkeä vastaus edelliseltä henkilöltä.
En tiedä onko missään enää sitä vanhaa nyt jo netistä kadonnutta suomenkielistä arkistoa rc-autoilusta, jossa käytiin kaikki oleellinen läpi hyvin maallikko termein liittyen pikkuautoiluun. Itse sen kautta sain 2013 tms kaiken oleellisen tiedon harrastuksesta. Tuon kaltaisen sivuston linkin voisi joku postata tänne tai muualle.
T = Turns (koneista puhuttaessa esim 13,5t tai 8T) tarkoittaa koneen "kieppejä" pieni T-arvo kiertää hurjasti, mutta ei väännä ja vastaavasti iso arvo esim. 21,5t vääntää kovasti kiertää maltillisemmin. Sillä onko merkintä pieni tai iso T-kirjain ei ole merkitystä.
T = Teeth (rattaista puhuttassa) tarkoittaa "hampaiden" määrää ja vastaavasti ei merkitystä kirjaimen muodolla (iso/pieni) jotta asia ei olisi liian simppeli niin rattaita on usella DP-luvulla ja spurrin sekä pinjonin pitää olla samalla DP-luvulla esim. 48, 64 M01, Tamiya, jne jne...
DP:tä en ala tarkemmin selittämään, mutta seon hampaiden suhde halkasijaan tms. Se ei ole oleellista miten se lasketaan vaan se, että neon samat molemmissa rattaissa.
Yleisiä esimerkkejä:
Tamiya = Tamiya (ehkä 0,6?)
32 en tiedä missä käytetään ?
48 yleinen nk. Buggy tyypin autoissa.
64 yleinen nk. Touring tyyppisissä autoissa
M01 yleinen nk. 1/8 kokoluokan buggy tyyppissä autoissa
Lisäksi noissa on poikkeuksia ja kaikkia ihania variaarioita, kuten lyhyt ja pitkä varsi jne jne.
Tamiyan parhaat puolet ovat: Hinta, laatu ja toimivuus paketista, mutta "modatessa" auto muuttuu mielenkiintoiseksi urakaksi. Noi nk. Kilpamerkit esim. AE, Schumacher, Xray ovat sitten eri juttu.