Kirjoittaja Aihe: Mugen MBX5 / MBX5R / MBX5T  (Luettu 141347 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa JK

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Mugen MBX5 / MBX5R / MBX5T
« Vastaus #300 : 27.02.08 - klo: 21.59 »
siitä pohjalevystä; se ranskis oli kaventanut sitä leveyssuunnassa diffiboksien kohdalta, eli ei ainostaan jyrsitty siis

titaanivetarit on tuskin kevyemmät paitsi jos ne on paljon ohuemmat? kyoshollahan on ne ohennetut vetarit

Sama homma. Keulasta ja perästä runkoa kapeammaksi.

Dragonracing tai joku semmonen myy Mugeniin titaaniakseleita. Semmoset tilasin vaan ovat jääneet matkalle. ...kele!  :evil:

Ovat köykäisemmät. Tosin ei mitenkään hirveästi, kun ovat paksumpaa matskua.

Mitä sekä lujuuteen, että kovuuteen tulee niin teräs hakkaa titaanin. Toki riippuu tietty teräksestä ja karkaisusta. Titaani painaa muistaakseni noin puolet ja alumiini kolmanneksen teräksestä.

Tankin alla mulla ei ole yhtä isoa reikää vaan setti reikiä. Oisko ollu jotain 8mm holeja. Käteen osunut terä ratkaisi.  :grin:
Reiät on yläpuolelta senkattu. Läjä kartioita siis ylhäältä katsottuna. Näitä on kuitenkin vain korkin kohdalla. Edempänä on ihan normikolo rungossa.
Tuskin holeista niin isoa kiveä pääsee sisään, että tankki kärsii. Suurempi vaara on johonkin koloon yläpuolelta änkeävä ja jumiutuva kivi.
Tuosta Rempan mainitsemasta höyläys ongelmasta onkin sitten vaikeampi sanoa. Tosin onhan siinä rungossa pari isoa aukkoa muutenkin. En ole kokenut niitä ongelmaksi.

Pitääpä funtsia tankin pudottamista muutama milli. Tosin eipä näissä laitteissa ole painopistetta ajateltu juuri yhtään ainakaan minun nähdäkseni. Vastarinakun olisin muuten saanut tungettua takakardaanin alle ja vastarin sen viereen runkolevylle. En vaan jaksanut ruveta hifistelemään. Tiedä mikä ongelma siitäkin olisi taas seurannut.

Oisko levy painanut lopulta jonkun 280 grammaa. Muisti pettää eikä vaakakaan ole häävi. Lähinnä olen mitannut silmämääräisesti autosta lähtevää lastumäärää.   :wink:
 

Poissa JK

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Mugen MBX5 / MBX5R / MBX5T
« Vastaus #301 : 27.02.08 - klo: 22.12 »
Itse olen miettinyt seuraavaa noista vetareista. Sahaa poikki ne niin että, jäljelle jää vain ristinivel ja koiraluu, noin sentti molempiin ja korvaa vetarin joko työkalu alumiini (oliko se T9 vai ?) putkella tai hiilikuitu putkella jossa riittävä seinämä paksuus kiertojäykkyyden saamiseksi. Painoa lähtee aikas mukavasti.

Eipäs lähdekkään. Ainakin mugenin nykyiset akselit on ohuet verrattuna siihen mitä kösseissä oli 10v sitten.

Silloin aikanaan tuommoisia mainitsemiasi akseleita rakentelin. Tosin myös päissä olevat pallot oli alumiinia putken lisäksi. Tuli kevyitä, joskin akselin normaalia suurempi paksuus rajoitti ulosjoustoa, joten käyttämättä jäi. Mitä pienempi on putken sisähalkaisija sitä suurempi on rasitus putken ja pallon liitoksessa. Lisäksi liitos muuttuu hankalaksi varmistaa tapilla. Ongelmia todennäköisesti tarjolla nykyisillä akseleilla. Tai sitten putken pitää olla niin tukevaa, ettei paino putoakkaan yhtään.

Vaikea sanoa mikä on pienin mahdollinen halkaisija ja materiaalivahvuus rakenteelle. Liian hankalaa ja aikaa vievää testata. Laskeminenkin on tässä tapauksessa lähinnä arpomista.

Mika R

  • Vieras
Vs: Mugen MBX5 / MBX5R / MBX5T
« Vastaus #302 : 27.02.08 - klo: 22.19 »
sun täytyy mika kokeilla tuota vetari hommaa! mut eikös ne alumiiniset oo jo tosi keveitä?

Poissa OLRA

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Mugen MBX5 / MBX5R / MBX5T
« Vastaus #303 : 28.02.08 - klo: 07.38 »
JK, oletko hyödyntänyt tehtaan tarjoamaa kevennys vaihtoehtoa ...
linkki sivuille http://www.mugenseiki.co.jp/mugen/menueefi.htm -> New Products ...
"E0142 - Al. King Pin Ball (4pcs.), The weight is 21.5g (4pcs.) lighter than C0160 standard balls.
It will be effective in the bumpy or wet (high grip) track."

Minulla on käytössä, (E0142) on melkein 50% kevyemmät kun alkuperäiset(C0160).
Mugen / Ninja / Sanwa / Ko Propo / GRP / Tornado / HUDY

Poissa MKE

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Mugen MBX5 / MBX5R / MBX5T
« Vastaus #304 : 28.02.08 - klo: 08.22 »
Nuo Dragonin vetarit ovat surkeita laadultaan. Eli eivät kestä. Harmittaa kun se ranskis firma nimeltään titanium cup, tai jotain, on lopettanut toimintansa. Heidän titaani vetarit olivat tosi laadukkaita. Sit vaan Jani lipo ja futaban 9551 servot. Paino putoaa vielä 50-70 grammaa riippuen sun nykyisistä servoista. Tuo 9551 servo on uusi versio turisti servosta. Nyt metallirattailla ja voimakin on lisääntynyt. Samalla voisi modata servot niinkuin serpentin protossa eli omille pukeilla.

Mika R

  • Vieras
Vs: Mugen MBX5 / MBX5R / MBX5T
« Vastaus #305 : 28.02.08 - klo: 08.52 »
Juurikin näin. Lisäksi vielä mg kansi pannuun. Sillä vielä 50gr lisää veks.

Poissa JK

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Mugen MBX5 / MBX5R / MBX5T
« Vastaus #306 : 28.02.08 - klo: 09.38 »
JK, oletko hyödyntänyt tehtaan tarjoamaa kevennys vaihtoehtoa ...
linkki sivuille http://www.mugenseiki.co.jp/mugen/menueefi.htm -> New Products ...
"E0142 - Al. King Pin Ball (4pcs.), The weight is 21.5g (4pcs.) lighter than C0160 standard balls.
It will be effective in the bumpy or wet (high grip) track."

Minulla on käytössä, (E0142) on melkein 50% kevyemmät kun alkuperäiset(C0160).

Joo on mulla ne alumiinipallot.

Vastarin akku on lipo. Regulaattori tai mikä se nyt olikaan syö osan lipon tuomasta hyödystä.

Mg kansi pitää pistä harkintaan. Jos sen saaminen vaatii kalliimman Ossin ostoa, on homma nopeasti harkittu ja hylätty.

Mahtaako 9551 servot kestää?

Mika R

  • Vieras
Vs: Mugen MBX5 / MBX5R / MBX5T
« Vastaus #307 : 28.02.08 - klo: 09.45 »
myös RB:llä ja Mugen-Ninjalla on ainakin MG kansia tarjolla, halpojahan ne toki eivät ole....

Poissa MKE

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Mugen MBX5 / MBX5R / MBX5T
« Vastaus #308 : 28.02.08 - klo: 13.09 »
9551 aion itse kokeilla. Toki pakista tulee löytymään (kunnes saapuu)ohjaukseen uusi harjaton BLS352. 9551:n mataluus houkuttelee heittämään koko radiolevyn ja boksin huis poes ja velipoika saa sit cnc.llä jyräytellä uudet pukit noille. Alas ja keskemmälle. Tai sit lipo+vastari tulee keskelle........

Mika R

  • Vieras
Vs: Mugen MBX5 / MBX5R / MBX5T
« Vastaus #309 : 28.02.08 - klo: 13.10 »
älä nyt kaikkea paljasta kaima hyvä  :wink:

Mika R

  • Vieras
Vs: Mugen MBX5 / MBX5R / MBX5T
« Vastaus #310 : 28.02.08 - klo: 19.08 »
toi mun matrix ei nyt ole tietenkään sama kuin mbx5 mutta punnituksessa näyttäisi olevan ajokunnossa karvan alle 3,3kg pääosin sen omilla osilla eli ihan vakio tukivarret, alusta, iskaritornit jne. Positiivista se että paino on aika alhaalla, pitäs varmaan janilta tilata viriosat jos meinaa kolmeen kiloon päästä hehe..
« Viimeksi muokattu: 28.02.08 - klo: 19.12 kirjoittanut Mika R »

Poissa MKE

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Mugen MBX5 / MBX5R / MBX5T
« Vastaus #311 : 29.02.08 - klo: 17.04 »
älä nyt kaikkea paljasta kaima hyvä  :wink:
Älä sie janttara huoli, ei vielä kaikkea paljasteta  :p

Poissa JK

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Mugen MBX5 / MBX5R / MBX5T
« Vastaus #312 : 27.04.08 - klo: 19.54 »
Uudella autolla päästiin viimeinkin ottamaan ensimmäiset savut. Ei ollut juuri vanhaa hitaampi. Virittäminen on siis onnistunut.  :grin:

Liposysteemit ei vaan pelittänyt. Vastarin lipo/regulaattori yhdistelmä pudotti radion kantaman alle kymmeneen metriin. Tavallisella akulla toimi ongelmitta. Osaako joku sanoa missä vika? Lipo näytti muistaakseni 8,4V jännitettä ja regulaattorin jälkeen jännite oli 6,2V.

Poissa blaah

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Mugen MBX5 / MBX5R / MBX5T
« Vastaus #313 : 27.04.08 - klo: 21.44 »
Muistaakseni nuo regut tuottaa aika häiriöllistä jännitettä, eli jossa paljon korkeataajuuksisia komponentteja. Voipi olla että tämä häiritsee vastaria. Kelan / kondensaattorin yhdistelmä korjaisi tuon.
Toinen on tietenkin regun virranantokyky, itse pärjännyt 5A regulla kahden 9351 syöttämisessä.. Mutta tässä tapauksessa häiriöt pitäisivät tulla myös auton vierestä ohjatessa, ei vasta 10m päästä..
Ehkä helpoin testi olisi lainata regu naapurilta,..

Poissa MKE

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Mugen MBX5 / MBX5R / MBX5T
« Vastaus #314 : 28.04.08 - klo: 11.46 »
Uudella autolla päästiin viimeinkin ottamaan ensimmäiset savut. Ei ollut juuri vanhaa hitaampi. Virittäminen on siis onnistunut.  :grin:

Liposysteemit ei vaan pelittänyt. Vastarin lipo/regulaattori yhdistelmä pudotti radion kantaman alle kymmeneen metriin. Tavallisella akulla toimi ongelmitta. Osaako joku sanoa missä vika? Lipo näytti muistaakseni 8,4V jännitettä ja regulaattorin jälkeen jännite oli 6,2V.
Mikä regu sulla Jani on? Oma tekele vai joku merkkituote? Itse huomasin saman tuossa asentaessani/säätäessä servoja autoon. Ekana oli kiinni erään nikkarin tekemä regu joka aiheutti häiriöitä. Ihmettelin aikani ja vaihdoin Nosram/LRP regun ja häiriöt hävis. Kantomatkaa en ole vielä kokeillut.

Poissa JK

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Mugen MBX5 / MBX5R / MBX5T
« Vastaus #315 : 28.04.08 - klo: 12.23 »
Much Moren regu. Taitaa olla se viiden amppeerin versio. Häiriöitä tosin oli vaikka ei servoja käännellyt joten virran tuotosta se ei voi olla kiinni.

Poissa blaah

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Mugen MBX5 / MBX5R / MBX5T
« Vastaus #316 : 28.04.08 - klo: 14.13 »
Much More 5A tai 7A taisi minullakin olla buggyssä ilman ongelmia..

Poissa MKE

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Mugen MBX5 / MBX5R / MBX5T
« Vastaus #317 : 28.04.08 - klo: 23.23 »
Näissäkin vielä vaikuttajana se onko analogiset vai digi servot käytössä.

Poissa JK

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Mugen MBX5 / MBX5R / MBX5T
« Vastaus #318 : 28.04.08 - klo: 23.26 »
Lerpun regu nysvätty autoon. Näyttäisi toimivan.

Miten kummassa regu voi aiheuttaa häikkiä? Eihän siitä tule muuta, kuin sähköä pihalle.  :huh:

Poissa resistance

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Mugen MBX5 / MBX5R / MBX5T
« Vastaus #319 : 17.11.12 - klo: 10.55 »
moi! mistäs löytyisi koreja mbx5r autoon?

mitkä kaikki menee? future-rc:ltä saa jotain.

Poissa resistance

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Mugen MBX5 / MBX5R / MBX5T
« Vastaus #320 : 19.11.12 - klo: 23.54 »
tuntuu olevan aikas kuollut topicci tämä :(