Kirjoittaja Aihe: Suomen Mestaruus ja modified luokat 1/10 ja 1/12  (Luettu 3641 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa iippo777

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Suomen Mestaruus ja modified luokat 1/10 ja 1/12
« : 14.01.25 - klo: 15.02 »
Tervehdys.

En pikaisella haulla löytänyt onko aiheesta ollut keskustelua aiemmin ja mikäli perustin turhaan uuden threadin niin ylläpito tämän poistakoon.

Onko tämä oikea kanava keskustella SM luokista ? Kuuluuko tämä keskustelu edes yleiselle foorumille ?
Mikäli vastaus on kyllä molempiin niin jatkan alla omaa henk.koht. pohdintaani. Lukeminen omalla vastuulla.
--
Katselin kuluvan talven kalenteria niin nämä modified luokat taitavat kärsiä osallistujien puutteesta? Onko tällä vaikutusta kuluvan talvikauden titteleihin tai ajettavien luokkien SM arvoihin ? Tullaanko kaikki suunnitellut SM sarjat viemään läpi ?

Henkilökohtaisesti näin pääkaupunkiseudulla toimivan harrastajan näkökulmasta nämä nk. Stokki-luokat sekä rekka-luokka (stokki luokka myös) ovat ne missä harrastajia on kisoissa mukana.

Henkilökohtaisesti en tavoittele SM sijoituksia enkä siksi nosta asiaa esille, mutta onko mahdollista / järkevää näistä stokki-luokista ajatella uusia luokkia joissa SM sijoituksista kilpailtaisiin myöhemmin 2020-luvulla ? Olettaen, että luokat ovat elinvoimaisia sekä kuskit yms tätä haluaisivat ?

Korostan, etten ymmärrä luokkien historiaa enkä luokittelua ja miksi tälläiset on päätetty. Sen tiedän, että itsestään nämä luokat ei muutu, mutta mikäli pienoisautoilussa halutaan ajaa SM-mitaleista niin stokeissa on kuskeja. Minulle riittää kerhokisat oikein mainiosti, mutta onhan se hienoa mitä enemmän kuskeja on luokissa.

Vai onko tämä tammikuun tilanne vain ohimenevä ?

Ps. Kiitos aktiiveille ketkä näitä hommia hoitavat ja luokkia miettivät sekä muille kerhojen aktiiveille.

Poissa jarkkom

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Suomen Mestaruus ja modified luokat 1/10 ja 1/12
« Vastaus #1 : 14.01.25 - klo: 19.06 »
Näinä taloudellisesti ja muutenkin epävarmoina aikoina voisi olla järkevää ajaa SM:t yksittäisinä kisoina sarjan sijaan.

Itse en kannata stokkiluokkien virallisia mestaruuksia.
---

Poissa Sauli Lumikko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Suomen Mestaruus ja modified luokat 1/10 ja 1/12
« Vastaus #2 : 14.01.25 - klo: 19.27 »
Virallisia SM-kisoja ei voi nykysääntöjen puitteissa ajaa kuin niissä luokissa, joissa ajetaan EM- ja MM-kisoja.

Tämän pumaskan sivulta kolme: https://www.autourheilu.fi/site/assets/files/1930/akk_14_pienoisautot_2024_09042024.pdf

Poissa -Janne-

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Suomen Mestaruus ja modified luokat 1/10 ja 1/12
« Vastaus #3 : 14.01.25 - klo: 20.19 »
Virallisia SM-kisoja ei voi nykysääntöjen puitteissa ajaa kuin niissä luokissa, joissa ajetaan EM- ja MM-kisoja.

Tämän pumaskan sivulta kolme: https://www.autourheilu.fi/site/assets/files/1930/akk_14_pienoisautot_2024_09042024.pdf

Touring autojen puolelta en tiedä, mutta ainakin 1/12th luokassa ajetaan myös Em ja Mm kisoissa stockia. Jos itse saisin päättää, kummatkin luokat ansaitsisivat Sm arvon ja olisi tällä harrastajamäärällä kerrasta poikki  :azn:

Poissa iippo777

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Suomen Mestaruus ja modified luokat 1/10 ja 1/12
« Vastaus #4 : 14.01.25 - klo: 22.23 »
En tiedä itse, kun en ole nähnyt tuloksia, mutta jossain artikkelissa mainittiin 1/10 sähtö turistissa olleen  MM kisoissa 19 kuskia ja kisoja ei olisi edes pidetty ilman täyteluokkaa stokkia jossa oli saman lähteen mukaan 100 kuskia...

Poissa Metsäläinen

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Suomen Mestaruus ja modified luokat 1/10 ja 1/12
« Vastaus #5 : 15.01.25 - klo: 05.46 »
En tiedä itse, kun en ole nähnyt tuloksia, mutta jossain artikkelissa mainittiin 1/10 sähtö turistissa olleen  MM kisoissa 19 kuskia ja kisoja ei olisi edes pidetty ilman täyteluokkaa stokkia jossa oli saman lähteen mukaan 100 kuskia...

Minkä vuoden kisat? Viime vuoden kisoissa oli molemmissa luokissa 60 kuskia. Efran sivuilta löytyy tulokset vuodesta 2009 eteenpäin.

Poissa iippo777

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Suomen Mestaruus ja modified luokat 1/10 ja 1/12
« Vastaus #6 : 15.01.25 - klo: 09.54 »
https://www.redrc.net/2024/12/the-race-to-save-110-nitro-touring-car/
Siinä olen tehnyt virheen, eli oheisessa linkissä juttu johon viittaan, eli kyse on 1/12 luokista ja luvut taitaa olla:
19 modia ja 55 specciä.
--
Linkkaamani juttu on syy mistä pohdintani alkoi

Poissa Metsäläinen

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Suomen Mestaruus ja modified luokat 1/10 ja 1/12
« Vastaus #7 : 15.01.25 - klo: 11.06 »
Suomessa CS-12 luokka on aika uusi tulokas tai uudelleen heräämässä henkiin, joten sen suomenmestaruus arvo on varmaan jo suunnitteilla. Riipppuen varmaan kilpailija määristä.
« Viimeksi muokattu: 15.01.25 - klo: 11.09 kirjoittanut Metsäläinen »

Poissa iippo777

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Suomen Mestaruus ja modified luokat 1/10 ja 1/12
« Vastaus #8 : 15.01.25 - klo: 11.48 »
Miten harrastajat kokevat SM-tittelin arvon ?

Itse en sitä tavoittele, mutta haluaisin, että ko. Tittelit on jaossa, sillä muuten me (nykyiset kuljettajat) hiekotamme ja heitämme pois kaiken sen mitä aktiivit ovat lajin eteen vuosikymmeniä sitten tehneet. Näkisin meidän yhteiseksi velvoitteeksi pitää sarjat elossa MIKÄLI ne ovat elinvoimaisia.

En todellakaan tiedä miten tämä iso kuvio toimii ja voidaanko arvoja menettää, mutta sen tiedän, että uudet lajit aina (usein?) Pyrkivät saamaan omalla lajilleen SM arvon. Meillä nämä on ja toivottavasti myös jatkossa meillä on SM titteli luokkia paljon.


Poissa Hanes_

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Suomen Mestaruus ja modified luokat 1/10 ja 1/12
« Vastaus #9 : 16.01.25 - klo: 18.17 »
Tämä on mielenkiintoinen aihe ja näkisin, että ehdottomasti stokki luokilla onroad ja offroad pitäisi olla SM arvo jos määrät täyttyvät. Maailmalla porukka kuitenkin erikoistuu stock luokkaan, niin miksi ei mahdollistettaisi kyseisessä luokassa SM kilpailemista myös?


Poissa iippo777

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Suomen Mestaruus ja modified luokat 1/10 ja 1/12
« Vastaus #10 : 16.01.25 - klo: 20.22 »
Itse en ymmärrä miksi stokkiluokkia edelleen ylenkatsotaan yhtään VAIKKA selkeästi Stokki kerää Hakkilassa hyvin kuskeja ja vastaavasti GT2000 on erittäin hyvässä huudossa ja kisoissa on vissiin eniten kuskeja ?

Käsittääkseni bensa luokissa on jonkinlainen stokkiluokka myös olemassa jossa LS5 ajetaan jollain 200€ stokki koneella. On ilmeisesti hyvin iso luokka Euroopassa ?

---
Ps. Kirjoitan omia kokemuksiani ja harhaisia luulojani niin siksi puhun Hakkilasta paljon.

Poissa evok

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Suomen Mestaruus ja modified luokat 1/10 ja 1/12
« Vastaus #11 : 17.01.25 - klo: 10.00 »
Virallisia SM-kisoja ei voi nykysääntöjen puitteissa ajaa kuin niissä luokissa, joissa ajetaan EM- ja MM-kisoja.


Touringissa ajetaan EM ja MM tittelit myös Stockissa. Näissä tosin on (ymmärtääkseni) vapaa 13.5T kone.
Onko sääntö kirjaimellinen, että meidänkin pitäisi ajaa samalla moottorisäännöllä jotta voisimme ajaa stockista SM:ää? Kysymys ei suoraan Saulille, vaan yleisesti.

Muilta osin korteni kekoon SM -keskusteluun on, että koen huomattavan tärkeämpänä saada laadukkaita kisoja joissa on paljon porukkaa kuin mistä tittelistä siinä ajetaan. Kisan ollessa AKK alainen en koe tuovan sen enempää laatua. Osaamme järjestää itsekin laadukkaita kisoja ilman AKK:n lappujen pyöritttelyä, joista esimerkkinä FORS sarja.

Jos esimerkiksi ajamalla oma kansallinen SOC (Suomi Onroad Cup, nimi heitetty esimerkkinä hatusta) FTT:n tilalla lisää osallistujamääriä - olen täysin sen kannalla. Päälle halutessaan kerta SM, josta pääsee AKK:n risteilylle.

Lisenssi on myös (valitettavasti) osallistumista rajoittava tekijä. Ei vaikuta heihin, jotka jokatapauksessa ajaisivat koko sarjan tai muita SM sarjoja. Muta ne harrastajat jotka ajaisi vain yhden kotikisansa jäävät pois. Meillä Fullspeedillä olisi esimerkiksi kourallinen lisää Stocki kuskeja varmasti huomenna viivalla, jos ei tarvisi lisenssiä.

Samaan hengenvetoon ihmettelen miksi touringin stock vaatii lisenssin, mutta 1/12 stocki luokat ei? Johtuuko siitä, että siinä jaetaan myös nuorten mestaruus?

Poissa Sauli Lumikko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Suomen Mestaruus ja modified luokat 1/10 ja 1/12
« Vastaus #12 : 17.01.25 - klo: 18.48 »
Virallisia SM-kisoja ei voi nykysääntöjen puitteissa ajaa kuin niissä luokissa, joissa ajetaan EM- ja MM-kisoja.

Muilta osin korteni kekoon SM -keskusteluun on, että koen huomattavan tärkeämpänä saada laadukkaita kisoja joissa on paljon porukkaa kuin mistä tittelistä siinä ajetaan. Kisan ollessa AKK alainen en koe tuovan sen enempää laatua. Osaamme järjestää itsekin laadukkaita kisoja ilman AKK:n lappujen pyöritttelyä, joista esimerkkinä FORS sarja.

Tästä on helppo olla yksilön näkökulmasta samaa mieltä. Mulla ei ajotaidot riitä täysiverisen modified-auton hallintaan, enkä kyllä stock-autonkaan puikoissa kummoisia aikoja kellota. En siis kuulu SM-mittelöiden kohderyhmään, vaan nimenomaan esim. FORS:in. Tapahtuman laatu ei ”hienompaa” titteliä kaipaa.

Epävirallisissa kisoissa säästyy lisensseiltä ja lappujen pyörittelyltä, mutta ison kattojärjestön alla toimiminen mahdollistaa harrastuksille/urheilulajeille usein erilaisia tukia ja luo tietynlaisen perustan jatkuvuudelle. Samasta syystä näen arvoa siinä, että viralliset SM-tittelit jaetaan luokissa, joille on isompiakin arvokisoja. En siis keikuttaisi sääntövenettä.

On tietysti sääli, jos arvoluokkia vaivaa osallistujakato. En laastaroisi tilannetta pyrkimällä lisäämään SM-tittelien määrää tai siirtämällä niitä kulloinkin suosituimmille luokille. Jos olisin työryhmässä pohtimassa tilanteen korjaamista, näkisin Stock-luokkien suosion nousussa ison mahdollisuuden: jokainen vakioluokassa taitojaan hionut on potentiaalinen modikuski myös.

Vuosikymmeniä ajettuihin luokkiin on tuskin yht’äkkiä tullut vikaa, jonka vuoksi ne ei voisi olla arvokilpailuluokat kuten ennenkin. Syyt osallistujakatoon on luultavasti muualla.


Poissa iippo777

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Suomen Mestaruus ja modified luokat 1/10 ja 1/12
« Vastaus #13 : 17.01.25 - klo: 20.41 »
Olisi hienoa jos kertoisit tuosta tukikuviosta lisää ? Minkälaista tukea jaetaan pienautoilijoille tai PA Kerhoille ? Tätä ulottuvuutta ei ole kukaan muu tuonutkaan esille.

Ja mitä tulee tuohon vuosikymmeniä toimineisiin luokkiin ja niissä piilevään elinvoimaan niin tästä olen kyllä hyvin voimakkaasti erimieltä.

Sähkökäyttöiset autot on hypänneet kehityksessä ison loikan.
Tästä syystä esim. ETS vaihtaa koneita miedompiin esim. Orcan 13,5 Poro kone vaihdettiin 17,5 ja Ikämiesten 17,5 -> 21,5 jne...

Toi Poro koneen vaihto oli siinä mielessä perusteltua, kun lähenneltiin 10 vuoden takaisia MODi tuloksia...

Kai jonkinlaisen käsityksen saa ihan radalla aikaa viettämällä, eli jokaista virikuskia kohden on Hakkilassa 2-3 Stokkikuskia AINA.

Kannattaisi ehkä kysellä kuskeilta mitä halutaan ajaa ja puhe siitä, että jokainen Stokkikuski on potentiaalinen modi-kuski on kyllä totta. Yhtä väljästi ajateltuna jokainen stokkituuppi kuski on potentiaalinen modikuski... Tosin miksi Stokkituupissa on 30 kuskia ja modissa lähes 10 ?

Joku syy on miksi nää tietyt luolat skulaa.

Poissa AlReim

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Suomen Mestaruus ja modified luokat 1/10 ja 1/12
« Vastaus #14 : 17.01.25 - klo: 22.11 »
Tosiaan vauhdit kasvanut niin älyttömyyksiin että perus harrastajan (joita kuitenkin suurinosa on)on mukavampi pysyä hitaammissa luokissa. Kilpailut ovat tasaväkisemmät ja kilpakumppani löytyy aina. Silloin 10-15 vuotta sitten mod autot menivät samaa vauhtia kuin nykyiset stock autot, kaikki on kehittynyt eteenpäin. Se että pystyy hyödyntämään mod luokkien suorituskyvyt pitää olla todella lahjakas tai aikaa ja ahkeruutta treenata todella paljon.

Sitten toinen on kulupuoli, onhan se päivän selvää että mod luokissa kulut kasvaa huommattavasti korkeammaksi kuin stock luokissa.


Poissa iippo777

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Suomen Mestaruus ja modified luokat 1/10 ja 1/12
« Vastaus #15 : 17.01.25 - klo: 22.57 »
Tosiaan vauhdit kasvanut niin älyttömyyksiin että perus harrastajan (joita kuitenkin suurinosa on)on mukavampi pysyä hitaammissa luokissa. Kilpailut ovat tasaväkisemmät ja kilpakumppani löytyy aina. Silloin 10-15 vuotta sitten mod autot menivät samaa vauhtia kuin nykyiset stock autot, kaikki on kehittynyt eteenpäin. Se että pystyy hyödyntämään mod luokkien suorituskyvyt pitää olla todella lahjakas tai aikaa ja ahkeruutta treenata todella paljon.

Sitten toinen on kulupuoli, onhan se päivän selvää että mod luokissa kulut kasvaa huommattavasti korkeammaksi kuin stock luokissa.
Viisaita sanoja.

Poissa Sauli Lumikko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Suomen Mestaruus ja modified luokat 1/10 ja 1/12
« Vastaus #16 : 21.01.25 - klo: 20.33 »
Otetaanpa pieni katsaus kisasarjaan, jossa Stockin nousu on tainnut olla isointa. Esimerkeistä tuoreimmat on alle vuosi sitten ajettuja.

FORS 1, syyskuu -23
M2-10: 27
M4-10: 30
S2-10: 10
S4-10: ei ajettu

FORS 2, lokakuu -23
M2-10: 24
M4-10: 24
S2-10: 11
S4-10: ei ajettu

FORS 3, joulukuu -23
M2-10: 20
M4-10: 23
S2-10: 22
S4-10: ei ajettu

FORS 4, tammikuu -24
M2-10: 18
M4-10: 20
S2-10: 24
S4-10: 9

FORS 5, helmikuu -24
M2-10: 19
M4-10: 18
S2-10: 16
S4-10: 7

FORS 6, maaliskuu -24
M2-10: 26
M4-10: 24
S2-10: 27
S4-10: 7

FORS 7, huhtikuu -24
M2-10: 28
M4-10: 15
S2-10: 29
S4-10: 6

Kyseisen kisasarjan 23–24 saldo kaikkiaan:

M2-10: 56
M4-10: 46
S2-10: 54
S4-10: 16

Kuluvan kauden FORS:eissa stokki on tainnut olla vielä vahvemmilla, mutta me puhutaan lajin historian mittapuulla kuitenkin lyhyestä ajasta. Totean saman minkä aiemmin: tässä välissä modiluokille tai -autoille ei ole tapahtunut mitään, mikä olisi tehnyt niistä ajokelvottomia.

Syyt S-luokkien suosion nousuun on tietysti ilmiselvät ja sen vuoksi minäkin stokkiautolla ajan. Ne ei ole toivottavasti nyt mihinkään hetkeen katoamassa, kun hereille saatiin. On huomattava, että suosio on kasvanut vaikka SM-titteliä ei ole jaossa. Luokka ei ole tästä ”puutteesta” selvästikään kärsinyt. 

Arvokisoja pitää mielestäni katsoa vähän pidemmän aikavälin juttuna, osana laajempaa kokonaisuutta, ja eri näkökulmasta kuin tällaisen keski-ikäisen hupiajelijan. MM- ja EM-kisoissa ajettavat luokat on edelleen M2-10 ja M4-10 ja vähän arvelen, että Suomen parhaat kisakuljettajat haluavat myös SM-tittelin ratkeavan näissä luokissa. Viimeksi kun katoin, niin Haatasella ja Iivosella näytti pysyvän tämän luokan autot erittäin hyvin näpeissä.

Mahdollisen tarpeen rajoittaa modiautojen kulkua pitää mun mielestäni arvioida niiden, jotka sitä luokkaa kärkitasolla ajaa. Jos tällainen päätös kansainvälisellä tasolla tehdään, se tulee tietenkin voimaan myös täällä Euroopan terveessä.

Suomesta tulee edelleen kilpailukykyisiä kuskeja ja lisäksi iso joukko kuskeja on löytänyt ajamisen iloa stock-autojen parista. Minusta tämä on hyvä tilanne ja ennustaa vielä parempaa.

Poissa iippo777

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Suomen Mestaruus ja modified luokat 1/10 ja 1/12
« Vastaus #17 : 22.01.25 - klo: 12.42 »
Otetaanpa pieni katsaus kisasarjaan, jossa Stockin nousu on tainnut olla isointa. Esimerkeistä tuoreimmat on alle vuosi sitten ajettuja.

Kyseisen kisasarjan 23–24 saldo kaikkiaan:

M2-10: 56
M4-10: 46
S2-10: 54
S4-10: 16

Kuluvan kauden FORS:eissa stokki on tainnut olla vielä vahvemmilla, mutta me puhutaan lajin historian mittapuulla kuitenkin lyhyestä ajasta. Totean saman minkä aiemmin: tässä välissä modiluokille tai -autoille ei ole tapahtunut mitään, mikä olisi tehnyt niistä ajokelvottomia.

Syyt S-luokkien suosion nousuun on tietysti ilmiselvät ja sen vuoksi minäkin stokkiautolla ajan. Ne ei ole toivottavasti nyt mihinkään hetkeen katoamassa, kun hereille saatiin. On huomattava, että suosio on kasvanut vaikka SM-titteliä ei ole jaossa. Luokka ei ole tästä ”puutteesta” selvästikään kärsinyt. 

Arvokisoja pitää mielestäni katsoa vähän pidemmän aikavälin juttuna, osana laajempaa kokonaisuutta, ja eri näkökulmasta kuin tällaisen keski-ikäisen hupiajelijan. MM- ja EM-kisoissa ajettavat luokat on edelleen M2-10 ja M4-10 ja vähän arvelen, että Suomen parhaat kisakuljettajat haluavat myös SM-tittelin ratkeavan näissä luokissa. Viimeksi kun katoin, niin Haatasella ja Iivosella näytti pysyvän tämän luokan autot erittäin hyvin näpeissä.

Mahdollisen tarpeen rajoittaa modiautojen kulkua pitää mun mielestäni arvioida niiden, jotka sitä luokkaa kärkitasolla ajaa. Jos tällainen päätös kansainvälisellä tasolla tehdään, se tulee tietenkin voimaan myös täällä Euroopan terveessä.

Suomesta tulee edelleen kilpailukykyisiä kuskeja ja lisäksi iso joukko kuskeja on löytänyt ajamisen iloa stock-autojen parista. Minusta tämä on hyvä tilanne ja ennustaa vielä parempaa.

Alla olevaan:
--
Kuluvan kauden FORS:eissa stokki on tainnut olla vielä vahvemmilla, mutta me puhutaan lajin historian mittapuulla kuitenkin lyhyestä ajasta. Totean saman minkä aiemmin: tässä välissä modiluokille tai -autoille ei ole tapahtunut mitään, mikä olisi tehnyt niistä ajokelvottomia.
--
Oma huomioni edelliseen:
1. Kannattaa muistaa, että nyt ei puhuta FORS mestaruudesta vaan Suomen mestaruudesta.
2. Puhuttaessa marginaalilajeista ja todella pienistä harrastajamääristä on hyvä miettiä kannattaako reagoida hitaasti vai nopeasti mikäli jonain vuonna jää kokonaan SM-mitalit jakamatta sääntöjen takia ? Kuka hyötyy ? Ei ainakaan harrastaja, joka haluaa kilpailla ja ajaa Suomen mestaruudesta. Onko oikein, että aktiivinen kilpakuljettaja ei saa mestaruudesta kilpailla, koska osallistujia on liian vähän ? Yksi näkemys on, että rangaistaan aktiivisia kuljettajia muiden passiivisuudesta.
(esim. Eräässä luokassa minimi 10 harrastajan vaatimus, jotta SM osakilpailu voidaan ajaa)

---seuraava asia---

Alla olevaan:
--
Mahdollisen tarpeen rajoittaa modiautojen kulkua pitää mun mielestäni arvioida niiden, jotka sitä luokkaa kärkitasolla ajaa. Jos tällainen päätös kansainvälisellä tasolla tehdään, se tulee tietenkin voimaan myös täällä Euroopan terveessä.
--
Oma huomioni edelliseen:
1. Euroopassa ajetaan 1/12 luokkaa hieman eri muotoisena, kuin Suomessa tällä hetkellä. Käsittääkseni Suomessa ei ole nk. 0-ennakko pakkoa.
Lainaus Efran 2024 Handbook s. 93
EUROPEAN CHAMPIONSHIPS
7.1 European Championships will take place every year there is no World
Championship in the concerned class held within Europe. However the general
meeting can decide otherwise if deemed to be in the interest of the sport.
7.1.1 European Championships are held in the following classes:
1/10 Off-Road Modified, 2WD & 4WD as separate Classes.
 1/12 Modified, using no less than 6.5 turn modified brushless and blinky.
1/12 Spec using 13.5 T Spec. brushless and blinky.
1/10 Touring Cars Modified & 1/10 Touring Cars using 13.5T Spec. Brushless

2. Suomessa ei tule mikään sääntö voimaan ILMAN päätöstä. Päätös käsittääkseni pitää edelleen tehdä Suomessa sellaisen tahon toimesta, joka määrittelee Suomessa näitä luokkia, ylläpitää sääntöjä jne.
3. Suomessa ajetaan näytöslajina/harjoituskilpailuna tms 17,5 blinkyä TSS-10 luokassa. Pitäisikö tämä muuttaa 13,5 tms ? Mielestäni ei pidä.
4. Suomen terveessä ? En ymmärrä mitä tämä tarkoittaa ?

---seuraava asia---

Yleisesti olen pyrkinyt nostattamaan keskustelua, jotta keskustelu heräisi Suomen Mestaruus luokista ja niiden tulevaisuudesta ? Se mitä Vantaalla ajetaan on vain osa kokonaisuutta ja kisoja on (kuten pitääkin) koko Suomen alueella. Suomessa ajetaan meidän radoille sopivilla säännöillä ja olisi kiva tietää mitä kuskit haluavat ajaa ja millä kilpailunimikkeellä ?

Viitaten käyttämiisi FORS-luokkien osallistujamääriin muutama tarkennus:
1. Osa S2-10 kuljettajista ajoi mainitsemallasi kaudella M2-10 luokkaa S2-10 luokan autolla. Näitä kuljettajia on useampia ja nehän näkyvät sinulla tuolla M2 listauksessa.
2. Kertaakaan ei S2-10 luokan autolla oltu viimeinen M2-10 luokassa ja kuskista riippuen sijoitukset olivat M2 luokassa 2.->

Poissa Sauli Lumikko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Suomen Mestaruus ja modified luokat 1/10 ja 1/12
« Vastaus #18 : 27.01.25 - klo: 21.16 »
”Euroopan terveessä” näyttää olevan foorumiautomaation kaunistama ilmaisu. Kirjoitin takapuoleen viittaavan sanan, joka rimmaa mm. terveen ja perheen kanssa. :)

Mun näkemykseni on, että Suomessa tulisi jatkossakin ajaa arvokisat niissä luokissa, mitä maailmallakin ajetaan. En näe tarvetta muuttaa sääntöä, joka näin määrää tekemään. Jos SM-luokkien tulevaisuus huolettaa osallistujakadon vuoksi, pitäisin ensisijaisena ratkaisuna etsiä nykyisiin SM-luokkiin kuskeja.

Muita luokkia voi ajaa ihan niin paljon kuin niitä järjestäjät ehtii puuhata ja mihin osallistujia löytyy. Minua ei S4-10-kuskina haittaa, ettei siinä ajeta virallista SM-sarjaa. Olen vain iloinen, että on olemassa minunkin taidoilleni paremmin sopiva luokka. Eikä näytä Tamiya-rekoilla kisaajien iloa myöskään laimentavan arvokisojen puute.

Sinänsä mun mielipiteeni SM-luokista on yhdentekevä, koska en aja sillä tasolla kisaa. Jos joku kansallisen tason kärkikuskimme – mielellään Suomen ulkopuolellakin menestynyt – alkaa puhua siihen suuntaan, ettei modiluokilla ole tulevaisuutta, istun alas ja kuuntelen. Ne on Suomen parhaille tarkoitetut kisat, vaikka heitä olisi vähän.

Poissa iippo777

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Suomen Mestaruus ja modified luokat 1/10 ja 1/12
« Vastaus #19 : 28.01.25 - klo: 10.05 »
”Euroopan terveessä” näyttää olevan foorumiautomaation kaunistama ilmaisu. Kirjoitin takapuoleen viittaavan sanan, joka rimmaa mm. terveen ja perheen kanssa. :)

Mun näkemykseni on, että Suomessa tulisi jatkossakin ajaa arvokisat niissä luokissa, mitä maailmallakin ajetaan. En näe tarvetta muuttaa sääntöä, joka näin määrää tekemään. Jos SM-luokkien tulevaisuus huolettaa osallistujakadon vuoksi, pitäisin ensisijaisena ratkaisuna etsiä nykyisiin SM-luokkiin kuskeja.

Muita luokkia voi ajaa ihan niin paljon kuin niitä järjestäjät ehtii puuhata ja mihin osallistujia löytyy. Minua ei S4-10-kuskina haittaa, ettei siinä ajeta virallista SM-sarjaa. Olen vain iloinen, että on olemassa minunkin taidoilleni paremmin sopiva luokka. Eikä näytä Tamiya-rekoilla kisaajien iloa myöskään laimentavan arvokisojen puute.

Sinänsä mun mielipiteeni SM-luokista on yhdentekevä, koska en aja sillä tasolla kisaa. Jos joku kansallisen tason kärkikuskimme – mielellään Suomen ulkopuolellakin menestynyt – alkaa puhua siihen suuntaan, ettei modiluokilla ole tulevaisuutta, istun alas ja kuuntelen. Ne on Suomen parhaille tarkoitetut kisat, vaikka heitä olisi vähän.
Mielestäni sinun mielipiteesi on yhtä arvokas, kuin seuraavan kaverin. Tämän kaltaisessa keskustelussa ja ympäristössä on hyvä nostella erilaisia asioita esille miettimättä yhtään sen enempää kuka sen esittää ja toiset ideat ovat sen kaltaisia, että niitä voi jatkojalostaa ja toiset saavat jäädä unholaan.

Mitä nk. Rekkaluokka tekee on mainio esimerkki mitä saadaan aikaan, kun on tahtoa ja "tuote on kunnossa" Samalla ideallahan on muitakin luokkia saatu toimimaan Suomessa.

Eräs alunperin nostamani kysymys on edelleen vastaamatta:
Ensimmäinen FTT on ajettu ja kisoissa ei SM arvoa ollut. <- Vaikuttaako tämä SM Sarjaan ja olisiko aihetta tarkastella tulevaisuutta silmälläpitäen sääntöjä ?

Mielestäni Suomessa pitää ajaa täällä toimivia luokkia joissa mestaruus jaetaan. Se onko luokka kansainvälinen ei ole mielestäni tärkein kriteeri vaan se, että luokka on elinvoimainen ja siellä riittää kuskeja ja toivottavasti (tätähän ei voi tietää) "imua" myös tulevaisuudessa.

Poissa Metsäläinen

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Suomen Mestaruus ja modified luokat 1/10 ja 1/12
« Vastaus #20 : 28.01.25 - klo: 10.11 »
Sinänsä mun mielipiteeni SM-luokista on yhdentekevä, koska en aja sillä tasolla kisaa. Jos joku kansallisen tason kärkikuskimme – mielellään Suomen ulkopuolellakin menestynyt – alkaa puhua siihen suuntaan, ettei modiluokilla ole tulevaisuutta, istun alas ja kuuntelen. Ne on Suomen parhaille tarkoitetut kisat, vaikka heitä olisi vähän.

SM-kisat ei ole ainoastaan parhaille kuskeille, enemminkin kaikille mahdollisuus päästä testaamaan omia taitoja ympäri Suomea tulevia kuskeja vastaan taitotasosta riippumatta. :wink:  Kerhokisoissa on usein ainoastaan oman kylän kuskit keskenään. Krossi stockki luokat oli viime kesänä ajettuissa SM-kisoissa mahdollista ajaa harjoituskilpailuina, eipä hirveästi näkynyt kuskeja kisoissa.

Poissa iippo777

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Suomen Mestaruus ja modified luokat 1/10 ja 1/12
« Vastaus #21 : 28.01.25 - klo: 13.36 »
Sinänsä mun mielipiteeni SM-luokista on yhdentekevä, koska en aja sillä tasolla kisaa. Jos joku kansallisen tason kärkikuskimme – mielellään Suomen ulkopuolellakin menestynyt – alkaa puhua siihen suuntaan, ettei modiluokilla ole tulevaisuutta, istun alas ja kuuntelen. Ne on Suomen parhaille tarkoitetut kisat, vaikka heitä olisi vähän.

SM-kisat ei ole ainoastaan parhaille kuskeille, enemminkin kaikille mahdollisuus päästä testaamaan omia taitoja ympäri Suomea tulevia kuskeja vastaan taitotasosta riippumatta. :wink:  Kerhokisoissa on usein ainoastaan oman kylän kuskit keskenään. Krossi stockki luokat oli viime kesänä ajettuissa SM-kisoissa mahdollista ajaa harjoituskilpailuina, eipä hirveästi näkynyt kuskeja kisoissa.

Ei näkynyt ei.

Osa kuskeista mieltää 10rossin talvilajiksi.

Poissa Metsäläinen

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Suomen Mestaruus ja modified luokat 1/10 ja 1/12
« Vastaus #22 : 28.01.25 - klo: 16.52 »
Ei näkynyt ei.

Osa kuskeista mieltää 10rossin talvilajiksi.

No eipä täällä etelässä ole 10krossi ulkoratojakaan enää ja SM-sarjan kisat on siirtynyt keski-Suomesta ylöspäin turffi radoille. Tarvittaisiin turffirata johonkin etelään. Taitaa vaan olla melkoinen harrastaja pula, kun ei winterjumppejakaan enää järjestetä.

Poissa iippo777

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Suomen Mestaruus ja modified luokat 1/10 ja 1/12
« Vastaus #23 : 29.01.25 - klo: 12.36 »
Mikäli sinua turffirossi kiinnostaa niin Espoossa on hieno turffirata ulkosalla. Löytyy Puolarin RC nimellä lisää tietoa.

Poissa Metsäläinen

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Suomen Mestaruus ja modified luokat 1/10 ja 1/12
« Vastaus #24 : 29.01.25 - klo: 13.03 »
En käytä facebookkia, enkä tällä hetkellä omista yhtään autoakaan. Lajin harrastamisesta on tullut rikkaiden huvia.
Ihmettelen miksei radasta ole mitään puhetta ollut tällä foorumilla!?????? :shocked:

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Suomen Mestaruus ja modified luokat 1/10 ja 1/12
« Vastaus #25 : 29.01.25 - klo: 16.58 »
Lajin harrastamisesta on tullut rikkaiden huvia.

Harrastaa voi isolla tai pienellä rahalla, rikkaudella ei ole mitään tekemistä asian kanssa. Edullisimmat kilpaluokat tasamatolla on rekka, hyppymatolla stokkituuppi foameilla.
Kylätason RC-kuski.

Poissa Metsäläinen

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Suomen Mestaruus ja modified luokat 1/10 ja 1/12
« Vastaus #26 : 29.01.25 - klo: 17.09 »
Harrastaa voi isolla tai pienellä rahalla, rikkaudella ei ole mitään tekemistä asian kanssa. Edullisimmat kilpaluokat tasamatolla on rekka, hyppymatolla stokkituuppi foameilla.

Oma vaatimus taso kalustolle tekee lajin harrastamisesta kallista. Köyhällä ei ole varaa halpaan. :wink:
Tämä varmaan riittää tästä ja palataan aiheeseen.

Poissa Tikkeri

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Suomen Mestaruus ja modified luokat 1/10 ja 1/12
« Vastaus #27 : 29.01.25 - klo: 18.44 »


Oma vaatimus taso kalustolle tekee lajin harrastamisesta kallista. Köyhällä ei ole varaa halpaan. :wink:
Tämä varmaan riittää tästä ja palataan aiheeseen.

Saatoit sohaista muurahaispesään tarkoituksettomasti, mutta edullisesti pystyy tätäkin harrastamaan (ei ilmaiseksi).
Itse kohtuu matalatuloisena käytän mielelläni käytettyjä autoja joita laadukkaitakin löytyy n.150€ hintaan jne. Sähköjä löytyy laadukkaita mutta käytettyjä satasen ja kahden väliin, mankkoja alle satasella. Tosin tällöin kalusto ei ole uusinta uutta. Ainoat uudet asiat joita olen käyttänyt ovat olleet akut (2kpl). Näillä eväin itse olen kerennyt hyvinkin Fors sarjoissa b-finaalin stokkiluokassa ja rahaa ei ole kulunut tuhansia.

Kisoissa tottakai kaipaisin n. vuoden 2010 tasoa jolloin kisoissa oli osallistujia monia kymmeniä luokasta riippumatta. Kasirossia ajellessani taisi olla 70 luokkaa osallistujamäärät. Varmasti on polttoaineen hankinnan hankaloittaminen muutaman karsinut, varsinkin syrjemmässä asuvia. Hintataso kaikessa on semisti karannut ja aikuisten harrastuksista karsiminen on alkanut, koska harmittavan vähän enää junioreita näkee mukana. Omiakaan poikia en ole saanut innostettua mukaan vaikka olen yrittänyt mahdollistaa kaikenmoisen ajelun.

Tulevia kisoja on todellakin mietittävä onko ne sitten alkuun kerrasta poikki kisoja jotta saadaan SM arvo ja useampi ihminen lauteille ja kun saadaan harrastajamäärät nousuun, voitaisiin siirtyä taas sarjamalliin.

Monet kunnat ovat tainneet vähentää tukemisiaan ei "mainstream" lajien kohdalla joka näkyy vähenevinä harrastepaikkoina ympäriinsä, ja jos aktiivista ajoporukkaa on enää kourallinen, on äärimmäisen vaikea saada pysyvää ajopaikkaa varsinkaan talvelle joka taas vähentää kiinnostusta lähteä kiertämään kisasarjaa kun ainoat treenit on kisoissa. 

Tulevan kesän osalta itse yritän patterikasin kiertää mutta varmasti työt haittaa harrastuksia.

Xray 808 2009
Powered by: Tyhjä lompakko

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Suomen Mestaruus ja modified luokat 1/10 ja 1/12
« Vastaus #28 : 30.01.25 - klo: 06.17 »
Harrastaa voi isolla tai pienellä rahalla, rikkaudella ei ole mitään tekemistä asian kanssa. Edullisimmat kilpaluokat tasamatolla on rekka, hyppymatolla stokkituuppi foameilla.

Oma vaatimus taso kalustolle tekee lajin harrastamisesta kallista. Köyhällä ei ole varaa halpaan. :wink:
Tämä varmaan riittää tästä ja palataan aiheeseen.

Jos pinkka ei kestä niin silloin on paras keskittyä ajamaan vain yhtä luokkaa eikä rötväillä rahoja eri luokkiin ja autoihin koska ne on ihan kivoja. Näin moni tekee ja tulosta tulee. Se on eri asia jos haluaa vaan harrastella ja ostella kaikenlaista eikä halua kehittyä kilpakuljettajana jolla on yleensä joku tavoite.
Kylätason RC-kuski.

Poissa Metsäläinen

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Suomen Mestaruus ja modified luokat 1/10 ja 1/12
« Vastaus #29 : 30.01.25 - klo: 09.00 »
Oma vaatimus taso kalustolle tekee lajin harrastamisesta kallista. Köyhällä ei ole varaa halpaan. :wink:
Tämä varmaan riittää tästä ja palataan aiheeseen.

Jos pinkka ei kestä niin silloin on paras keskittyä ajamaan vain yhtä luokkaa eikä rötväillä rahoja eri luokkiin ja autoihin koska ne on ihan kivoja. Näin moni tekee ja tulosta tulee. Se on eri asia jos haluaa vaan harrastella ja ostella kaikenlaista eikä halua kehittyä kilpakuljettajana jolla on yleensä joku tavoite.

Kävin eurorc sivuilta laskemassa hinnan tyhjältä pöydältä stokki tuupille n.1500e. Tähän hintaan on laskettu auto kitti, radio, servo, nopari, noparin säätöboksi, moottori, akut 2kpl, laturi, työkalut ja kierros foami renkaita. Valitsemani välineet ei ollut kalleimpia, eikä halvimpia vaan mitkä juuri ja juuri kelpuutaisin kilvan ajoon. Kymmenen vuotta kilpailu kokemusta pohjalla eli tiedän mitä haluan. Tuohon hintaan tulisi vielä päälle erillaisia öljyjä, jousia, hexejä, muita mahdollisesti tarvittavia hopup osia, transponderi, lipopussi , auton, radion, muun
tilpehöörin kuljettamiseen ja säilyttämiseen tarvittavat laukut. Sitten siihen vielä lisäksi jäsenmaksut, ratamaksut (harjoittelua varten) ja kisamaksut.
« Viimeksi muokattu: 30.01.25 - klo: 10.25 kirjoittanut Metsäläinen »