Kirjoittaja Aihe: Suomen Mestaruus ja modified luokat 1/10 ja 1/12  (Luettu 722 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa iippo777

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Suomen Mestaruus ja modified luokat 1/10 ja 1/12
« : 14.01.25 - klo: 15.02 »
Tervehdys.

En pikaisella haulla löytänyt onko aiheesta ollut keskustelua aiemmin ja mikäli perustin turhaan uuden threadin niin ylläpito tämän poistakoon.

Onko tämä oikea kanava keskustella SM luokista ? Kuuluuko tämä keskustelu edes yleiselle foorumille ?
Mikäli vastaus on kyllä molempiin niin jatkan alla omaa henk.koht. pohdintaani. Lukeminen omalla vastuulla.
--
Katselin kuluvan talven kalenteria niin nämä modified luokat taitavat kärsiä osallistujien puutteesta? Onko tällä vaikutusta kuluvan talvikauden titteleihin tai ajettavien luokkien SM arvoihin ? Tullaanko kaikki suunnitellut SM sarjat viemään läpi ?

Henkilökohtaisesti näin pääkaupunkiseudulla toimivan harrastajan näkökulmasta nämä nk. Stokki-luokat sekä rekka-luokka (stokki luokka myös) ovat ne missä harrastajia on kisoissa mukana.

Henkilökohtaisesti en tavoittele SM sijoituksia enkä siksi nosta asiaa esille, mutta onko mahdollista / järkevää näistä stokki-luokista ajatella uusia luokkia joissa SM sijoituksista kilpailtaisiin myöhemmin 2020-luvulla ? Olettaen, että luokat ovat elinvoimaisia sekä kuskit yms tätä haluaisivat ?

Korostan, etten ymmärrä luokkien historiaa enkä luokittelua ja miksi tälläiset on päätetty. Sen tiedän, että itsestään nämä luokat ei muutu, mutta mikäli pienoisautoilussa halutaan ajaa SM-mitaleista niin stokeissa on kuskeja. Minulle riittää kerhokisat oikein mainiosti, mutta onhan se hienoa mitä enemmän kuskeja on luokissa.

Vai onko tämä tammikuun tilanne vain ohimenevä ?

Ps. Kiitos aktiiveille ketkä näitä hommia hoitavat ja luokkia miettivät sekä muille kerhojen aktiiveille.

Poissa jarkkom

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Suomen Mestaruus ja modified luokat 1/10 ja 1/12
« Vastaus #1 : 14.01.25 - klo: 19.06 »
Näinä taloudellisesti ja muutenkin epävarmoina aikoina voisi olla järkevää ajaa SM:t yksittäisinä kisoina sarjan sijaan.

Itse en kannata stokkiluokkien virallisia mestaruuksia.
---

Poissa Sauli Lumikko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Suomen Mestaruus ja modified luokat 1/10 ja 1/12
« Vastaus #2 : 14.01.25 - klo: 19.27 »
Virallisia SM-kisoja ei voi nykysääntöjen puitteissa ajaa kuin niissä luokissa, joissa ajetaan EM- ja MM-kisoja.

Tämän pumaskan sivulta kolme: https://www.autourheilu.fi/site/assets/files/1930/akk_14_pienoisautot_2024_09042024.pdf

Poissa -Janne-

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Suomen Mestaruus ja modified luokat 1/10 ja 1/12
« Vastaus #3 : 14.01.25 - klo: 20.19 »
Virallisia SM-kisoja ei voi nykysääntöjen puitteissa ajaa kuin niissä luokissa, joissa ajetaan EM- ja MM-kisoja.

Tämän pumaskan sivulta kolme: https://www.autourheilu.fi/site/assets/files/1930/akk_14_pienoisautot_2024_09042024.pdf

Touring autojen puolelta en tiedä, mutta ainakin 1/12th luokassa ajetaan myös Em ja Mm kisoissa stockia. Jos itse saisin päättää, kummatkin luokat ansaitsisivat Sm arvon ja olisi tällä harrastajamäärällä kerrasta poikki  :azn:

Poissa iippo777

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Suomen Mestaruus ja modified luokat 1/10 ja 1/12
« Vastaus #4 : 14.01.25 - klo: 22.23 »
En tiedä itse, kun en ole nähnyt tuloksia, mutta jossain artikkelissa mainittiin 1/10 sähtö turistissa olleen  MM kisoissa 19 kuskia ja kisoja ei olisi edes pidetty ilman täyteluokkaa stokkia jossa oli saman lähteen mukaan 100 kuskia...

Poissa Metsäläinen

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Suomen Mestaruus ja modified luokat 1/10 ja 1/12
« Vastaus #5 : 15.01.25 - klo: 05.46 »
En tiedä itse, kun en ole nähnyt tuloksia, mutta jossain artikkelissa mainittiin 1/10 sähtö turistissa olleen  MM kisoissa 19 kuskia ja kisoja ei olisi edes pidetty ilman täyteluokkaa stokkia jossa oli saman lähteen mukaan 100 kuskia...

Minkä vuoden kisat? Viime vuoden kisoissa oli molemmissa luokissa 60 kuskia. Efran sivuilta löytyy tulokset vuodesta 2009 eteenpäin.

Poissa iippo777

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Suomen Mestaruus ja modified luokat 1/10 ja 1/12
« Vastaus #6 : 15.01.25 - klo: 09.54 »
https://www.redrc.net/2024/12/the-race-to-save-110-nitro-touring-car/
Siinä olen tehnyt virheen, eli oheisessa linkissä juttu johon viittaan, eli kyse on 1/12 luokista ja luvut taitaa olla:
19 modia ja 55 specciä.
--
Linkkaamani juttu on syy mistä pohdintani alkoi

Poissa Metsäläinen

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Suomen Mestaruus ja modified luokat 1/10 ja 1/12
« Vastaus #7 : 15.01.25 - klo: 11.06 »
Suomessa CS-12 luokka on aika uusi tulokas tai uudelleen heräämässä henkiin, joten sen suomenmestaruus arvo on varmaan jo suunnitteilla. Riipppuen varmaan kilpailija määristä.
« Viimeksi muokattu: 15.01.25 - klo: 11.09 kirjoittanut Metsäläinen »

Poissa iippo777

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Suomen Mestaruus ja modified luokat 1/10 ja 1/12
« Vastaus #8 : 15.01.25 - klo: 11.48 »
Miten harrastajat kokevat SM-tittelin arvon ?

Itse en sitä tavoittele, mutta haluaisin, että ko. Tittelit on jaossa, sillä muuten me (nykyiset kuljettajat) hiekotamme ja heitämme pois kaiken sen mitä aktiivit ovat lajin eteen vuosikymmeniä sitten tehneet. Näkisin meidän yhteiseksi velvoitteeksi pitää sarjat elossa MIKÄLI ne ovat elinvoimaisia.

En todellakaan tiedä miten tämä iso kuvio toimii ja voidaanko arvoja menettää, mutta sen tiedän, että uudet lajit aina (usein?) Pyrkivät saamaan omalla lajilleen SM arvon. Meillä nämä on ja toivottavasti myös jatkossa meillä on SM titteli luokkia paljon.


Poissa Hanes_

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Suomen Mestaruus ja modified luokat 1/10 ja 1/12
« Vastaus #9 : 16.01.25 - klo: 18.17 »
Tämä on mielenkiintoinen aihe ja näkisin, että ehdottomasti stokki luokilla onroad ja offroad pitäisi olla SM arvo jos määrät täyttyvät. Maailmalla porukka kuitenkin erikoistuu stock luokkaan, niin miksi ei mahdollistettaisi kyseisessä luokassa SM kilpailemista myös?


Poissa iippo777

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Suomen Mestaruus ja modified luokat 1/10 ja 1/12
« Vastaus #10 : 16.01.25 - klo: 20.22 »
Itse en ymmärrä miksi stokkiluokkia edelleen ylenkatsotaan yhtään VAIKKA selkeästi Stokki kerää Hakkilassa hyvin kuskeja ja vastaavasti GT2000 on erittäin hyvässä huudossa ja kisoissa on vissiin eniten kuskeja ?

Käsittääkseni bensa luokissa on jonkinlainen stokkiluokka myös olemassa jossa LS5 ajetaan jollain 200€ stokki koneella. On ilmeisesti hyvin iso luokka Euroopassa ?

---
Ps. Kirjoitan omia kokemuksiani ja harhaisia luulojani niin siksi puhun Hakkilasta paljon.

Poissa evok

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Suomen Mestaruus ja modified luokat 1/10 ja 1/12
« Vastaus #11 : eilen kello 10:00 »
Virallisia SM-kisoja ei voi nykysääntöjen puitteissa ajaa kuin niissä luokissa, joissa ajetaan EM- ja MM-kisoja.


Touringissa ajetaan EM ja MM tittelit myös Stockissa. Näissä tosin on (ymmärtääkseni) vapaa 13.5T kone.
Onko sääntö kirjaimellinen, että meidänkin pitäisi ajaa samalla moottorisäännöllä jotta voisimme ajaa stockista SM:ää? Kysymys ei suoraan Saulille, vaan yleisesti.

Muilta osin korteni kekoon SM -keskusteluun on, että koen huomattavan tärkeämpänä saada laadukkaita kisoja joissa on paljon porukkaa kuin mistä tittelistä siinä ajetaan. Kisan ollessa AKK alainen en koe tuovan sen enempää laatua. Osaamme järjestää itsekin laadukkaita kisoja ilman AKK:n lappujen pyöritttelyä, joista esimerkkinä FORS sarja.

Jos esimerkiksi ajamalla oma kansallinen SOC (Suomi Onroad Cup, nimi heitetty esimerkkinä hatusta) FTT:n tilalla lisää osallistujamääriä - olen täysin sen kannalla. Päälle halutessaan kerta SM, josta pääsee AKK:n risteilylle.

Lisenssi on myös (valitettavasti) osallistumista rajoittava tekijä. Ei vaikuta heihin, jotka jokatapauksessa ajaisivat koko sarjan tai muita SM sarjoja. Muta ne harrastajat jotka ajaisi vain yhden kotikisansa jäävät pois. Meillä Fullspeedillä olisi esimerkiksi kourallinen lisää Stocki kuskeja varmasti huomenna viivalla, jos ei tarvisi lisenssiä.

Samaan hengenvetoon ihmettelen miksi touringin stock vaatii lisenssin, mutta 1/12 stocki luokat ei? Johtuuko siitä, että siinä jaetaan myös nuorten mestaruus?

Poissa Sauli Lumikko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Suomen Mestaruus ja modified luokat 1/10 ja 1/12
« Vastaus #12 : eilen kello 18:48 »
Virallisia SM-kisoja ei voi nykysääntöjen puitteissa ajaa kuin niissä luokissa, joissa ajetaan EM- ja MM-kisoja.

Muilta osin korteni kekoon SM -keskusteluun on, että koen huomattavan tärkeämpänä saada laadukkaita kisoja joissa on paljon porukkaa kuin mistä tittelistä siinä ajetaan. Kisan ollessa AKK alainen en koe tuovan sen enempää laatua. Osaamme järjestää itsekin laadukkaita kisoja ilman AKK:n lappujen pyöritttelyä, joista esimerkkinä FORS sarja.

Tästä on helppo olla yksilön näkökulmasta samaa mieltä. Mulla ei ajotaidot riitä täysiverisen modified-auton hallintaan, enkä kyllä stock-autonkaan puikoissa kummoisia aikoja kellota. En siis kuulu SM-mittelöiden kohderyhmään, vaan nimenomaan esim. FORS:in. Tapahtuman laatu ei ”hienompaa” titteliä kaipaa.

Epävirallisissa kisoissa säästyy lisensseiltä ja lappujen pyörittelyltä, mutta ison kattojärjestön alla toimiminen mahdollistaa harrastuksille/urheilulajeille usein erilaisia tukia ja luo tietynlaisen perustan jatkuvuudelle. Samasta syystä näen arvoa siinä, että viralliset SM-tittelit jaetaan luokissa, joille on isompiakin arvokisoja. En siis keikuttaisi sääntövenettä.

On tietysti sääli, jos arvoluokkia vaivaa osallistujakato. En laastaroisi tilannetta pyrkimällä lisäämään SM-tittelien määrää tai siirtämällä niitä kulloinkin suosituimmille luokille. Jos olisin työryhmässä pohtimassa tilanteen korjaamista, näkisin Stock-luokkien suosion nousussa ison mahdollisuuden: jokainen vakioluokassa taitojaan hionut on potentiaalinen modikuski myös.

Vuosikymmeniä ajettuihin luokkiin on tuskin yht’äkkiä tullut vikaa, jonka vuoksi ne ei voisi olla arvokilpailuluokat kuten ennenkin. Syyt osallistujakatoon on luultavasti muualla.


Poissa iippo777

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Suomen Mestaruus ja modified luokat 1/10 ja 1/12
« Vastaus #13 : eilen kello 20:41 »
Olisi hienoa jos kertoisit tuosta tukikuviosta lisää ? Minkälaista tukea jaetaan pienautoilijoille tai PA Kerhoille ? Tätä ulottuvuutta ei ole kukaan muu tuonutkaan esille.

Ja mitä tulee tuohon vuosikymmeniä toimineisiin luokkiin ja niissä piilevään elinvoimaan niin tästä olen kyllä hyvin voimakkaasti erimieltä.

Sähkökäyttöiset autot on hypänneet kehityksessä ison loikan.
Tästä syystä esim. ETS vaihtaa koneita miedompiin esim. Orcan 13,5 Poro kone vaihdettiin 17,5 ja Ikämiesten 17,5 -> 21,5 jne...

Toi Poro koneen vaihto oli siinä mielessä perusteltua, kun lähenneltiin 10 vuoden takaisia MODi tuloksia...

Kai jonkinlaisen käsityksen saa ihan radalla aikaa viettämällä, eli jokaista virikuskia kohden on Hakkilassa 2-3 Stokkikuskia AINA.

Kannattaisi ehkä kysellä kuskeilta mitä halutaan ajaa ja puhe siitä, että jokainen Stokkikuski on potentiaalinen modi-kuski on kyllä totta. Yhtä väljästi ajateltuna jokainen stokkituuppi kuski on potentiaalinen modikuski... Tosin miksi Stokkituupissa on 30 kuskia ja modissa lähes 10 ?

Joku syy on miksi nää tietyt luolat skulaa.

Poissa AlReim

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Suomen Mestaruus ja modified luokat 1/10 ja 1/12
« Vastaus #14 : eilen kello 22:11 »
Tosiaan vauhdit kasvanut niin älyttömyyksiin että perus harrastajan (joita kuitenkin suurinosa on)on mukavampi pysyä hitaammissa luokissa. Kilpailut ovat tasaväkisemmät ja kilpakumppani löytyy aina. Silloin 10-15 vuotta sitten mod autot menivät samaa vauhtia kuin nykyiset stock autot, kaikki on kehittynyt eteenpäin. Se että pystyy hyödyntämään mod luokkien suorituskyvyt pitää olla todella lahjakas tai aikaa ja ahkeruutta treenata todella paljon.

Sitten toinen on kulupuoli, onhan se päivän selvää että mod luokissa kulut kasvaa huommattavasti korkeammaksi kuin stock luokissa.


Poissa iippo777

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Suomen Mestaruus ja modified luokat 1/10 ja 1/12
« Vastaus #15 : eilen kello 22:57 »
Tosiaan vauhdit kasvanut niin älyttömyyksiin että perus harrastajan (joita kuitenkin suurinosa on)on mukavampi pysyä hitaammissa luokissa. Kilpailut ovat tasaväkisemmät ja kilpakumppani löytyy aina. Silloin 10-15 vuotta sitten mod autot menivät samaa vauhtia kuin nykyiset stock autot, kaikki on kehittynyt eteenpäin. Se että pystyy hyödyntämään mod luokkien suorituskyvyt pitää olla todella lahjakas tai aikaa ja ahkeruutta treenata todella paljon.

Sitten toinen on kulupuoli, onhan se päivän selvää että mod luokissa kulut kasvaa huommattavasti korkeammaksi kuin stock luokissa.
Viisaita sanoja.