Virallisia SM-kisoja ei voi nykysääntöjen puitteissa ajaa kuin niissä luokissa, joissa ajetaan EM- ja MM-kisoja.
Touringissa ajetaan EM ja MM tittelit myös Stockissa. Näissä tosin on (ymmärtääkseni) vapaa 13.5T kone.
Onko sääntö kirjaimellinen, että meidänkin pitäisi ajaa samalla moottorisäännöllä jotta voisimme ajaa stockista SM:ää? Kysymys ei suoraan Saulille, vaan yleisesti.
Muilta osin korteni kekoon SM -keskusteluun on, että koen huomattavan tärkeämpänä saada laadukkaita kisoja joissa on paljon porukkaa kuin mistä tittelistä siinä ajetaan. Kisan ollessa AKK alainen en koe tuovan sen enempää laatua. Osaamme järjestää itsekin laadukkaita kisoja ilman AKK:n lappujen pyöritttelyä, joista esimerkkinä FORS sarja.
Jos esimerkiksi ajamalla oma kansallinen SOC (Suomi Onroad Cup, nimi heitetty esimerkkinä hatusta) FTT:n tilalla lisää osallistujamääriä - olen täysin sen kannalla. Päälle halutessaan kerta SM, josta pääsee AKK:n risteilylle.
Lisenssi on myös (valitettavasti) osallistumista rajoittava tekijä. Ei vaikuta heihin, jotka jokatapauksessa ajaisivat koko sarjan tai muita SM sarjoja. Muta ne harrastajat jotka ajaisi vain yhden kotikisansa jäävät pois. Meillä Fullspeedillä olisi esimerkiksi kourallinen lisää Stocki kuskeja varmasti huomenna viivalla, jos ei tarvisi lisenssiä.
Samaan hengenvetoon ihmettelen miksi touringin stock vaatii lisenssin, mutta 1/12 stocki luokat ei? Johtuuko siitä, että siinä jaetaan myös nuorten mestaruus?