Tämä nyt tuskin on oikea ketju keskustella kustannuksista, mutta sen verran pitää kommentoida, että viisaasti käytettyjä hankkimalla saa kilpailukelpoisen kaluston Pleikkari Pron hinnalla, vaikka lähtisi nollasta liikkeelle. Kymmenen vuoden tauon jälkeen lähdin taas neppailemaan rataa ympäri ja enimmäkseen käytetyllä kalustolla. Nyt ajossa olevassa Xrayn X4:ssä ei uutta ole kuin nopeudensäädin ja akut, sekä kori(t). Sama tilanne kiilan kanssa, missä uutta on vain korit ja renkaat, mutta kustannus on ollut murto-osa siitä mitä pelkästään uusi kitti maksaisi. Kumpikin on osaavissa käsissä ihan sellainen, jolla sijoituksista voisi ajaa kilpaa.
Pienoisautoilu ei ole koskaan ollut erityisen halpa harrastus, mutta se on vain niin kallista kuin siitä on valmis tekemään. Toki hinnat ovat nousseet yleisesti vuosien saatossa kuten kaikissa kulutushyödykkeissä, mutta toisaalta myös tulotasotkin ovat muuttuneet. Niin ovat kyllä harrastuksen kustannusten jakautuminenkin.
Itse aloitin kasikrossin enemmän tai vähemmän tosissaan parisenkymmentä vuotta sitten. En mä koskaan mitään pärjännyt, mutta lajissa oltiin mukana vahvalla fiiliksellä. Toki Lavankoonkin lähdettiin enemmän buffetin kuin palkintopytyn perässä, mutta silti yritystä oli.
Tuohon aikaan niin autosarjat, kuin moottoritkin maksoivat kenties puolet siitä mitä nykyään. Vastaavasti renkaat olivat vapaat ja niitä ostettiinkin talvella aina jätesäkillinen ja liimailtiin kesää varten valmiiksi. Erilaisia renkaita erilaisia ratoja varten ja renkaisiin menikin varmasti enemmän rahaa kuin autosarjaan. Nykyisin yksityyppirenkaat ovat vähentäneet niitä kustannuksia paljon. Vastaavasti sähköluokissa yksityyppimoottorit eivät enää tarkoita, että ostetaan kuukauden välein se uusin kuumin hotti kone tai akkujen kanssa tarvitse pelata samaan tapaan kuin ennen.
Ennen siis hankintahinta kalustolle oli matalampi, mutta käyttökustannukset kokonaisuutena korkeammat kuin nykyisin. Vaikka nykyisin lähtisikin tuohon "kaikki kaupasta uutta" ajatukseen, mitkä realistisesti ovat ajokustannukset turffilla / matolla krossatessa tai vastaavasti rataa ajaessa matolla? Satunnaiset renkaat ja varaosat, sekä nippu koreja kauteen jos osumatarkkuus on meikäläisen luokkaa. Miedommilla moottoreilla akut fiksusti käytettynä kestävät ainakin pari kautta ja moottorit vielä sitä pidempäänkin, ellei niitä polta omaa hölmöyttään.
Ja se 1500€. Se on paljon rahaa. Tuntuu isolta summalta laittaa harrastukseen, mutta samaan aikaan tulee sellainen olo, että joka toisella on tonnin puhelin kädessä. Taittuvaa Samsungiakaan ei taida saada alle parin tonnin? Vähänkään parempi näytönohjain peli-PC:hen maksaa lähemmäs tonnin ja kireimmät sitä 1500€ luokkaa. Kaikkiin näihin esimerkkeihin - niin pienoiskilpa-autoiluun, puhelimiin kuin näytönohjaimiinkin - on aina se edullisempi vaihtoehto olemassa. Kyse on vain siitä, miten kallista siitä haluaa tehdä.
Itsellä ainakin on kierrosajoissa vielä niin paljon hajontaa, että rahalla ei tuloksia ostettaisi. Kun parta muuttuu harmaaksi tai vastaavasti ratti on vielä vieras käteen, treenaaminen ja toisto ovat auton säätämisen lisäksi ne asiat millä kierrosaikoja parannetaan, ei se, että hankitaan jatkuvasti uutta ja kiiltävää.
Ehkä tämä kustannuksista ja keskustelu palaa takaisin kilpailemiseen?