Kirjoittaja Aihe: Suomen Mestaruus ja modified luokat 1/10 ja 1/12  (Luettu 3565 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa iippo777

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Suomen Mestaruus ja modified luokat 1/10 ja 1/12
« Vastaus #30 : 30.01.25 - klo: 10.02 »
Harrastaa voi isolla tai pienellä rahalla, rikkaudella ei ole mitään tekemistä asian kanssa. Edullisimmat kilpaluokat tasamatolla on rekka, hyppymatolla stokkituuppi foameilla.

Oma vaatimus taso kalustolle tekee lajin harrastamisesta kallista. Köyhällä ei ole varaa halpaan. :wink:
Tämä varmaan riittää tästä ja palataan aiheeseen.

Jos pinkka ei kestä niin silloin on paras keskittyä ajamaan vain yhtä luokkaa eikä rötväillä rahoja eri luokkiin ja autoihin koska ne on ihan kivoja. Näin moni tekee ja tulosta tulee. Se on eri asia jos haluaa vaan harrastella ja ostella kaikenlaista eikä halua kehittyä kilpakuljettajana jolla on yleensä joku tavoite.
Tässä(kin) nimimerkki Koheltaja puhuu asiaa.

Mielestäni kolme hyvää vinkkiä aloittelevilla kuskeille ja kehittymistä hakeville kuskeille.
1. Aja mahdollisimman paljon, eli mitä enemmän se mankka on kädessä sitä parempi.
2. Mieti mitä teet ja kysele treenivinkkejä radalla kuljettajilta. Tälläinen tavoitteellinen treenaaminen on erilaista ja kivaa.
3. Muista pitää hauskaa ja nauttia hommasta RADALLA !


Poissa solar4

  • RSRCA
    • Profiili
Vs: Suomen Mestaruus ja modified luokat 1/10 ja 1/12
« Vastaus #31 : 30.01.25 - klo: 18.51 »
Tämä nyt tuskin on oikea ketju keskustella kustannuksista, mutta sen verran pitää kommentoida, että viisaasti käytettyjä hankkimalla saa kilpailukelpoisen kaluston Pleikkari Pron hinnalla, vaikka lähtisi nollasta liikkeelle. Kymmenen vuoden tauon jälkeen lähdin taas neppailemaan rataa ympäri ja enimmäkseen käytetyllä kalustolla. Nyt ajossa olevassa Xrayn X4:ssä ei uutta ole kuin nopeudensäädin ja akut, sekä kori(t). Sama tilanne kiilan kanssa, missä uutta on vain korit ja renkaat, mutta kustannus on ollut murto-osa siitä mitä pelkästään uusi kitti maksaisi. Kumpikin on osaavissa käsissä ihan sellainen, jolla sijoituksista voisi ajaa kilpaa.

Pienoisautoilu ei ole koskaan ollut erityisen halpa harrastus, mutta se on vain niin kallista kuin siitä on valmis tekemään. Toki hinnat ovat nousseet yleisesti vuosien saatossa kuten kaikissa kulutushyödykkeissä, mutta toisaalta myös tulotasotkin ovat muuttuneet. Niin ovat kyllä harrastuksen kustannusten jakautuminenkin.

Itse aloitin kasikrossin enemmän tai vähemmän tosissaan parisenkymmentä vuotta sitten. En mä koskaan mitään pärjännyt, mutta lajissa oltiin mukana vahvalla fiiliksellä. Toki Lavankoonkin lähdettiin enemmän buffetin kuin palkintopytyn perässä, mutta silti yritystä oli.
Tuohon aikaan niin autosarjat, kuin moottoritkin maksoivat kenties puolet siitä mitä nykyään. Vastaavasti renkaat olivat vapaat ja niitä ostettiinkin talvella aina jätesäkillinen ja liimailtiin kesää varten valmiiksi. Erilaisia renkaita erilaisia ratoja varten ja renkaisiin menikin varmasti enemmän rahaa kuin autosarjaan. Nykyisin yksityyppirenkaat ovat vähentäneet niitä kustannuksia paljon. Vastaavasti sähköluokissa yksityyppimoottorit eivät enää tarkoita, että ostetaan kuukauden välein se uusin kuumin hotti kone tai akkujen kanssa tarvitse pelata samaan tapaan kuin ennen.

Ennen siis hankintahinta kalustolle oli matalampi, mutta käyttökustannukset kokonaisuutena korkeammat kuin nykyisin. Vaikka nykyisin lähtisikin tuohon "kaikki kaupasta uutta" ajatukseen, mitkä realistisesti ovat ajokustannukset turffilla / matolla krossatessa tai vastaavasti rataa ajaessa matolla? Satunnaiset renkaat ja varaosat, sekä nippu koreja kauteen jos osumatarkkuus on meikäläisen luokkaa. Miedommilla moottoreilla akut fiksusti käytettynä kestävät ainakin pari kautta ja moottorit vielä sitä pidempäänkin, ellei niitä polta omaa hölmöyttään.

Ja se 1500€. Se on paljon rahaa. Tuntuu isolta summalta laittaa harrastukseen, mutta samaan aikaan tulee sellainen olo, että joka toisella on tonnin puhelin kädessä. Taittuvaa Samsungiakaan ei taida saada alle parin tonnin? Vähänkään parempi näytönohjain peli-PC:hen maksaa lähemmäs tonnin ja kireimmät sitä 1500€ luokkaa. Kaikkiin näihin esimerkkeihin - niin pienoiskilpa-autoiluun, puhelimiin kuin näytönohjaimiinkin - on aina se edullisempi vaihtoehto olemassa. Kyse on vain siitä, miten kallista siitä haluaa tehdä.

Itsellä ainakin on kierrosajoissa vielä niin paljon hajontaa, että rahalla ei tuloksia ostettaisi. Kun parta muuttuu harmaaksi tai vastaavasti ratti on vielä vieras käteen, treenaaminen ja toisto ovat auton säätämisen lisäksi ne asiat millä kierrosaikoja parannetaan, ei se, että hankitaan jatkuvasti uutta ja kiiltävää.

Ehkä tämä kustannuksista ja keskustelu palaa takaisin kilpailemiseen?
Little to win, nothing to lose
SD/GT

Poissa Metsäläinen

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Suomen Mestaruus ja modified luokat 1/10 ja 1/12
« Vastaus #32 : 30.01.25 - klo: 19.30 »
Aina kun tulee puhetta rc autoilun todellisista kustannuksista löytyy näitä peen jauhajia ja kaunistelu puheita. Suoraan faktat pöytään niin se on parempi mahdollisille uusille kuskeille kuin toi turhan päiväinen lässytys.
Rehellisyyttä sitä tähän hommaan vaaditaan, jos haluaa lajin kasvavan.
Mihin on kuskit hävinnyt? Onko syynä kasvaneet kustannukset? Vai myrkyllinen ilmapiiri kilpailu toiminnassa? :kiss:

Poissa AlReim

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Suomen Mestaruus ja modified luokat 1/10 ja 1/12
« Vastaus #33 : 30.01.25 - klo: 20.23 »
Aina kun tulee puhetta rc autoilun todellisista kustannuksista löytyy näitä peen jauhajia ja kaunistelu puheita. Suoraan faktat pöytään niin se on parempi mahdollisille uusille kuskeille kuin toi turhan päiväinen lässytys.
Rehellisyyttä sitä tähän hommaan vaaditaan, jos haluaa lajin kasvavan.
Mihin on kuskit hävinnyt? Onko syynä kasvaneet kustannukset? Vai myrkyllinen ilmapiiri kilpailu toiminnassa? :kiss:

Hohhoijaa, muistaakseni hinnoista olet vääntänyt ennenkin toisessa keskustelussa.

Joo uusi  kilpa kalusto maksaa sen 1000-2000€ mutta on käyttökelpoisia vielä monen vuoden jälkeen, sen kun muistaa kun laskee näitä fiksuja laskelmia. Missään harrastuksessa ei pääse pienellä rahalla huippu välineisiin kiinni.

Sen kun aloittelevat/ uudelleen mukaan tulevat ymmärtäisivät että rahalla ei vauhtia saa yhtään sen enempää. Oma esimerkki viime kaudelta, auto oli uusi kauteen lähtiessä, sähköt olivat reilu 5 vuotta vanhoja ja paljon elämää nähnyt, eikä nykypäivän vastaisia. Siltikin pystyi kärjessä ajamaan vakiokuntoisella autolla ja vanhoilla sähköillä. Täksi kaudeksi sitten uusin kaikki sähköt autoon ja blingit sekä hilavitkuttimet todistaen sen että ne samat kaverit ajavat vieläkin mun edellä vaikka on rahaaa käytetty tähän kauteen enemmän.

Ei kaiken tarvitse aina olla uutta ja hienoa pärjätäkseen!

Ja tohon ilmapiiriin vaikuttaa tämmöinen turha luokkien ja harrastuksen negatiivinen mollaaminen!


Poissa iippo777

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Suomen Mestaruus ja modified luokat 1/10 ja 1/12
« Vastaus #34 : 30.01.25 - klo: 21.13 »
Threadi on hieman väärä, mutta puhumme sentään pienoisautoilusta.

En tiedä millainen suurmestari tämä herra Metsäläinen on, mutta:
1. Eräs nuori harrastaja osti käytetys Asso 6.3 stokkiin ja ihan asialliset kamat. Ostivat pari settiä (isälleen myös) ja n. Vuoden ajanut ja oli eräässäkin Forssissa 3:s stokissa (n.30 kuskia)
2. Toinen kaveri osti jonku Asso 6.2 tms ja taisi voittaa B ja olla tyylin 11 tms stokissa (n.30 kuskia) treenannut autolla tyyliin max 2kk.
3. Eräs frendini voitti viime kesänä M8E:n osakilpailun 2019 Reiskalla joka on raiskattu kokonaan (pohjalevyssä tupla rei-iytys) 60€ maksanut nopari (myin takuukorjatun noparini) ja vanhat akut (auto hyyty kerran radalle) ja voitti. N.20 kuskia...

Ei se kalusto oo se mikä ratkaisee.

Poissa solar4

  • RSRCA
    • Profiili
Vs: Suomen Mestaruus ja modified luokat 1/10 ja 1/12
« Vastaus #35 : 30.01.25 - klo: 22.28 »
Aina kun tulee puhetta rc autoilun todellisista kustannuksista löytyy näitä peen jauhajia ja kaunistelu puheita. Suoraan faktat pöytään niin se on parempi mahdollisille uusille kuskeille kuin toi turhan päiväinen lässytys.

Miksi mä annoin itseni lähteä tähän vänkäykseen  :angry:
Avataan silti omat kaluston ostohinnat kun kerran faktoja pyydettiin.

X4 '22, Hobbywing Stockspec, Mibo Onroad servo, Reedyn vanha prostock-moottori, tuuletin, pari koria, 2kpl Hobbykingin Turnigy 6500 akkua yhteensä 585€

Awesomatix X12, Hobbywing Stocspec 1s, Sanwa servo, Reedyn vanha 13.5, kolme akkua (kaikki edellämainitut käytettynä), noin 10 sarjaa renkaita (ostettu uusina, osa alelaarista), pari alelaarin koria (uusia) yhteensä noin 500-550€, en ruvennut renkaista kuitteja ettimään

Näitä molempia varten Futaba 4PX minkä mukana tuli muutama vastari ja SkyRC D100 laturi (vanhempi malli) yhteensä 160€.

Osa noista on rehellisesti sanottuna ostettu alle markkinahintojen ja enimmäkseen paikallisilta harrastajilta heidän päivittäessään uudempiin. Sellaisia mahdollisuuksia avautuu jos oma harrastaminen ei ole kaikille pään aukomista ja pelkkää nillittämistä. Sillä asenteella tosin löytää ympäriltään paljon toksisuutta muutenkin  :shocked:

Molemmissa noissa on vanha prostock/gt -moottori. Jos noita varten olisi ostanut LRP:n stockkikoneen (noin satasen kai), olisi noin 1300 eurolla päässyt ajamaan Vantaalla - ja toki siis koko talvikauden - kahta luokkaa täysin kilpailukykyisellä kalustolla.
« Viimeksi muokattu: 31.01.25 - klo: 14.56 kirjoittanut solar4 »
Little to win, nothing to lose
SD/GT

Poissa tommivesalo

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Suomen Mestaruus ja modified luokat 1/10 ja 1/12
« Vastaus #36 : 31.01.25 - klo: 05.57 »
Heippa,

Yksi osallistujakatoa ehkä aiheuttava asia voi olla se, että 1:10 crossin SM ajetaan kesällä eikä talvella.

Miksi?

Koska 1:5 ja 1:8 ovat Suomessa puhtaita kesälajeja.

Jos harrastaja X haluaa ajaa useampaa luokkaa, niin alkaa viikonloput ja reeni-illat ja päivät loppumaan kesken.

Siksi olisi parempi, jos 1:10 SM ajettaisiin talvella.

Vain minun mielipide vailla faktaa.

Kiitos,

Ps. Jutellaanpa asiallisesti tästä eteen päin.
Pienoislaiteharrastuksen sekakäyttäjä

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Suomen Mestaruus ja modified luokat 1/10 ja 1/12
« Vastaus #37 : 31.01.25 - klo: 06.18 »
Täällä nyökytellään Tommin viestille. Samaa on ihmetelty miksi 10 krossin SM halutaan väkisin pitää kesälajina?
Kylätason RC-kuski.

Poissa Metsäläinen

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Suomen Mestaruus ja modified luokat 1/10 ja 1/12
« Vastaus #38 : 31.01.25 - klo: 06.45 »
Aina kun tulee puhetta rc autoilun todellisista kustannuksista löytyy näitä peen jauhajia ja kaunistelu puheita. Suoraan faktat pöytään niin se on parempi mahdollisille uusille kuskeille kuin toi turhan päiväinen lässytys.
Rehellisyyttä sitä tähän hommaan vaaditaan, jos haluaa lajin kasvavan.
Mihin on kuskit hävinnyt? Onko syynä kasvaneet kustannukset? Vai myrkyllinen ilmapiiri kilpailu toiminnassa? :kiss: ALLE VIIVATUISSA HUOMAA KYSYMYS MERKKI
Ja tohon ilmapiiriin vaikuttaa tämmöinen turha luokkien ja harrastuksen negatiivinen mollaaminen!

Mitä tarkoita negatiivisella mollaamisella? Miten olen mollannut luokkia tai harrastusta? Pyysin vain rehellisyyttä
ja aloittelijoille alusta asti kerrotaan kuinka paljon harrastaminen maksaa. Kukaan ei kärjessä aja millään halpa kamalla. Puhutaan tavoitteellisesta harjoittelusta, kyse on kuitenkin hyvin pitkälti välineline laji hyvät varusteet mahdollistaa helpommin hyvät tulokset se ei ole ilmaista tai halpaa.
Olen itsekin ostanut käytettyjä autoja ja sähköjä, käytettyjen autojen kohdalla olisi tullut halvemmaksi ostaa uusi auto. Aloittelijoiden varsinkin olisi hyvä lähteä mukaan harrastukseen uusilla välineillä, tämä on minun pointti tässä kulu asiassa. Muuten kennelläkään ei ole mitään mieleipidettä ennen kuin tulee kyse rahasta. Rakastan lajia, toivoisin sen kasvavan ja voivan hyvin.

Poissa Metsäläinen

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Suomen Mestaruus ja modified luokat 1/10 ja 1/12
« Vastaus #39 : 31.01.25 - klo: 07.17 »
Heippa,

Yksi osallistujakatoa ehkä aiheuttava asia voi olla se, että 1:10 crossin SM ajetaan kesällä eikä talvella.

Miksi?

Koska 1:5 ja 1:8 ovat Suomessa puhtaita kesälajeja.



Koska offroadia ajetaan saviradalla, on syy kesä kisoihin. :wink:

Poissa Metsäläinen

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Suomen Mestaruus ja modified luokat 1/10 ja 1/12
« Vastaus #40 : 31.01.25 - klo: 07.18 »
Threadi on hieman väärä, mutta puhumme sentään pienoisautoilusta.

En tiedä millainen suurmestari tämä herra Metsäläinen on, mutta:


Ei se kalusto oo se mikä ratkaisee.

Muistoja kilpa uralta ja nimi Oskari Saarela.

« Viimeksi muokattu: 31.01.25 - klo: 07.27 kirjoittanut Metsäläinen »

Poissa Pepess

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Suomen Mestaruus ja modified luokat 1/10 ja 1/12
« Vastaus #41 : 31.01.25 - klo: 10.35 »
Kukaan ei kärjessä aja millään halpa kamalla. Puhutaan tavoitteellisesta harjoittelusta, kyse on kuitenkin hyvin pitkälti välineline laji hyvät varusteet mahdollistaa helpommin hyvät tulokset se ei ole ilmaista tai halpaa.
Olen itsekin ostanut käytettyjä autoja ja sähköjä, käytettyjen autojen kohdalla olisi tullut halvemmaksi ostaa uusi auto. Aloittelijoiden varsinkin olisi hyvä lähteä mukaan harrastukseen uusilla välineillä, tämä on minun pointti tässä kulu asiassa.

Tähän täytyy sen verran todeta, että parit Suomen mestaruudet ajettu ja voitettu 4-5 vuotta vanhalla kalustolla ja ostettu käytettynä. Lisäksi ostettiin halvimmat korit mitä löydettiin ja niillä ajettiin mestaruudet, että ei tartte olla uusimmat ja kalliimmat hipovehkeet pärjätäkseen. Kuski sitä autoa ajaa :wink:

Monia vuosia aloittelijoita harrastukseen ohjanneena harvoin suosittelen uuden kaluston hankintaa, jos ei ole siihen halua ja mahdollisuuksia. Jos hommaa alusta alkaen esim. kaikki viimeisen päälle turistikamat uutena, niin helposti saa niihin uppoapaan useamman tonnin. Sen sijaan kunnon kaluston käytettynä hankkimalla mihin saa varaosia, niin pääsee huomattavasti edullisemmin liikkeelle. Tässä on useammalle aloittelijalle katteltu juuri sopivia paketteja millä pääsee alkuun ja noin 300-500 euroa vähän kalustosta riippuen on se alkuinvestointi, jolla pääsee liikkeelle. Toki voi halutessaan panostaa enemmänkin ja ostaa uutta jne. ja se on jokaisen oma valinta kuinka paljon haluaa laittaa.

Ja ei sinne kärkeen ajeta pelkästään ostamalla huippukalliit hipovehkeet. Kyllä se vaatii paljon muutakin, kuten paljon kilometrejä eri radoilla ja olosuhteissa, auton säätämisen oppimista, kokemusta, ajotaidon kehittymistä, kilpailukokemusta, jne.
« Viimeksi muokattu: 31.01.25 - klo: 10.38 kirjoittanut Pepess »

Poissa Metsäläinen

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Suomen Mestaruus ja modified luokat 1/10 ja 1/12
« Vastaus #42 : 31.01.25 - klo: 12.08 »
Kukaan ei kärjessä aja millään halpa kamalla. Puhutaan tavoitteellisesta harjoittelusta, kyse on kuitenkin hyvin pitkälti välineline laji hyvät varusteet mahdollistaa helpommin hyvät tulokset se ei ole ilmaista tai halpaa.
Olen itsekin ostanut käytettyjä autoja ja sähköjä, käytettyjen autojen kohdalla olisi tullut halvemmaksi ostaa uusi auto. Aloittelijoiden varsinkin olisi hyvä lähteä mukaan harrastukseen uusilla välineillä, tämä on minun pointti tässä kulu asiassa.

Tähän täytyy sen verran todeta, että parit Suomen mestaruudet ajettu ja voitettu 4-5 vuotta vanhalla kalustolla ja ostettu käytettynä. Lisäksi ostettiin halvimmat korit mitä löydettiin ja niillä ajettiin mestaruudet, että ei tartte olla uusimmat ja kalliimmat hipovehkeet pärjätäkseen. Kuski sitä autoa ajaa :wink:


Ei välttämättä tarvitsisi ostaa käytettyjä, jos osaisi käyttäytyä kisoissa. :azn :wink:

Poissa Verskis

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Suomen Mestaruus ja modified luokat 1/10 ja 1/12
« Vastaus #43 : 31.01.25 - klo: 14.15 »
Alkaa karata vähän ohi aiheen, mutta kisoissa voi olla kivaa, vaikka ei olisi kärjessäkään.
Olen vasta muutaman kisan ajanut, mutt ehdottomasti hauskin kisa oli se, jossa jäin koko joukon viimeiseksi.
Oli niin hyvää kilpailua toiseksi viimeisestä sijasta, että sen tuoma ilo korvasi viimeiseksi jäämisen pettymyksen. Ainakin melkein  :grin:

Paljon tylsempää on ollut ajaa paremmille sijoille, mutta jäädä väliinputoajaksi, kun edellä menevät karkaa ja takana tulevat jää jälkeen, eikä pääse oikein kunnolla kilpaa ajamaan.

Tässä pointtina siis se, että ei sitä tarvi olla parhaat vehkeet ja parhaat ajotaidot, että voi kisoihin mennä pitämään hauskaa.

Poissa Metsäläinen

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Suomen Mestaruus ja modified luokat 1/10 ja 1/12
« Vastaus #44 : 31.01.25 - klo: 15.06 »
Alkuperäinen aihe on miksei stokki luokilla on SM arvoa, ainoastaan mod/viri luokilla on ja mitä vaaditaan, että luokka saa SM arvon.

Poissa MiG-77

  • KUArc
    • Profiili
Vs: Suomen Mestaruus ja modified luokat 1/10 ja 1/12
« Vastaus #45 : 31.01.25 - klo: 15.18 »
Heippa,

Yksi osallistujakatoa ehkä aiheuttava asia voi olla se, että 1:10 crossin SM ajetaan kesällä eikä talvella.

Miksi?

Koska 1:5 ja 1:8 ovat Suomessa puhtaita kesälajeja.



Koska offroadia ajetaan saviradalla, on syy kesä kisoihin. :wink:

Taitaa saviradat olla hyvin pitkälle jo kuopattu kaikissa kesäluokissa (Vaasa enää ainoa?)  :wink:

Ja Tommin kommenttiin liittyen, niin ehdottomasti järkevämpää olisi ajaa 1/10 talvella ja 1/8 isommat kesällä

Poissa Metsäläinen

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Suomen Mestaruus ja modified luokat 1/10 ja 1/12
« Vastaus #46 : 31.01.25 - klo: 17.43 »
Heippa,

Yksi osallistujakatoa ehkä aiheuttava asia voi olla se, että 1:10 crossin SM ajetaan kesällä eikä talvella.

Miksi?

Koska 1:5 ja 1:8 ovat Suomessa puhtaita kesälajeja.



Koska offroadia ajetaan saviradalla, on syy kesä kisoihin. :wink:

Taitaa saviradat olla hyvin pitkälle jo kuopattu kaikissa kesäluokissa (Vaasa enää ainoa?)  :wink:

Ja Tommin kommenttiin liittyen, niin ehdottomasti järkevämpää olisi ajaa 1/10 talvella ja 1/8 isommat kesällä

Juu tiedän ja se on hyvä. Monen monta  vuotta siinä meni ennen kuin tajuttiin, kisoissa on kivempi ajaa kuin odottaa radan kuivumista. Kannatan myös talvi SM kisoja sisäradoilla, ainakin saisi kaikki kisat ajettua. Tietenkin kisat tarvitsee kuskit ja määrä tippunut muutamassa vuodessa hurjasti.

Poissa iippo777

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Suomen Mestaruus ja modified luokat 1/10 ja 1/12
« Vastaus #47 : 03.02.25 - klo: 19.53 »
Tässä yksi huolestuttava uutinen:
--
TSM-10 luokaa ei ajeta vähäisen osallistuja määrän vuoksi. Lauantaina ajetaan TSS-10 (21 ilmoittautunutta).
--

En halua lietsoa mitään, mutta olisi hienoa, että on roadissa jaettaisiin tittelit myös kymppikoossa.

Nyttenhän nuo kesäiset 8-luokat saa ihan kivasti kuskeja liikkeelle vaikka itsekkin olin 2 kisaa sadetta pitämässä mekaanikkona.

Tuntuu vaan hassulta, että luokka jossa tarvitaan mekaanikko ja laitteiden toimintana on täysin arpapelia vetää SM-sarjaluokan verran kuskeja, mutta sit tourinki 10 on ihan arpapeliä.

Itse olen krossikuski (treenaan myös turistia, koska seon äärettömän kehittävää treeniä) silti asia minua harmittaa miksei touringissa jaeta pyttyä ?

Poissa Sauli Lumikko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Suomen Mestaruus ja modified luokat 1/10 ja 1/12
« Vastaus #48 : 04.02.25 - klo: 10.56 »
Sinänsä mun mielipiteeni SM-luokista on yhdentekevä, koska en aja sillä tasolla kisaa. Jos joku kansallisen tason kärkikuskimme – mielellään Suomen ulkopuolellakin menestynyt – alkaa puhua siihen suuntaan, ettei modiluokilla ole tulevaisuutta, istun alas ja kuuntelen. Ne on Suomen parhaille tarkoitetut kisat, vaikka heitä olisi vähän.

SM-kisat ei ole ainoastaan parhaille kuskeille, enemminkin kaikille mahdollisuus päästä testaamaan omia taitoja ympäri Suomea tulevia kuskeja vastaan taitotasosta riippumatta. :wink:  Kerhokisoissa on usein ainoastaan oman kylän kuskit keskenään. Krossi stockki luokat oli viime kesänä ajettuissa SM-kisoissa mahdollista ajaa harjoituskilpailuina, eipä hirveästi näkynyt kuskeja kisoissa.
Olen samaa mieltä, ilmaisin kantani vähän huonosti. SM-kisat on tärkeä tapahtuma listasijoitukseen katsomatta ja jokaisen pitää olla sinne tervetullut. Minusta kysymystä ”Millä tavalla ratkaistaan, kuka tässä hommassa on Suomen paras?” pohtiessa pitää kuitenkin etusijassa kuunnella niitä Suomen parhaita kuskeja.

Alkuperäinen aihe on miksei stokki luokilla on SM arvoa, ainoastaan mod/viri luokilla on ja mitä vaaditaan, että luokka saa SM arvon.

Vastaushan löytyy AKK:n säännöistä, joita lainasin ekalla sivulla: jos luokassa ajetaan EM- ja MM-kisat, sille voi hakea SM-arvonkin. 

Näen asian niin, että lasten pihasudittelusta MM-kisojen A-finaaliin tulee olla eheä polku. SM-arvokisan status on merkki siitä, että tämä on se polku kansallista tasoa korkeammallekin. Se ei sulje pois luokkien kirjoa tai himmennä niiden loistoa: Suosittujen kisojen voittaminen on aina työn takana ja isot osallistujamäärät mahdollistavat isompien pyttyjen ostamisen Palkintotukusta. Kauden isoin kisa on usein ajettavien luokkiensa de facto suomenmestaruuskisat, vaikka sitä nimitystä ei virallisesti käytettäisi. Rekkakisat ja stokkiluokat on suosittuja, missä vika?

 Jos joku on kiinnostunut SM-tittelistä, hän osaa kyllä ajaa sitä luokkaa missä sen voi voittaa. En ymmärrä, miksi joku keskitason stokkikuski olisi huolissaan/harmissaan siitä, ettei luokalla ole SM-statusta. Eihän hän kuitenkaan kärkisijoituksista taistele. SM-titteliä havittelevat kuskit saattavat olla kiinnostuneita kansainvälisistäkin kisoista, sikäli kun kilpaurheilijan psykologiaa tunnen. Heidän etuaan palvelee, että laji ja luokka on sama seuraavallakin tasolla.

Ymmärrän ja jaan huolen arvokisaluokkien tilasta. Ratkoisin asiaa ensisijaisesti houkuttelemalla niihin lisää kuskeja. Toinen tie voisi olla sellainen, että pyrkisi yhdenmukaistamaan ja kasvattamaan stokkiluokkia pohjoismaisella ja eurooppalaisella tasolla: jos stokissa toteutuu EM-kisat, mahdollisuus SM-kisoihin ilman sääntömuutoksia aukeaa automaattisesti.

Pointtinani on pitää arvokisaluokkien polku eheänä pienistä piireistä maailman huipulle, kuten hommaa on tehty viidellä vuosikymmenellä. Kyseessä on kansainvälinen kilpaurheilulaji, joka kannattaa ajaa meillä kuten muuallakin, eikä tehdä kansallisia sovelluksia ja poikkeuksia.
« Viimeksi muokattu: 04.02.25 - klo: 11.00 kirjoittanut Sauli Lumikko »