Päävalikko

M8 SM-SARJA 2025 - INFO

Aloittaja Max, 21.02.25 - klo: 15.55

Max

Luokkayhteyshenkilön tervehdys

Tämä tuleva kausi on kolmas vuosi kun toimin luokkayhteyshenkilönä. Viimekausi oli suhteellisen onnistunut ja saatiin ajettua läpi 5 erinomaista osakilpailua ja suomenmestarit kruunattua päätösosakilpailussa. Kahtena edellisenä kautena kuljettajamäärä on lisääntynyt maailman vallitsevista tilanteista huolimatta, joten näkisin sen onnistumisena. Tänä kautena pyritään viemään toimintaa seuraavalle tasolle ja nostamaan kisojen järjestelyjen toimintaa koordinoidusti.

Viime syksynä toin kuskeilta kerätyn palautteen kisajärjestäjille etäkokouksissa ja pohdimme sitä kautta yhdessä ratkaisuja tulevalle kaudelle. Kun eletään aikaa, jossa järjestäjistä ja aktiiveista on pulaa niin tavoitteeni on panostaa siihen, että kisojen järjestäminen on taloudellisesti kannattavaa sekä järjestäjille mieleistä, mikä voi tapahtua ainoastaan silloin kun saadaan yhtenäistettyä toimintaa ja poistettua ylimääräistä työtä, jolloin järjestäjät pääsevät keskittymään olennaiseen.

Koska ilman kilpailijoita ei ole kisojakaan, on tälle kaudelle erityisesti tavoitteena tehdä kisatapahtumista viihtyisämpiä. Parannetaan viihtyvyyttä varikolla, parannetaan järjestelyiden tasoa ja tehdään SM-sarjan kiertämisestä kiinnostavampaa radalla sekä radan ulkopuolella.

Max Mört



Sääntömuutokset vuodelle 2025

Suurimmilta osin säännöt ovat pysyneet ennallaan, mutta pieniä viilauksia toki löytyy. Merkittävimpiä eroja viimekauteen on M8E-luokassa akkujen HV lataamisen salliminen, finaalikokojen tiputtaminen 12 kuskista 10, perjantaiharjoitusten salliminen, aamun ensimmäisen harjoituksen muuttaminen ohjatuksi harjoitukseksi ja nostovelvoitteen kirjaaminen selkeämmin sääntöihin.

High Voltage -akkujen lataussääntö

EFRA AGM hyväksyi muutoksen, jossa sallittiin HV akkujen lataaminen 17.4V jännitteeseen. Ei ole siis mitään syytä miksi emme seuraisi samaa kun suurin osa akuista ovat jo HV akkuja. Teknologian kehittyessä säännötkin kehittyy.

Finaalikokojen tiputtaminen

Viime kesänä olimme tilanteessa, jossa etenkin M8 luokassa nostajien määrä ei riittänyt ja tasoerot A-finaalissa olivat liian suuria. M8-luokassa alkueristä menee suoraan finaaliin 8 kuljettajaa kuten aiemminkin, B-finaalista nousee 2 kuljettajaa ja Last Chance -finaalin kautta nousee 1 kuljettaja, jolloin lopullinen kuljettajamäärä A-finaalissa on 11.

M8E luokan puolella vastaavia ongelmia ei ollut yhtä usein, mutta esimerkiksi Vaasassa oli tilanne, jossa A-finaaliin jouduttiin ottamaan vain 10 autoa, jotta nostajat riittäisivät. Siksi nyt tälle kaudelle molemmissa luokissa ollaan menty 10 auton A-finaaleihin, jotta finaalijaot ovat selkeämpiä ja suoraviivaisempia.

Perjantaiharjoitukset

Tälle vuodelle tullaan kokeilemaan perjantaiharjoitusten sallimista. Perjantaina rata aukeaa klo 15 eteenpäin kaikille kilpailuun ilmoittautuneille kuljettajille. Ideana tässä olisi, että kun nykyisellään suuri osa kuljettajista saapuu kisapaikalle jo perjantaina, voisi perjantai illasta muodostua jo tapahtuma kisaan osallistuville, jossa kilpailijoiden välisellä yhteisöllisyydellä on tilaa kehittyä. Tulemme seuraamaan palautetta perjantai treenien osalta ja tekemään sen perusteella päätöksen kaudelle 2026, joka toivottavasti johtaa sitten ikuisen perjantaitreenidebatin loppumiseen.

Tässä tavoitteena on myös vähentää ylimääräistä matkustamista eri radoille kesän aikana edellisinä viikonloppuina. Suurimmalle osalle majoitus ja/tai matkustuskulut vievät suurimman osan kisabudjetista, jolloin mikäli kokeilu on onnistunut kilpailijoiden fiilis kisoissa kohonee ja kulut vähenee.


Kilpailut

Tälle kaudelle on palattu jälleen 4 osakilpailun sarjaan. Palaute kisamäärästä oli jakautunutta, jossa 2/3 vastanneista kannatti 5 kisaa tai enemmän, mutta osa ilmoitti 5 kisan olevan absoluuttisesti liikaa ja rajoittavan heidän osallistumistansa sarjaan. Lisäksi kun sarjassa oli 5 osakilpailua, vei tämä myös tilaa muiden luokkien SM-sarjoilta. Teimme siis järjestäjien kanssa päätöksen rajata SM-osakilpailut 4 kisaan ja jättämään kalenteriin tietoisesti tilaa SM-sarjan ulkoisille harjoituskilpailuille.

Ideaalisti meillä aukeaa kausi harjoituskilpailulla ja kesän aikana muutamassa kerhossa pidettäisiin harjoituskilpailuja, jotka eivät kuulu mihinkään sarjaan. Toivon, että kerhot lähtisivät tähän mukaan, sillä tavoite on, että harjoituskilpailujen ja SM-osakilpailujen pitäjät vaihtelisivat vuorovuosittain. Tällöin saamme paljon kisoja, mikä hyödyttää niitä kellä on intoa kisata, mutta samalla kohtuullisen mittaisen SM-sarjan.

Kilpailukalenteri:
  • 14.6. Nokia (Pirkanmaan RC-Autoilijat)
  • 12.7. Vaasa (Vaasan Urheiluautoilijat)
  • 16.8. Salo (Salon Urheiluautoilijat)
  • 6.9. Helsinki (Fullspeed RC)


Sarjasäännöt

M8 SM
https://www.autourheilu.fi/site/assets/files/34221/saannot_m8_2025.pdf

M8E SM
https://www.autourheilu.fi/site/assets/files/34221/saannot_m8e_2025.pdf


Kuljettajanumerot M8 SM

1.   Joona Haatanen
2.   Max Mört
3.   Pekko Iivonen
4.   Kasper Haahti
5.   Tomi Salonen
6.   Arttu Syrjänen
7.   Kristian Ullakko
8.   Lauri Ruotsalainen
9.   Niko Saarinen
10.   Ilari Langenoja
11.   Heikki Valtonen
12.   Tom Thusberg
13.   Juha Sallmen
14.   Jarno Kokkonen
15.   Jukka Kankaanpää
16.   Janne Luotonen
17.   Jani Mäkinen
18.   Mikko Maula
19.   Jamiel Gabrielsson
20.   Hannes Kainulainen
21.   Jethro Lehtojärvi
22.   Jussi Virta
23.   Paul Baddock
24.   David Bendecon
25.   Janne Maula
26.   Jesse Ahlmark
27.   Tapio Hanhilammi
28.   Joonas Kekkonen
29.   Timo Kääpä


Kuljettajanumerot M8E SM

1.   Kristian Ullakko
2.   Max Mört
3.   Oiva Metsola
4.   Joonas Kekkonen
5.   Tomi Mairue
6.   Jarno Siltanen
7.   Teppo Kauppinen
8.   Mika Kaitamo
9.   Ilmari Ullakko
10.   Oliver Kuuse
11.   Jani Hovi
12.   Janne Koivisto
13.   Kai Jämsä
14.   Leevi Martikainen
15.   Kalle Järvinen
16.   Jimi Lehmus
17.   Matias Jäntti
18.   Tomi Pohjamo
19.   Teemu Saarelainen
20.   Juho Koskivuo
21.   Lauri Uotila
22.   Tomi Laaksonen
23.   Oskari Mäki
26.   Ari-Pekka Kyykkä
24.   Emil Haahti
25.   Vesa Joutsa
27.   Teo Kauppinen
28.   Ville Hyppönen
29.   Titus Lehtojärvi
30.   Ari Heinonen
32.   Tommi Tirroniemi
31.   Hermanni Pöhö
33.   Martti Honkasalo
34.   Janne Kiiski
35.   Esa Myllymaa
36.   Martin Ekholm
37.   Kjell Ekström
38.   Vili Hakala
39.   Eemeli Suomalainen
40.   Antti Nurmikumpu
41.   Vesa Sarja
42.   Sami Haapasaari
43.   Jarmo Halme
44.   Jukka Kankaanpää
45.   Miska Petäjämaa
46.   Kirka Salonen
47.   Marko Tetri
48.   Heikki Valtonen
49.   Nico Väyrynen
50.   Emil Ylösmäki
51.   Erkko Ylösmäki
52.   Sami Takkinen
53.   Nooa Laukka

Max

M8 SM-SARJA | SM I, Nokia

Nokia on ollut osa M8 SM kalenteria jo parin vuoden ajan ja rataa on vuosi vuodelta uudistettu. Pirkanmaan RC autoilijat on historiansa aikana järjestänyt useina vuosina M8 SM kisoja ja kerholla on pitkät perinteen juurikin M8 luokan osalta. Tälle kaudelle rataa on taas hieman uudistettu, joka luonnollisesti tarjoaa kuljettajille uusia haasteita.

Ilmoittautuminen sulkeutuu HUOMENNA 1.6. klo 22:00!

Kilpailukutsu:
https://rc10.fi/index.php?topic=113969.0

Renkaiden palautekysely kaudella 2025

Kuten aikaisempina kausina on tapana ollut, kerätään palautetta sekä ykstyyppirenkaista, että kisajärjestelyistä. Tavoitteena on ymmärtää harrastajien näkökulmaa paremmin eri kanteilta ja sitä kautta parantamaan harrastamisen laatua ihan kaikille.

Renkaiden palautekysely 2025:
https://forms.gle/tkbCCWeEYQanShaN7

Max

M8 SM-SARJA | SM I, Nokia

Kausi päästiin tosiaan jo pari viikkoa sitten aloittamaan Nokialla ja oikein onnistuneet karkelot olivatkin. Uutena asiana kisoissa oli nyt muun muassa perjantai treenit, jotka saivat paljon hyvää palautetta. Muutenkin pienet sääntöihin tehdyt viilaukset vaikuttivat ihan onnistuneilta. Hieman itseänikin huolettaa M8-luokan vähäinen osallistujamäärä, mikä toivottavasti saataisiin kääntymään parempaan suuntaan kauden mittaan.

Akkujänniteasioista

M8E-luokan aamun akkujännitesäädöstä pahoittelen. Ajatus jännitteen rajoittamisesta perustui siihen, että EFRA perui päätöksen akkujännitteen nostamisesta. Alkuperäinen sääntökirjaus sen nostamisesta Suomessa perustui EFRA:n alkuperäiseen päätökseen nostaa jännitettä, joten se olisi ollut johdonmukaista myös tällöin perua muutos Suomessa.

Ongelmana toki tässä oli se, että se päätös tuli aivan liian myöhään ja jännitteen rajaaminen 4.20V/kenno on myös omasta mielestäni hölmöä kun akut kestävät 4.35V/kenno jännitettä kuten muutamat kilpailijat minulle myös kertoivat. Jälkikäteen ajateltuna kaikki toki nyt meni kuten pitikin eli Nokialla ajettiin HV-jännitteellä ja näin tullaan jatkamaan myös tulevaisuudessa EFRA:n muutoksista huolimatta.

Kuskien jako finaaleihin

Hieman keskustelua ja palautetta nosti myös esiin se, että C-finaalissa ajettiin 14 kuljettajalla. Tämä sääntö on ollut olemassa jo viimekaudella ja sitä edellisellä eli kyse ei ole mistään uudesta muutoksesta. Syy siihen miksi alin finaali joudutaan joissain tilanteissa ajamaan 14 kuljettajalla johtuu kahdesta asiasta:
  • A-Finaalissa tulisi olla jokaisessa kisassa sama määrä kuljettajia, joka on nyt rajattu 10 kuljettajaan
  • Nostajien määrä radalla on minimissään 7, jotta nostajat pystyvät oikeasti kattamaan koko radan alueen

Jos kuljettajia on esim 24 tai 34, tulee ylempiin finaaleihin 10 kuljettajaa ja alemmissa finaaleissa on vaihtoehtona ajaa joko 14 kuljettajalla tai liian pienellä määrällä nostajia, joista näistä ensimmäinen on todettu vuosien varrella yleensä paremmaksi vaihtoehdoksi. Yksi vaihtoehto toki on se, että A-Finaalia alemmat finaalit tasattaisiin jokaisessa kisassa jonkun laskukaavan mukaan siten, että jokaiseen finaaliin tulee yhtä monta, mutta vähintään 7 kuljettajaa. Tällain on joissain kisoissa joskus toimittu, mutta se käytännössä johtaa siihen, että top 10 ulkopuolella finaalijako vaihtuisi jokaisessa kisassa.
 
Jos siis tällainen laskentakaava koetaan paremmaksi kaava olisi muotoa:
  • (kilpailijamäärä - 10) / 7 = finaalimäärä (pyöristetään alas)
  • (kilpailijamäärä - 10) / finaalimäärä = kuljettajia per finaali (jakojäännökset ylempiin finaaleihin)

Vaikka tämä laskentakaava otettaisiin käyttöön se käytännössä tarkottaisi ainoastaan sitä, että 23 kuljettajalla B-finaalissa olisi silti 13 kuljettajaa. Koska tämän kaavan käyttö on sekavaa ja työlästä, on sääntöihin tehty hyvin selkeä taulukko, jonka mukaan on menty kahden edellisen vuoden ajan.

Joskus ennen vanhaan on myös tehty niin, että kilpailunjohto katsoo päivän aikana kuljettajamäärää ja tekee itse omat päätöksensä finaalijaosta jokaisessa kisassa oman tyylinsä mukaan.

Palautetta

Jaoin kisoissa porukalle lappusia, joissa oli QR-koodi palautekyselyyn, mutta selkeästi tämä ei ihan hirveän tehokas tapa ole tavoittaa maksimimäärää kuljettajia. Toivoisin siis, että mahdollisimman moni laittaisi palautetta alla olevan lomakkeen kautta Nokian kisoista.

Nokian palautekysely:
https://forms.gle/eJgZctCFPcbi473E7

Renkaiden palautekysely kaudella 2025

Nokialla ei renkaiden kuluman kanssa ole aikaisemminkaan ongelmia ollut, mutta ainakin itselleni näitä liimauksista irtoamistapauksia ei tullut yhtään esiin, joten se jotain positiivista kerrottavaa verrattuna aikaisempiin kisoihin. Palautetta saa ja kannattaa siltikin antaa, koska sillon voidaan asioita vielä parantaa jos parannettavaa löytyy.

Renkaiden palautekysely:
https://forms.gle/2k4mrvQLJoVpC8Mk6