Päävalikko

Itse tehdyt osat (3d printaten tms.)

Aloittaja IlkkaS, 17.06.25 - klo: 11.23

IlkkaS

Märisin aiemmassa viestissäni siitä että keskustelu on siirtynyt whatsappiin ja muihin kertakäyttöviestimiin. Korjausliikkeenä, aloitanpa ketjun liittyen itse suunniteltuihin ja/tai valmistettuihin osiin.

Sillä ajatuksella että porukan tahoillaan virittelemiä hyviä ratkaisuja saadaan jaettua yleiseen käyttöön ja voidaan yhdessä miettiä millä niistä saadaan vielä parempia ja toimivampia.

Ajan itse FG Minillä. Vaihdoin siihen väliakselijarrun tilalle pyöräjarrut joille piti saada voima servolta. Autossa alkujaan olleet servotangot olivat niin tuhannen mutkalla ja FG:n jarrusarjan alkuperäinen moottoriin kiinnitettävä vaijeristoppari niin luontojaan ankea että piirsin siihen tarkoitukseen kiinnikkeen jolla vetolinjan servolta vaijerille saa lähes viivasuoraksi pysty- ja sivusuunnassa ja veto jarruille jakautuu suht tasaisesti. Toimi sen verran hyvin että tein saman myös etujarrulle.

Vedontasausmokkula jonka kautta jarrulta jarrulle kulkeva vaijeri liitetään vetotankoon oli käytettynä ostamassani Minissä jo ennestään ja kopioin ajatuksen siekailematta kun se vaikutti toimivalta. Koska vetolinja on lähes viivasuora ei kyseisellä mokkulalla ole juurikaan varsinaista käyttöä mutta pääsee vähemmillä osilla ja liitoksilla kun voi pitää yhtenäistä vaijeria.

Jarruissa on vaijerin tilalla 1,2mm dyneemaa ja putkina 4/2mm teflonputkea. Toimii kuin junan vessa ja kitkat ovat aika minimaaliset.

Lisäsin aiemmin kiinteästi vetotankoon liitettyyn tasausmokkulaan jousen jonka ideana on jakaa jarruvoiman kasvaminen pidemmälle servovarren liikkeelle jolloin jarruihin saa hieman lisää tarkkuutta. Ilman jousta välykset ja joustot ovat sen verran minimaaliset että jarruvoiman kasvu on melko äkkinäistä.


Laittakaas jakoon mitä olette tehneet!

-Ilkka
 EDIT: Näköjään liitteiden lisääminenkin onnistuu! Muutin imgur -linkit liitteiksi. 👍

IlkkaS


Tekeillä radiolaatikko. Kuva alla.
Kotelon päihin tulee vielä korvakkeet joilla se asettuu Hobbycenterin pohjalevyn kylkitankojen väliin. Kotelo tulee tulostettavaksi joustavasta TPU:sta ja kiinnitän sen nippusiteillä niin pitäisi tulla melko pommin ja tällin kestävä.
Koteloon pakataan:
-Shorty akku jolle on ulkoinen kiinteä liitin lataukselle
-ELRS 5ch vastaanotin
-Ponderi
-Tappokatkaisija sytytyksen katkaisuun
-Relekortti servojen sähköjen ohjaukseen jota ohjataan samalla vastarin kanavalla kuin tappokatkaisijaa.
-Jännite/virtamittari.
-Pääkatkaisija. Kuvassa on vielä kaksi vipukatkaisijaa mutta relekortti korvaa toisen.
-WAGO jousiliitinpari akkujännitteen jakeluun.

Kaikki muut nikaleet paitsi akku kiinnitetään kotelon kanteen jonka saa helposti irti autosta. Matalaan pohjalevyyn voi tehdä tarpeen mukaiset kiinnityspisteet jos jotain muuttuu jolloin pääsee vähemmällä printtaamisella.

Relekortti ja jännite/virtamittari ovat varmistelua sille että ohjausservot kestäisivät pidempään. Minulta on palanut kaksi servoa lyhyen ajan sisällä servosaverin mentyä ajoharjoitteluissa solmuun. Relekortilla voin katkaista servoilta sähköt heti kun näyttää siltä ettei ohjaus liiku. Virtamittari näyttää jos ohjauksen tuplaservot tappelevat keskenään tai auto kuluttaa muuten tavanomaista enemmän virtaa.

Vaihdan servojen liittimet MR30 liittimiin (30A) jotka tulevat kytkettäviksi kotelon kyljessä oleviin liittimiin. Tällöin servoille voi vetää suoran sähkön akulta eikä jännite hupene vastarin/servon vakioliittimiin. Ei tarvi myöskään tehdä koteloon avattavaa läpivientiä servojohdoille. Servojen liittimet voi hyödyntää kotelon sisällä vastarille.
Sama liitin tulee myös akun lataukseen (kolminapainen joten saa balanssilangan) ja tappokatkaisijan moottorille menevälle kaapelille.
Liittimien vaihdolla on oikea vaikutus sillä tein viime syksynä modauksen testiksi Savöx SB2290SG:hen ja siitä tuli hieman 'hermoheikomman' kuuloinen. Päättelin että servon tehdasviritys ottaa huomioon vakioliittimeen hukkuvan jännitteen ja kompensoi sitä kierämmällä PID-virityksellä.


-Ilkka