Päävalikko

Itse tehdyt osat (3d printaten tms.)

Aloittaja IlkkaS, 17.06.25 - klo: 11.23

IlkkaS

Märisin aiemmassa viestissäni siitä että keskustelu on siirtynyt whatsappiin ja muihin kertakäyttöviestimiin. Korjausliikkeenä, aloitanpa ketjun liittyen itse suunniteltuihin ja/tai valmistettuihin osiin.

Sillä ajatuksella että porukan tahoillaan virittelemiä hyviä ratkaisuja saadaan jaettua yleiseen käyttöön ja voidaan yhdessä miettiä millä niistä saadaan vielä parempia ja toimivampia.

Ajan itse FG Minillä. Vaihdoin siihen väliakselijarrun tilalle pyöräjarrut joille piti saada voima servolta. Autossa alkujaan olleet servotangot olivat niin tuhannen mutkalla ja FG:n jarrusarjan alkuperäinen moottoriin kiinnitettävä vaijeristoppari niin luontojaan ankea että piirsin siihen tarkoitukseen kiinnikkeen jolla vetolinjan servolta vaijerille saa lähes viivasuoraksi pysty- ja sivusuunnassa ja veto jarruille jakautuu suht tasaisesti. Toimi sen verran hyvin että tein saman myös etujarrulle.

Vedontasausmokkula jonka kautta jarrulta jarrulle kulkeva vaijeri liitetään vetotankoon oli käytettynä ostamassani Minissä jo ennestään ja kopioin ajatuksen siekailematta kun se vaikutti toimivalta. Koska vetolinja on lähes viivasuora ei kyseisellä mokkulalla ole juurikaan varsinaista käyttöä mutta pääsee vähemmillä osilla ja liitoksilla kun voi pitää yhtenäistä vaijeria.

Jarruissa on vaijerin tilalla 1,2mm dyneemaa ja putkina 4/2mm teflonputkea. Toimii kuin junan vessa ja kitkat ovat aika minimaaliset.

Lisäsin aiemmin kiinteästi vetotankoon liitettyyn tasausmokkulaan jousen jonka ideana on jakaa jarruvoiman kasvaminen pidemmälle servovarren liikkeelle jolloin jarruihin saa hieman lisää tarkkuutta. Ilman jousta välykset ja joustot ovat sen verran minimaaliset että jarruvoiman kasvu on melko äkkinäistä.


Laittakaas jakoon mitä olette tehneet!

-Ilkka
 EDIT: Näköjään liitteiden lisääminenkin onnistuu! Muutin imgur -linkit liitteiksi. 👍

IlkkaS


Tekeillä radiolaatikko. Kuva alla.
Kotelon päihin tulee vielä korvakkeet joilla se asettuu Hobbycenterin pohjalevyn kylkitankojen väliin. Kotelo tulee tulostettavaksi joustavasta TPU:sta ja kiinnitän sen nippusiteillä niin pitäisi tulla melko pommin ja tällin kestävä.
Koteloon pakataan:
-Shorty akku jolle on ulkoinen kiinteä liitin lataukselle
-ELRS 5ch vastaanotin
-Ponderi
-Tappokatkaisija sytytyksen katkaisuun
-Relekortti servojen sähköjen ohjaukseen jota ohjataan samalla vastarin kanavalla kuin tappokatkaisijaa.
-Jännite/virtamittari.
-Pääkatkaisija. Kuvassa on vielä kaksi vipukatkaisijaa mutta relekortti korvaa toisen.
-WAGO jousiliitinpari akkujännitteen jakeluun.

Kaikki muut nikaleet paitsi akku kiinnitetään kotelon kanteen jonka saa helposti irti autosta. Matalaan pohjalevyyn voi tehdä tarpeen mukaiset kiinnityspisteet jos jotain muuttuu jolloin pääsee vähemmällä printtaamisella.

Relekortti ja jännite/virtamittari ovat varmistelua sille että ohjausservot kestäisivät pidempään. Minulta on palanut kaksi servoa lyhyen ajan sisällä servosaverin mentyä ajoharjoitteluissa solmuun. Relekortilla voin katkaista servoilta sähköt heti kun näyttää siltä ettei ohjaus liiku. Virtamittari näyttää jos ohjauksen tuplaservot tappelevat keskenään tai auto kuluttaa muuten tavanomaista enemmän virtaa.

Vaihdan servojen liittimet MR30 liittimiin (30A) jotka tulevat kytkettäviksi kotelon kyljessä oleviin liittimiin. Tällöin servoille voi vetää suoran sähkön akulta eikä jännite hupene vastarin/servon vakioliittimiin. Ei tarvi myöskään tehdä koteloon avattavaa läpivientiä servojohdoille. Servojen liittimet voi hyödyntää kotelon sisällä vastarille.
Sama liitin tulee myös akun lataukseen (kolminapainen joten saa balanssilangan) ja tappokatkaisijan moottorille menevälle kaapelille.
Liittimien vaihdolla on oikea vaikutus sillä tein viime syksynä modauksen testiksi Savöx SB2290SG:hen ja siitä tuli hieman 'hermoheikomman' kuuloinen. Päättelin että servon tehdasviritys ottaa huomioon vakioliittimeen hukkuvan jännitteen ja kompensoi sitä kierämmällä PID-virityksellä.


-Ilkka
 

IlkkaS

Kotelosta on kokemuksia nyt parista kisasta. Elämän realiteetteja..
Ulkopuoliset servo ym. liittimet ovat näppärät mutta eivät ole hyvät ihan sinällään sillä MR30 liittimissä ei ole johtimille mitään vedonpoistoa. On siis ajan kysymys milloin auton tärinä murtaa johtimet irti juotoksen vierestä. Tulostin siis liittimille kulmakotelot jotka tuuttaan täyteen silikonia ja homma bueno. 

Printtasin kotelon alapuolikkaan PETGin sijaan joustavasta TPU:sta. Eristää tärinää eikä tarvi erillistä pantakiinnitystä kylkipuskureiden varsiin jolla homma oli aiemmin ratkaistu.

Yläpuolikas tulee myös uusiksi sillä tilasin kiinasta virtamittarin joka näyttää akun kapasiteetin mAh/%. Ja kylkeen tulee MINI logo.  :grin:

Tänään Tattarisuolla kotelo liittimineen oli oikeinkin kätevä sillä vaihdoin kisassa Miniin kaksi vetohihnaa ja ehdin vielä ajamaankin. Ensimmäiset kaksi hihnaa olivat Aliexpressistä hintaan alle 15€/kpl ja aivan täyttä kinup****a eli en suosittele kenellekään. Kuka halpa osta se p*ska saa. :grin:  Jälkimmäinen hihnoista katkesi pääsuoran päässä, sananmukaisesti aivan suorilta.


Rikoin aiemmassa Tampereen kisassa Hobbycenterin kylkipuskurit ja kun en ole ihan heti oppimassa ajamaan tai välttämään/tuottamaan tilanteita täytyi saada vahvemmat/toimivammat. Etsin ensin alumiiniprofiileja ja hiilikuituputkia mutta ne tulevat taipumaan tai muuten tuhoutumaan joten tarvi saada jotain järeämpää. Totesin että rautakaupan lasikuituiset 8mm aurauskepit ajavat asiansa aivan loistavasti. Ovat jänteviä, määrämittaisia, helppoja työstää ja ennen aivan kaikkea, halpoja. Alle euron / 1,5m. Niistä ja TPU liitoskappaleista rakentaa kylkipuskurit, etupuskurin vahvikkeen, turvakaaren jne.

Etupuskuri: Thingiversestä löytyy Miniin suunniteltu etupuskuri joka on tarkoitettu tulostettavaksi TPU:sta. Puskurissa on melko rujon näköisiä reikiä/kevennyksiä joten ilmeisesti tarkoitus on tulostaa kappale melko tiiviillä infillillä että puskuri kantaa itsensä jolloin kappaleesta tulisi ilman reikiä /kevennyksiä melko painava. Ajattelin että laitan puskurin alalaitaan urat tai läpi puskurin menevät 8mm reiät joihin tuuppaan pätkät aurauskeppiä jolloin voin printata koko kappaleen melko kevyellä infillillä ja aurauskepit antavat puskurille tarvittavan ryhdin.
Varsinaisesti ajatus lähti siitä että minulla on vain 220x220mm printteri joten puskurin joutuu joka tapauksessa tulostamaan osissa. Puskurin saa koottua sopivilla lohenpyrstöliitoksilla mutta se tarvii silti jotain sitomaan paketin kasaan joten miksipä ei hyödyntäisi aurauskeppejä jolloin itse puskurista saa tehtyä tulostuksen kannalta kevyemmän.



-Ilkka