Kirjoittaja Aihe: Akut ja laturit  (Luettu 1597590 kertaa)

0 jäsentä ja 13 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa AnttiT

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #1200 : 31.03.09 - klo: 17.43 »
Miten Turnigyn Accucell-6 laturissa valitaan se automaatti siihen päälle. Nyt kun menen siihen NIMH:n latausvalikkoon niin siinä lukee man, sitten virta millä ladataan. Pääsen muuttamaan ainoastaan tuon virran määrää. Miten tuon man saa auto asentoon?

Kuinka kovalla virralla uskallan ladata 1400mah akkuja?

Samaa MAN ja AUTO tilan välillä siirtymistä etsin joskus itsekin, kunnes nöyrryin ja tarkistin asian manuaalista.
Kun olet NiMH latausvalikossa, mene virranvalintaan(siten että se ampeeriluku vilkkuu) ja paina INC ja DEC nappeja samaan aikaan.

Itse latailen parasta aikaa tätä kirjoittaessani 8-kennoista 1400mAh NiMH akkua 2.0A virralla, niinkuin olen monta kertaa aikaisemminkin tehnyt. Et kertonut onko tuo joku vastarin/lähettimen akku vai ajoakku, mutta kyllä ajoakkuja ainakin 1.5C:llä voi hyvin ladata. Vastarin/lähettimenakkua vähän maltillisemmin.

No niinpä näytti tekevän. En vain manuaalista tajunnu vaikka sitä vilkuilinki.

Poissa Isosuo

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #1201 : 31.03.09 - klo: 22.10 »
Puhutko mV:stä, eli millivolteista?  En täysin ymmärtänyt kysymystäsi, mutta lienee kyse siitä, että NiMH-kennot ovat saavuttaneet täyden latauksen, kun kennojännitteet lähtevät laskuun?  Itse olen käyttänyt 5 tai 6 millivolttia katkaisussa, kuulostaa tosi korkealta noi sun lukemat.

Voi toki olla että ymmärsin nyt väärin, LiPo-miehiä kun olen  :mrgreen:

Edit:

Mihinköhän ja kelleköhän vatulle mä vastasin...  :lol:

Poissa Slugi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #1202 : 31.03.09 - klo: 22.33 »
Miten Turnigyn Accucell-6 laturissa valitaan se automaatti siihen päälle. Nyt kun menen siihen NIMH:n latausvalikkoon niin siinä lukee man, sitten virta millä ladataan. Pääsen muuttamaan ainoastaan tuon virran määrää. Miten tuon man saa auto asentoon?

Kuinka kovalla virralla uskallan ladata 1400mah akkuja?
Manuskassa se lukee!
Mutta painamalla siinä virran valinnan vilkkuessa + ja - nappeja saman aikaisesti saat sen vaihdettua automaatti tilaan...
1.4A virralla lataat niin pysyy akut kuosissa
E-Maxx BL | | 2x Slash VXL | Slash 4x4 VXL | Stampede 4x4 | | 2x Axial SCX10 | Mini-Z AWD & MR-02 ASF | TL Micro DT | Futaba 4PKS | Sabe

Poissa rubberduck

  • Veteraani
    • Profiili
    • Rauman Seudun RC-harrastajat ry.
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #1203 : 31.03.09 - klo: 23.38 »
Mihinköhän ja kelleköhän vatulle mä vastasin...  :lol:

Et ollut ainut :grin:
Tai sitten tuo mun n. puoli metriä ylemmäs kirjoittama vastaus tuohon ao. juttuun oli jotenkin huono?

Manuskassa se lukee!
Mutta painamalla siinä virran valinnan vilkkuessa + ja - nappeja saman aikaisesti saat sen vaihdettua automaatti tilaan...
1.4A virralla lataat niin pysyy akut kuosissa


Poissa Isosuo

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #1204 : 31.03.09 - klo: 23.40 »
näin jossain kysymyksen, olin painavinani "vastaa"... noh vastasin, mutten enää ikinä löytäny kysymystä..... hmm.  :shock:

Poissa Slugi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #1205 : 01.04.09 - klo: 13.27 »
Enpäs sitten huomannu että oli vaihtunu sivukin sen viestin jälkeen :grin:
E-Maxx BL | | 2x Slash VXL | Slash 4x4 VXL | Stampede 4x4 | | 2x Axial SCX10 | Mini-Z AWD & MR-02 ASF | TL Micro DT | Futaba 4PKS | Sabe

Poissa rubberduck

  • Veteraani
    • Profiili
    • Rauman Seudun RC-harrastajat ry.
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #1206 : 01.04.09 - klo: 13.33 »
Enpäs sitten huomannu että oli vaihtunu sivukin sen viestin jälkeen :grin:

Näitähän sattuu aina välillä kun sivu vaihtuu.
Oli sentään melko samansuuntaiset vastaukset :wink:

Etten nyt ihan ot:tä taas kirjoittele, niin laitoin Micro-T ketjuun jutun 700mAh liposta, joka mahtuu Micron kyytiin kohtuullisella modailulla.
Vakioakku kun on vain 150mAh...

Poissa HMS77

  • TamUA
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #1207 : 01.04.09 - klo: 19.34 »
Nyt kävi näin:



Elikkä tuo muovi suli tuosta päältä ajosession aikana, huomasin vasta kun vaihdoin akun kun tuo hyytyi.
Kenno ei ole vaurioitunu, ainakaa näennäisesti, mutta uskaltaneeko tuota ladata vielä?
Enpä ole aiemmin nähny että tuo suojamuovi voi tollain sulaa..  :huh:
Axial Wraith | GMade Sawback | Cross-RC PG4 | Sakura D4 RWD | Sanwa MT-4

Poissa MattiM

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #1208 : 01.04.09 - klo: 22.11 »
Elikkä tuo muovi suli tuosta päältä ajosession aikana, huomasin vasta kun vaihdoin akun kun tuo hyytyi.
Kenno ei ole vaurioitunu, ainakaa näennäisesti, mutta uskaltaneeko tuota ladata vielä?
Enpä ole aiemmin nähny että tuo suojamuovi voi tollain sulaa..  :huh:
Olisikohan tossa käynyt niin, että kutistesukassa on ollut tuossa kohdassa viilto, ja sukka on sitten vain lämmön vaikutuksesta kutistunut sivuun? Onko sulla mahdollisuutta ladata ja purkaa pelkästään tuota kennoa? Silloin et ainakaan saisi aikaan mitään tuhoa, vaan pystyisit toteamaan onko kenno rikki. Tietysti yksi vaihtoehto on ladata koko akkua ja seurata kennojen lämpötilaa. Jos joku kenno lämpiää selvästi nopeammin ja kuumemmaksi kuin muut, sen kapasiteetti on pienempi ja se ylilatautuu. Kannattaa sitten oikeasti valvoa sitä latausta, ei ole kauhean kivaa räjäyttää akkua tai vastaavaa. Ennen kuin laitat tuota akkua mihinkään autoon, kannattaa ainakin suojata kenno uudelleen. Kuvassa oikealla puolellahan on miinus ja plus napa vierekkäin ja täysin paljaana. Jos autossa on vaikka hiilikuituinen alustalevy, niin kenno on äkkiä oikosulussa.

Poissa HMS77

  • TamUA
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #1209 : 01.04.09 - klo: 22.22 »
Olisikohan tossa käynyt niin, että kutistesukassa on ollut tuossa kohdassa viilto, ja sukka on sitten vain lämmön vaikutuksesta kutistunut sivuun?

Mahdollista toki. En vaan nähny mitää viiltoja ku laitoin akun autoon. Tietty akku on voiny ajon aikana ottaa iskua jostain.
Pitää huomenna kokeilla ladata koko akkua ja seurailla tarkkaan, en voi ladata yksittäistä kennoa.
Ja joo, toki tuo tarvii vähintään jesseteippiä ympärille jos tuota vielä käyttää.
Axial Wraith | GMade Sawback | Cross-RC PG4 | Sakura D4 RWD | Sanwa MT-4

Poissa partajeesus

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #1210 : 04.04.09 - klo: 10.28 »
tuo kenno on melko varmasti entinen.
taattua tenergy "laatua".
aika varmana voin sanoa että latauksessa tuo kenno kuumenee muita enemmän ja ajossa myös.
voi myös olla että sen takia ei ole potkua enää yhtään.
siinä vaiheessa ei voi muuta tehdä kuin ottaa tuo kenno pois ja tehdä pakasta 7-kennoinen.
Stampede+Ez-run 80A+ez-run 8.5t, Axial AX-10 scorpion ARTR, Tamiya TT-01, Rustler + Mamba max + Ez-run 8.5t

Poissa HMS77

  • TamUA
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #1211 : 04.04.09 - klo: 20.15 »
^ Latausta akku otti ihan normaalisti vastaan. Tai no, ilmeisesti virheellinen delta-peak katkasu tuli jo 1500mah:in jälkeen. Panin uudestaa lataukseen ja sitten tulikin täyteen.
Tuota kuumuutta on paha mennä nyt vertaamaan muihin kennoihin, tuon kennon kohdalla kun ei sitä muovia tosiaa enää ole ja luonnollisesti tuntuu kuumemmalta kuin muut.
Mitä akkua hypistelin latauksen jälkeen niin aika tasakuumalta tuntui, tuota yhtä kennoa tosin en viittiny hieroa, sen verran kuuma kuitenkin että näpit olis palanu.
Mutta joo, pitää vaa kokeilla ajaa ja seurata tarkkaan tuota kennoa.
Axial Wraith | GMade Sawback | Cross-RC PG4 | Sakura D4 RWD | Sanwa MT-4

Poissa JaliM

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #1212 : 05.04.09 - klo: 20.58 »
Miten laturi päättelee monikennoinen akkupaketti siihen on kytketty? Volttienko perusteella?

Venom Pro Chargerin kanssa laturi näytää voltit, esim. 4kpl ladattavia NiMH-paristoja ladattaessa ~6V, 6cell NiMH-ajoakkua ladatessa ~8.75-9V. Pitäisikö volttimäärien pikemminkin olla sama kuin suoraan kennoista laskettuna tulee, eli ensimmäisessä tapauksessa 4.8V ja jälkimmäisessä 7.2V. Voiko tuosta olla jotain haittaa akuille?
Hyper 7 TQ Sport .28 / HPI Savage Flux

Poissa JL-

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #1213 : 05.04.09 - klo: 21.06 »
Siis täynnä olevissa kennoissa kuuluu olla enemmän kuin 1,2V, eli tuossa 6-kennoisessa kuuluu olla juuri tuo 8,5-9V latauksen loppuvaiheessa.
TRX Stampede VXL - Zippy & Turnigy 2S/3S Lipos - Acoms Technisport 2,4GHz - Max-EV Racing

Poissa LaNi5

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #1214 : 06.04.09 - klo: 00.00 »
Ei se NiMH laturi oikeastaan edes välitä kennojen määrästä latauksen aikana, kunhan on laturin min.-max. välillä (esim. 1-14 kpl). Laturi ajaa vakiovirtaa läpi, jolloin jännite asettuu sopivalle kohdalle. Lopussa, kun jännite alkaa laskemaan laturin pitää osata katkaista lataus sopivaan aikaan. Tämä kokonaisjänniteen lasku on riippuvainen kennomäärästä ja tämän laturi arvioi latausjännitteestä. Jotta akut tulisi ladattua sopivasti täyteen on useassa laturissa säädettävä Deltapeak arvo, kun akuissa on eroja.

Poissa JL-

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #1215 : 06.04.09 - klo: 08.52 »
Ihan mielenkiinnosta kysyn että mikä olisi sellainen sopiva arvo?
TRX Stampede VXL - Zippy & Turnigy 2S/3S Lipos - Acoms Technisport 2,4GHz - Max-EV Racing

Poissa LaNi5

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #1216 : 06.04.09 - klo: 17.12 »
Omasssa laturissa ei ole säätömahdollisuutta eli en ole viitsinyt mittailla asiaa, kun sille ei kuitenkaan tällä laturilla voi mitään tehdä. Ari Pekan sivuilla kerrotaan 4mV/kenno (NiMH akut) olevan normaali arvo eli tästä lähtisin ainakin liikkeelle ja jos akut ei tällä tulisi täyteen/lämpeisi vain hyvin vähän lopuksi lisäisin arvoa pikkuhiljaa.

Poissa Hyrsleri

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #1217 : 07.04.09 - klo: 14.20 »
Kysyn tätä nyt vaikka todnäk vastaus on jollain noista 40 sivusta...laiska kun olen. Eli miten suoritan 4000mAh 7.2V nimh akun ensimmäisen latauksen? Poikkeaako se jotenkin seuraavista lataus kerroista. Pakko kysyä kun tähän asti kaikki akut olleet käytettyjä ja nyt ostin uuden... :huh:
Wraith Bronco 2.2 scale, Tamiya Pajero Wraith/ax10, LRP/? Foff-auto ja muutama projekti sekä lätäköissä Robbe Katja. Spektrum dx3c ja dx3s
Turun Seudun Crawlerit  RacersRCshop

Poissa suzuki1

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #1218 : 07.04.09 - klo: 15.35 »
Kysyn tätä nyt vaikka todnäk vastaus on jollain noista 40 sivusta...laiska kun olen. Eli miten suoritan 4000mAh 7.2V nimh akun ensimmäisen latauksen? Poikkeaako se jotenkin seuraavista lataus kerroista. Pakko kysyä kun tähän asti kaikki akut olleet käytettyjä ja nyt ostin uuden... :huh:

Samalla tavalla kuin käytettykin,Mutta uusi akku tarvitsee muutaman latauksen ennen kuin antaa kaiken tehon.

Poissa Hyrsleri

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #1219 : 07.04.09 - klo: 16.43 »
OK. Kiitos tiedosta.
Wraith Bronco 2.2 scale, Tamiya Pajero Wraith/ax10, LRP/? Foff-auto ja muutama projekti sekä lätäköissä Robbe Katja. Spektrum dx3c ja dx3s
Turun Seudun Crawlerit  RacersRCshop

Poissa Jabe

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC Drifting Finland
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #1220 : 10.04.09 - klo: 16.46 »
Onkos täällä monella iCharger latureita? Ihmettelen vaan, että onko tuo joku ominaisuus laturissa, vai onko siinä jotain vikaa, kun akun kytkee ulostuloihin, niin se lyö kipinää ja nostaa sisääntulo jännitettä. Jos vaan hiukan hipasee ulostulolla akun napoja, niin virtalähde kyykkää ja laturi sammuu, ihan kuin laturi menisi oikosulkuun.
Ja johdot on ihan oikeinpäin. Onko siellä jotkut konkat mitkä se lataa, vai minkä takia se tekee tuolla tavalla?
Niin laturi siis iCharger 1010B+.
Niin ja tuossa vielä kokeilin, virtalähde pois päältä ja kytkin akun ulostuloihin, niin laturi meni päälle ja sisääntuloihin tuli jännite laturin läpi.
Sitä saa mitä tilaa, mutta jos ite tekee saa mitä tulee...
RCDF.tk -RC Drifting Finland-

Poissa OGIpro

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #1221 : 10.04.09 - klo: 21.39 »
Halusin nyt vaa varmistaa et voikohan tätä: http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=6589
käyttää kun akku on autossa kiinni ja auto ajossa?
TRX Slash 4x4 | Tamiya CR-01 | LRP Shark M FT

Poissa tturku

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #1222 : 10.04.09 - klo: 23.16 »
voi mutta eipä siitä hirveästi ole hyötyä ajon aikana. Laite näyttää luupissa kokonaisjännitteen ja kennojen jännitteet, muttei päräyttele mitään ääniä tai muita. Kytketään akun tasuriliittimeen. Yleensä käytetään akun latausta ennen ja jälkeen jos haluaa tarkkailla, miten kennot pysyy balanssissa. Siellä on semmoinen toinen, ilman näyttöä, jos tarttet semmoista, joka alkaa pitää meteliä, kun lipon jännite putoaa tarpeeksi ja noparissa ei ole lipo cutoffia.
-Tommi Turku- Team Racers Group Finland, Contrast Neox LS-5
Half Serious Racing since 2009

Poissa YLI-G

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #1223 : 10.04.09 - klo: 23.20 »
mulla on tommonen hyperion eos5i laturi,ja en saa siitä näppäinääniä pois.
manuska on englanniks ja siinä ei sanota mitään asiasta,mut jos jollain on tietoa asiasta niin kertokaa ihmeessä.
ärsyttävän kovaa piipitystä pitää painellessa :evil:
hobao hyper 8

Poissa ks3411

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #1224 : 14.04.09 - klo: 19.55 »
NONIIN!

Lataus tietoa olisin vailla. Akku lrp 5100 7.4v saddle pack, laturi turnigy accucell 6. Mihin volttimäärään k.o akku pitää ladata? Kun melkein tyhjää akkua laturi näyttää 7.4v. Laturi näyttää et k.o akulle 8.4v ja sit katkaisisi latauksen. Toinen kyssäri. Kuinka kauan k.o akku latautuu täyteen vaikapa 3a virralla, noin arvio?
kiitosta jo etukäteen.....

Poissa JL-

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #1225 : 14.04.09 - klo: 20.09 »
2s lipon kuuluu olla juuri ladattuna tuo 8,4V. Latauksen keston (suunnilleen) voit laskea jakamalla kapasiteetin latausvirralla, ja sitten kerrot 60min. Eli 5100mAh/3000A * 60min =102min =1h 42min. Tuossa on oletettu akun olevan aivan tyhjä alettaessa lataamaan, näinhän ei kuitenkaan usein ole. Tasaamalla lataaminen eli balansoiminen pitkittää yleensä latausta jonkin verran.
TRX Stampede VXL - Zippy & Turnigy 2S/3S Lipos - Acoms Technisport 2,4GHz - Max-EV Racing

Poissa Piva

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #1226 : 15.04.09 - klo: 10.35 »
Kertokaa tyhmälle mitä eroa on graupnerin ultramat 14 ja sen plus versiolla ??  Ei viittis hupina maksaa 30€ enempää tosta pelkästä plussasta. Kuikan nopeita nuo yllä mainitut ovat lataamaan esim 4600 mah NiMh akkuja ?  Alkuun mennään normi NiMh akuilla ja sitten ajan mittaan siirrytään Lipoihin.

Ja samaan syssyyn viel kysymys että saako tuolta RC-caragesta tuotteet nopeasti kotiin?

Kiitos
« Viimeksi muokattu: 15.04.09 - klo: 10.59 kirjoittanut Piva »
Traxxas Rustler @ Sidewinder 5700kv

Poissa Vatanen

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #1227 : 15.04.09 - klo: 14.11 »
nyt kun tuo liposack löytyy niin pitäisi päästä hyödyntämään sitä paremmin. nyt tuossa swallows laturista lähtevä tasurinjohto on niin lyhyt, että akkua ei saa kyllä säkin sisälle kunnolla.
mistähän noita jatkojohtoja sais  :roll:
Vatasen jalat ja omat kädet

Poissa foursquare

  • Lahden Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #1228 : 15.04.09 - klo: 17.04 »
Monella ampeerilla pitää/voi/uskaltaa ladata sellasta 12V 5A lyijyhyytelö akkua, jos akussa lukee että max charge current 1,6A Laturin ohjeissa on esimerkki että yleisarvo olisi 12A = 1,2A. Ni lataanko tota sillo 0,5A ?
| JQracing Black Edition | Team Durango DEX410 v3 | Associated B5m | Traxxas  |

Poissa HMS77

  • TamUA
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #1229 : 15.04.09 - klo: 17.56 »
Kertokaa tyhmälle mitä eroa on graupnerin ultramat 14 ja sen plus versiolla ??  Ei viittis hupina maksaa 30€ enempää tosta pelkästä plussasta. Kuikan nopeita nuo yllä mainitut ovat lataamaan esim 4600 mah NiMh akkuja ?  Alkuun mennään normi NiMh akuilla ja sitten ajan mittaan siirrytään Lipoihin.

Ja samaan syssyyn viel kysymys että saako tuolta RC-caragesta tuotteet nopeasti kotiin?

Kiitos

Plusversiossa on ainakin sisäänrakennettu lipotasaaja. Eli kannattaa se 30e maksaa siltä varalta että alkaa lipot kiinnostamaan jossain vaiheessa.
Toki tuohon perus 14:ään saa myös erillisiä tasureita ja ajaa siten saman asian, mutta vaatii sitten ainakin sen 30e satsauksen siihen tasuriin. Niitäkin saa toki käytettynäkin, kuten itekin ostin tuohon perus 14:ään täältä lipotasurin parilla kympillä.
Ihan tarpeeksi nopeita ovat, 4600mah akkuja voit ladata ainakin 4,6A:lla, akuista riippuen ehkä jopa 5,0A:lla. Eli n. tunnissa lataa täyteen.
Axial Wraith | GMade Sawback | Cross-RC PG4 | Sakura D4 RWD | Sanwa MT-4