Kirjoittaja Aihe: Akut ja laturit  (Luettu 1596968 kertaa)

0 jäsentä ja 17 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa T-K

  • Vesivehmaan RC-rata
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #3420 : 23.10.11 - klo: 10.42 »
Onko kenelläkään kokemusta graupner ultra duo plus 40 laturista? Aloittelin sähkötouring harrastuksen uudelleen, enkä ole lipojen/näin hyvien laturien kanssa ollut tekemisissä. Pelkona on että pilaan akut. Esim. en ole varma mihin tulee lipoakun balancerin johto. Siinä on kolme piikkiä ja laturissa useita paikkoja. Olen siis aivan pihalla.

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #3421 : 23.10.11 - klo: 18.06 »
Minkä malliset liittimet akuissasi/latausjohdoissasi on että meneekö ne suoraan laturin tasausliittimiin?

Tuollaisia balanserilevyjä olen käyttänyt Duo 40:n kanssa JST-liittimien kanssa: http://www.racingfactory.fi/tuotteet/LATURIT-JA-PURKULAITTEET-Laturit/3065SET-Graupner-Balancer-Adapter-Set-PQTPXH-2-6-cells-103654

Poissa T-K

  • Vesivehmaan RC-rata
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #3422 : 23.10.11 - klo: 20.04 »
Jep, tuo liitin homma selvisi. Mitä tuo end cc/cv tarkoittaa? Tuo teksti tule heti kun alan lataamaan.

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #3423 : 23.10.11 - klo: 20.13 »
CC/CV on lipojen kanssa käytettävä lataustapa. Alussa laturi lataa akkua täydellä virralla (esim. 5000 mah akkua 5 A virralla) ja kun akku saavuttaa sallitun maksimijännitteen (4,2 V / kenno) niin laturi alkaa tiputtamaan latausvirtaa jännitteen pysyessä samana. Lopulta latausvirta tippuu johonkin puoleen ampeeriin ja laturi ilmoittaa piippauksella että akku on täynnä.

Poissa T-K

  • Vesivehmaan RC-rata
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #3424 : 23.10.11 - klo: 20.32 »
Kiitos vastauksesta. Eli kun parin sekunninpäästä ilmoittaa tuon niin akku on vaan täynnä? Näyttö näyttää että capacity 0 amh. Onko tuo normaalia. Ei mikään aloittelijan laite.

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #3425 : 23.10.11 - klo: 20.35 »
Tuo laturi taisi ilmoittaa jotenkin näin sen kun akku on latautunut loppuun asti: * CC/CV + balance *

Jos tuon CC/CV:n perässä ei lue balancea niin kennot ovat epätasapainossa ja laturi tasaa niitä vielä latauksen päätteeksi.

Kapasiteetti-kohdassa pitäisi näkyä latauksen aikana akkuun menneet milliampeeritunnit.

Poissa T-K

  • Vesivehmaan RC-rata
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #3426 : 23.10.11 - klo: 20.40 »
Kiitos nopeasta vastauksesta, näin homma toimii. Täytyy ajan kanssa ihmetellä.

Poissa T-K

  • Vesivehmaan RC-rata
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #3427 : 24.10.11 - klo: 18.01 »
Viela duo 40 aiheesta. Lopettaako laturi automaattisesti latauksen kun akku täynä?

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #3428 : 24.10.11 - klo: 18.09 »
Jep lopettaa kunhan on arvot syötetty oikein: tärkeimpinä akun tyyppi ja kennomäärä.

Poissa T-K

  • Vesivehmaan RC-rata
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #3429 : 24.10.11 - klo: 18.18 »
Ok, nyt ilmoittaa että toisessa kennossa liian korkealla voltit. Mitä pitäisi tehdä?

Poissa nnikkem

  • Ylivieskan UA
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #3430 : 24.10.11 - klo: 18.21 »
Hmm.. Latasin Peden akun taasen. Semmoinen 1650mah meni sisään ja oli täynnä... (5000mah akku)
Viimelatauksessa meni aivan oikein. Mutta silloin huomasin, että Lipo on pikkuisen (siis ihan vähän) pullistunut. Ei ollut kuuma tai mitään.
Ajoin eilen ja akku loppui äkkiä. (Täysillä tehoilla, mutta liian nopaa silti kului). Akku ei ollut pullistunut taikka kuuma lopettaessa.
Yksi kenno oli edellisessä latauksessa kahta muuta aika jäljessä. Nyt viimelatauksella ei ollut niin paha ero.

Saako tuosta enää irti sitä mitä aikaisemmin?
|  Associated B5M  |  Revo 3.3  |  Tekin  |  Muchmore  |  Radiopost  |  Futaba  |  Reedy  |

Poissa pijokela

  • TamUA
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #3431 : 24.10.11 - klo: 19.26 »
Ok, nyt ilmoittaa että toisessa kennossa liian korkealla voltit. Mitä pitäisi tehdä?
Luin jonkun toisen graupnerin laturin käyttöohjetta ja ilmeisesti siinäkin laturissa on jokin BALANCER MENU SCREEN, josta näkee kaikkien kennojen jännitteet. Saisitko katsottua, mitä ne ovat? Sitten varmaan pitäisi jotenkin purkaa sitä akkua ja ladata uudelleen ja toivoa, että se tasapainottuu... Pitikö sen akun olla priimakunnossa?
Tamiya DF-03Ra | Xray T3 2011 | HPI Blitz | CRC gen xi

Poissa T-K

  • Vesivehmaan RC-rata
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #3432 : 24.10.11 - klo: 20.12 »
Akku on jonkin verran käytetty. Sain tasattua kennot, mikäli oikein ymmärsin. Taas ollaan viisaampia.















































































































































































































































Poissa lättyäijä

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #3433 : 25.10.11 - klo: 14.20 »
Vuhuu.

Kauan odotettu kiinaposti kotiutui viimein, 2kpl 3800mAh 8,4v nimh:ejä. Liittimet tuli juotettua heti, toinen on jo latautunutkin ja toinen imee itseensä vielä virtaa. Jos sitä vois olla kerralla vähän kauemmin ulkona, tuppaa toi slash kuitenki imevän sitä virtaa ripeästi.
leluja:maverick atomXB, kyosho pureten3gp.
Käyttis: Slash 2WD turnigy trackstar 60A, Tacon 3500kv 10T, 2s LiPo. Asso tc3 ~team :D

Poissa cotelo

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #3434 : 27.10.11 - klo: 19.47 »
Hei miten on:O

Voiko akkuja kasata itse tavallisista akkuparistoista? =O
eli 6 x 1,2v =7,2v ja mites ku yhessä akkuparistossa kerrotaan olevan 2500mah, niin millanes akku noista sitte tulis ja voiko ladata tolla rc auton akkulaturilla?

Poissa pijokela

  • TamUA
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #3435 : 27.10.11 - klo: 20.24 »
Hei miten on:O

Voiko akkuja kasata itse tavallisista akkuparistoista? =O
eli 6 x 1,2v =7,2v ja mites ku yhessä akkuparistossa kerrotaan olevan 2500mah, niin millanes akku noista sitte tulis ja voiko ladata tolla rc auton akkulaturilla?
Kyllä noin voi tehdä. Jos on 6 kappaletta 1.2V paristoja sarjassa, niin siitä tulee 7.2V akku. Jos paristot ovat 2500mAh paristoja, niin kokonaisuuskin on sitten 2500mAh. Mutta on siinä muutama ongelma:
1) Paristot on suunniteltu luovuttamaan virtaa rauhallisesti - RC akut on suunniteltu purettavaksi suurella virralla.
2) Pattereita on aika ikävä juottaa sarjaan.
3) Tuosta tulee NiMH akku, jota ei voi tasata. Sellaiset eivät toimi kauhean hyvin firmojenkaan tekeminä, joten miksi se toimisi kauhean hyvin itse koottuna...
4) NiMH akut on aika eilistä. LiPO FTW!

Mutta itsekin olen tehnyt niin, että olen laittanut kahdeksan NiMH akkupatteria irtonaiseen paristokoteloon ja sitten ladannut ne siinä RC laturilla parissa tunnissa. Jos tarvitsee paljon ladattuja pattereita nopeasti, niin tuo on ihan hyvä systeemi. (Mutta pattereiden kannalta on varmaankin parempi käyttää niitä normilatureita.)
Tamiya DF-03Ra | Xray T3 2011 | HPI Blitz | CRC gen xi

Poissa Anis

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #3436 : 28.10.11 - klo: 19.30 »
Mistä löytyisi tasausliittimiin adapteri johon voisi pukata kiinni 2kpl 4S akkuja ja toisen pään voisi pukata laturin 8s porttiin? Akut sarjaan latauksen ajalksi ja 8S moodi päälle, ja maksimi latausvirta laskettaisiin latauslaitteiden mukaan

Poissa huugo

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #3437 : 28.10.11 - klo: 21.19 »
Mistä löytyisi tasausliittimiin adapteri johon voisi pukata kiinni 2kpl 4S akkuja ja toisen pään voisi pukata laturin 8s porttiin? Akut sarjaan latauksen ajalksi ja 8S moodi päälle, ja maksimi latausvirta laskettaisiin latauslaitteiden mukaan

Ymmärtääkseni esim. tämmöisellä onnistuisi
http://www.amainhobbies.com/product_info.php/cPath/1574_1289/products_id/206951/n/RB-Concept-1-8S-Multi-Adapter-Balance-Board

Ymmärtääkseni toisen 4s:n laitat suoraan tuon 4s liittimeen. Toisen sitten "toiseen reunaan" 8s liittimestä. Ei takuita tästä, joten varovasti liikkelle.

Tietty jos olet rohkea, niin voit tehdä näinkin:
LiPo 12S (6S x 2 serial).avi
Tuolla ei balansointi onnistu, mutta hätätapauksessa voi sitä noinkin latailla.

Itse latailen 2s x 3 sarjassa tällä. Hyvin toimii. Pitää vaan olla tarkkana, että latausjohdot ja balance leadit ovat samassa järjestyksessä. Jos menee ristiin, niin oikosulkuhan se on.

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=11778

Poissa Anis

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #3438 : 28.10.11 - klo: 21.52 »
Mulla on haussa tällänen mutta 2X4S systeemille:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__9910__2_x_3S_6S_Splitter_JST_XH_5pcs_bag_.html
ton taakse akut sarjaan latauksen ajaksi.
Ajon ajaksi kytken ne rinnan niin saan yhden 4S 10000mAh akun, hyvä olisi balansoida ne kerralla myös tasalle.
Näistä otetaan max noin 30A ajon aikana niin luulen että kennot pysyy balansissa noin pienillä kuormilla, ja mulla on tilauksessa ne piipparit tasausliittimiin. Nämä on pienessä lasten ajettavassa mönkijässä käytössä

Poissa huugo

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #3439 : 28.10.11 - klo: 21.59 »
Mulla on haussa tällänen mutta 2X4S systeemille:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__9910__2_x_3S_6S_Splitter_JST_XH_5pcs_bag_.html

Tee näin latauspihoille:
LiPo 12S (6S x 2 serial).avi

Ja näin balance leadeille:


http://www.ausrc.com/forum/showthread.php?21227-8s-balance-lead-plug

Ja ei vastuuta, jos kärähtää. Oikea järjestys on tärkeää, muuten tulee oikosulku. Ja en osaa sanoa, kumpaan järjestykseen tulee...

Poissa Anis

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #3440 : 28.10.11 - klo: 22.11 »
Latausmoodiksi pitää valita 8S balance, kun ne on sarjassa takana...mietin vaan mitä laturi sanoo jos 4S kolonen on täynnä ja 8S puoliksi?
Pitää vielä googlata ja jos ei löydy niin katsoo jos tulisi tinattua itse, väliajalla voin pistää pakat vuoron peräänkin 4s koloseen

Poissa huugo

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #3441 : 28.10.11 - klo: 22.32 »
Latausmoodiksi pitää valita 8S balance, kun ne on sarjassa takana...mietin vaan mitä laturi sanoo jos 4S kolonen on täynnä ja 8S puoliksi?
Pitää vielä googlata ja jos ei löydy niin katsoo jos tulisi tinattua itse, väliajalla voin pistää pakat vuoron peräänkin 4s koloseen

Riskaapeli kytkentä tuo on. Se ratkaiseva on kumpi + vai - akku tulee siihen ekaan = 4s porttiin, ja kumpaan päähän 8s portista tulee toinen. Tuossa on Icharger malli. Toistaalta - jos rohkea on - niin yleensä nuo laturit ovat lopulta samanlaisia.

Veikkaan, että tuon laturin balance boardin takana nuo on liittimet on kolvattu yhteen vastaavalla tavalla kuin balance boardeissa, eli oikeasti 4s = 4 ekaa 8s:stä. Tai 2s = 2 ekaa 6s:stä. Juuri tuo takia se väärä järjestys tekee oikosulun.

Jos uskaltaa neuvoa, niin laturista virrat pois. Ensin latauspiuhat sarjaan. Sitten yksi balance piuha 4s porttiin. Sitten hyvin varovasti toinen kuvan mukaisesti 8s porttiin. Sitten vaan varmistelua, että mikään ei kuumene missään. Sitten virrat päälle. Ensin monitor-tilassa tsekkaus, että lauturi näkee setin 8s:nä. Sitten latausta päälle.

Mitä laturi sanoo. No se tuumii, että ompa epäbalanssisa oleva 8s akku. Latausvirtaa alas, ja balanssointi päälle. Tuo on usein ongelma minunkin 6s setissä. Yksi akku jäljessä, ja sitten sitä tasaillaan pitkään. Jossakin oli kirjoitusta, että fiksut laturi ymmärtäisivät tasata eroa alusta lähtien. Ainakaan icharger 206b ei osaa, vaan alun jännite-ero tasataan lopulta CV = constant voltage pätkässä. Ja se todella kestää.

Poissa Anis

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #3442 : 28.10.11 - klo: 22.58 »
En laittasi matkalaukkuun ao kuvan akkua jos amerikoihin vielä menisin...

Molemmat akut on tasan kerran ladattuja 4S 5Ah 20C. Mönkijän sulake on 30A eli 20C on enemmän kun tarpeeksi. Tämä on testausta, katotaan sulaako nuo harjalliset moottorit ja jos sulaa vaihdetaan harjatonta pesään.

Mulla on noita 4S jatkoja kaapissa. Jos tekisikin niin että napsisi poikki ne päät jotka menee laturille ja tinaisi sitten yhteen nuo kaksi keskimmäistä (musta-pun) karvaa (siis ei akuista vaan niistä jatkojohdoista).
Sen jälkeen hommaisi yhden 8S jatkon jonka laittaisi poikki ja tinaisi sitten ne 9 johtoa järjestyksessä näihin 9 johtoon jotka kahdesta 4S liittimestä jää kun kaksi keskimmäistä on tinattu yhteen?

ja taas se vanha juttu, savun jälkeen tarkastamme...



Poissa huugo

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #3443 : 28.10.11 - klo: 23.16 »

Mulla on noita 4S jatkoja kaapissa. Jos tekisikin niin että napsisi poikki ne päät jotka menee laturille ja tinaisi sitten yhteen nuo kaksi keskimmäistä (musta-pun) karvaa (siis ei akuista vaan niistä jatkojohdoista).
Sen jälkeen hommaisi yhden 8S jatkon jonka laittaisi poikki ja tinaisi sitten ne 9 johtoa järjestyksessä näihin 9 johtoon jotka kahdesta 4S liittimestä jää kun kaksi keskimmäistä on tinattu yhteen?

ja taas se vanha juttu, savun jälkeen tarkastamme...



Nuo latauspihat ovat tuossa rinnan- eli tuo taitaa olla sen mönkijän kytkentä. Sarjakytkentä pitää rakentaa laturiin, jos meinaat ladata 8s:nä.

Tuo tasauspiuhajuttu vaikuttaa loogiselta. Näyttää menevän juurin noin, että parin "keskimmäiset" pitää kovata yhteen - tsekkasin tuosta alla olevasta piirikortista.

Ja savua voi tulla - ei takuita neuvoista. Rohkea kannattaa olla. Tässä kannusteeksi minun 2s x 3 sarjalataushässäkkä :-)


Poissa Anis

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #3444 : 28.10.11 - klo: 23.22 »
Hyvä hässäkkä sinullakin!
Juu nuo on nyt rinnan eli ajokytkentä, laturiin sitten sarjaan 8S moodiin. Taidanpa koittaa tuota mitä aprioinkin. Senhän voi testata kun ajaa akut vaikka erikseen alajännitteelle (eivät liene enää ihan balanssissa niin on jotain erovia arvoja) ja mittaa kennokohtaisen jännitteen joka kennosta. Sen jälkeen oma 2x4S viritys kiinni ja mittaa sitten mitä siitä 8S liittimestä tulee /kenno
Aletaanpa katsella ebaysta 8s jatkoja

EDIT 7 dollaria ja tulossa on:

http://www.ebay.com/itm/130419112764?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1439.l2648

« Viimeksi muokattu: 28.10.11 - klo: 23.26 kirjoittanut Anis »

Poissa LaNi5

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #3445 : 29.10.11 - klo: 00.18 »
Onko jokin erityinen syy, miksi haluat ladata akut sarjassa? helpompaa olisi, jos kytkisit ne pysyvästi rinnan ja lataisit normaalina 4s pakettina. Tietenkin myös balanseripiuhat pitäisi olla jatkuvasti rinnan kytkettyinä. Akkukohtaisena latausvirtana käyttäisin puolet maksimista, kun virta voi jakaantua epätasaisesti eli vaikka kaikki menisi vain toiseen niin silti oltaisiin sallituissa rajoissa.

Poissa Traxxas_Topi

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #3446 : 29.10.11 - klo: 01.46 »
Oman laturini melkein käräytin , kun laitoin balansointi piuhat ristiin , eli en tienny kumman akun kolme piuhaa siihen laturiin kytketään. Ja sillähän ei ole väliä että onko laturi silloin päällä vai ei.
Käry nousee joka tapauksessa jos kytkentä on väärin.....

Laturista kuoret pois. Niin ainaki selviää varmasti ,että miten ne piuhat kytketään. Omasta laturista nousi käry , mutta ei hajonnut mitään. Jonkun pienen vastuksen arvo muuttui hieman , mutta todella vähän.

Omassa laturissani meni niin , että balansoinnin miinus piuha meni saman puolen akulle , minne iso miinus piuhakin tulee suoraan laturilta.

Selitykseni oli hieman huono , joten laitetaan kuva selvennykseksi.
Eli mun laturissa meni juuri toisin päin kuin tuossa kuvassa:
Laturina mulla Bantam BC6 Dual power.
Traxxas E-revo ,Lrp SPX8 , DEX410V3, Tekin RS pro , Futaba 4PL, LiPo

Poissa lättyäijä

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #3447 : 05.11.11 - klo: 09.21 »
Terve.

Miten saa mitattua yleismittarilla että kuinka monta ampeeria tuolta laturista tulee? Mä saan näkyviin pelkkiä nollia mut kyllä toi lataa akut, tosin ei kylläkään noilla ampeereilla mitä toi kytkin osoittaa. Eilen latasin 2A virralla 3800mAh akkua neljä tuntia  :shocked:

Jos joku osais piirtää sellasen kaavion ni olis tosi jees.

Kiitos.
leluja:maverick atomXB, kyosho pureten3gp.
Käyttis: Slash 2WD turnigy trackstar 60A, Tacon 3500kv 10T, 2s LiPo. Asso tc3 ~team :D

Poissa kaistapää

  • JoeUa RC
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #3448 : 05.11.11 - klo: 12.13 »
Terve.

Miten saa mitattua yleismittarilla että kuinka monta ampeeria tuolta laturista tulee? Mä saan näkyviin pelkkiä nollia mut kyllä toi lataa akut, tosin ei kylläkään noilla ampeereilla mitä toi kytkin osoittaa. Eilen latasin 2A virralla 3800mAh akkua neljä tuntia  :shocked:

Jos joku osais piirtää sellasen kaavion ni olis tosi jees.

Kiitos.

tovottavasti tää linkki jeesaa virtämittarin kytkennästä ja muista perussähköhommista:

http://www.edu.helsinki.fi/malu/kirjasto/sahko/3_peruskytkennat.htm
Kesämies!

Poissa sponge

  • Lahden Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #3449 : 06.11.11 - klo: 10.17 »
kuinka imax b6ac laturista saa ne ärsyttävät piippaukset pois?
Muista turvaväli! 
 Team c tc02 - Team c ts2 - TT Phoenix st - Gaui 500X Quad- copter