Kirjoittaja Aihe: Akut ja laturit  (Luettu 1597003 kertaa)

0 jäsentä ja 16 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Diese-listi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #4140 : 08.12.12 - klo: 20.58 »
Tuli tuossa jonkin aikaa sitten tilattua IMAX B6AC laturi ja täytyy kyllä siitä pieni varoituksen sana laittaa. Hieman arvelutti jo tilausvaiheessa mutta tilasin kuitenkin :)

About 5 latausta kesti virtalähde ja sitten nousi savut, olin onneksi vieressä niin mitään ei tapahtunut. Kannattaa kyllä miettiä tarkasti millaisen laturin ja virtalähteen hommaa. On ihan eri asia laittaa kiinavehkeeseen 12V kuin verkkovirrasta 220V. Ei ollut kovin luotamusta herättävä tuo virtajohtokaan ko. vehkeessä.

Näissä varoituksissa kannattaa ilmoittaa myös se ostopaikka ja tarkka malli... Noista kun on myynnisä alkuperäistä ja kopiota ja kopion kopiota jne...
SCX10, T3 2011, TS2, DF-03Ra, Micro-T

Poissa eetuurr

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #4141 : 06.01.13 - klo: 21.29 »
Moro, miten sais hyvän ja suht koht halvan laturin?, itellä on nyt tämä:http://fi.eurorc.com/product/1576/skyrc-e3-verkkovirta-lipo-laturi mutta rupeaa ärsyttämään tuo 4h latausaika... Olisko kellää tietoo mistä SUOMESTA sais halvan ja edes vähän nopeamman laturin :laugh: Kiitoksia jo etukäteen :smiley: ps. ja akku on tämä: http://fi.eurorc.com/product/534/gens-ace-4000mah-74v-25c-lipo
Team Durango Desc210 ja Axial scx10

Poissa Maxxi

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #4142 : 06.01.13 - klo: 22.03 »
Moro, miten sais hyvän ja suht koht halvan laturin?, itellä on nyt tämä:http://fi.eurorc.com/product/1576/skyrc-e3-verkkovirta-lipo-laturi mutta rupeaa ärsyttämään tuo 4h latausaika... Olisko kellää tietoo mistä SUOMESTA sais halvan ja edes vähän nopeamman laturin :laugh: Kiitoksia jo etukäteen :smiley: ps. ja akku on tämä: http://fi.eurorc.com/product/534/gens-ace-4000mah-74v-25c-lipo

Esim:
http://www.hobbyfactory.fi/tuotteet/veneet-akut-ja-laturit/expert-ld-15z-r01004
http://www.hobbyfactory.fi/tuotteet/rc-autot-akut-ja-laturit-laturit-lipo-laturit/expert-ld-16z-r01005
http://www.rcm.fi/rc-elektroniikka/laturit-ja-virtalahteet/cr161-core-rc-uac-50-universal-digital-charger.html
http://fi.eurorc.com/product/1266/skyrc-e6680-lipo-charger-6a
Hobbyfactory.fi
Team Associated, ARRMA RC, Team Orion, Power HD & Avid

Poissa eetuurr

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #4143 : 06.01.13 - klo: 23.02 »
kiitoksia :grin:
Team Durango Desc210 ja Axial scx10

Poissa Mirkku

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #4144 : 09.01.13 - klo: 21.44 »
Moro.



Paljonko akun jännitteen kuuluisi laskea kaasua painettaessa?  :shocked:
Traxxas Slash 2wd
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Poissa pijokela

  • TamUA
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #4145 : 09.01.13 - klo: 21.58 »
Moro.

Paljonko akun jännitteen kuuluisi laskea kaasua painettaessa?  :shocked:

Hyvä, että kysyit. Meillä on täällä kokonainen aihe tuosta kysymyksestä ja erilaisista vastauksista siihen:
http://rc10.fi/index.php?topic=72479.0

Viimeisellä sivulla on kuvaajia, joista voit arvioida pudotusta niillä akuilla, joita siinä on mitattu.
Tamiya DF-03Ra | Xray T3 2011 | HPI Blitz | CRC gen xi

Poissa Mirkku

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #4146 : 09.01.13 - klo: 22.34 »
Moro.

Paljonko akun jännitteen kuuluisi laskea kaasua painettaessa?  :shocked:

Hyvä, että kysyit. Meillä on täällä kokonainen aihe tuosta kysymyksestä ja erilaisista vastauksista siihen:
http://rc10.fi/index.php?topic=72479.0

Viimeisellä sivulla on kuvaajia, joista voit arvioida pudotusta niillä akuilla, joita siinä on mitattu.

No tässä nyt hain lähinnä sitä, että onko normaalia kun tollasesta Zippyn 5000mAh akusta lähtee n. 1voltti kun painaa kaasua..
Traxxas Slash 2wd
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #4147 : 09.01.13 - klo: 22.35 »
On, ihan perusominaisuus. Lepojännite on eri kuin akun jännite kuormitettuna.

Poissa pijokela

  • TamUA
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #4148 : 10.01.13 - klo: 22.44 »
Yritän käyttää iChargerin ulkoisella vastuksella purkua. Olen rakentanut 20W kestävistä vastuksista 1Ohm ja 2/3Ohm vastukset. En saa tuota pienempää vastusta toimimaan ja olisin kysynyt, että onko vastaavia kokemuksia muilla.

Ohjekirjan mukaisesti tuo isompi vastus purkaa 2S lipoa noin 7A virralla. Ihan jees.

Pienemmällä vastuksella minun pitäisi päästä 8V / 0,666Ohm = 12A virtaan, mutta sen sijaan laturi aloittaa purun, kasvattaa virtaa noin 7 ampeeriin ja pienentää sen sitten 2,5A tienoille.

Laitoin nuo molemmat vastukset sarjaan ja silloin laturi toimii odotetusti, purkuvirta sellainen 4A. Olen testannut molempia vastuksia virtalähteellä, josta näkee jännitteen ja virran. Molempien resistanssi on sen mukaan se, mitä pitääkin ja niistä menee 10A hyvin läpi.

Mikä tuossa voisi mättää?  :sad:
Tamiya DF-03Ra | Xray T3 2011 | HPI Blitz | CRC gen xi

Poissa Diese-listi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #4149 : 11.01.13 - klo: 15.23 »
Yritän käyttää iChargerin ulkoisella vastuksella purkua. Olen rakentanut 20W kestävistä vastuksista 1Ohm ja 2/3Ohm vastukset. En saa tuota pienempää vastusta toimimaan ja olisin kysynyt, että onko vastaavia kokemuksia muilla.

Ohjekirjan mukaisesti tuo isompi vastus purkaa 2S lipoa noin 7A virralla. Ihan jees.

Pienemmällä vastuksella minun pitäisi päästä 8V / 0,666Ohm = 12A virtaan, mutta sen sijaan laturi aloittaa purun, kasvattaa virtaa noin 7 ampeeriin ja pienentää sen sitten 2,5A tienoille.

Laitoin nuo molemmat vastukset sarjaan ja silloin laturi toimii odotetusti, purkuvirta sellainen 4A. Olen testannut molempia vastuksia virtalähteellä, josta näkee jännitteen ja virran. Molempien resistanssi on sen mukaan se, mitä pitääkin ja niistä menee 10A hyvin läpi.

Mikä tuossa voisi mättää?  :sad:

Jos laturin mallin kertoisit? Ainakin 106B+ laturissa on maksimi purku 7A...
SCX10, T3 2011, TS2, DF-03Ra, Micro-T

Poissa Bigbear

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #4150 : 11.01.13 - klo: 15.55 »
Yritän käyttää iChargerin ulkoisella vastuksella purkua. Olen rakentanut 20W kestävistä vastuksista 1Ohm ja 2/3Ohm vastukset. En saa tuota pienempää vastusta toimimaan ja olisin kysynyt, että onko vastaavia kokemuksia muilla.

Ohjekirjan mukaisesti tuo isompi vastus purkaa 2S lipoa noin 7A virralla. Ihan jees.

Pienemmällä vastuksella minun pitäisi päästä 8V / 0,666Ohm = 12A virtaan, mutta sen sijaan laturi aloittaa purun, kasvattaa virtaa noin 7 ampeeriin ja pienentää sen sitten 2,5A tienoille.

Laitoin nuo molemmat vastukset sarjaan ja silloin laturi toimii odotetusti, purkuvirta sellainen 4A. Olen testannut molempia vastuksia virtalähteellä, josta näkee jännitteen ja virran. Molempien resistanssi on sen mukaan se, mitä pitääkin ja niistä menee 10A hyvin läpi.

Mikä tuossa voisi mättää?  :sad:

Mulla on sama ongelma 306b kanssa. Vastuksina mulla on kasa halogeenejä, jotka purkaa 2s akkua n. 36A. En saa purkua nousemaan 30A tasolle. Omassa laturissa oma purkuvirta on 80W jatkuvaa ja 150W hetkellistä
Sworkz Team Finland
Driven to perfection

Poissa pijokela

  • TamUA
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #4151 : 11.01.13 - klo: 17.41 »
Jos laturin mallin kertoisit? Ainakin 106B+ laturissa on maksimi purku 7A...

Ok. 206B. Luulin, että ne kaikki purkaa sen mitä lataakin... niin tuon minun laturin ainakin pitäisi tehdä ohjekirjan mukaan. Löysin tällaisen videon youtubesta:
3010B Icharger external discharge resistor load problem

Videolla kaveri joutuu "houkuttelemaan" dischargen ylös pienentämällä vastusta dischargen aikana.

EDIT: Pitihän tuota kokeilla ja noin se juuri toimii. Muutin vastuskasani sellaiseksi, että sen saa säädettyä 2Ohm -> 1Ohm -> 2/3Ohm. Aloitin 2S lipon purun 2Ohm vastuksella ja kaikki alkoi hyvin. Kytkin toisen vastuksen rinnalle, jolloin kuorma oli 1Ohm ja virta 7,5A. Kytkin hetken päästä kolmannen vastuksen rinnalle ja virta oli 11A.

Kuvia überhienosta setupista. Pitää vaan hakea jostain oikeita kytkimiä, jotka kestää 10A virran, niin tuo on ihan siedettävä systeemi.

DSCN1300 by pijokela, on Flickr

Ja laturi:

DSCN1297 by pijokela, on Flickr
« Viimeksi muokattu: 11.01.13 - klo: 19.39 kirjoittanut pijokela »
Tamiya DF-03Ra | Xray T3 2011 | HPI Blitz | CRC gen xi

Poissa p-man

  • Vesivehmaan RC-rata
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #4152 : 11.01.13 - klo: 22.50 »
Nyt pitäis saada kunnollinen lipolaturi. Näitä alle satasen kiinapaskoja hajonnut jo kolme alle 20 akun lataamisella. Merkkejä on ollut kahta eri. Ei jaksa enää leikkiä näiden kanssa!
Onko merkkejä mitkä on tehty muualla kuin kiinassa? Ei väliä paljon maksaa.. Kuhan kestää.
Kyosho - Team Orion - Tekin - AKA - Graupner - Sanwa

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #4153 : 11.01.13 - klo: 22.57 »

Poissa Voyager

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #4154 : 11.01.13 - klo: 23.37 »
Tänään tuli mulle uusi laturi Hobbykingistä, Just Another Charger.
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__17508__Just_Another_Charger_80W_6A_2_6S_Balance_Charger_w_PSU.html
Plussaa annan sisään rakennetusta virtalähteestä ja kompaktista koosta, huomenna alkaa käyttö, siitä lisää myöhemmin.

Toni
Arrma Fazon Voltage...Louise St Hummer tire & Wheel...

Poissa pijokela

  • TamUA
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #4155 : 11.01.13 - klo: 23.55 »
Näitä alle satasen kiinapaskoja hajonnut jo kolme alle 20 akun lataamisella.

Onko sinulla ollut virtalähteellisiä latureita vai erillistä virtalähdettä käyttäviä latureita?

On kyllä aika harvassa Kiinan ulkopuolella tehdyt laturit. Omakin iCharger 206B tulee Kiinasta, mutta se ei ole "alle satasen kiinap*ska", koska se maksaa enemmän. :roll: No, minulla on siitä kyllä hyvät kokemukset.

edit: Racing Factoryllä on Graupneria ja Much morea:
http://www.racingfactory.fi/tuotteet/LATURIT-JA-PURKULAITTEET-Laturit
Graupner varmaan on Euroopassa tehty, olisiko tuo Much more USA:sta - voi kyllä olla Kiina.
« Viimeksi muokattu: 12.01.13 - klo: 00.01 kirjoittanut pijokela »
Tamiya DF-03Ra | Xray T3 2011 | HPI Blitz | CRC gen xi

Poissa bluebeetle

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • Rc-offi.net
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #4156 : 12.01.13 - klo: 08.46 »
Mulla kulkee nykyään treeneissä ja kisoissa mukana Vistapower tuplalaturi, sisäänrakennettu virtalähde ja kaksi toisistaan riippumatonta latauslinjaa, max 7A per linja. Mainio peli, mitänyt vähän kylymänä propelli pitää juubelia...





Halvin ei ole kyllä tuokaan, mutta onpahan tupla.

p.s klikkaa kuvaa..
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Poissa p-man

  • Vesivehmaan RC-rata
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #4157 : 12.01.13 - klo: 09.06 »
Näitä alle satasen kiinapaskoja hajonnut jo kolme alle 20 akun lataamisella.

Onko sinulla ollut virtalähteellisiä latureita vai erillistä virtalähdettä käyttäviä latureita?

On kyllä aika harvassa Kiinan ulkopuolella tehdyt laturit. Omakin iCharger 206B tulee Kiinasta, mutta se ei ole "alle satasen kiinap*ska", koska se maksaa enemmän. :roll: No, minulla on siitä kyllä hyvät kokemukset.

edit: Racing Factoryllä on Graupneria ja Much morea:
http://www.racingfactory.fi/tuotteet/LATURIT-JA-PURKULAITTEET-Laturit
Graupner varmaan on Euroopassa tehty, olisiko tuo Much more USA:sta - voi kyllä olla Kiina.

Virtalähteellisiä on ollut. Much morea ja Graupnereja katselin et josko sellaista kokeilis seuraavaks. Millaisia kokemuksia on kyseisistä merkeistä? Onko kestävyyden kannalta eroa jos on ulkoisella virtalähteellä?
Kyosho - Team Orion - Tekin - AKA - Graupner - Sanwa

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #4158 : 12.01.13 - klo: 09.41 »
Millaisia ominaisuuksia haluat laturilta? Riittääkö 10A latausvirta? Tuossa LRP:ssä minkä linkitin on ainakin Graupner ULTRA DUO PLUS 40 verrattuna käytettävyys 10x parempi, Graupneri kysyy mm. 1S lipoa ladatessa "onhan balanseripiuha kiinni, onhan?"...

Graupnerin etuna on toki kaksi latausulostuloa, mutta jos uutta laturia olisin ostamassa niin varmaankin valinta olisi tämä http://www.rcm.fi/rc-elektroniikka/laturit-ja-virtalahteet/cs-space-x2-ac-duo-charger-2-x-10a-12v-240v-200w.html tai tämä http://fi.eurorc.com/product/1274/skyrc-b6-ultimate-dual-200w-charger

Poissa p-man

  • Vesivehmaan RC-rata
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #4159 : 12.01.13 - klo: 10.01 »
Millaisia ominaisuuksia haluat laturilta? Riittääkö 10A latausvirta? Tuossa LRP:ssä minkä linkitin on ainakin Graupner ULTRA DUO PLUS 40 verrattuna käytettävyys 10x parempi, Graupneri kysyy mm. 1S lipoa ladatessa "onhan balanseripiuha kiinni, onhan?"...

Graupnerin etuna on toki kaksi latausulostuloa, mutta jos uutta laturia olisin ostamassa niin varmaankin valinta olisi tämä http://www.rcm.fi/rc-elektroniikka/laturit-ja-virtalahteet/cs-space-x2-ac-duo-charger-2-x-10a-12v-240v-200w.html tai tämä http://fi.eurorc.com/product/1274/skyrc-b6-ultimate-dual-200w-charger

Periaatteessa balansoiva 10A lataus riittää ja tietty vois olla kahdelle akulle. Luotettavuus ja kestävyys tärkeimmät kriteerit.
Kyosho - Team Orion - Tekin - AKA - Graupner - Sanwa

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #4160 : 12.01.13 - klo: 10.22 »
Siinä tapauksessa sitten tämä päivitetty versio: http://www.graupner.de/en/products/843d18cf-1eaa-4aa4-a3d0-fb05359d6f7f/6475/product.aspx

Täyttää tai ylittää kaikki kriteerisi: 20A lataus, 2 ulostuloa, suunniteltu Saksassa, valmistettu Koreassa, luotettava ja kestävä (oma DUO 40 edelleen käytössä, ostettu joskus 5 vuotta sitten)

Poissa pijokela

  • TamUA
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #4161 : 12.01.13 - klo: 10.26 »
Virtalähteellisiä on ollut. ... Onko kestävyyden kannalta eroa jos on ulkoisella virtalähteellä?

No, itse olen tarkoituksella ostanut noita virtalähteettömiä latureita ja erillisiä virtalähteitä. Ei sitten ainakaan hajoa kaikki kerralla (vain puolet rahoista hukkaan). Toisaalta minulla on nyt 300W virtalähde ja laturi ja sellaisia ei taida ede olla yhdistettynä.

Mutta siis etenkin, jos ostaisin sellaisen $20 laturin, niin ehdottomasti ilman virtalähdettä. Virtalähteeseen pitää kuitenkin hiukan luottaa, koska siellä on töpselisähköä, johon voi kuolla.

Onko sinulla itselläsi joku arvaus siitä, onko latureista hajonnut laturi vai virtalähde? Monet kyllä nimenomaan haluaa virtalähteellisen - onhan se kätevää ja on vähemmän johtoja. Yksi vaihttoehto voisi olla kokeilla käyttää sitä tasajännite sisääntuloa niistä laturinraadoista - jos vika on virtalähteessä ne voi vielä toimia ulkoisella virtalähteellä.

(FWIW Vista on myös Kiinasta: http://www.rcgroups.com/forums/showpost.php?s=85a8cde5aeb6b8e34ce4a9bc1bf21efd&p=22196825&postcount=9)
Tamiya DF-03Ra | Xray T3 2011 | HPI Blitz | CRC gen xi

Poissa p-man

  • Vesivehmaan RC-rata
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #4162 : 12.01.13 - klo: 10.35 »
On hajonnut itse laturia ja virtalähdettä. Itse-asiassa mulla on neljä laturia hajonnut, mutta siitä yhdestä erillispaketista olen virtalähteen ottanut rikkoutuneen tilalle ja mulla on nyt yks ehjä laturi.. Tosin senkään kestävyyteen en uskalla enää luottaa  :grin:
Kyosho - Team Orion - Tekin - AKA - Graupner - Sanwa

Poissa Pahviauto

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #4163 : 12.01.13 - klo: 16.39 »

Poissa tomppa82

  • Rovaniemen pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #4164 : 14.01.13 - klo: 00.35 »
Suositelkaas jotain hyvää "kaksoislaturia" kahden 2S LiPopakan samanaikaiseen latailuun, vaatimukset:
- Lataustehoa mieluusti 2x100-2x150W... Tai saa olla enempikin, jos hinta ei nouse kovin mahdottomaksi
- Balanceri-malli
- Soveltuu mielellään myös useampikennoisille akuille, 4S nyt ainakin
- 12V:lla toimiva, mielellään vaikka 12-20V:n jännitehaitarille sopiva
- kohtuullinen hinta, sanotaan nyt vaikkapa max. 150€.

Ja toki jos jollakulla on toimivaa, speksit täyttävää ylimääräisenä, niin tarjousta voi vaikka YV:llä heittää..

Ajokunnossa LRP Blast S10 TX2 ja Surge grusher-vene.
Lisäksi muutamia innostusta odottavia auto-projekteja

Poissa Diese-listi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #4165 : 14.01.13 - klo: 10.39 »
Suositelkaas jotain hyvää "kaksoislaturia" kahden 2S LiPopakan samanaikaiseen latailuun, vaatimukset:
- Lataustehoa mieluusti 2x100-2x150W... Tai saa olla enempikin, jos hinta ei nouse kovin mahdottomaksi
- Balanceri-malli
- Soveltuu mielellään myös useampikennoisille akuille, 4S nyt ainakin
- 12V:lla toimiva, mielellään vaikka 12-20V:n jännitehaitarille sopiva
- kohtuullinen hinta, sanotaan nyt vaikkapa max. 150€.

Ja toki jos jollakulla on toimivaa, speksit täyttävää ylimääräisenä, niin tarjousta voi vaikka YV:llä heittää..

Tuossa olis yks hintahaarukkaan menevä malli.
http://fi.eurorc.com/product/1274/skyrc-b6-ultimate-dual-200w-charger
SCX10, T3 2011, TS2, DF-03Ra, Micro-T

Poissa tomppa82

  • Rovaniemen pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #4166 : 14.01.13 - klo: 14.37 »
Joo, tuota jo katselinkin, mutta ajatuksena oli käyttää nimellisjännitteeltään 18V:n akustoa virtapuolella, niin todellinen käyttöjännite tahtoo nousta jonku verran yli tuon 18V:n. Mutta ehkäpä tyydyn kateen rinnankytkettyyn 12V:n akkuun, jos an sitten satu jostain löytään edullsesti 15-20Ah hyytelöakkua

Niin tarkoitus ois siis kasata tuollaiseen alumiinisalkkuun mukana kulkeva latauskeskus. Ajoakuille oma laturinsa, lähettimenakulle omansa (iMax B6 on jo, hidas vaan ladata useampaa akkua 50W:lla), mahdollisesti lyijyakkujen latauksen osaava. Ja vielä mahdollisesti 12V:n verkkovirtalähde ainakin niiden lyijyakkujen lataamista varten. Ja riittää, jos nyt kahteen kertaan saisi ajoakut täyteen. Kuitenki mannen ajamaan lähtöähän tulee ladattua ne ajoakut... Ja kyn yleensä autolla menee, niin otetaan sitten auton akusta lisää virtaa tarvittaessa...
Ajokunnossa LRP Blast S10 TX2 ja Surge grusher-vene.
Lisäksi muutamia innostusta odottavia auto-projekteja

Poissa hankar

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #4167 : 14.01.13 - klo: 14.58 »
Miten jos hommaisi halvan aggregaatin? Tuo ei paina juuri mitään ja hintakin varsin kohtuullinen. Jos ei ole seinästä sähköä tarjolla, niin luultavasti sillon ollaan ulkona eli ei haittaa jos vähän pörinää lähtee kun akkuja lataa. Onhan noita onneksi muitakin halpiksia, kun noita verkkokaupan laitteita ei näytä olevan varastossa. Noissa on sekin että muitakin sähkölaitteita saa käytettyä ja "virtaa" saa helpolla lisää kun kaataa bensaa tankkiin. Perinteiset lyijyakut kun painaa tyhjänäkin paljon ja nopee lataaminen ei hetkessä onnistukaan  :roll:
Trx 1/16 VXL Revo ja TT MT4 G3 x2
Vastaus lähes kaikkeen...

Poissa tomppa82

  • Rovaniemen pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #4168 : 14.01.13 - klo: 16.40 »
Miten jos hommaisi halvan aggregaatin? Tuo ei paina juuri mitään ja hintakin varsin kohtuullinen. Jos ei ole seinästä sähköä tarjolla, niin luultavasti sillon ollaan ulkona eli ei haittaa jos vähän pörinää lähtee kun akkuja lataa. Onhan noita onneksi muitakin halpiksia, kun noita verkkokaupan laitteita ei näytä olevan varastossa. Noissa on sekin että muitakin sähkölaitteita saa käytettyä ja "virtaa" saa helpolla lisää kun kaataa bensaa tankkiin. Perinteiset lyijyakut kun painaa tyhjänäkin paljon ja nopee lataaminen ei hetkessä onnistukaan  :roll:

Ei ole vaihtoehto tuo Aggregaatti. Ensinnäkin liikaa hintaa. Kaiken muukin joutuu hommaamaan, lukuunottamatta salkkua ja sitä iMax B6:sta, jolla oli tarkoitus niitä lyijyakkuja, sekä tarvittaessa lähetinakkuakin latailla. Aggregaatilla kun itsessään ei latailla LiPoja, pitää olla laturi väliin. Siis kannattaa huomata, että ainoa tällä hetkellä itseltä löytyvä, LiPo-latauksen omaava laturi siis on se iMax B6, joka ei todellakaan ole mikään nopeushirmu.

Eikä tuossa nyt mahdotonta kuormaa akuille tulisi, jos laturin hyötysuhde olisi 80% ja tehoa max. 400W, niin hieman yli 40A 12V:n jännitteellä. Oleettaisin kuitenki, ettei tuo 80% hyötysuhde ole kaikana nykypäivän laturien kanssa? Tuskin mahdoton jollekkin 15-20Ah hyytelöakulle. Ja tiedä sitten tarvisinkokaan edes täysiä lataustehoja tullaisesta 2x200W:in laturista. Eikä tuollainen n. 20Ah lyijyakusto vielä nyt mitenkään mahdottomasti paina. Esim. http://www.vaivaton.com/product/1749-1-13363, hieman vajaat 6kg ja 17Ah kapasiteettia. Kotioloissa taas sitten voisi käyttää erillisen virtalähteen kautta noita latureita ja latailla vaikka pienemmillä virroillakin, niin ei tarvisi kovin mahdottoman suuritehoista virtalähdettäkään. Ajoakut voi ladata pienillä virroilla ed. päivänä ja ne hyytelöthän voi olla vaikka vielä yönkin yli laturissa. Niitä tuskin tarvisi enää sitten päivällä latailla. Ja jos tarve vaatii, niin kun autolla kuitenkin olisin liikkeellä, niin onhan sittten autossa akku, josta voi tarvittaessa ottaa lisää virtaa.
« Viimeksi muokattu: 14.01.13 - klo: 16.48 kirjoittanut tomppa82 »
Ajokunnossa LRP Blast S10 TX2 ja Surge grusher-vene.
Lisäksi muutamia innostusta odottavia auto-projekteja

Poissa kehveli

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #4169 : 14.01.13 - klo: 17.35 »
Tänään tuli mulle uusi laturi Hobbykingistä, Just Another Charger.
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__17508__Just_Another_Charger_80W_6A_2_6S_Balance_Charger_w_PSU.html
Plussaa annan sisään rakennetusta virtalähteestä ja kompaktista koosta, huomenna alkaa käyttö, siitä lisää myöhemmin.

No millaset alkuvaikutelman on kiinanihmeestä?