Kirjoittaja Aihe: Akut ja laturit  (Luettu 1594355 kertaa)

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Zufee

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #4800 : 06.12.14 - klo: 22.55 »
Jees, tuo 99e duo laturi siispä, minkä tomppa82 jo vinkkasikin. Kiitokset neuvoista :)

Poissa Elmaurizio

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #4801 : 06.12.14 - klo: 23.17 »
Jees, tuo 99e duo laturi siispä, minkä tomppa82 jo vinkkasikin. Kiitokset neuvoista :)


Tuossa laturissa ei näytä ominaisuuksista löytyvän Lipoakulle tärkeää purku/varastolataus-ominaisuutta ollenkaan. Korjatkaa toki jos olen väärässä.

Poissa tomppa82

  • Rovaniemen pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #4802 : 06.12.14 - klo: 23.23 »
Minulla on sellainen rinnakkainlatauslauta. Se toimii ihan hyvin. Kunhan vaan akut on suunnilleen yhtä tyhjiä, ne laitetaan siihen rinnan ja sitten voi ladata 2-6 akkua samaan aikaan.

Niin joo, kyse oli rinnanlatauslaudasta.

Itsellä kun tuon iChargerin kaverina iCargerin oma balansointilauta, jossa 3x2S- ja 2x3S-balasointiliitännät sarjassa, niin pitää ladatakkin sarjassa, ei tarvi niin älyttömiä latausvirtoja. Sotki ajatusta...
Ajokunnossa LRP Blast S10 TX2 ja Surge grusher-vene.
Lisäksi muutamia innostusta odottavia auto-projekteja

Poissa tomppa82

  • Rovaniemen pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #4803 : 06.12.14 - klo: 23.46 »
Jees, tuo 99e duo laturi siispä, minkä tomppa82 jo vinkkasikin. Kiitokset neuvoista :)


Tuossa laturissa ei näytä ominaisuuksista löytyvän Lipoakulle tärkeää purku/varastolataus-ominaisuutta ollenkaan. Korjatkaa toki jos olen väärässä.

Nyt kun mainitsit, niin tulin vasta itsekkin katsoneeksi tuon tietoja. Jokseenkin outoa tosin olisi, jos noinkin olennaiset ominaisuudet puuttuisivat älylaturista. Tiedoissa kuitenkin mainitaan sisältävän tärkeimmät latausohjelmat Lithium-akuille ja Storage- (varastointi-) lataus on tärkeä latausohjelma LiPoille. Ja jos se suoritaa varastointilatauksen, niin ainakin teoriassa myös purun pitäisi onnistua. Teknisissä tosin mainitaan myös 2x15W:n purkuteho, tuskimpa sitä mainittaisiin jos purkutoiminta ei olisi. Ja toisaalta taas Vista Powerin singlemalleissa speksien perusteella ainakin se purkutoiminto on. Väittisin siis, tosin ilman omaa kokemusta ko. laturista, että molemmat kyllä löytyy, vaikke niitä tiedoissa erikseen mainitakkaan.
Ajokunnossa LRP Blast S10 TX2 ja Surge grusher-vene.
Lisäksi muutamia innostusta odottavia auto-projekteja

Poissa Zufee

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #4804 : 06.12.14 - klo: 23.52 »
Eli, ihan ok siis ladata perus LiPO laturilla rinnakkain akkuja?

Laturiksi tämä:
http://www.racingfactory.fi/tuotteet/LATURIT-JA-PURKULAITTEET-Laturit/SkyRC-E6650-Balance-Charger-109718

ja laudaksi tämä:
http://www.racingfactory.fi/tuotteet/LATURIT-JA-PURKULAITTEET-Laturit/SkyRC-Multi-Balance-Board-Adapter-110293


Aa, oli tullut viestiä lisää kun tätä kirjoitin.
Pitää laittaa kyselyä tuonne ja kysyä että onko varastointi/purkutoimintoa. Sinällään joo aika omituista, että puuttuisi.

Poissa Elmaurizio

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #4805 : 07.12.14 - klo: 00.16 »
Siis kummasta 99,- DUO laturista te puhutte kun niitä näyttää olevan tuolla sivulla kaksi erilaista, Dynamiten laturi toimii verkkovirrasta ja siitä ei ominaisuuksista näytä löytyvän tuota purkua/varastolatausta,  kun taas Vista Powerin laturista nuo kaikki normaalit ominaisuudet löytyvät.

Poissa pijokela

  • TamUA
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #4806 : 07.12.14 - klo: 02.46 »
Itsellä kun tuon iChargerin kaverina iCargerin oma balansointilauta, jossa 3x2S- ja 2x3S-balasointiliitännät sarjassa, niin pitää ladatakkin sarjassa, ei tarvi niin älyttömiä latausvirtoja. Sotki ajatusta...

Minullakin on tuossa iCharger, jossa on 20A latausvirta, joten homma toimii hyvin. Tätä juuri tarkoitin, että sitä laturia ostaessa pitää hinnan lisäksi katsoa, että se toimii suunnitellulla systeemillä.

Jos aikoo ladata yli 2S akkuja pitää tehoa olla yli 50W.

Jos aikoo kytkeä akkuja sarjaan, pitää voida ladata ainakin 6S akkuja, mielellään jopa suurempia. Koska 3*2S sarjassa on 6S. Tässä olisi hyvä olla tehoa jo ainakin 150W.

Kun taas lataa akkuja rinnan, tarvitaan tehoa ihan samalla tavalla, mutta ennen kaikkea monien latureiden virta muodostuu ongelmaksi. 3*5000mAh akku on yhteensä 15000mAh akku ja sitä lataa 5A virralla yli kolme tuntia. Eli pitäisi olla yli 10A maksimivirta laturissa. Ja toki myös sitä maksimitehoa, ainakin se 150W.

Yksi aika edullinen tapa ladata monta akkua on ostaa 2-3 perusälylaturia, joita saa kiinasta pari kymppiä kappale. Niille yksi hyvä virtalähde ja niillä lataa akkuja hyvää vauhtia. Kokonaishinta mennee tuollakin setupilla aika korkealle.

(Yhden kiinasta ostetun virtalähteen omistajana, en suosittele niitä. Ainakin minun laitteeni toimii miten sattuu ja koska siinä on 240V jännite siihen voi kuolla.)
Tamiya DF-03Ra | Xray T3 2011 | HPI Blitz | CRC gen xi

Poissa temppa.kk

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #4807 : 07.12.14 - klo: 10.16 »
Kauanko 20w laturilla kestäisi ladata 3A virralla 3000mAh 3S lipo?

Poissa tomppa82

  • Rovaniemen pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #4808 : 07.12.14 - klo: 10.22 »
PiJokela: Jep, lataustehoa se vaatii. Tosin 206B:n 20A:n maximilatausvirta tai 300W:n maximilatausteho takaa sen, että ihan sama ladataanko 2x 10000mAh 3S:t sarjassa vai rinnan, likimain sama aika siinä menee. Sarjassa lataus vaan on siinä mielessä parempi, että molempien akkujen kennot on eriksen balanserin tarkkailussa...

Eli, ihan ok siis ladata perus LiPO laturilla rinnakkain akkuja?

Laturiksi tämä:
http://www.racingfactory.fi/tuotteet/LATURIT-JA-PURKULAITTEET-Laturit/SkyRC-E6650-Balance-Charger-109718

ja laudaksi tämä:
http://www.racingfactory.fi/tuotteet/LATURIT-JA-PURKULAITTEET-Laturit/SkyRC-Multi-Balance-Board-Adapter-110293


Aa, oli tullut viestiä lisää kun tätä kirjoitin.
Pitää laittaa kyselyä tuonne ja kysyä että onko varastointi/purkutoimintoa. Sinällään joo aika omituista, että puuttuisi.

Kyllä se on ok. kunhan akut on saman kuntoiset ja likimain samassa varaustilassa ennen latausta. Mielluummin kuintenki kannattaisi käyttää sarjaankytkettyä balanserilautaa ja sarjassa lataamista.

Tuon laturin maximilatausteho vaan ei ole kuin 50W, joten se on hidas. Latausteho nimittäin rajoittaa latausvirran 3S-akulla alle laturille ilmoitetun 6A:n maximin. Käytännössä 50W:n latausteho tulee vastaan n.4.4A:n virralla 3S:llä ja n.2.2A:lla 6S:llä.

Kannattaa myös lukea pijokelan vastaus tuosta aiempaa, jos et jo lukenut

Siis kummasta 99,- DUO laturista te puhutte kun niitä näyttää olevan tuolla sivulla kaksi erilaista, Dynamiten laturi toimii verkkovirrasta ja siitä ei ominaisuuksista näytä löytyvän tuota purkua/varastolatausta,  kun taas Vista Powerin laturista nuo kaikki normaalit ominaisuudet löytyvät.

Vista Powerista, jonka linkkasinkin, löytyy tuolta aiemmalta sivulta tästä keskustelusta.

Kauanko 20w laturilla kestäisi ladata 3A virralla 3000mAh 3S lipo?

20W ei riitä 3S-LiPolla 3A:n virtaan, käytännössä jäädään n. 1.6A:n latausvirtaan 20W:n lataustehon tullessa vastaan. Siis n. 2h tai hieman päälle, riippuen akun todellisesta kapasiteetista, kuin myös siitä, että tasaako laturi kennoja koko latauksen ajan vai vasta latauksen lopussa ja kuinka tyhjäksi akku on ajettu.


Edit: Kirjoitin ensin useampia eri vasauksia eri viesteihin, mutta sitten ajattelin asiaa uudestaan ja moukkasin kaikki yhdeksi viestiksi.
« Viimeksi muokattu: 07.12.14 - klo: 10.50 kirjoittanut tomppa82 »
Ajokunnossa LRP Blast S10 TX2 ja Surge grusher-vene.
Lisäksi muutamia innostusta odottavia auto-projekteja

Poissa Zufee

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #4809 : 07.12.14 - klo: 11.01 »
Nojoo, parikymppiä lisää ja pitäisi piisata tehot vaikka minkämoisen akun lataukseen.
Jos tällä sitten pystyisi jo lataamaan 2 kpl 3S lipoja, jos vaikka 5000mah olisi kappale.
280W Bantam E-station.

Poissa tomppa82

  • Rovaniemen pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #4810 : 07.12.14 - klo: 11.15 »
Osta mielluummin se Vista Powerin 2x80W:n Duo. Kyllä siinä varastointilataus ja purkutoiminnot on. Ja 80W riittää kyllä 3S-LiPolla 5A:iin (5000mA:iin). Ja kun akut on erillisten latauspiirien takana, niin molemmille akuille myös saa sen 5A:n latausvirran. 80W:n lataustehon raja tulee 3S:llä vastaan reippaassa 6.3A:ssa. Tietenkin suurilla virroilla ne saa ladattua nopeammin, mutta se ei ole suotavaa akkujen kestoiän kannalta ja toisaalta hitaampi lataus todennäköisesti lataakin ne akut täydemmiksi.

Elmaurizio ei ilmeisesti huomannut pistämääni linkkiä ja luuli tarkoitettavan Dynamiten Duo-mallia, jonka hinta EuroRC:llä on myös 99.

Siis kummasta 99,- DUO laturista te puhutte kun niitä näyttää olevan tuolla sivulla kaksi erilaista, Dynamiten laturi toimii verkkovirrasta ja siitä ei ominaisuuksista näytä löytyvän tuota purkua/varastolatausta,  kun taas Vista Powerin laturista nuo kaikki normaalit ominaisuudet löytyvät.

Jos taas suuri latausteho kiinnostaa, niin Kiinasta muutama tehokas halppis-single tilaukseen. http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__1433__408__Chargers_Accessories-Battery_Charger_DC_only_.html
« Viimeksi muokattu: 07.12.14 - klo: 11.32 kirjoittanut tomppa82 »
Ajokunnossa LRP Blast S10 TX2 ja Surge grusher-vene.
Lisäksi muutamia innostusta odottavia auto-projekteja

Poissa Zufee

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #4811 : 07.12.14 - klo: 11.30 »
Ei väliä latausteholla, vaan mahdollisimman simppeli systeemi. Tai sitten siirryn 1:18 malleihin ja ostan pattereita. Kaikesta pitää tehdä taidetta ja hankalaa  :undecided:

Asia selvä, hankin tuon 99e Vista powerin, laitan kaksi akkua rinnan ja lataan ne täyteen. Meni siihen tunti tai kaksi, ei väliä.

Poissa tomppa82

  • Rovaniemen pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #4812 : 07.12.14 - klo: 11.37 »
6300mAh 3S:t lataa sillä Vista Powerilla vielä n. tuntiin. 80W:n lataustehon raja kulkee 3S:llä hieman reilussa 6.3A:ssa, eli 6300mA:ssa. Ja kaksi (80W:n) latauspiiriä= kahden akun samanaikainen lataus siis mahdollista. Kaikkein yksinkertaisin se mielestäni on.

Edit: 6.3A=6300mA, eikä 63000mA
« Viimeksi muokattu: 07.12.14 - klo: 11.58 kirjoittanut tomppa82 »
Ajokunnossa LRP Blast S10 TX2 ja Surge grusher-vene.
Lisäksi muutamia innostusta odottavia auto-projekteja

Poissa Zufee

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #4813 : 07.12.14 - klo: 11.57 »
Minä kiitän.  :azn:

Poissa rc autoilija

  • EKpa ry
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #4814 : 14.01.15 - klo: 15.10 »
Missä jännitteessä olisi turvallisinta pysyä kun kyseessä traxxas 8.4v 4200mah nimh akku? "hidas" laturi lataa akun 9v jännitteestä noin 11.3v noin puolessa tunnissa.

Poissa tomppa82

  • Rovaniemen pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #4815 : 14.01.15 - klo: 18.10 »
Missä jännitteessä olisi turvallisinta pysyä kun kyseessä traxxas 8.4v 4200mah nimh akku? "hidas" laturi lataa akun 9v jännitteestä noin 11.3v noin puolessa tunnissa.

hieman alle 1.5V per kenno, eli 7 kennoisella (8.4V) pikkuisen alle 10.5V
Ajokunnossa LRP Blast S10 TX2 ja Surge grusher-vene.
Lisäksi muutamia innostusta odottavia auto-projekteja

Poissa m.e.

  • Veteraani
    • Profiili
    • https://fi-fi.facebook.com/WinterJumps/
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #4816 : 14.01.15 - klo: 18.23 »
Latausjännitettä ei kannata liikaa tuijottaa, koska huonokuntoisella akulla jännite nousee korkeammalle kuin hyväkuntoisella. Jos laturi on kunnossa, niin se katkaisee latauksen silloin, kun akku on täynnä (akun lämpötila max 35 - 40 astetta).

Poissa Zufee

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #4817 : 14.01.15 - klo: 20.33 »
Asiasta toiseen.

EC5 liittimiä "kolvasin" akkujen johtoihin kiinni. Tuollainen myrskysytkä on tuhannen kertaa parempi, mitä kolvi tässä asiassa.

Tehdasliittimien kuoret rikki, kuumentaa 4mm bullettia et putoaa ja sit sulattaa uuteen ec5 bullettiin tinaa ja tuikkaa johdon sinne. Onneksi en ottanut kolvia/kuorintapihtejä esiin, tällä lailla säästyi aikaa tuhatkertaisesti.  :laugh:

Poissa tomppa82

  • Rovaniemen pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #4818 : 15.01.15 - klo: 16.54 »
Kyllä se kuumenee kolvillakin, toki jollain tyyliin 15W:n rimpulalla voi olla hidasta. Itse käytän vähintään 80W:n kolvia, eikä sillä tarvi kauaakaan lämmittää. Pikku tipan kun vaan viitsii ottaa tinaa kolvin kärkeen, niin siirtyy lämpökin paremmin.. Kätevämpi mielestäni, kuin tuollainen "myrskysytkäri". Joo, on mulla meinaan sellainenkin ja olen minä sitäkin kokeillut tuohon EC5:sten kolvaamiseen.
Ajokunnossa LRP Blast S10 TX2 ja Surge grusher-vene.
Lisäksi muutamia innostusta odottavia auto-projekteja

Poissa Zufee

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #4819 : 15.01.15 - klo: 17.16 »
Joo, no mulla on tuollainen 100w kolvi, mutta pää on niin turkasen pieni, että lämpöä ei meinaa siirtyä isompiin kohteisiin kunnolla.

Tuli mieleen että onneksi en alkanut katkaisemaan johtoja, koska liittimen sisällä oli jo valmiiksi kolvatut ja kuoritut johdot.

Poissa tomppa82

  • Rovaniemen pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #4820 : 15.01.15 - klo: 20.57 »
Outoa, että alkuperäisliittimissä kolvatut johdot. Yleensä ne on stanssattu tms, jota ei ihan tuosta vaan siis saakkaan irti.
Ajokunnossa LRP Blast S10 TX2 ja Surge grusher-vene.
Lisäksi muutamia innostusta odottavia auto-projekteja

Poissa Zufee

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #4821 : 15.01.15 - klo: 21.39 »
Joo, nämä nyt oli kolvattuja. Kaks erittäin, erittäin huonosti kolvattuja. Oli vain pari milliä yhdestä reunasta, kun taas loput 6 liitintä oli koko mitaltaan tinan peitossa. Varmasti olis jossain vaiheessa alkanut kolvaus pettämään ja tuottamaan häiriötä.

Poissa jova123

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #4822 : 21.01.15 - klo: 19.44 »
mietin tässsä kun meni ni-mh perus laturi rikki että pystyyköhän tommosta  7.4v 3600 ni-mh akkua lattaamaan 12v 1500mha laturilla  :grin: ?

Poissa tomppa82

  • Rovaniemen pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #4823 : 21.01.15 - klo: 20.38 »
mietin tässsä kun meni ni-mh perus laturi rikki että pystyyköhän tommosta  7.4v 3600 ni-mh akkua lattaamaan 12v 1500mha laturilla  :grin: ?

Liikaa jännitettä.
Ajokunnossa LRP Blast S10 TX2 ja Surge grusher-vene.
Lisäksi muutamia innostusta odottavia auto-projekteja

Poissa kumitarzan

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #4824 : 22.01.15 - klo: 08.42 »
tuli laturin virtalähteessä tunnit täyteen  :angry: ja nyt pitäs uus saada ja tuli mieleen et eikös tietokoneen (pöytäkoneen)virtalähteestä saanut aika helposti rakennettuu toimivan mut en vaan muista et miten?

Poissa _valtsu_

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili

Poissa tomppa82

  • Rovaniemen pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #4826 : 22.01.15 - klo: 17.24 »
Kyllä siitä saa rakennettua, ohjeet todennäköisesti löydät, kun viitsit nähdä pikkuisen vaivaa..

ATK-powerin kanssa kannattaa vaan huomata, että 12V:n linjaan saa aika rajallisen määrän ampereita. Ilmoitettu teho on yleisimpien antojännitteiden 5V ja 12V yhteisteho, vai olikohan siinä vielä 3.3V linjakin? Yleensä powerissa on tarra tmv. jossa amperimäärät eri jännitteille on merkittynä.

Edit: hidas
Ajokunnossa LRP Blast S10 TX2 ja Surge grusher-vene.
Lisäksi muutamia innostusta odottavia auto-projekteja

Poissa 4wdkanootti

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #4827 : 23.01.15 - klo: 11.57 »
Atx 2.2 tuoreeseen päin ei ole pakko tehdä mitään rakenteluja powerin sisään. Riittävä lulumäärä mustiamaajohtoja ja keltasia12v plusjohtoja kulutukseen. Starttaaminen standardivärisessä emoliittimen vihreän maadoittamisella mustaan.

Mulla on nyt käytössä sellanen malli johon kulutusjohtoja laitetaan valinnan mukaan liittimellä, ni käytän niistä. Alunperinnäytönohjainten ruokintajohtoja.

Wattimääriin on hyvälaittaa reilusti pelivaraa, pc käyttää tehoja purskeittain ja lataaminen räyhää koko ajan isolla.
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

Poissa rc autoilija

  • EKpa ry
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #4828 : 23.01.15 - klo: 20.16 »
Onko turvallista että 6000mah maxamps 3s lipossa on jännitettä 12.87v? Edit: Nyt se on 12.6v eli ei mitään ongelmaa?
« Viimeksi muokattu: 23.01.15 - klo: 20.23 kirjoittanut rc autoilija »

Poissa Juha-Matti

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #4829 : 12.02.15 - klo: 08.48 »
Pelittääkö tälläinen virtalähde mitenkä tuollaisen lipolaturin kanssa jossa max 5A latausteho?
http://www.ebay.com/itm/LED-Strip-SMD-RGB-Light-AC-100V-240V-DC-12V-7A-Power-Supply-Converter-Adapter-/261684386870?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3ced9adc36

Mulla on toisessa laturissa tällänen hk virtalähde jo, mutta tuossa tuo tuuletin vähän vinkuu jo, ettei maha kestää enää kauaa.
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__20971__Hobbyking_105W_15V_7A_Switching_DC_Power_Supply.html
Postit noussu muuten hk:llakin, tuolle tulee posteja 15€ :undecided:
Ennen tuli 6€.