Kirjoittaja Aihe: Aloittelijalle neuvoja!!  (Luettu 5977 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jokerit

  • Tulokas
    • Profiili
Aloittelijalle neuvoja!!
« : 27.05.05 - klo: 09.04 »
Moi, olen aloittelemassa r/c-harrastusta ja olisi ajankohtaista ostaa ensimmäinen auto/vene/lentokone/kopteri.

Apuja kaivataan mm. siihen, kannattaako hommata sähkö- vai polttomoottorivehje? onko moottorit kovinkin äänekkäitä? Missä liikkeissä täällä pääkaupunkiseudulla kannattaa asioida? Pitääkö lennokin lennättämiseen lupia ja voiko lennättää lähes missä vaan? ym.ym.

Kaikki mahdollinen tieto on tervetullut.

Kiitos jo etukäteen tiedoista...

Poissa TTKoo

  • Veteraani
    • Profiili
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

Poissa Jose.92

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.freewebs.com/rctaipalsaari
Aloittelijalle neuvoja!!
« Vastaus #2 : 27.05.05 - klo: 11.16 »
Auto, tai vene ensimmäiseksi. Suosittelen kuitenkin autoa. Kone on alaoittelijalle huono jos ei ymmärrä näistä mitään ja tarvitsee käydä kurssin. Kopteria ei missään nimessä. Lähtee niin nopeasti rukkasesta ja telot vielä ittes sillä. Ota jokin polttis auto, niin ei henkselit kireenny akkujen takia. Yritä etsiä käytettyä.
Ei kiroilulla rajaa, kun savagella ajaa! Ihminen syö ja kakkii!

Poissa SlidSlide

  • Veteraani
    • Profiili
    • Rc Formula OffRoad Finland
Aloittelijalle neuvoja!!
« Vastaus #3 : 27.05.05 - klo: 11.39 »
Ei kysettäkään muusta kuin sähköautosta. Muut tulee sit aikanaan. Tää on tärkee neuvo. Voi olla et menetät mielenkiintos harrastukseen jos ostat heti semmosen jolla et osaa tehdä mitään (kokemusta on).

Poissa S-T-P

  • Jäsen
    • Profiili
Aloittelijalle neuvoja!!
« Vastaus #4 : 27.05.05 - klo: 11.55 »
Lainaus käyttäjältä: "SlidSlide"
Ei kysettäkään muusta kuin sähköautosta. Muut tulee sit aikanaan. Tää on tärkee neuvo. Voi olla et menetät mielenkiintos harrastukseen jos ostat heti semmosen jolla et osaa tehdä mitään (kokemusta on).


Mites muuten sähköautolla ajaminen opettaa polttomoottorin käytössä. En usko, että olet yhtään viisaampi ensimmäisen polttiksen kanssa, vaikka ajat sähköautolla 10 vuotta
Itse ainakin olen saanut naureskelua osakseni kun ostin Genesiksen. Kyllä siinä olis menny loppukin uskottavuus jos autostani ei lähtisi miehekäs ääni, ja putkesta ei tulis savua
Lisäksi jos uskot, että mielenkiinto harrastukseen loppuu ekaan vastoinkäymiseen, kannattaa miettiä onko tämä oikea harrastus.

Osta Nikko jos haluat ajaa sähköautoilla (pääset halvemmalla :D )

Poissa l150040

  • Veteraani
    • Profiili
    • Ari-Pekan RC-sivut
Aloittelijalle neuvoja!!
« Vastaus #5 : 27.05.05 - klo: 12.40 »
Lainaus käyttäjältä: "S-T-P"
Mites muuten sähköautolla ajaminen opettaa polttomoottorin käytössä.


Eipä juuri, mutta autossa on huomattavasti enemmän komponentteja kuin pelkkää moottori. Sähköautolla oppii paljon oleellista harrastuksesta ja itse autosta. Polttomoottoriauto on huomattavasti kompleksisempi vehje. Tämän takia monet turhautuvat harrastukseen helpolla. Myöhemmin kun osaa auton tekniikan jo paremmin, niin on helpompaa siirtyä polttomoottoriautoon.

Poissa HPI FatPipe

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC Formula Offroad
Aloittelijalle neuvoja!!
« Vastaus #6 : 27.05.05 - klo: 12.56 »
olen sitä mieltä että ostä sähkö mielummin QD! siis Quick Drive
Spektrum l Tamiya l Castle Creations

Poissa Jose.92

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.freewebs.com/rctaipalsaari
Aloittelijalle neuvoja!!
« Vastaus #7 : 27.05.05 - klo: 14.32 »
Osta polttis, että pääset ajamaan. Sähköllä vaan kiihdytellään. Opit paljon polttiksesta.
Ei kiroilulla rajaa, kun savagella ajaa! Ihminen syö ja kakkii!

Poissa Jose.92

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.freewebs.com/rctaipalsaari
Aloittelijalle neuvoja!!
« Vastaus #8 : 27.05.05 - klo: 14.44 »
Voihan se olla ihan jännää jostakin  laittaa akku koteloon,  jondot kiinni ja virrat päälle ja heittää hurua. Minusta se  on liian yksin kertaista. Siksi ostin polttiksen, että oppisin toiminta periaatteen. En oppinut pelkästään sitä vaan paljon muuta. En kyllä sano että eikö sähkö auton kanssa opisi, Onhan siinnäkin paljon elekroniikkaa.
Ei kiroilulla rajaa, kun savagella ajaa! Ihminen syö ja kakkii!

Poissa MaGe90

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Aloittelijalle neuvoja!!
« Vastaus #9 : 27.05.05 - klo: 14.56 »
Kannattaa ostaa sähköauto, sähköautosta voi oppia niin paljon!
Suosittelen todellakin sähköaujton ostoa!!!
Itselläni on asson B4 ja TC3, ja niistäkin oppii kokoajan paljon uutta vaikka olen jo pari vuotta harrastanut...

Poissa Jabe

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC Drifting Finland
Aloittelijalle neuvoja!!
« Vastaus #10 : 27.05.05 - klo: 15.05 »
tätä väittelyähän vois jatkaa maailman loppuun asti :lol:
polttisautossa on paljon enemmän ajoaikaa kun vaan tankkaa välissä, se on suttaavampaa ja enemmän meteliä.
sähköauto ei pidä kovaa ääntä ja on siistimpi pitää mutta ajoaikaa näissä ei paljoa ole jollei sitten montaa akkupakettia omista.
kummastakin joutuu yhtälailla pitämään huolta että toimii ja molemmista oppii auton tekniikan.
Sitä saa mitä tilaa, mutta jos ite tekee saa mitä tulee...
RCDF.tk -RC Drifting Finland-

Poissa Stumpelo

  • Veteraani
    • Profiili
Aloittelijalle neuvoja!!
« Vastaus #11 : 27.05.05 - klo: 15.29 »
no osta lentoko  :mrgreen:  mä voin myydä  :mrgreen:
GWS pipe j3 ep RTF,sit osta via poltti auto mukaa Thunder Tiger uno
siitä o vaikee ajaan! ja sehän vasta hauskaa ku opettelee eka lentää sit ajamaan  :mrgreen:  ainaki 2kk hommia
jepajee

Poissa Stilo

  • Tiim Lahti
    • Profiili
    • S-grafix gallery
Aloittelijalle neuvoja!!
« Vastaus #12 : 27.05.05 - klo: 18.30 »
Lainaus käyttäjältä: "Jose.92"
Voihan se olla ihan jännää jostakin  laittaa akku koteloon,  jondot kiinni ja virrat päälle ja heittää hurua.

Kumpa noi sähkikset toimisivatkin aina noin, eikä se savu ole sähköautoissakaan vieras käsite. :mrgreen:  Itse olen kyllä sähköauton kannalla, senkin saa kulkemaan "tarpeeksi" ja ajoajat ovat jo hyvää luokkaa nykyisillä akuilla ja kenties hiilettömällä koneella.
EuroRC.com | Xray
S-Grafix | Tiim Lahti


Poissa puzzle

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Aloittelijalle neuvoja!!
« Vastaus #14 : 27.05.05 - klo: 20.06 »
Lainaus käyttäjältä: "Jose.92"
Voihan se olla ihan jännää jostakin  laittaa akku koteloon,  jondot kiinni ja virrat päälle ja heittää hurua. Minusta se  on liian yksin kertaista. Siksi ostin polttiksen, että oppisin toiminta periaatteen. En oppinut pelkästään sitä vaan paljon muuta. En kyllä sano että eikö sähkö auton kanssa opisi, Onhan siinnäkin paljon elekroniikkaa.


No, eipä näissä uusissa 1:1 autoissakaan tarvii muut kuin akku koteloon, johdot kiinni ja virrat päälle ja heittää hurua. Minusta se on tapeeksi yksinkertaista. Voihan sen akun, moottorin, säätimen ja vaikka jodotkin tehdä itse :mrgreen: . YKSINKERTAISTA JA JÄNNÄÄ!
(kaikki ei voi ajella "kerrostalojen pihassa" polttiksella)
Ja millä muuten ite ekakertaa ajoit :shock: , et ainakaan "omalla" pottiksella.
....viimeiset ratkaisut ovat aina parhaita.

Poissa Jose.92

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.freewebs.com/rctaipalsaari
Aloittelijalle neuvoja!!
« Vastaus #15 : 27.05.05 - klo: 20.45 »
nikkojan jälkeen ostin polttiksen.
Ei kiroilulla rajaa, kun savagella ajaa! Ihminen syö ja kakkii!

Poissa puzzle

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Aloittelijalle neuvoja!!
« Vastaus #16 : 27.05.05 - klo: 21.12 »
Niin, tekeekö nikko(polttis)vehkeitä? Varmaan loppuu se harrastus siihen, kun nykäsee 238 kertaa uuden polttiksen narusta!! Onhan se nyt selvä, että nuo (sähkö) vermeet leluja, kun kunnon poltikseen vertaa.....vaikkakin (sähkö) vermeet onkin kalliimpia, ennen kuin tehot on samoja.

Kerran jää koukuun, niin kyllä se polttistkin tulee aikanaan kokeltua.
Ajaminenhan on alussa kivaa, jostain kumman syystä sen pitää vaan kulkee  :shock: kovempaa?
....viimeiset ratkaisut ovat aina parhaita.

Poissa p.p92

  • Veteraani
    • Profiili
Aloittelijalle neuvoja!!
« Vastaus #17 : 27.05.05 - klo: 21.14 »
Pikkaasen epäselvää tekstiä.

Poissa Jose.92

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.freewebs.com/rctaipalsaari
Aloittelijalle neuvoja!!
« Vastaus #18 : 27.05.05 - klo: 21.15 »
Mua ei enään tuo ajaminen ees kiinnosta. Enemmin tykkään räplätä ja tunata tuota autoa.
Ei kiroilulla rajaa, kun savagella ajaa! Ihminen syö ja kakkii!

Poissa S-T-P

  • Jäsen
    • Profiili
Aloittelijalle neuvoja!!
« Vastaus #19 : 27.05.05 - klo: 21.25 »
"Ja millä muuten ite ekakertaa ajoit  , et ainakaan "omalla" pottiksella.
"
Itse muuten en ollut koskaan edes nähnyt kenenkään ajavan polttiksella, mutta silti tuli itelle sellainen hankittua. Eli minä ainakin ajoin eka kertaa ihan omalla polttiksella. En sano etteikö alussa olisi ollut sormi suussa monta kertaa, mutta oli se hienoa tutustua uuteen autoon, ja selvittää itselleen mikä osa tekee mitäkin. Tietenkin jonkinlainen kokemus yleensä polttomoottoreista olisi hyvä omata. Ja kyllä ite ainakin olen saanut näiltä sivustoilta apua aina, kun olen tarvinnut.

Poissa Jose.92

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.freewebs.com/rctaipalsaari
Aloittelijalle neuvoja!!
« Vastaus #20 : 27.05.05 - klo: 21.36 »
Ihan varmasti oli oma polttis alla, kun ajoin ekaa kertaa. Savage. Ostin ramilta. En edes koskaan ennen ollut nähnyt polttista.
Ei kiroilulla rajaa, kun savagella ajaa! Ihminen syö ja kakkii!

Poissa MaGe90

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Aloittelijalle neuvoja!!
« Vastaus #21 : 27.05.05 - klo: 22.03 »
Polttiksessa on se huono asia että se polttoaine on ihan hemmetin vaarallista... Sähköautoissa ei ole mitään terveydelle haitallisia aineita(tai no riippuu jos kiehauttelee akkuja.. :lol: ), on tullu itse vahingossa kokeiltua pari kertaa liikaa... :)

Poissa Jartsa

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Aloittelijalle neuvoja!!
« Vastaus #22 : 27.05.05 - klo: 22.05 »
Lainaus käyttäjältä: "MaGe90"
Polttiksessa on se huono asia että se polttoaine on ihan hemmetin vaarallista... Sähköautoissa ei ole mitään terveydelle haitallisia aineita(tai no riippuu jos kiehauttelee akkuja.. :lol: ), on tullu itse vahingossa kokeiltua pari kertaa liikaa... :)

Ei siinä mitään vaarallista ole. Turhaa pelottelua kaikki.

Poissa Jose.92

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.freewebs.com/rctaipalsaari
Aloittelijalle neuvoja!!
« Vastaus #23 : 27.05.05 - klo: 22.06 »
Niin ja jos perheessä on varsinkin peinempiä lapsia. Yhen kerran meni tuota löpöä suuhun. Olin 5 km päässä kotonta, mutta mullahan on aina kossu pullo mukana.
Ei kiroilulla rajaa, kun savagella ajaa! Ihminen syö ja kakkii!

Poissa plissken_s

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Aloittelijalle neuvoja!!
« Vastaus #24 : 27.05.05 - klo: 22.30 »
Ei metanolin kanssa tosiaan ole leikkimistä. Mutta normaalilla itsesuojeluvaistolla pärjää hyvin. Jos kotona mönkii pienempiä ihmisiä, niin varmasti tavallisen fiksu kaveri keksii säilytyspaikan mihin perheen pienimmät eivät ulotu.

Polttisautoilun aloittamisen vaikeudella pelottelu on mun mielestä aika turhaa. Kysyy aluksi ehkä hieman pidempää pinnaa kuin sähköversio mutta lopulta palkitsee. Jos tulee ongelmia eteen, niin neuvoja löytyy myös aina.

Itsekin aloitin yli kymmenen vuoden tauon jälkeen polttiksella vaikka en ollut nähnytkään niitä ennen livenä. Oli vain ihan pakko päästä kokeilemaan, että kulkeeko se nyt rivakammin kuin muinainen sähkis Tamiya. Paljon on kokemusta karttunut jo tässäkin ajassa. Joskus kantapäänkin kautta on tullut opittua, mutta sellaistahan se elämä välillä on.
Kyosho - Futaba - Novarossi

Poissa SlidSlide

  • Veteraani
    • Profiili
    • Rc Formula OffRoad Finland
Aloittelijalle neuvoja!!
« Vastaus #25 : 28.05.05 - klo: 16.21 »
Lainaus käyttäjältä: "S-T-P"
Lainaus käyttäjältä: "SlidSlide"
Ei kysettäkään muusta kuin sähköautosta. Muut tulee sit aikanaan. Tää on tärkee neuvo. Voi olla et menetät mielenkiintos harrastukseen jos ostat heti semmosen jolla et osaa tehdä mitään (kokemusta on).


Mites muuten sähköautolla ajaminen opettaa polttomoottorin käytössä. En usko, että olet yhtään viisaampi ensimmäisen polttiksen kanssa, vaikka ajat sähköautolla 10 vuotta
Itse ainakin olen saanut naureskelua osakseni kun ostin Genesiksen. Kyllä siinä olis menny loppukin uskottavuus jos autostani ei lähtisi miehekäs ääni, ja putkesta ei tulis savua
Lisäksi jos uskot, että mielenkiinto harrastukseen loppuu ekaan vastoinkäymiseen, kannattaa miettiä onko tämä oikea harrastus.

Osta Nikko jos haluat ajaa sähköautoilla (pääset halvemmalla :D )


Ja säähän tiät asiasta?? Kuinkas kauan oot harrastanu? Mulla eka oli polttis ja harmitti kun ei saanu toimii ja siinä tuli semmonen 2v tauko etten koskenutkaan autoihin vaan päinvastoin myin kaikki pois. Sanoin vaan oman kokemukseni, joten älä puutu siihen (Takaiskuja oli noin 50 kertaa, ettei auto inahtanutkaan). Ei polttikset eroa muuten kuin että on vaan paljon vaikeempia, mut jos kaveri harjottelee vasta moottorin kiinnitystä niin mitä järkee ostaa polttis??

Poissa SlidSlide

  • Veteraani
    • Profiili
    • Rc Formula OffRoad Finland
Aloittelijalle neuvoja!!
« Vastaus #26 : 28.05.05 - klo: 16.26 »
Ehkä vähän liian hyökkäävä :oops: . Don`t take it seriously S-T-P :wink: .

Poissa Stumpelo

  • Veteraani
    • Profiili
Aloittelijalle neuvoja!!
« Vastaus #27 : 28.05.05 - klo: 18.26 »
musta polttikset on paaaljo parempia! niitä on helppo käyttää jos osaa  :mrgreen:  jos ei osaa ni sitähän varten tämäkin foorumi on?
ja sit ylensa tulee ohjeet mukaan  :mrgreen:  
jos sähkön haluaa kandee ostaa nikko niinku joku ennenkin sano!
jepajee

Poissa SlidSlide

  • Veteraani
    • Profiili
    • Rc Formula OffRoad Finland
Aloittelijalle neuvoja!!
« Vastaus #28 : 28.05.05 - klo: 18.46 »
Aina ei ohjeissa lue muuta kun sisäänajoohjeet ja niitten jälkeen on omillaan. Täällä ei osattu auttaa. ItAina täälläkään ei oo osaajia jotka osais neuvoo koneen kuntoon (ei ollu normaali autokone).

Poissa S-T-P

  • Jäsen
    • Profiili
Aloittelijalle neuvoja!!
« Vastaus #29 : 28.05.05 - klo: 22.04 »
Lainaus käyttäjältä: "SlidSlide"
Ehkä vähän liian hyökkäävä :oops: . Don`t take it seriously S-T-P :wink: .


Joo en ota :D
Itellä onneks on toiminu auto ainakin tähän asti suht. helposti. Yritin vain sanoa sitä, että itellä olis jääny koko harrastus aloittamatta, jos polttiksia ei olis ollu saatavilla. Ei vain iske minuun nuo sähköautot.  jokainen saa valita autonsa miten haluaa :wink: