Hyvältä näyttää, mutta heti tuli yks kysymys!
Miten määrittelet: "Ainoastaan yksi auton alkuperäinen tankki."?
Kun mulle on esimerkiks tulossa LST:hen isompi tankki, mutta
joka on Losin omasta valikoimasta lisävaruste/varaosa jossa
on tankin alla oleva patterikotelon lovi poistettu, mutta muuten
täysin sama kuin pienempi versio!
Sehän siinä olikin tarkoitus että jos eräpituus on esim 30 minuuttia siitä saa suuremmalla tankilla hirvittävän hyödyn (Ei tarvitse käydä välttämättä tankkaamassa kertaakaan).
Toisekseen jokaisellehan on autossa yleensä tullut vakiotankki, jotenka se ei kustannuksia lisää, se lisää jos jokaine joutuisi ostamaan isomman tankin (Ollakseen tasavertainen kanssakilpailijoiden kanssa).
Koska muuten olisi käytännössä ollut kaksi vaihtoehtoa, joko rajoittaa tankin koko tuohon 125cc ja 150cc (Jenkkien ROAR 2005 säänöjen mukaan), tai sitten kaikki ostavat / teettävät jättitankit autoihinsa.
Siksi ehkä paras vaihoehto on tuo auton alkuperäinen tankki (Losissahan on jo isompi kuin tuo 150cc, eikä sitä nyt olis ainakaan omasta mielestäni järkevää mennä pienetämään tuohon 150cc kokoon).
Kyllä toi loppujen lopuks näyttää vähä siltä että aika paljon pystyy
virittelemään (vakioluokassakin) ja esim. konehan on se kallein ja
tärkein viritys eikä sitä oo rajattu mitenkään?
Mitä jos esim. laittaisin LST:hen jonku 300euron .28 Novarossin tms.
jossa olis melki kaksinkertanen hevosvoimamäärä kuin vakiossa???
Vois esim jonku hintarajotuksen tms laittaa koneen vaihdoksiin
kun ei kerran alkuperäisen hankkiminen rikkoutuneenkaan tilalle
oo yleensä se paras vaihtoehto!
Totta on että viritys varaa jäi, mutta mitä kieltää ja mitä sallii (Siinäpä pulma) sekä kuka pystyy valvomaan.
Niinkuin itsekin kirjoitit, ei välttämättä uutta konetta ostaessa se paras vaihtoehto ole alkuperäinen.
Toisaalta miten määrittelisi nuo "sallitut" koneet niin että se kohtelisi kaikkia kilpailijoita tasavertaisesti.
Hintaakaan ei voi laittaa, koska jokuhan voi saada tarjoukseta / poistomyynnistä hyvänkin koneen edullisesti.
Täydellisissä säännöissä on kohdassa 67 määritelty koneesta vain että sen on oltava yleisesti saatavilla harrasteliikeistä (Se on kopioitu suoraan "jenkkisäännöistä").
Mutta hyvä pointti, moottorikeskustelu alkakoot.
EDIT. Vielä tuosta moottoreiden hinnasta varsinkin, samaa konette mitä Suomessa myydään yli 300€ hintaan saa tullimaksuineen Hong Kongista alle 200€ (Tiedän kun katselin Revoon konetta, en tosin ostanut kumpaakaan).
Siksi tuo hintarajoitus on liki mahdoton.
Vielä edittiä.
Tuli vain mieleen että tehokas kone on myös janoinen ja varsinkin siksi olisi hyvä pitää tuo tankin koko rajattuna (Ne tehot kun ei ilman "löpöä" tule).
Pieni (Rajoitettu) tankki / tehokas kone = monta varikkokäyntiä = hyöty +/-0.
Rajoittamalla tuota tankin kokoa myös vakiokoneilla on mahdollisuuksia pärjätä kisassa, silloin ei tuo moottorin teho ole niin ratkaiseva tekijä (Tätähän halutaankin).
Tankin koko vapaa, moottori vapaa = sen jälkeen vain rahamiehet ajaa pokaaleista.Ja kerran vielä lisää....
Kun tuossa tuli tuo tankkikysymys niin olisiko sittenkin järkevintä rajoittaa nuo tankin koot ROAR 2005 sääntöjen mukaisiksi (125cc "pikkulohkot" ja 150cc "isolohkot", isompaa tankkia saisi käyttää mutta se pitäisi kompensoida autoon asennettavalla lisäpainolla esim?
Pakolliset varikkokäynnit ei olisi siihen ratkaisu, koska silloin tulisi tuo "moottorihyöty" (Vois käyttää sitä "janoista" konetta) kilpailijalle kuitenkin.