No eikö sitten pidetä pikkulohkot pikkulohkoina!
Tämä TNX:kin ja muut rajatapaukset jois paino olisikin isolohkojen puolella. He voivat sitten "laihduttaa" autoaan saavuttaakseen paremman edun. Ihan kuin muutkin.
Ideahan pikkulohkoissa on juuri se että autot ovat kevyempiä ja täten pienemmällä motilla, mutta silti teho/painosuhteeltaan hyviä.
"Pieni mutta vikkelä" periaatteella. Ja kevyemmissä autoissa useammin on paremmat ajo-ominaisuudet.
Jos pikkulohkolle tarkoitettuun autoon rupeaa vaikka vain huviksi asentamaan "isoa" myllyä niin varmaan rupeaa paikat autosta hajoamaan.
No TNX:hän nyt ei ole sääntöjen puittessa edes rajatapaus koska kone on .18ci, paino 4309g (Okei se on lähellä) ja tankki on ISO (Tosin sitäkään ei säännössä ole, paitsi ROAR 2005 luokitteleekin sen isolohkotankiksi).
Emmekä mielestäni voisi alkaa "heittelemään" näitä rajatapauksia pikkulohkoluokkaan "väkisin", kyllä rajojen on oltava siinä missä ne ovat.
Niinkuin kirjoitinkin, kun ja jos tulee uusi auto markkinoille ja se on sääntöjen puitteissa esim isolohko ei näitä voi aina "heitellä" sitämukaa pikkulohkoihin (Ne ei minusta olisi enään sääntöjä, vaan jotain muuta ja veisi koko luokalta pohjan pois).
Nyt on jo kasassa sellainen soppa, josta ei erkkikään ota selvää. Vielä vähän kun hämmentää, niin koko hieno idea voidaan haudata omaan mahdottomuuteensa. Olisiko sittenkin parempi, että jokainen seura, joka järjestää kisat, päättää itse säännöistään, luokistaan ja osallistujistaan.
Sehän on vaihtoehto myös, mutta jos lajista ajatellaan kansallista kilpailua ei näin voisi tehdä (Joka kisassa auto olisikin yht äkkiä eri luokassa).
Olen aika ehdottomasti sitä mieltä, että pikkulohkot pikkulohkoina ja isot isoinaan. Asiahan ei minulle kuulu, mutta ketä näkee jotain järkeä esim. Revoon pistää .28 motin? Itse olen nähnyt Revon livenä ja mielestäni kulkee varmasti aivan tarpeeksi jo vakiona ja jos nyt väkisin lisää vauhtia haluaa niin siihen voi laittaa .18 motin eikä varmasti tarvitse isompaa. Eikös stanu kuitenkin tarkoita aika paljoltikkin vakiota eikä luulisi siis stanuluokkaan tarvitsevan hirveätä panostusta, että pärjäisi. Huomatkaa pisteet jaetaan vasta maalissa :twisted:
Kysehän ei olekkaan Revosta......
Vaan itse herätin keskustelun näistä isolohkojen moottorien vaihdosta, koska "ylilyöntien" estämisen ottivat esille (Minun kautta puhelimessa kylläkin) muut henkilöt, ja itse annoin vain esimerkin mahdollisuuksista jottei jäisi näitä "porsaanreikiä" (Niin kuin tuo Tamiyan TNX isolohkolla esim).
EDIT. Taisi olla tyhmää "paljastaa" tuo TNX, yhtä hyvin olisin voinut olla hiljaa siihen asti kun säännöt lyödään lukkoon ja ostaa "kolmosautoksi" tuo TNX "Big Blockilla" (Tuskin sen jälkeen kenelläkään olisi ollut "kivaa").
Mutta mielstäni oikein oli tuoda epäkohta julki.......