Ja hermanni viellä, mistä kuvittelet että tuo sääntö on minun keksimä juttu, se on puhtaaksi meidän ubalaisten yhteinen päätös. Sitä paitsi nuo vakio koneet ovat hyvää laatua(tietysti on poikkeuksia) esim minun permax kesti minulla yli 100 akullista kunnes sen möin pois ja vielä potkii ilosesti ja nuo vakio koneet meidän seurassa niin n 100 akullista ajat noilla vakio koneella ja niiden hinnat ovat n,10e. Pitää muistaa viellä että hiiletön moottori takuu varmasti syö autoakin enemmän kuin nuo vakio koneet. Mutta mikä tärkeintä on että kuin joku aloittelija/harrastaja tulee tuonne kisaan noilla hiilettömällä koneella niin ei kenelläkään ole sen jälkeen hauskaa, ymmärrät varmasti mistä puhun. Jos kisa ajettaisi tuolla tattarisuon asvaltti radalla niin silloin tietysti tuo hiiletön on aivan ehdoton, se paikka missä me ajetaan ei todellakaan ole tehty noille hiilettömällä koneelle ja se on jo todettu.
Ja muistakaas nyt ei se ole minä joka on nuo säännöt tehny/keksinyt/laatinut. Nämä säännöt koskevat tätä kisaa mitä ollaan järkkäämässä ei mihinkään muuhun..
Sitä minä ihmettelen kuin näitä monstereita on kaikan kokoisia niin miksi te ette tee tuosta luokasta hyvin yksikertainen eli silee runkoiset erikseen ja nuo muut rungot erikseen katsomatta moottori ja painon kokoon
Eikös olis kiva kuin säännöt olisit yksinkertaiset ja ei tarvitse miettiä että onko nyt tuo kone sallittu vai viilattu.
Jerzi
PS Hermanni mikä on sinun mielestä lyhyt ikäinen kone.
En Jertzi ajatellutkaan että sääntö olisi ollut sinun keksimäsi, "heitin" vain kysymyksen sinulle kuin kommentoit ko asiaa täällä (Luin kyllä viestisi huolella).
Totta että Multiplex Permax 280BB on varmaan kestävin harjallinen kokoluokassaan mitä maa päällään kantaa, itse olen niitä lennokeissa käyttäntkin (Mabuchi kun ei kestä välttämättä samassa käytössä puolta tuntiakaan).
Monsteri kisassa korisääntö on varsinkin siksi ettei Arena Truck luokasta tule puhdasta M8 crossarikisaa (Koreineen). ;)
Kaikki harjalliset on lyhytikäisiä harjattomiin verrattuna (Okei okei kyllä se "permaxi" kestää älyttömän kauan).
Huom.
Tällähetkellä harjattomia ei sallita koska ei olla päästy tutkimaan mihin kohtaan raja vedetään.
Ideana on pitää luokka tasaväkisenä ja autot hauskoina ajaa.
Mikäli nyt sallittaisiin harjattomat niin siellä näkisi parilla jampalla ties mitä Mamba settejä jotka maksavat mitä maksavat ja tehoa on 20 kertaa liikaa.
Homman idea on siinä että RTR autolla voi kaikki osallistua ja pärjätä sillä tehojen puolesta.
Mietippäs kumpiko on aloittelevalla juniorilla mukavampaa.
Hommata samantien uuteen autoon moottori/nopari setti jotta pysyy porukan perässä edes suoralla, vai hommata mikä tahansa luokkaan kelpaava auto RTR versiona ja pysyä sillä kaikkien perässä.
Tehot riittää ainakin asson RTR autossa erittäin hyvin jo vakiona kisaamiseen. Tehoa jopa niin paljon että keulaa nostaa matto osuuksilla.
Harjattomat eivät ole poissuljettu vaihtoehto, vaan etsimme kokoajan settiä jonka hankintahinta on fiksu ja tehot kohillaan. Heti kun se löytyy niin ne sallitaan kisoihin, mutta tietyn tehon rajoissa.
Rajoittakaa akun nimellistä maksimikapasiteettia niin tehokkaimmat harjattomat putoaa auttamattomasti pois käytöstä, jos pääsette testaamaan esim Castlen "kasitonnista" niin veikkaampa että esim 1200mAh akulla ei paria minuuttia pisempää aja (Ja jos meinaa ajaa niin tehoja on kyllä rajoitettava).
Ainut ongelma on että NiCd ja NiMh kennoissa on kapasiteeteissä eroja, yleensä hyvälaatista kennoista saa huomattavasti enemmän "irti" milliampeereita.....
LiPo kennoissa tätäkään ongelmaa ei ole, niistä isommistakaan (3000mAh) kun ei saa kymmentäkään "ylimääräistä" milliampeeria irti.
Joo, siis pojilla on hieman eri tasolla viritetyt koneet noissa mini-autoissa ja niissä tosiaan ne koneet kestää ihan tarpeeksi pitkään. Ja kun kilsat on täynnä niin uutta max parin kympin konetta kehiin. En itsekään näe järkeä, että hommaan pitäisi heti hommata 80euron hiiletön setti (jonka ajettavuuskaan tuskin on niin hyvä kuin normikoneessa).
PS. käsi ylös kenen 1:1 autossa on hiilellinen lämppärinpuhaltimen moottori? Kuinka usein olette sorvanneet sitä tai vaihtaneet hiilet?
No en tarkoittanutkaan "järkeä", vaan sitä että harjattomilla ei pääse mukaan lainkaan.
On kuitenkin ihmisiä jotka haluavat varustaa autonsa harjattomalla (Niin kuin minä).
Eipä ole tarvinnut lämppäriin hiiliä vaihtaa, moottoreita joskus vanhempiin autohin kyllä (Ne on kylläkin mitoitettu kestämään koko auton elin ikä, toisin kuin "mabuchin" moottorit, niitä olenkin heitellyt roskiin)