Kirjoittaja Aihe: Moottorien erot.  (Luettu 2266 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa MarGox

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Moottorien erot.
« : 27.06.05 - klo: 21.00 »
Millainen on Oikea, tosiasillinen ero esimerkiksi RTR-paketin mukana tulleen ja jälkeenpäin ostetun, "Oikean" moottorin ero?
- Kiihdytyksessä (0-100m)?
- Pysähtymisessä?
- Nykivässä mutka-ajossa?
- Hyppimisessä?
- Kierrosajoissa jollain Suomen Kuuluisalla radalla?

..Mitä tietää vaatia "Oikealta" .21-moottorilta, kun sellaista ensimmäistään alkaa ostamaan?
Kyosho Inferno MP-7.5 Sports RTR Exclusive

Poissa Catiska

  • Veteraani
    • Profiili
    • www.lynxracing.net
Moottorien erot.
« Vastaus #1 : 27.06.05 - klo: 21.15 »
Mahdoton sanoa. Joissakin RTR-paketeissa tulee todella surkeita ja tehottomia moottoreita, joissakin taas melko hyviä ja tehokkaita...
http://www.lynxracing.net 
Carson Gas Devil 4wd, E-MAXX/CC MMM/Plettenberg

Poissa MarGox

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Moottorien erot.
« Vastaus #2 : 27.06.05 - klo: 21.23 »
Lainaus käyttäjältä: "brutales"
Mahdoton sanoa. Joissakin RTR-paketeissa tulee todella surkeita ja tehottomia moottoreita, joissakin taas melko hyviä ja tehokkaita...



Jospa laitetaan oletukseksi Kyosho Inferno MP-7.5 Sports RTR paketin GX-R.21 -moottori?
Kyosho Inferno MP-7.5 Sports RTR Exclusive

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Moottorien erot.
« Vastaus #3 : 27.06.05 - klo: 21.51 »
Tuohon on helppo löytää parempi vastine...
Melkein mikä tahansa kone on tykimpi.

Parempi kone on kaikilla osa-alueilla tehokkaampi.
Vääntää enemmän, eli lähtee alakierroksilla paremmin, kulkee kovempaa, kiertää reilusti enemmän, käy paremmin... yms.

Poissa Catiska

  • Veteraani
    • Profiili
    • www.lynxracing.net
Moottorien erot.
« Vastaus #4 : 27.06.05 - klo: 21.59 »
Näin opn. Kokemuksesta tiedän, että Kyoshon GX-sarjan moottoreilla kannattaa heittää vesilintua. HArrastukseen tulee paljon enemmän mielekkyyttä, kun hommaa minkä tahansa paremman moottorin. Ei tarvitse olla mikään Novarossi, vaan joku laadukas keskihintain moottori, niin alkaa elämä hymyilemään.
http://www.lynxracing.net 
Carson Gas Devil 4wd, E-MAXX/CC MMM/Plettenberg

Poissa tapsa92

  • Veteraani
    • Profiili
Moottorien erot.
« Vastaus #5 : 27.06.05 - klo: 23.03 »
Kuten vaikka Infinityn samurai 521 :wink: . Se on hyvä ja HALPA, verrattuna muiden merkkien samantehoisiin ja paljon kalliimpiin moottoreihin :)
- Tapsa

Poissa MarGox

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Moottorien erot.
« Vastaus #6 : 28.06.05 - klo: 10.05 »
..Mitä tietää vaatia "Oikealta" .21-moottorilta, kun sellaista ensimmäistään alkaa ostamaan?

- Mikä on keskihintainen?

- Linkkejä hyviin ja halpoihin moottoreihin?
(olen kyllä aina luullut että hyvääjahalpaa ei olekaan)
Kyosho Inferno MP-7.5 Sports RTR Exclusive

Mika R

  • Vieras
Moottorien erot.
« Vastaus #7 : 28.06.05 - klo: 10.16 »
Eiköhän se keskihintainen ole siinä parin sadan luokkaa
Nykyään noita merkkejähän on vaikka kuinka paljon mutta hyväksi todettuja ovat
- RB
- Sirio
- Novarossi
- OS
Näistä kannattaisi "varman päälle" lähteä hakemaan sopivaa. Yksi helpommista ja hinta/laatu vertailun parhaita lienee OS RG.

Kisakoneista RB on kallis, mutta varma peli jolla jatkuvasti voitetaan kisoja meillä ja ulkomailla. Sirion Kanai Evo 2 vaikuttaa hyvältä ja etenkin valloissa Novarossin P5 on kisakäytössä huippusuosittu. Ossin uusin kisakone on huipputehokas VZ-B mutta siinä tuntuu olevan päätylaakeri- ja käymisongelmia.

Muita merkkejä on sitten toinen mokoma lisää. Tuntuu että niissä laatuvaihtelua lienee enemmän joten toisella voi käydä sama kone superhyvin ja toisella huonosti. Jopa samalla henkilöllä voi olla samoissa koneissa eroa, vaikka asiat olis pyritty tekee samalla tavalla. Ja vaativammille radoille on pakko moottori katsoa tuolta high-end päästä jos meinaa päästä kunnolla ajamisen makuun (esim Lavanko).

Poissa HVoltage

  • RSRCA
    • Profiili
    • Kaikkee paskaa...
Moottorien erot.
« Vastaus #8 : 28.06.05 - klo: 11.17 »
Yritin olla työntämättä lusikkaani tähän soppaan mutta voisin kuuden eri merkkisen ja hintaisen moottorin kokemuksella hieman valottaa omia tuntemuksia. Minulla on/ollut moottoreita hintahaarukasta 100€-300€, kokemukseni tulevat .21 kokoisista koneista mutta kaipa näitä voi soveltaa suuntaan jos toiseen.

Halvimpien koneiden etu on oikeastaan vain halpa hankinta hinta ;) poikkeuksen tekee OS RG. :mrgreen: Edullisissa koneissa on aina jossakin kohtaa oikaistu ja sen huomaa ennemmin tai myöhemmin.

Keskihintaisissa koneissa käyntivarmuus on nostettu ykkösasiaksi ja tämä myös näkyy tehokäyrässä, nämä moottorit yleensä toimivat jotenkin vaikka olisi hieman säädöt pielessä. Tehokäyrä ei yleensä ole aivan lineaarinen ja maksimitehot eivät yllä kalleimpien koneiden tasolle. Suosituin kone tässä hintaluokassa on ehdottomasti Hyper .21 jolla on menestyksekäästi myös kisattu. Uusina tulokkaina voidaan pitää LRP/Nosramin pannuja sekä samaan konseptiin pohjautuvaa GS:n PRO konetta (jolla itse ajoin viime kaudella). Huippunopeudet ovat hyvin samalla tasolla kuin kalleimmissakin, tarvitaan vain pidempi matka ;)

Kalleimmissa koneissa säädöt astuvat huomattavasti tärkeämpään rooliin ja tulpan valintaankaan ei enää riitä edullinen hinta, vastineeksi tippuu vääntöä, lineaarisuutta, kierroksia ja tietenkin sitä kuuluisaa huipputehoa.

Suomessa suosittuihin kisakoneisiin kuuluu ehdottomasti Novarossi P5(X), mukana on myös useita RB:n ja CMB:n moottoreita ja tämän jälkeen sekalainen seurakunta eri merkkejä.

Moottorin ominaisuuksiin vaikuttaa huomattavan paljon pillin valinta, se ei ole mikään tyhmä putki. Paras valinta on yleensä valmistajan suositus.

Monsteriin sopivaan moottoria etsiessä ei kannata kohdistaa katseita pelkästään moottorin kokoon, esim: Ulvilan monsu kisoissa voittaja autossa oli hieman kutiteltu OS RG moottori, ja Revossakaan ei ole kuin 2,5cc moottori.

Mielestäni hyviä saatavilla olevia vahtoehtoja on monsuihin on myös .21 kokoluokassa. Vai miltä kuulostaisi esim: Savage Novarossin P5 koneella ja siihen vielä oikea pilli. Veikkaisin että lopputuloksena on murskautuneita vetorattaita ;)

Omalta kohdalta voin vielä kertoa että kun on tehon makuun päässyt niin paluuta ei ole ;)

(Kirjoittamani ei sisällä mitään apsoluuttisia totuuksia ja niitä saakin väänellä ihan niin paljon kuin lystää, oppia ikä kaikki)
| KJFC | Yeah! If you could go ahead and flip my rc car over, that'd be great |

Poissa HVoltage

  • RSRCA
    • Profiili
    • Kaikkee paskaa...
Moottorien erot.
« Vastaus #9 : 28.06.05 - klo: 11.26 »
Lainaus käyttäjältä: "Mika"
Ossin uusin kisakone on huipputehokas VZ-B mutta siinä tuntuu olevan päätylaakeri- ja käymisongelmia.


Tarkeintaisin sen verran että VZ-B (surullisen kuuluisa) ja VZ-B V-Spec ovat eri koneita, itselläni oli/on jälkimäinen jonka TAKAlaakeri hajosi muutaman litran jälkeen, aiheuttaja oli moottoriin joutunut roska (laakerista päätellen). Käyntiongelmia koneessa ei ollut kun laittoin valmistajan suosituksen mukaisen tulpan. Moottori on vain suomessa aivan sikamaisen hintainen mutta esim: Saksasta/Pingpongilsta sitä saa Novarossi P5 hinnalla.

En aivan tiedä mihin Mika tuolla viittasi mutta tarkensin kuitenkin
| KJFC | Yeah! If you could go ahead and flip my rc car over, that'd be great |

Poissa l150040

  • Veteraani
    • Profiili
    • Ari-Pekan RC-sivut
Moottorien erot.
« Vastaus #10 : 28.06.05 - klo: 11.52 »
Monessa keskihintaisessa koneessa oikaisu on tapahtunut juuri viimeistelyn kohdalla. Yleensä portteja on riittävästi ja ajoitukset, kanavat yms ovat kohdallaan. Valitettavasti tämä ei pidä aina paikkaansa. Toivottomiakin merkkejä ja malleja on olemassa. Itselläni on ollut esim. yksi tuollainen Hobaon kone. Se on jo sellaisenaan kohtuullisen kova kone - varsinkin hintaansa nähden. Työn ja viimeistelyn laatu ei kuitenkaan ole todellakaan mitään huippuluokkaa. Eli jos osaa asiansa, ja viimeistelee koneen itse, siitäkin saa jonkun verran potkua lisää. Tämä väite on kuitenkin ihan tunnekysymys, koska dynoa minulla ei ole.

Varsinaisissa kisakoneissa viimeistelykin voidaan tehdä jo ihan käsityönä, joka luonnollisestikin maksaa maltaita koneen tekemään työhön verrattuna. Näissä koneissa myös materiaalit voivat olla eksoottisempia ja kalliimpia.

On muuten uskomatonta, kuinka paljon moottorit ovat kehittyneet parissakymmenessä vuodessa. Kaivoin joku aika sitten arkistoistani yhden noin 20-vuotta vanhan koneen (aikansa huippukoneita). Testasin vielä moottorin, jotta saisin tukea muistilleni. Testit osoittivat muistikuvani oikeiksi. Moottori oli erittäin vaikea säädettävä, ja säädöt vaihtuivat merkittävästi olosuhteista riippuen. Lisäksi moottorin luonne oli syvältä. Mitään kohtuullisia osakaasuja yms. oli turhaa edes haaveilla. Tehossakin moottori häviää varmasti useammalle nykyiselle halpamoottorille. Kyseiseen moottorin oli jopa vaihdettu parempi kaasari parempien säätöjen saavuttamiseksi. Tällaisella moottorilla loppuisi kyllä loppujenkin aloittelijoiden polttisharrastus, koska moni on nykymoottoreidenkin kanssa ongelmissa.

Mika R

  • Vieras
Moottorien erot.
« Vastaus #11 : 28.06.05 - klo: 11.56 »
Hyvä tarkennus Jethro, en viitannut nimenomaisesti sun kokemuksiin - hyvä jos syyt selvinneet - vaan sen pohjalta mitä olen seurannut keskustelua jenkeissä.  Siellä on yleinen mielipide että V-Specin laakerit menee vaihtoon heti, ja jos ei sitä tee tulee ongelmia. Mutta tämän mielessä pitäen hieno moottori jolla on menestytty maailmalla. Jenkkienkin kommentteihin kannattaa suhtautua varauksella, tosin siellä ajetaan paljon etenkin Californiassa krossia koska sää sallii ajon vuoden ympäri.

Ari-Pekan kommenttiin lisäten paitsi eksoottisempia materiaaleja niin myös pinnotteita, jotka lisäävät moottorin kulutuskestävyyttä.

Poissa MarGox

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Moottorien erot.
« Vastaus #12 : 28.06.05 - klo: 12.07 »
Jos laittaa n. 150€ moottoriin -mikä Sinun mielestäsi kannataisi ostaa?
Suosittele myös "poistoputkisto"?

- Linkit tuotteisiin ?

Toleranssina saa olla vaikka +25€ ja moottori Pitää/Täytyy olla "helpposäätöinen".

..selvityksenä: En ole ostamassa moottoria vielä; paitti jos HALAVALLA saisin -tällähetkellä riittää mainiosti GX-R.21 (niitä pitäisi 2 ajaa loppuun ensin) ;) -Kartoitan vain hyvissä ajoin.

Taidampa vaihtaa polttoaineen väriä :P
Kyosho Inferno MP-7.5 Sports RTR Exclusive

Mika R

  • Vieras
Moottorien erot.
« Vastaus #13 : 28.06.05 - klo: 12.15 »
Mikähän mahtaa olla "poistoputkisto" ? Siis tarkoitatko pakoputki / virityspilli ? Virityspilli on ihan pakollinen, sillä saa tehoa ja 2-tahti moottori käy paremmin sekä kuluttaa vähemmän.

Minun valintani voisi olla tuo mainitsemani OS RG, tosin kyllä esim. SH:n tai GS:n pata on ihan jees esim. Hobbylinnasta. Mulla ei ainakaan ollut ongelmia kahden sellaisen kanssa, tosin ajot jäi niillä melko lyhyeen. Jalakselta voisi löytyä jotain Siriota tuohon hintaan. Novarossilta on myös tullut uusi muistaakseni 3-porttinen economy luokan crossikone jossa on käsittääkseni fixattu kaasari so. sitä ei saa irti. Miinuksena että siten kaasari on alumiininen joka kuumenee ajaessa ja voi hankaloittaa säätöjä. Se vois olla hyvä tsekata.

edit: Just huomasin Guccin viestin tossa toisessa topicissa eli "Off-Road 3,5cc Rex BR21SB01 204€ (Hnta-laatu 100%)" tässä varmaan erittäin hyvä sun tarpeisiisi. http://www.novarossi.it/eng/bx21sb01.htm
Tietty JP-Nitroracingiltä saa sitä 521 Infinityä reiluun satkuun.

Mika R

  • Vieras
Moottorien erot.
« Vastaus #14 : 28.06.05 - klo: 12.38 »
Tohon V-spec asiaan vielä: Ehkä se laakeriongelma on ollut liioittelua. Monet Prot näyttävät suosittelevan kyseistä pannua. Ja kun Ossista on kyse niin helppo säätö ja tässä tapauksessa vielä erinomaiset tehot.

Itsellä on ollut monta pienempää (2,5cc) Ossin moottoria ja ne ollut erinomaisia kaikki. Ehkä pienoinen ongelma OS:n tapauksessa on hieman hatara edustus Suomessa, vaikka saahan sitä esim. Hobby Peoplesta.

Sirio, RB ja Novarossi rulaavat kyllä tällä osastolla ja miksei Nikon edustama CMBkin.

Poissa Joona H

  • Veteraani
    • Profiili
Moottorien erot.
« Vastaus #15 : 28.06.05 - klo: 13.11 »
Lainaus käyttäjältä: "Mika"
Tohon V-spec asiaan vielä: Ehkä se laakeriongelma on ollut liioittelua. Monet Prot näyttävät suosittelevan kyseistä pannua. Ja kun Ossista on kyse niin helppo säätö ja tässä tapauksessa vielä erinomaiset tehot.

Itsellä on ollut monta pienempää (2,5cc) Ossin moottoria ja ne ollut erinomaisia kaikki. Ehkä pienoinen ongelma OS:n tapauksessa on hieman hatara edustus Suomessa, vaikka saahan sitä esim. Hobby Peoplesta.
Eikä muuten ole kallis jos tilaat Saksasta,ainakan verrattuna Suomen hintoihin!