Kirjoittaja Aihe: Päärattaasta, Muovi- vai metalli?  (Luettu 3211 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa MarGox

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Päärattaasta, Muovi- vai metalli?
« : 04.07.05 - klo: 18.55 »
Kannattaisikohan tuo pääratas vaihtaa metalliseen; Kuluttaako muovinen pääratas Enemmän kytkinkelloa??
Kyosho Inferno MP-7.5 Sports RTR Exclusive

Poissa Jose.92

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.freewebs.com/rctaipalsaari
Päärattaasta, Muovi- vai metalli?
« Vastaus #1 : 04.07.05 - klo: 19.36 »
Ei minun mielestäni, koska spurri on muihin auton osiin verrattuna yleensä halpa, koska jos laitat metallisen niin sieltä pettää joku muu osa silloin kuin spurri. Metallinen kuluttaa enemmän kellon ratasta
Ei kiroilulla rajaa, kun savagella ajaa! Ihminen syö ja kakkii!

Poissa Jartsa

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Päärattaasta, Muovi- vai metalli?
« Vastaus #2 : 04.07.05 - klo: 19.39 »
Lainaus käyttäjältä: "Jose.92"
Ei minun mielestäni, koska spurri on muihin auton osiin verrattuna yleensä halpa, koska jos laitat metallisen niin sieltä pettää joku muu osa silloin kuin spurri. Metallinen kuluttaa enemmän kellon ratasta


Voi hyvä tavaton?! Ja kytkinkello ei rasita yhtään sitten muovistapääratasta!?

Kaikki voiman siirto vain metalliseksi niin kestää!  :?

Poissa Catiska

  • Veteraani
    • Profiili
    • www.lynxracing.net
Päärattaasta, Muovi- vai metalli?
« Vastaus #3 : 04.07.05 - klo: 19.41 »
Olen samaa mieltä. Aikani jaksoin pelleillä muovisten spurrien kanssa, mutta sitten investoin titaaninitrattuihin rattaisiin, spurrit ja pinionit. Nämä on liukkaalla ja kovalla pintamateriaalilla, ei juurikaan kulu eikä ole paljoa kitkaa. Ainut huono puoli on hinta...
http://www.lynxracing.net 
Carson Gas Devil 4wd, E-MAXX/CC MMM/Plettenberg

Poissa Jose.92

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.freewebs.com/rctaipalsaari
Päärattaasta, Muovi- vai metalli?
« Vastaus #4 : 04.07.05 - klo: 19.46 »
Aasia kunnossa. Joku joskus sanoi että ei ole hyvä jos muut rattaat on muovia ja spurri Metallia. Silloin kun se spurri ei anna periksi niin muut rattaan rikkoutuu. Niin hän se kyllä on.
Ei kiroilulla rajaa, kun savagella ajaa! Ihminen syö ja kakkii!

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Päärattaasta, Muovi- vai metalli?
« Vastaus #5 : 04.07.05 - klo: 19.53 »
Spurri ehdottomasti metalliseks.
Se on muutenkin suojaamaton ja kerää kiviä väliinsä jotka kuluttaa muovisen erittäin nopeesti.

Ja taas näköjään mennään tähän joku joskus tai jotku sanoo.  :?

Poissa MarkusH

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.freewebs.com/markushe/
Päärattaasta, Muovi- vai metalli?
« Vastaus #6 : 04.07.05 - klo: 22.49 »
Riippuu kanssa autosta. Minulla on kerran hajonnut muovinen spurri savagesta vaikka revitänkin kovaa! Sekin kerta johtui liian kireästä slipperistä. :wink:

Poissa MarGox

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Siis:
« Vastaus #7 : 05.07.05 - klo: 12.02 »
Kuluttaako muovinen pääratas ENEMMÄN kytkinkelloa kuin metallinen pääratas??
-METALLISTA kytkinkelloa.

..niin tuota tuota . . siksi tällainen kysymys koska hyllyssä noita muovisia päärattaita on vielä muutama . . Yhtään niistä ei vielä ole pilalle mennyt - kytkinkelloja kylläkin - niitä halpoja - seuraava vain on jo "laatukello laatulaakerein".
Kyosho Inferno MP-7.5 Sports RTR Exclusive

Poissa tapsa92

  • Veteraani
    • Profiili
Päärattaasta, Muovi- vai metalli?
« Vastaus #8 : 05.07.05 - klo: 12.19 »
Se on aikas erikoinen tapaus, jos muoviratas kuluttaa enemmän kytkinkelloa kuin metallinen :lol:
- Tapsa

Poissa Jose.92

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.freewebs.com/rctaipalsaari
Päärattaasta, Muovi- vai metalli?
« Vastaus #9 : 05.07.05 - klo: 12.19 »
Tietääkseni metallinen kuluttaa enemmän kytkin kelloa. HOKE kertokoon. :lol:
Ei kiroilulla rajaa, kun savagella ajaa! Ihminen syö ja kakkii!

Poissa moukari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Racers Group Finland
Päärattaasta, Muovi- vai metalli?
« Vastaus #10 : 05.07.05 - klo: 13.52 »
No mulla meni kolme muoviratasta 2 viikossa ku kiviä ja muuta sontaa välissä nyt metallinen pelittää enemmän ku hyvin.
Racers Group Finland
  -Panolin 2T öljyt-

Poissa MarkusH

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.freewebs.com/markushe/
Päärattaasta, Muovi- vai metalli?
« Vastaus #11 : 05.07.05 - klo: 13.53 »
Mulla menee 1 muoviratas/ 3 gallonaa

Poissa Catiska

  • Veteraani
    • Profiili
    • www.lynxracing.net
Päärattaasta, Muovi- vai metalli?
« Vastaus #12 : 05.07.05 - klo: 14.04 »
Lainaus käyttäjältä: "Jose.92"
Tietääkseni metallinen kuluttaa enemmän kytkin kelloa. HOKE kertokoon. :lol:


Voipi olla, jos on liian pehmeää materiaalia se kytkinkellon ratas/rattaat. Minulla meni muovirattaiden kanssa aina myös kytkinkellon metallirattaat, kun pikkukivat ja hiekka lytisti niiden metallirattaidenkin hampaat. Nyt taas kovilla rattailla ongelmia ei ole ollut spurreissa eikä kytkinkellon rattaissakaan.
http://www.lynxracing.net 
Carson Gas Devil 4wd, E-MAXX/CC MMM/Plettenberg

Poissa Jartsa

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Päärattaasta, Muovi- vai metalli?
« Vastaus #13 : 05.07.05 - klo: 14.08 »
Lainaus käyttäjältä: "MarkusH"
Mulla menee 1 muoviratas/ 3 gallonaa

1 metalliratas jo yli 25 gallonaa  :)

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Päärattaasta, Muovi- vai metalli?
« Vastaus #14 : 05.07.05 - klo: 15.37 »
Vanhasta sähkökrossari kokemuksesta voin sanoa että muovinen söi metallista pinjonia aikalailla.

Spurria ei paljon tarvinnu vaihdella, mutta pinjoneita kyllä.
Ratas kotelo oli vieläpä täysin tiivis, joten sinne ei likaa päässyt.

En pysty tuohon antamaan tyhjentävää vastausta koska materiaalit on varmasti muuttuneet niin paljon lähes viidessätoista vuodessa.

Voisi tietysti ajatella niin että tuohon muoviseen jää pienenpienet hiekan jyväset kiinni jotka kuluttavat metallia kun taas metalliseen spurriin ei pahemmin jyvät tarraa. Sitä en ainakaan usko että metallinen kuluttaisi enemmän koska on ainakin omat rattaat pysyny niin hyvässä kuosissa että ihmetellä täytyy.
Sanoisin että muovinen kuluttaa enemmän tai sitten samanverran.

Poissa rs tuning

  • Veteraani
    • Profiili
Päärattaasta, Muovi- vai metalli?
« Vastaus #15 : 05.07.05 - klo: 17.29 »
Lainaus käyttäjältä: "*HOKE*"
Voisi tietysti ajatella niin että tuohon muoviseen jää pienenpienet hiekan jyväset kiinni jotka kuluttavat metallia kun taas metalliseen spurriin ei pahemmin jyvät tarraa. Sitä en ainakaan usko että metallinen kuluttaisi enemmän koska on ainakin omat rattaat pysyny niin hyvässä kuosissa että ihmetellä täytyy.
Sanoisin että muovinen kuluttaa enemmän tai sitten samanverran.

Joo muoviseen tarttuu moska ja sit se syö alumiinista, mutta uskon että
se ei paljo kovempia metalleja syö. mulla on molemmat kulunu samaa
tahtia alumiininen ja muovinen vierekkäin ja hommaan titaani nitratut
varalle ennenkö lyö tyhjää (jos kerkeen)!

Kaikkiinhan ei tietysti niitä titaanisia saa ja ne maksaa PALJO (paitsi
jos tietää vaihtoehtoisia ostokanavia :wink: )!
If i had all of the money that i´ve spent on cars... I would spend it all on cars

Poissa MarGox

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Päärattaasta, Muovi- vai metalli?
« Vastaus #16 : 05.07.05 - klo: 18.04 »
Lainaus käyttäjältä: "*HOKE*"
..Voisi tietysti ajatella niin että tuohon muoviseen jää pienenpienet hiekan jyväset kiinni jotka kuluttavat metallia kun taas metalliseen spurriin ei pahemmin jyvät tarraa...

Tuo ei olisikaan paha teoria . . Nimittäin useiten ajelen hiekka alustalla, aivan siis miltei pölyhiekkaa . .dyynihiekkaa .. ja noita "halvempia" kytkinkelloja on menny jo pari ja muovinen pääratas (oli tähänpäiväänsaakka) ennallaan.
Turhia kun en moottoria irroittele - nin nyt säätöhommissa penkissä ajaessa kellon neulalaakista ei jäänyt laakeripesästä/kehästä mitään, ainoastaan helmet . . samassa rytäkässä meni sitten muovinen pääratas ja kello muuttaa muotoaan kuulalaakereille ja Fioroniks (oletin laittavani kuulalaakerit K-alkuperäiselle kellolle, mutta eihän ne siihen käy - nyt on kaksi uutta originaalia K-kytkinkelloa turhana . .). Nyt tauolla ihmetellään jotta minkähänlaisen prikan (aluslevyn) siihen kytkinkellon ulkopuolelle ruuvin alle laittas . .

Taidampa laittaa hankinta listalle tuon metallisen päärattaan.

..ps. alkaa menemään jutut ristiin:http://rc10.fi/viewtopic.php?t=12309
Kyosho Inferno MP-7.5 Sports RTR Exclusive

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Päärattaasta, Muovi- vai metalli?
« Vastaus #17 : 05.07.05 - klo: 22.05 »
Lähes samaan sarjaan kuuluu näköjään kaikki muovi vastaan metalli kohteet...
Näköjään raidetankojen päät ja iskarin päät kuluu kanssa niin että se metallinen kuula kuluu reilusti enemmän kuin muovinen ulko-osa.

Eli kai tähän voi jo sitten laittaa vastaukseks että muovinen kuluttaa enemmän kuin metallinen.

Poissa MarGox

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Päärattaasta, Muovi- vai metalli?
« Vastaus #18 : 06.07.05 - klo: 17.54 »
Tuossa vääntelen paikalleen Fioroni kytkinkelloa, kahdella kuulalaakerilla malliin: kytkinpalat, shimmi, laakeri, kello, laakeri -siihen päälle ruuvi -ja jos ruuvin kiristää prikalla tai ilman, helläänkin kireyteen -ei kello enää rullaa vapaasti.

Oletuksena: ruuvin kannan alle 5mm aluslevy (prikka) 3,5mm reiällä??

..ja kuinka paljon vaikuttaa vauhtiin jos kytkinkello onkin 14T eikäl 13T.

....ja vielä: onko tämä terästä (rautaa, metallia?):    http://www.fioroni.com/index_eng.asp?a=scheda&id=4469
Kyosho Inferno MP-7.5 Sports RTR Exclusive

Poissa plissken_s

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Päärattaasta, Muovi- vai metalli?
« Vastaus #19 : 06.07.05 - klo: 19.41 »
On. Terästä.
Kyosho - Futaba - Novarossi