Kirjoittaja Aihe: LiPo akut autokäytössä.  (Luettu 1511464 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Gurvus

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3480 : 27.11.10 - klo: 12.15 »
No luehan noita palautteita tuosta laturista.
Näköjään tulta ja savua tuosta tiedossa  :lol:

En kyllä yhtään ihmettele  :wink:.

Poissa TMH_77

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3481 : 27.11.10 - klo: 16.48 »
Moi,

Osaako joku neuvoa miten saan Turnigy 2S 5000mhA 40c lipo akut latautumaan täyteen? Laturi on Hyperion Duo 3+. Olen koittanut ladata cycle-moodissa pienellä 1A latausvirralla ja 6A purkuvirralla enemmän kuin 5 kertaa ja purku/lataus kapasiteetti on vain noin 2000mhA. Akut oli pari kuukautta suht tyhjillään, kun en saanut laturia ajoissa. Akut latautuu 4.2v kennojännitteeseen ok. Purkuvaihe menee lipo cut off vakio jännitteeseen, nyt en muista mikä se on. Olen ladannut neljää samanlaista akkua ja kaikkien kapasiteetti on jännästi noin 2000mhA ja aloin miettiä jos laturissa on jotain pielessä.

Olen tarkistanut latausajan rajoituksen, akun parametrit vastaa todellista Lipo, 2S ja 5000mhA. Olen kokeillut ladata 10A virralla tai 1A virralla ja tulos on sama. Pitää varmaan tarkistaa mikä lipo cutoff jännite on purkuvaiheen lopussa jos akku ei purkaudu riittävästi. En ole autokäytössä ajanut cutoff jännitteeseen saakka kun auto ei ole toiminnassa.

Voiko lipo akkua elvyttää jos kapasiteetti on pudonnut 5000mhA:sta 2000mhA:n?

Itse ajattelin testata seuraavaksi
- laturin purkaus cutoff jännitteen
- Virtalähde suoraan auton akusta
- Kokeilla ladata akkuja toisessa laturissa

Olisko jotain muita ideoita vielä?

Terv.
Topi

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3482 : 27.11.10 - klo: 16.55 »
Oisko laturissa kapasiteettiraja asetettu 2000mAh:iin?

Jos kapasiteettirajaa ei saa nostettua korkeammalle, lataa useamman kerran peräjälkeen, älä pura välissä.
Flying Calacucco

Poissa TMH_77

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3483 : 27.11.10 - klo: 17.03 »
6.29v näytti purku lipo cuttoff, sitten loppu purkaminen.

Poissa TMH_77

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3484 : 27.11.10 - klo: 17.05 »
akkukapasiteetti asetettu laturissa 5000mhA. Tosin toisessa portissa oli päässyt vaihtumaan 1000mhA asetus. Laitoin sen takas 5000mhA.

Poissa SepiMies

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3485 : 28.11.10 - klo: 02.32 »
No jos latauksen jälkeen kennot ovat 4,2V ja purun jälkeen ~3,15V (6,29V/2) niin eipä taidan olla muuta vaihtoehtoa kuin, että akut ovat tiensä päässä. Jos taas kennot ovatkin esim. 4V --> vika mahdollisesti laturissa.

Onko nuo jännitteet laturin vai yleismittarin mukaan otettuja? Kannattaa mitata ne esim. yleismittarilla. Siis purun ja latauksen jälkeen.

Entä mitä tarkoittaa "pari kuukautta suht tyhjillään"? Jos akut ovat olleet sen pari kuukautta alle 3V/kenno niin se tekee ainakin kennoille huonoa.

LiPoja ei voi elvyttää (ellen ihan hakoteillä ole) vaan hävinnyt kapasiteetti on menetetty lopullisesti.

Tekno RC Team Driver
SCT410.3, EB48.3, NB48 2.0, Losi 22SCT 3.0

Poissa TMH_77

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3486 : 28.11.10 - klo: 15.42 »
Kiitos avuista! Ongelma selvisi tässä samalla kun kirjoittelin tänne ja tutkin laturia uudemman kerran. Toisen latausportin akkukapasiteetti oli vaihtunut 1000mAh ja toisen portin lipo cutoff jännite oli 3,8v. Laitoin molempien porttien "discharge voltage" arvoksi 3v ja kapasiteetti 5000mAh niin rupesi toimimaan :) Tulihan ihmeteltyä kauan tätäkin, mutta oli jälkeenpäin ajatellen helppo vika. Uus laturi ja en vielä ihan ollut oppinut sitä. Nyt latautu 5000mAh  :cool: En kyllä tiedä miksi toisessa portissa oli eri cutoff jännite. Luulen että tämä 3v on ok, vai mitä?

Poissa savo

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3487 : 28.11.10 - klo: 15.57 »
Eihän lipoja tarvii purkaa laturilla ennen uutta latausta eli eikai laturiin tarvii sillon asettaa mitään cut-off jännitettäkään.
Valtra N111 1/1 ym. ja ihan v...sti velkaa!

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3488 : 28.11.10 - klo: 19.54 »
Cut off- toiminto tarvitaan nopeudensäätimessä, ettei akut purkaannu ajossa liian alas. Yleensä Cut off on turvallista asettaa sinne hieman 3V/kenno yläpuolelle, esim. 3,2V/kenno. Latauksessa ei moisesta tarvii huolehtia.
Flying Calacucco

Poissa Chili

  • KUArc
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3489 : 01.12.10 - klo: 21.04 »
Tässä on tullut jo kaksi päivää väiteltyä mitenkä lipon virran anto lasketaan, voisiko joku selittää sen minulle?
Akku on 5000mAh (5Ah) 20c jatkuva/30c hetkellinen, oman käsityksen mukaan virran anto lasketaan: 5Ah X 20c = 100A jatkuvaa.
Olenko oikeassa vaiko väärässä?
Vanha akku antaa tuon laskun mukaan m. 40A. Vanhan ''40A'' ja uuden ''100A'' akun nopeuksilla ei ollut mitään eroa, tämä saattanee johtua liittimistä tai siitä että moottori ei jaksa yli 40A (nopari on 100A jatkuvaa, 360A hetkellistä)
Thunder Tiger dt-10 - Axial ax10 - Slash 2wd - Blitz ese - Axial EXO - Axial wraith

Poissa SSchevy

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3490 : 01.12.10 - klo: 21.11 »
eli kapasiteetti x purkuvirta= esim. 5000 x 20 c = 100 A.
SANWA MT4 ,HPI SAVAGE FLUX HP,DF 33" cyberstorm.

Poissa Penguin

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3491 : 01.12.10 - klo: 21.37 »
Olenko oikeassa vaiko väärässä?

Aivan oikein.
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

Poissa Gurvus

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3492 : 02.12.10 - klo: 16.49 »
Onko normaalia että lipo lämpenee ajossa. Ei ole mitenkään kuuma eikä myöskään pullistunut, mutta selvästi lämmennyt. Otin tuosta aika paljon irti kuin ajoin, kaasu koko ajan pohjassa  :roll:. Saattaiskohan vaikuttaa? Entä se että oli muovipussissa suojassa lumelta.

Poissa _valtsu_

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3493 : 02.12.10 - klo: 16.56 »
Ei lämpenemisestä ole mitään haittaa, kunhan akku ei polta sormia, niin ollaan vielä turvallisissa rajoissa.

Poissa Gurvus

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3494 : 02.12.10 - klo: 17.17 »
Selvä. Kuvittelin vain lukeneeni jostain että ei saisi lämmetä joten päätin varulta kysyä :wink:.

Poissa Duster1

  • JoeUa RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3495 : 02.12.10 - klo: 18.50 »
Ei saa lämmetä ladatessa.
Käytössä lämpeää tottakai.
Axial SCX 10 TR

Poissa Penguin

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3496 : 02.12.10 - klo: 18.51 »
Ja talvella ajaessa todella hyvä vähän lämmetäkin, muuten akku taas on liian kylmä, eikä siitä saa virtaa ulos.
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

Poissa JonyMan

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3497 : 03.12.10 - klo: 19.32 »
Minkäslaisia liittimiä ihmiset suosii akuissaan?
Eli siis minulla on sellainen tilanne, että ajan sekä Traxxas Summitilla ja Tamiya:lla. Minulla on näihin adaptereita molempiin suuntiin, eli molemmin päin on yhteensopivuus.

Ostin Turnigy:n LiPo akkuja ja tarkoitus oli laittaa niihin Tamiyan liittimet päihin. Alkoi nyt vain arvelluttamaan, kun akuissa on sen verran paksut johdot, että noi Tamiyan liittimet näyttää melko rimpuloilta niihin. Akuissa itsessään on kiinni 5,5mm bullet-connector liittimet. Laitanko vastaavat autoihin, vai laitanko suunnittelemat Tamiyat, vai onko parempia ideoita?

Kiitos vastauksista.
Traxxas Summit, Traxxas Slash, Traxxas Slash 4wd, Tamiya DF03RA, Tamiya TT01

Poissa S50

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3498 : 03.12.10 - klo: 19.41 »
Minkäslaisia liittimiä ihmiset suosii akuissaan?
Eli siis minulla on sellainen tilanne, että ajan sekä Traxxas Summitilla ja Tamiya:lla. Minulla on näihin adaptereita molempiin suuntiin, eli molemmin päin on yhteensopivuus.

Ostin Turnigy:n LiPo akkuja ja tarkoitus oli laittaa niihin Tamiyan liittimet päihin. Alkoi nyt vain arvelluttamaan, kun akuissa on sen verran paksut johdot, että noi Tamiyan liittimet näyttää melko rimpuloilta niihin. Akuissa itsessään on kiinni 5,5mm bullet-connector liittimet. Laitanko vastaavat autoihin, vai laitanko suunnittelemat Tamiyat, vai onko parempia ideoita?

Kiitos vastauksista.

Tamiya liittimet ovat täältä lukemani perusteella ilmeisesti persiistä, joten niistä varmaan kannattaa pyrkiä eroon. Traxxas liittimet taas kestävät ihan hyvin virtaa joten ei ole huono idea laittaa kaikkiin akkuihin sellaiset. Itsekkin noita käytän ilman ongelmia.
Traxxas Slash 4x4 & Slash 4x4 Platinum LCG
LRP Shark 18

Poissa Penguin

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3499 : 03.12.10 - klo: 20.10 »
Ei siinä Tamiya-liittimessä muuta vikaa ole, mutta sen virrankesto ei riitä lähellekään nykyisten rc-autojen käyttämiin virtoihin. Yleensä liitin on mitoitettu kestämään enintään 15 A:n virta ja kun siitä vedetään läpi moninkertaisia virtoja sillä on tapana sulaa. Sulaessaan liitin voi aiheuttaa oikosulun ja pahimmassa tapauksessa akku palaa ja nopeudensäädin hajoaa.
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

Poissa Gurvus

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3500 : 03.12.10 - klo: 20.46 »
Traxxasin liittimien lisäksi Deanssit ovat oikein hyvät. Siis tällaiset:
http://www.amainhobbies.com/product_info.php/cPath/1389_226/products_id/3596/n/Deans-Ultra-Plug-1-pair

Itse käytän noita, kuten ymmärtääkseni moni muukin eikä minulla ainakaan ole koskaan edes pahemmin kuumentuneet.

Poissa SSchevy

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3501 : 03.12.10 - klo: 22.02 »
Niin itselläkin deansit käytössä ja koskaan ei ole kuumentuneet ollenkaan.
SANWA MT4 ,HPI SAVAGE FLUX HP,DF 33" cyberstorm.

Poissa pijokela

  • TamUA
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3502 : 03.12.10 - klo: 23.25 »
Itsellä oli kaikki kama Tamiya liittimillä, kun ne tuli kaupasta. Oli muuten todella paljon paremman oloinen se aito Tamiyan tekemä Tamiya liitin. No vaihdoin kanssa Deansseihin - tai noi taitaa olla jotain kopioita, mutta hyvin ovat toimineet.

Jos vielä olis ne Tamiyat kiinni, niin siirtyisin kyllä XT60 liittimiin:

http://www.amainhobbies.com/product_info.php/cPath/1574_1592/products_id/150712/n/ProTek-R-C-35mm-MaxxCurrent-XT60-Polarized-Connectors-2-Male-2-Female
http://www.hobbycity.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=9572
(Katso alemman linkin hintaa!)

Joku täällä sanoikin siirtyvänsä niihin. Ne on speksattu samalle 60A virralle kuin Deanssit. Edut:
- Patentoimattomina ne on halpoja.
- Johdot tulee kuppeihin, jolloin huottaminen on helpompaa. (Deanssejä oppii juottamaan, mutta ei se helppoa ole.)
- Johdot tulee kuoppiin, jolloin kutistesukan saa niin, ettei kuparia jää näkyviin.
- Jotkut Deanssit ovat sileitä ja siten niiden irrottaminen on vaikeaa, XT60 on aina tuollainen karhea.
Tamiya DF-03Ra | Xray T3 2011 | HPI Blitz | CRC gen xi

Poissa Duster1

  • JoeUa RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3503 : 04.12.10 - klo: 11.15 »
Itsellä Deanseja ja nyt osittain jo siirtynyt noihin XT60 liittimiin.
Axial SCX 10 TR

Poissa kojo

  • JoeUa RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3504 : 04.12.10 - klo: 11.32 »
Itsellä kaikissa lipoissa 4 mm banaaniliitäntä, joten tuo luonnollinen/pakollinen valinta myös autoon. Lisäksi melko hyvä yhteensopivuus ajeluporukan akkuihin, jos tarttee lainata.
KojoRacing-EastSideRC`s
Team C 02 Evo, Losi 22 SCT

Poissa kappi

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3505 : 07.12.10 - klo: 18.41 »
Osaisiko joku paremmin näihin Lipo-akkuihin perehtynyt kertoa kyseisten akkujen käytännön eroista(rahallisesti tolkuton ero).
Mutta paljonko Lipo-akuissa on käytännössä eroja?? Suomilisä on tietty yksi hintaa nostava.

http://www.hobbypeople.com/shop/index.php?main_page=product_info&cPath=34_43_44&products_id=25350 VS http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=10308

Tai
http://www.rcjkl.fi/product.asp?lang=1&sua=1&tk=926640&q=y&s=2918 VS http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=13398

En lukenut ketjua läpi kun on niin julmetun pitkä, jospa joku vois kuitenkin vastata vaikka jossain olisi jo pohdittukin. Tämä askarruttaa kovasti, joissan muissa sähköhärdeleissä on ihan hirvee ero halvoissa ja kalliissa, kuten esimerkiksi akkuporakoneet.

Poissa Penguin

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3506 : 07.12.10 - klo: 18.52 »
Vertaile sitä yksittäistä akkua tai paria akkua rahtikulujen kanssa, niin ero kapenee huomattavasti. Suomilisä ja muutenkin myyjän ylihinnoittelu on kaikkein merkittävin tekijä ensimmäisessä tapauksessa. Kummassakin tapauksessa on kuitenkin kyse tusina-akusta, joiden laatuvaihtelut on huomattavat.

Jälkimmäisessä vertailet halpisakkua ja kisakäyttöön hyväksyttyä laatuakkua. Satunnaiselle pihasudittelijalle erot on ehkä merkityksettömiä, mutta siitä viimeisestä sekunnin kymmenyksestä kisaavalle kuskille erot on huomattavat.

Yksi tekijä on merkki elikkäs brändi, joka monissa muissakin tuotteissa voi muodostaa tuotteen hinnasta yli puolet. Tuon ensimmäisen Hobbypeoplen myymän akun kohdalla ei kuitenkaan ole kyse siitä.
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

Poissa _valtsu_

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3507 : 07.12.10 - klo: 19.24 »
Suomesta ostetuissa tuotteissa maksetaan alv. Kun ostaa halvan akun kiinasta alv:a ei tarvitse maksaa jos sen osuus jää alle 10€. Suomessa myydään yleensä "laatumerkkien" akkuja jotka maksavat kiinassakin enemmän, kuin hobbycityn akut. Efra hyväksyntä akuissa maksaa myös. En väitä kuitenkaan, että hobbycityn akut ovat huonolaatuisia. Omalla kohdalla pelkkiä positiivisia kokemuksia.

Poissa Penguin

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3508 : 07.12.10 - klo: 22.12 »
Sillä ALV:llä ei ole tuossa juuri mitään osaa. Sama Hobbykingin akku löytyy saksasta tilattuna dollarin kalliimmalla eli se ei selitä hintaerosta mitään. Lisäksi noilla Hobbypeoplen myymillä akuilla ei ole yhtään sen enempää laadun kanssa tekemistä kuin Hobbykingin akuillakaan, jos sitäkään vähää. Siinä tapauksessa kyse on ihan puhtaasti... ...no siitä että pistetään niin paljon hintaa, että lopettavat kyselemästä.
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

Poissa Gurvus

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3509 : 07.12.10 - klo: 22.48 »
Mistä saksalaisesta putiikista saa hk:n tuotteita samalla hinnalla kuin kiinassa. Sellainenhan voisi olla mielenkiintoinen.