Kirjoittaja Aihe: LiPo akut autokäytössä.  (Luettu 1510414 kertaa)

0 jäsentä ja 6 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa savo

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1770 : 18.06.09 - klo: 18.37 »
jäi vielä epäselväksi, eli voiko noi hardcase kuoret purkaa ilman suurempaa väkivaltaa?

Oma mielipide: Ei yleensä
Valtra N111 1/1 ym. ja ihan v...sti velkaa!

Poissa pOINTER

  • SaloUA
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1771 : 19.06.09 - klo: 14.55 »
jäi vielä epäselväksi, eli voiko noi hardcase kuoret purkaa ilman suurempaa väkivaltaa?
Oma mielipide: Ei yleensä
Kakspuolisella teipillä ainakin Orionin ja Speedpassionin kovakuoriset kasassa. Orioneista irtoo kuoret itekseen, kun taas SP:n teippi pitävämpää..
Kun ei pyydä mitään, ei välttämättä saakaan haluamaansa, mutta kun pyytää paljon, saattaa saada paljon - tai sitten ei.

Poissa RangerWalker

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1772 : 20.06.09 - klo: 15.32 »
Akkuja ajattelin tilailla lisää ja mietin siirtymistä hardcaseihin.
-miten hardcaseisssa huomaa "turvotuksen" ? -vai huomaako vasta kun puskee liekkiä...

Ja tuossa sv27 veneessä juuri eilen huomasin ajon jälkeen lievää turvotusta toisessa akussa,mutta kun jäähtyi niin vetäytyi orkkis mittoihin. -pääsi kuumenemaan 51 asteeseen.(oli akseli mennyt vinoon ja laittoi liikaa vastusta)

Uskaltaako vielä käyttää vai onko turvotus =ulos ?  -vaikka on taas orkkis mitoissaan. (Nosram 5300 25C)

AWESOMATIX TSP-10 ,Team Jordan "Frentzen" F1&under construction 2012 Sauber http://www.youtube.com/user/RangerPate

Poissa 4wdkanootti

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1773 : 20.06.09 - klo: 21.06 »
Balanserijohdosta seuraa kennojen jännitteitä.

Lataa LÄDNÄ OLLEN, vaikka hiekkaa sisältävän ämpärin vierellä..tietty balanseri kiinni.
Jos akku lämpiää ittekseen tai ladatessa, ni hiekalle ja ulos
Jos saat ladattua, koepura ja kato nykykapasiteetti.
( sitä menetetään , samoin kuin C-arvoa pullistellessa ) Uudelleenlataus.
Sitten koeajo että riittääkö ulostuleva virta sun käyttöön vai kuumeneeko/turpoaako

jos se ei riitä tohon enää, ni kevyeen autoon tai crawleriin  riittää
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

Poissa TomiKoo

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
    • Miihke RC Instassa
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1774 : 20.06.09 - klo: 21.38 »
Hämmästelin tuossa noparin säätöjä (vilkkuvaloilla) ja ihmettelin, kun manuskan mukaan tehdasasetuksena pitäis olla auto-lipo cutoff 3,0V, mutta säätö näyttäisi olevan "suojaus pois käytöstä". Noh, laitoin orjallisesti ohjeen mukaan cutoffin päälle ja lähdin testaamaan muiden säätöjen onnistumista. Pitkään ajelin kunnes auto pysähtyi nykien. Noparin merkkivaloista saattoi lukea, että alijännitesuoja oli lauennut (taitaa olla 4,0V). Kipitin sisään ja mittasin akun jännitteeksi 5,76V ja kennojen jännitteiksi 2,75V ja 3,51V. Hetken kiroilin ja lopulta, noin vartin ihmettelyn jälkeen päätin laittaa akun laturiin.

Nyt noin tunnin tarkkaavaisen, balansoidun latailun jälkeen akkuun meni 5054mAh (5000 akku) ja kennojen jännitteet olivat 4,17V ja 4,18V. Kysymys kuuluu, teenkö akulle vielä jotain erikoista vai jatkanko käyttöä normaalisti, kuten ennenkin?

Noparin säädön kylläkin muutan vastaamaan todellisuutta, piittaamatta ohjeista...  :roll: :angry:

Tomi

Poissa savo

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1775 : 20.06.09 - klo: 22.18 »
Graupner Ultra Duo plus 50 laturi kiinnostaa ja haluaisinkin tietää mikä Lipojen tasausliitin siinä on vakiona?
Jos joku tietää niin kertokee nyt ihmeessä!
Valtra N111 1/1 ym. ja ihan v...sti velkaa!

Poissa AE-Mod

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1776 : 20.06.09 - klo: 22.41 »
Google + Graupner Ultra Duo plus 50 balancer socket kertoo että EHR -liitin on balancerissa.


THE Car #12 (THE Photographer)
HobbyFactory

Poissa savo

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1777 : 21.06.09 - klo: 13.06 »
Google + Graupner Ultra Duo plus 50 balancer socket kertoo että EHR -liitin on balancerissa.




Kiitos!
Valtra N111 1/1 ym. ja ihan v...sti velkaa!

Poissa TomiKoo

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
    • Miihke RC Instassa
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1778 : 21.06.09 - klo: 19.56 »
Nyt noin tunnin tarkkaavaisen, balansoidun latailun jälkeen akkuun meni 5054mAh (5000 akku) ja kennojen jännitteet olivat 4,17V ja 4,18V. Kysymys kuuluu, teenkö akulle vielä jotain erikoista vai jatkanko käyttöä normaalisti, kuten ennenkin?

Hyvin tuntui pelaavan ja uudelleen ladatessa otti vastaan 5084mAh, eli ehkäpä nou hätä. Toisen kennoparin jännite on koko ajan tuon 0,2-0,3V alempana, lieneekö se sitten merkki jostain...

Poissa RangerWalker

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1779 : 21.06.09 - klo: 20.21 »
Purin 3volttiin/kenno ja otti 4770mAh sisään eli ei ehkä ihan loppu ole vielä...
AWESOMATIX TSP-10 ,Team Jordan "Frentzen" F1&under construction 2012 Sauber http://www.youtube.com/user/RangerPate

Poissa Karvajalka

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • Flickr-Sivut
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1780 : 21.06.09 - klo: 20.27 »
Sattui silmään tuolla Hobbylinnan sivuilla tämöinen akku ja huvikseni speksit lukaisin läpi: Nosram Lipo 5300 X-Treme Race HC 40C

Tämä kohta:
Lainaus
Can be charged with up to 3C charge current to for extremely low charging time a new benchmark in LiPo technology.
herätti kysymyksen:

Mistä mahtaa löytyä laturi joka antaa 15,9A (3x5300mA) latausvirran? Kaippa semmonen jostain löytyy, mutta alkaa näyttämään nämä markkinat täyttävät 5A laturit aikansa eläneiltä kun uuden sukupolven akkuja tommosilla virroilla saa latailla.
Team Associated TC5, Tamiya TA-05 IFS-R, Tamiya TT-01D, XRay M18T Pro, Futaba 3PM 2.4GHz

Poissa Hazard

  • PRCA
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1781 : 21.06.09 - klo: 20.38 »
Mulla on toi akku LRP merkkisenä, kuten se täällä tuppaa olemaan. Ei pysty kuutta ampeeria enempään tuo munkaan laturi tuuppaan joten tunnin verran sitä joutuu melkein lataileen. Olisi se 20min latausta ja 30min ajoa paljon mukavampi yhdistelmä?

Poissa hades

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1782 : 21.06.09 - klo: 20.46 »
Sattui silmään tuolla Hobbylinnan sivuilla tämöinen akku ja huvikseni speksit lukaisin läpi: Nosram Lipo 5300 X-Treme Race HC 40C

Tämä kohta:
Lainaus
Can be charged with up to 3C charge current to for extremely low charging time a new benchmark in LiPo technology.
herätti kysymyksen:

Mistä mahtaa löytyä laturi joka antaa 15,9A (3x5300mA) latausvirran? Kaippa semmonen jostain löytyy, mutta alkaa näyttämään nämä markkinat täyttävät 5A laturit aikansa eläneiltä kun uuden sukupolven akkuja tommosilla virroilla saa latailla.

http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=9005&Product_Name=iCharger_208B_350W_8s_Balance/Charger
Tuossa nyt ainakin olisi yksi.
Speed-T | Matrix | Stampede | Blitz

Poissa Qazu

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1783 : 22.06.09 - klo: 00.28 »
Lazer ZX-5, Slash, E-CRT.5, Hobao ST-E, E-Revo 1/16, X1X E-CRT, Hobao ST-E
...love the smell of 2 burned coil(s) in the morning...

Poissa Karvajalka

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • Flickr-Sivut
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1784 : 22.06.09 - klo: 05.59 »
Juu, pari laturia löytyy 20A latausvirroilla. Taitaa kuitenkin olla milenkiintoisempi toi Hyperion EOS 0615i DUO3 lataileehan silläkin jo aika haipakkaa (15A). Noissa tosin alkaa kaikissa tulemaan vastaan myös se, että virtalähteeksi ei riitäkään enää mikään 10An mukavasti mukana kulkeva laite. Täytynee tässä vaiheessa hommaa toinen halpis-laturi ja katella mihin noi LiPot on oikein menossa ennen kuin investoi puol omaisuutta laturiin.
Team Associated TC5, Tamiya TA-05 IFS-R, Tamiya TT-01D, XRay M18T Pro, Futaba 3PM 2.4GHz

Poissa 4wdkanootti

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1785 : 22.06.09 - klo: 19.31 »
Virtalähteistä:
ATX-2 standardin tiettispowereista tulee jopa yli 30A  sitä 12-volttista!
Sillä siis voi 5C nopeudella. jota hyperionin c3:t kestää, ladata 6000mAh akkua.
Eikä maksa maltaita, modauksien kanssakaan.
Mun edelisestä tuli 22A, ja osien hankintakulut uusina osina oli jotain alle 40€
Ei ole kovin iso verrattuna "pykälää vanhempaan" muuntajatekniikkaan
(hitsausmuuntaja/pikalatain -kokoset kärrit).
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

Poissa JaliM

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1786 : 22.06.09 - klo: 21.23 »
akkun virtapiuha oli unohtunut paikalleen ja nyt 2-kennoinen lipo valittaa "low voltagea".

Onko akkupakka herätettävissä vielä järkevästi? Netissä oli ohjeita, että lataus NiMh-ohjelmalla 6.0v tasoon ja sitten vaihtaminen lipo-lataukseen voisi auttaa. Kuullostaako tuo järkevälle vai hyväksyäkkö vain akut menetetyiksi?
Hyper 7 TQ Sport .28 / HPI Savage Flux

Poissa 4wdkanootti

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1787 : 22.06.09 - klo: 21.26 »
Mittaa ne kennot!
alijännitteiset pitää sitte ladata ylös  TOSI PIENELLÄ VIRRALLA, muuten ne imee sähköä ja antaa vaihdossa tulta!
Semmosen akun C-arvo heikkenee väkistenkin ainakin vähän, vaikka toimisikin.
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

Poissa Habaku

  • Meri-Lapin Pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1788 : 22.06.09 - klo: 22.07 »
Netissä oli ohjeita, että lataus NiMh-ohjelmalla 6.0v tasoon ja sitten vaihtaminen lipo-lataukseen voisi auttaa. Kuullostaako tuo järkevälle vai hyväksyäkkö vain akut menetetyiksi?

Yhden pikkulipon herätin noin.
Hong Nor x2 pro etruggy , KM X2

Poissa historia

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1789 : 23.06.09 - klo: 10.35 »
Kuinka kuumaksi lipo saa latauksen aikana tulla? Entä ajon?
Onko ultramat 14 valmiina tuo lataustapa CC-CV, vai pitääkö jotenkin ohjelmoida?
Team Associated RC10B4 - Tamiya Mini

Poissa Sysi

  • Veteraani
    • Profiili
    • OSPA ry
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1790 : 23.06.09 - klo: 16.50 »
Latauksessa ei kärsi lämmetä mielestäni, ajossakaan ei paljoa mielellään. Reilummalla mosalla kyllä voi lämmetä vähän, joku 40c ehkä, ei varsinaisesti kuumaksi kuitenkaan.

Varmaan jos ulkona latailee auringonpasteessa niin lämpiää kyllä :wink:
Jere M

Poissa historia

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1791 : 23.06.09 - klo: 16.59 »
Ok.

Entäs tietoa tästä:
Onko ultramat 14 valmiina tuo lataustapa CC-CV, vai pitääkö jotenkin ohjelmoida?
Team Associated RC10B4 - Tamiya Mini

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1792 : 23.06.09 - klo: 17.04 »
Kyllä mun tietääkseni, kisoissa noita on ollut käytössä.

EDIT: Löyty ohjeista lipolatauksen kohdalta:
Lainaus
The charge process is fundamentally different to that required for Ni-Cd or Ni-MH batteries, and is termed a constant current / constant voltage method.
« Viimeksi muokattu: 23.06.09 - klo: 17.09 kirjoittanut Heuli »

Poissa historia

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1793 : 23.06.09 - klo: 17.59 »
Tarkoittaako tuo nyt sitä että sitä pitää vaihtaa sieltä itse vai tajuaako ultramat itse vaihtaa sen, vai onko se kokoajan sama?
Team Associated RC10B4 - Tamiya Mini

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1794 : 23.06.09 - klo: 18.03 »
Lainaus käyttäjältä: historia
Onko ultramat 14 valmiina tuo lataustapa CC-CV
-kysymykseen vastaus on kyllä.

Poissa JaliM

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1795 : 23.06.09 - klo: 19.55 »
Netissä oli ohjeita, että lataus NiMh-ohjelmalla 6.0v tasoon ja sitten vaihtaminen lipo-lataukseen voisi auttaa. Kuullostaako tuo järkevälle vai hyväksyäkkö vain akut menetetyiksi?

Yhden pikkulipon herätin noin.

Jep, ja noilla eväillä heräsi myös tämä lipo. 0.3A NiMh -latauksella voltit 5.9 --> 6.01V ja sitten takaisin lipo-ohjelmaan. Gut.
Hyper 7 TQ Sport .28 / HPI Savage Flux

Poissa apophis

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1796 : 23.06.09 - klo: 23.48 »
Kannattanee ladata alle 3V kennoja pienimmällä mahdollisella virralla, usein siis 0.1A ja lataustahan voi rauhasa jatkaa yli 3V tasoon. Sitten lipo ohjelma käyttöön ja lataus loppuun.

Se kennojen lopullinen tuhoutumisraja lienee noin 2.5V luokkaa. Jos on jo noin alhaalla, niin ei ehkä kannata yrittää pelastaa.

Ja sitten hieman toiseen aiheeseen... Tein tässä Slashiin akkupidikkeen, johon menee 2kpl 5000mAh 2S lipoja ja kytkin ne rinnan. Mitenkäs tuo rinnankytkentä oikeastaan toimii? Sehän käytännössä pakottaa molemmat akut tasan samaan jännitteeseen ja korkeammassa jännitteessä oleva akku 'lataa' hieman pienemmässä jännitteessä olevaa akkua aluksi.

Ajelin tuolla megapaketilla aika reippaasti ja pois otettua akut oli tasan samassa 3.84V jännitteessä. Eikös periaatteessa tuo ole hyvä systeemi pitää akut yhtä hyvässä (huonossa?) kunnossa?
Slash & Rustler & Mini Desert Truck

Poissa Toikkanen

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1797 : 24.06.09 - klo: 11.03 »
Se kennojen lopullinen tuhoutumisraja lienee noin 2.5V luokkaa. Jos on jo noin alhaalla, niin ei ehkä kannata yrittää pelastaa.

Mulla oli zippy 2s 5000mAh akussa kennojen jännitteet 1.54v ja 2.46v. Sen sitten nimhi lataus ohjelmalla latasin 6v ja siitä li-po ohjelmalla loppuun. Akku toimii vielä ihan normaalisti, mutta varmasti tuo lyhensi akun käyttö ikää roimasti.
Venom Creeper | Tamiya DB-01 Baldre | Xray T1 Rally edition

Poissa partajeesus

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1798 : 24.06.09 - klo: 11.42 »
tuli tänään ajettua eka kerta tuollaisella turnigyn 5000mah 2s akulla ja ainakin vielä oli selvä teho ero rhinon 4900mah akun kanssa.
rhinossa selvästi enemmän potkua.

rhino antaa 98A jatkuvaa jä nämä etiketin mukaan 75A, tosin jotkut väittää että siinä olisi virhe ja oikeasti akussa olisi 20c kennot eli pitäisi tulla 100A jatkuvaa.

katotaan parin ajokerran jälkeen että pysyykö ero yhtä isona.

edit: no nyt oli jo sama potku kuin rhinollakin.
« Viimeksi muokattu: 24.06.09 - klo: 13.11 kirjoittanut partajeesus »
Stampede+Ez-run 80A+ez-run 8.5t, Axial AX-10 scorpion ARTR, Tamiya TT-01, Rustler + Mamba max + Ez-run 8.5t

Poissa troija

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1799 : 24.06.09 - klo: 21.37 »
nyt tarvitaan apuja. ostin eilen GM V-MAXX Lipo 4200mAh 30C 7.4V Saddle Pack,
ajoin 1 minutin ja lipojen välisestä johdosta meni juotokset yhdestä liittimestä..
nopari (07 sphere) oli tulikuuma kuin myös motti.
eli onko akusa vikaa kun viimeksi eilen ajoin nimhllä ilman ongelmia....

(anteeksi jos on kirjoitus virheitä olen hurri)
...Sideways These Days...