Kirjoittaja Aihe: LiPo akut autokäytössä.  (Luettu 1508625 kertaa)

0 jäsentä ja 4 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa the man

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2580 : 24.01.10 - klo: 14.45 »
2S akussa on 3-johtoinen latausliitin. Akun miinus, plus ja kennojen "välistä" yksi johto.

edit: BB ehtikin näköjään ensin...

Eli onko siis esimerkiksi 3S akussa sitten 4 johtoa vai 3?
Karvaton ERBE

Poissa JL-

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2581 : 24.01.10 - klo: 14.47 »
4
TRX Stampede VXL - Zippy & Turnigy 2S/3S Lipos - Acoms Technisport 2,4GHz - Max-EV Racing

Poissa TLCfani

  • Rovaniemen pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2582 : 24.01.10 - klo: 21.30 »
Kennopakan "päistä" tulee yhdet, ja joka kennon välistä yks, eli niitä on aina yks enemmän ku kennoja.

Poissa the man

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2583 : 25.01.10 - klo: 16.33 »
Kiitti tiedoista mr. tietosanakirjat. :roll:
Karvaton ERBE

Poissa rubberduck

  • Veteraani
    • Profiili
    • Rauman Seudun RC-harrastajat ry.
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2584 : 25.01.10 - klo: 21.35 »
Onko kukaan testannut tai löytänyt netistä jotain testituloksia XT60 akkuliittimistä? Lähinnä kiinnostaa liittimien virranjohtokyky, eli toisinsanoen jännitehäviö kunnolla kuormitettuna(joka näkyy lämpönä). Kauppiaat mainostavat että nämä ovat loistavia Deans-tyyppisten T-plugien korvaajia, mutta onko vaihdossa oikeastaan mitään järkeä? T-plugi riittäisi kyllä periaatteessa, mutta olen jo kyllästynyt siihen että jos akussa on eri kaupasta tilattu t-plugi kuin noparissa, on kytkeminen ja irroittaminen välillä työn takana. Nytkin yhdessä ajoakussa on uusi t-plug ja kun sen kytkee laturiin, liitin juuri ja juuri pysyy kiinni, ja kun saman akun kytkee nopariin, saa taistella sormenpäät punaisiksi että saa liittimen kiinni. Avaaminen on yhtä tuskallista.

Ostin mielenkiinnosta 5 paria XT60 liittimiä ja tarkoitus oli kokeilla käytännössä miten homma toimii. XT60 liittimen juotoskorva on kourun mallinen, jolloin johdon saa teoriassa paremmalla kontaktilla liittimeen kiinni, mutta tämäkään ei päde jos johto on suurempi kuin 12AWG. T-plugissa on tasainen juotoskorva, mutta kyllä siihenkin 12-14AWG johto sopii ihan hyvin kiinni. Voi olla että XT60 kolvatun liitoksen poikkipinta-ala on vähän suurempi kun liitoskohta on saman muotoinen kuin johtokin. Kourun mallinen juotospinta ei silloin palvele ketään, jos johdon ja kourun pohjan väliin jää paljon tyhjää tilaa. Tila täyttyy kuitenkin kolvatessa tinalla, ja tinahan ei johda sähköä niin hyvin kuin kupari tai alumiini, jolloin liitin saattaa kuumentua kolvauksen laadun takia eikä oman huonoutensa takia.
XT60 kontaktipinta on kyllä ihan kohtuullisen kokoinen, mutta kuitenkin vain 3.5mm halkaisijaltaan. Kytkeminen on jopa uusilla liittimillä todella sujuvan tuntuista ja irrotuskin käy näppärästi. Siitä ei sitten olekaan mitään tietoa, että kuinka nopeasti liittimen kontaktit "väsyvät" eli kuinka nopeasti liitin löystyy kun kiinnitys/avauskertoja alkaa olla takana satoja. 3.5mm banaanista poiketen liitin on enemmän putken mallinen eikä samanlainen puolestavälistä pullea kuten banaaniliittimet. 3.5mm bansku kuitenkin sopii suoraan XT60 naaraaseen.

Esimerkiksi tässä akussa on 8AWG johdot, jotka ei mahdu lähellekään XT60:n juotoskorvan kouruun. Liitos näyttää lähinnä koomiselta. Näyttää samalta kun yrittäisi kiinnittää golfpalloa mehupilliin. Akussa oli uutena 5.5mm banaanit, jotka kokonsa puolesta sopivat johtoon ihan hyvin, mutta haluaisin käyttää sellaisia liittimiä joissa ei ole väärinkytkemisen vaaraa. Tämä siksi että akkuja käsittelee välillä lapsetkin ja itselläkin voi joskus vahinko käydä. Kun puhutaan akuista jotka antavat satoja ampeereita oikosulkuvirtaa, ei viitsisi ottaa mitään turhia riskejä.

Tässä pari kuvaa liittimistä ja vertailun vuoksi vieressä Deans-kopiot suoraan Kiinasta. Viimeisessä kuvassa näkyvä sininen johto on tätä 14AWG(2.1mm2) silikonijohtoa ja toisella puolella on 3.5mm banaaniliittimiä.

Poissa sasu`

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2585 : 26.01.10 - klo: 22.54 »
Onko tässä nopeudensäätimessä nyt lipo cut-offi? Jännitteen puolesta näyttäis lipotkin kelpaavan mutta tajuaako toi jännitteen aletessa laittaa pelin poikki?

Poissa rubberduck

  • Veteraani
    • Profiili
    • Rauman Seudun RC-harrastajat ry.
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2586 : 26.01.10 - klo: 23.29 »
Mikset katso manuaalista?

Jännitteen perusteella ei ole suunniteltu lipoille, koska 4.8V on 4-kennoisen nimhin ja 8.4V 7-kennoisen nimhin nimellisjännite. Minkään lipoakun nimellisjännite ei ole kumpikaan noista.

Poissa Hount

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2587 : 26.01.10 - klo: 23.33 »
Onko kukaan testannut tai löytänyt netistä jotain testituloksia XT60 akkuliittimistä?
*clip*

http://www.elektromodellflug.de/hochstromst/hochstromstecker.htm

EDIT: tuo linkki on kadonnut, pidän itse yllä mirroria osoitteessa:
http://lilja.asteriski.fi/~ville/Elektromodellflug%20-%20Hochstromstecker.html

 - Hount
« Viimeksi muokattu: 28.01.12 - klo: 12.01 kirjoittanut Hount »

Poissa rubberduck

  • Veteraani
    • Profiili
    • Rauman Seudun RC-harrastajat ry.
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2588 : 26.01.10 - klo: 23.39 »
Eli tuon perusteella XT60:n ainoaksi eduksi jää helpompi käsiteltävyys :roll:

Poissa Ilfons

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2589 : 27.01.10 - klo: 14.28 »
Olisin ostamassa tällaisia ZIPPY Flightmax 5200mAh 2S2P 30C hardcase pack akkuja Fluxiin ja kysyisin viisaammilta että mitä tuo 2P tarkoittaa näissä akuissa...

Kiitos!!

Poissa rubberduck

  • Veteraani
    • Profiili
    • Rauman Seudun RC-harrastajat ry.
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2590 : 27.01.10 - klo: 14.30 »
Kuoren sisältä löytyy 2 rinnankytkettyä akkua joiden kapasiteetti yhteensä on tuo 5200mAh. "Tavallinen" akku olisi 2S1P, mutta tuo 1P jätetään yleensä pois.

EDIT: Akkua käsitellään kuten tavallista 2S lipoa. Nuo rinnankytketyt kennot eivät näy käyttäjälle millään tavalla jos asia jäi mietityttämään.

Poissa Ilfons

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2591 : 27.01.10 - klo: 15.00 »
Kuoren sisältä löytyy 2 rinnankytkettyä akkua joiden kapasiteetti yhteensä on tuo 5200mAh. "Tavallinen" akku olisi 2S1P, mutta tuo 1P jätetään yleensä pois.

EDIT: Akkua käsitellään kuten tavallista 2S lipoa. Nuo rinnankytketyt kennot eivät näy käyttäjälle millään tavalla jos asia jäi mietityttämään.

Onko tuolla rinnankytkennällä jotain vaikutusta kyseiseen akkuun??

Poissa rubberduck

  • Veteraani
    • Profiili
    • Rauman Seudun RC-harrastajat ry.
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2592 : 27.01.10 - klo: 15.09 »
En tiedä tarkalleen mitä tuolla tarkoitat, mutta akku on kasattu neljästä kennosta, mutta se toimii aivan kuten 2S lipo.
Jos tarkoitat onko tuo akku huonompi/parempi kuin tavallinen 2S, niin omat kokemukset 2P akuista rajoittuu vähän pienempiin(suurin 1600mAh), mutta ne ovat kaikki toimineen oikein mainiosti ja ovat täysin verrattavissa vastaavankokoiseen 1P akkuun.

Poissa Ilfons

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2593 : 27.01.10 - klo: 15.13 »
En tiedä tarkalleen mitä tuolla tarkoitat, mutta akku on kasattu neljästä kennosta, mutta se toimii aivan kuten 2S lipo.
Jos tarkoitat onko tuo akku huonompi/parempi kuin tavallinen 2S, niin omat kokemukset 2P akuista rajoittuu vähän pienempiin(suurin 1600mAh), mutta ne ovat kaikki toimineen oikein mainiosti ja ovat täysin verrattavissa vastaavankokoiseen 1P akkuun.

Kyllähän mä tuota tarkoitin ja vielä sen verran että luinkin tuolta Hobbykingin sivuilta noista hieman lisää joten tuli vähän hosuttua!! Kiitos kuitenkin!!!

Poissa Hemppa83

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2594 : 30.01.10 - klo: 16.49 »
mites muuten toi LiPojen säilytys...olen lukenut et kannattaa säilyttää ns.puolityhjänä mut miten akku käyttäytyy jos säilytän niitä täyteen ladattuna...

Poissa LaNi5

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2595 : 30.01.10 - klo: 17.26 »
Akku vanhenee nopeammin, kun sen jännite on korkeampi. Sama tilanne, kuin säilyttäisi lämpimässä paikassa eli kannattaa säilyttää(pidempiä aikoja) viileässä ja max. puolilleen ladattuna(kennojännite 3.8-3.9V). Välillä pitää tarkistaa, ettei kennojännite laske alle 3.7V ja tarvittaessa ladata.

Poissa Hemppa83

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2596 : 30.01.10 - klo: 17.33 »
no kuinkas nopeasti se akku sit vanhenee...onko esim 8.euron kiinanlipoilla mitään merkitystä säilyttääkö täytenä vai puolitäytenä kun ovat kuitenkin niin naurettavan halpoja...meinaan et kauanko tollanen esim.zippy flightmax yleensä kestää?

Poissa tohelo

  • EKpa ry
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2597 : 04.02.10 - klo: 23.18 »
Kröhöm, aloittelija kyselee.. Vorzaan akkuja hankkiessani olen törmännyt moniin kysymyksiin. Laitanko 2 kpl 3s 5000mah akkua, vai 1kpl 6s?? Nykyinen laturi lataa vain 5s lipoon asti,joten joutuisin laturin ostoon jos hommaan autoon 6s lipon.onko siis " hölmöä" ajaa kahdella akulla? Käytännön eroa?

Poissa triheadwolf

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2598 : 05.02.10 - klo: 00.06 »
Kröhöm, aloittelija kyselee.. Vorzaan akkuja hankkiessani olen törmännyt moniin kysymyksiin. Laitanko 2 kpl 3s 5000mah akkua, vai 1kpl 6s?? Nykyinen laturi lataa vain 5s lipoon asti,joten joutuisin laturin ostoon jos hommaan autoon 6s lipon.onko siis " hölmöä" ajaa kahdella akulla? Käytännön eroa?

Tuonne vorza threadiin jo laittelinkin HK:n akkuvaihtoehtoja. Useammalla paketilla ei mun mielestä kannata ajaa kuin silloin jos niitä samoja pötköjä voi sen takia käyttää jossain toisessa autossa. Yksittäisinä paketit ovat hivenen pienempiä ja sitä kautta kevyempiä, joskaan ei välttämättä halvempia. Lataus, akkujen asettelu autoon ja kaikki muu häslinki on puolet helpompaa ;)
Lisäksi akkuparit tulisi pyrkiä pitämään balanssissa myös keskenään, joten niitä pitäisi joka tapauksessa käsitellä "yhtenä" pötkönä.
HPI Savage & Vorza Flux HP, B4.1, vielä kun opettelis ajamaan.

Poissa SepiMies

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2599 : 05.02.10 - klo: 14.16 »
Jeh. Pienten alkuvaikeuksien jälkeen nyt ollaan LiPo ajassa, ja aikamoinen ero on, niinkuin on mainostettu, LiPolla ja NiMH:llä. Ei ehkä ihan samoja huippuja kerää kuin 8s pakalla, mutta muuten voimaa on paljon enemmän. Uskoisin, että pinjonia on varaa suurentaa, millä kompensoi tuota puuttuvaa jännitettä. Ajoaikaakin tuli reilu 5min. lisää. Hiukan tosin vielä mentiin "sydän kylmänä", mutta ajon jälkeen akku oli tuskin kädenlämpöinen, joten jatkossa vaan kovaa ajoa.
Tekno RC Team Driver
SCT410.3, EB48.3, NB48 2.0, Losi 22SCT 3.0

Poissa mop

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2600 : 05.02.10 - klo: 16.51 »
no kuinkas nopeasti se akku sit vanhenee...onko esim 8.euron kiinanlipoilla mitään merkitystä säilyttääkö täytenä vai puolitäytenä kun ovat kuitenkin niin naurettavan halpoja...meinaan et kauanko tollanen esim.zippy flightmax yleensä kestää?

Tästä löytyy juttua parin sivun takaa: http://rc10.fi/index.php?topic=12567.msg385534#msg385534

Ja lisää perusteita voi opiskella yliopistossa :laugh: : http://www.batteryuniversity.com/parttwo-34.htm. Näyttäs olevan 7 vuotta vanhaa tietoa, mutta harvemmin se perusfysiikka siinä taustalla muuttuu.

Ja halpoja tai ei, niin kunnossapidettyinä niitä on mukavampi käyttää... Ja zippythän on ihan  hyviä akkuja.

Poissa rubberduck

  • Veteraani
    • Profiili
    • Rauman Seudun RC-harrastajat ry.
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2601 : 05.02.10 - klo: 17.12 »
Viimeisen parin vuoden aikana "kiinanlipot" ovat parantuneet laadultaan niin pajon että nyt niistä jo viitsiikin huolehtia vähän paremmin. Aikaisemmin ne olivat sellaista kuraa, ettei ollut mitään väliä miten kohteli niin ne joko pehmenivät tai pullistuivat joka tapauksessa muutaman kuukauden käytön jälkeen :roll:

Nykyisen sukupolven kiinanlipoja ei ole ollut vielä niin kauan markkinoilla että pystyisi sanomaan kuinka nopeasti ne menevät säilytyksessä vanhaksi ja vaikuttaako säilytysjännite jotenkin akun elinikään. Teoriassa pitäisi vaikuttaa, mutta aika näyttää.
Olen ostanut ensimmäiset Flightmaxit ja Rhinot reilu vuosi sitten ja osaa on käytetty paljonkin ja osaa on pidetty enimmäkseen hyllyssä, mutta yksikään ei ole vielä menettänyt merkittävästi tehoaan.

Poissa erevo116

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2602 : 06.02.10 - klo: 06.40 »
sähköalalla ja niin monet 230V tällit saanut, että ei vois vähempää kiinnostaa joku pienet piskuiset patterit? Oikeasti lipot, vaikk laitaisit rinnan/sarjassa kahta,kolmee,neljää akkua, ei lähde siitä laturin johdosta mihinkään .. vaikka napit kaakossa 5A virralla niitä täytät. se on fakta. tottakai oikosulkenmalla sulaa paksukin rauta mutta niin sulaa lyijy/jne akuillakin. Virta se on mikä siellä puhuuu.. ja lipot sitä imee aika hyvin :)

Poissa Wile E. Coyote

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2603 : 06.02.10 - klo: 12.56 »
Oletko saanut liian monet tällit kun en ymmärrä oikein pointtia :cheesy:

Ei lipoista tälliä saa kun jännite on niin alhainen (paitsi kieleen voi kokeilla omalla vastuulla) mutta kyllä se väärin käsittelemällä palopommiksi muuttuu. Lyhyellä omalla kokemuksella ei noissa mitään "ihmeellistä" ole kun lukee käyttöohjeet ja käyttää maalaisjärkeä jos sellaista on annettu. Lipopussukan ajattelin kuitenkin hommata kaiken varalle. Nyt lataan vaan autotallin lattialla ja siirrän palavat matskut kauemmas, enkä jätä vahtimatta. Kyllä sen varmaan ehtii hätätapauksessa irtikin nykäistä jos alkaa sauhuta. Ei ne niin yhtäkkiä laukea silmille.

Sain vihdoin balanseriadapterin accusel 8150 laturiin ja tasalatasin omat turnigyt. Ihan ensimmäistä kertaa 5 akullisen jälkeen. Helppo käyttää tuo laturi kun ohjeet kerran lukasee. Me like.
asso 1/12, devil vene, 2*schumi cougar, traxxas e-maxx, x-ray t1 evo2

Poissa Maxximo

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2604 : 06.02.10 - klo: 13.07 »
Ite kokeilin lykätä 1C Flight Max akkuihin tuplasti yli ton 1C arvon Accucell 6 laturilla, mutta eipä ottaneetkaan vastaan yhtään ylimääräistä, jopa hieman alle ton arvon jäi maksimit. Eli ainakaan Turnigyn laturi ei lykkää väkisin mitään, vai onko sit akuissa joku suojapiiri..? En tosin suosittele siltikään kokeilemaan tota muilla akuilla, tuo nyt vaan oli tollanen oma tieteellinen testi. :grin:
"Short Course" Hyper 8 Pro @ harjaton Tekin T8 1550kv, Xerun 150A, 6S-4,5Ah A-spec, HN Torsen F&C - "Audi S1Q" Cyclone Pro @ T3.0 Nitro Star, CF Mod - Rallygame 1/8 Porsche 911 @ TT EB-4 S2, harjaton

Poissa Jyrki-Boy

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2605 : 06.02.10 - klo: 14.03 »
Palaan asiaan, josta kysyin jo aikaisemminkin, kun jäi silloin hiukan epäselväksi.
Haluaisin ladata kahta 2s akkua (http://hobbycity.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=9436 sarjassa, vaikkapa tämän näköisellä laturilla: http://hobbycity.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=7523&Product_Name=Turnigy_Accucel-8_150W_7A_Balancer/Charger
Eli ilmeisestikin tarvitsisin jonkinnäköisen balanceriadapterin, jolla tasaaminen luonnistuu?
Osaisiko joku laittaa linkkiä tuotteeseen/mahdollisesti opastaa sellaisen kikkulan tekemisen?

Ja akuilla olisi tarkoitus ajaa ja ladata aina pareittain.
Nelkkukrossia

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2606 : 06.02.10 - klo: 14.36 »
Tuossa kaupassa näytti löytyvän vain 3S+3S-versio: http://hobbycity.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=6569&Product_Name=Twin_pack_charge_lead_(2_x_3S)6S_ mutta vastaavalla periaatteella toimii 2S+2S-latausjohtokin

Poissa 4wdkanootti

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2607 : 06.02.10 - klo: 15.48 »
Omatekoinen adapterijohto on mulla ollut käytössä jo useamman liposetin eliniän ajan, 4v.
Nimenomaan 2s + 2s käytössä. Parit sarjat 2s8000maxampeja ja noi viimeisimmät on hyperionin c3 5000 tuotteet.
Ehkä joka 4s tai 5s latauskerta lataan varmuuden vuoksi akku kerrallaan, mutta balanserin mielestä turhaan. Harvoin saan yli 10 sekunttia pitkän balansoinin ennenkuin balansinnin kohteet ovat muuttuneet. Muun latauksen ajan joskus vilahtelee, tai sitten ei.

Ympäristö nykyään siis 2 kpl hyperion c3 5000mAh akkuun, Duratrax ICE latauksenhallinnalla, Sky-Holic balanserilla. Tämä balanseri osaa max 4s, joten sen liitin on max 5-piikkinen.
Minkä vaan balanserin 4s johdosta saa kytkentämallin valmiina.

Deanseilla Y-sarjoittava johto. Sen rinnalla (tiettiskorppuaseman liittimistä riivitty urosliitännän piikkirivit ja puuttuneet nartunjohdot); ex 3s sovittimesta tehty balansoiti-Y sarjakytkentänä poikkasemalla.
Nämä nippusiteellä pariksi, jotta varmasti balanseri ja deans johdot sarjoittavat samaan suuntaan. (Muuten saat kaksinkertaisen oikkarin)
Malliksi kytkennästäni:
1 paikka naaraassa + 14.8v --- akku1 +johtoon
2 paikka           +11.1v  --- akku1 kennojen välinen
3 paikka   7,4V   haaroittuu! -- sekä akku1 miinukseksi, -- että akku2 plussaksi
4 paikka            3,7v    --- akku2 kennojen väliseen
5 paikka 0v kaikkein kauimpana miinuksella -- akku2 maa
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

Poissa rubberduck

  • Veteraani
    • Profiili
    • Rauman Seudun RC-harrastajat ry.
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2608 : 06.02.10 - klo: 23.36 »
Ite kokeilin lykätä 1C Flight Max akkuihin tuplasti yli ton 1C arvon Accucell 6 laturilla, mutta eipä ottaneetkaan vastaan yhtään ylimääräistä, jopa hieman alle ton arvon jäi maksimit. Eli ainakaan Turnigyn laturi ei lykkää väkisin mitään, vai onko sit akuissa joku suojapiiri..? En tosin suosittele siltikään kokeilemaan tota muilla akuilla, tuo nyt vaan oli tollanen oma tieteellinen testi. :grin:

Millaista akkua latasit ja milliasella virralla? Accucell-6 ei kuitenkaan anna yli 5A latausvirtaa eikä yli 50W lataustehoa. Ettei vaan olisi laturin maksimit tulleet vastaan tuossa "tieteellisessä testissä"?
1C latausvirran suositus on todella varmanpäälle annettu, mutta ymmärtäähän sen ettei yksikään akku- ja/tai laturivalmistaja halua riskeerata ohjeistuksen kanssa. Monet lipot kestävät paljon suurempaa latausvirtaa, mutta yleensä suurempaa ei suositella.
Itsekin olen ladannut monta kertaa 2200mAh lipoa 4A(~1.8C) virralla, eikä se siitä mihinkään lämpene. Samaten 350mAh on kestänyt mainiosti 700mAh(eli 2C) latausvirran.

Poissa rubberduck

  • Veteraani
    • Profiili
    • Rauman Seudun RC-harrastajat ry.
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2609 : 09.02.10 - klo: 18.16 »
Palaan asiaan, josta kysyin jo aikaisemminkin, kun jäi silloin hiukan epäselväksi.
Haluaisin ladata kahta 2s akkua (http://hobbycity.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=9436 sarjassa, vaikkapa tämän näköisellä laturilla: http://hobbycity.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=7523&Product_Name=Turnigy_Accucel-8_150W_7A_Balancer/Charger
Eli ilmeisestikin tarvitsisin jonkinnäköisen balanceriadapterin, jolla tasaaminen luonnistuu?
Osaisiko joku laittaa linkkiä tuotteeseen/mahdollisesti opastaa sellaisen kikkulan tekemisen?

Ja akuilla olisi tarkoitus ajaa ja ladata aina pareittain.

Tässä on 2x2S lipoille latausadapteri joka sopii em. akkuihin ja laturiin:
http://ecpower.com.hk/index.php?main_page=product_info&products_id=244
Hinta vaikuttaa isolta, mutta se sisältää postikulut.