Kirjoittaja Aihe: LiPo akut autokäytössä.  (Luettu 1509286 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa OskuK

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2820 : 01.05.10 - klo: 14.09 »

Jos ladataan lipoakkuja, niin balanseri/tasuri PITÄÄ AINA OLLA KÄYTÖSSÄ JA KYTKETTYNÄ KIINNI.

Jos omistaa tasurin, niin miksi se olisi kytkemättä? ;-)

Poissa Penguin

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2821 : 01.05.10 - klo: 15.59 »
Tuli aikanaan ostettua kallis Hyperionin laturi, joka on niin ystävällinen, että jos yhdenkin kennon jännite on edes 0,01 V liian alhainen, niin se ei suostu akkua lataamaan tasurin kanssa. Tuolloin joutuu käynnistämään latauksen ilman tasuria ja lataamaan muutaman sekunnin ilman sitä, jotta "alijännitteisen" kennon jännite nousee yli 3,00 V:n.

Futaban radiolähettimessä käyttämässäni Maxampsin 3S-lipoakussa ei ole edes tasurin johtoa. Ihmettelin moista, mutta antoivat takuun siitä että vielä 300 latauksen jälkeen tuon akun kennot ovat niin tasan, ettei tasausta tarvita. Edellytys tietty, että akkua on käytetty vain siihen mihin se on tarkoitettu eli lähettimen akkuna. Jotenkin silti levollisempi mieli kiinalaisten tasauspiuhallisten halpisakkujen kanssa, jotka juniorien lähettimissä on.

Normaalisti ladattessa auton ajoakkua en kyllä näe yhtään syytä miksi tasuria ei pitäisi käytössä. Ilman sitä akun voi pilata yhdellä latauksella lopullisesti.
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

Poissa R3VO

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2822 : 02.05.10 - klo: 11.14 »
no ohho, sainpas taas riidan aikaan  :shocked:
mutta tommosen löysin racingfactorystä --> http://www.racingfactory.fi/tuotteet/LATURIT-JA-PURKULAITTEET-Laturit/3065SET-Graupner-Balancer-Adapter-Set-PQTPXH-2-6-cells-103654
tolla varmaa pystyy balanssaamaa noita kaks kennosii 1/16 akkui joita oisin hankkimas?
Tamiya M03L | TRAXXAS 1/16 E-REVO vxl | Tamiya TT-01D Type E
Joskus viisas mies sanoi 'Less Traction, More action'

Poissa _valtsu_

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2823 : 02.05.10 - klo: 11.19 »
Tuo ei ole balansseri. Se on pelkkä adapterisetti erilaisille liittimille.

Poissa R3VO

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2824 : 02.05.10 - klo: 13.05 »
no jos laturissa on sisään rakennettu balansseri nii enkös mä tarttee vaa ton adapteri setin?
Tamiya M03L | TRAXXAS 1/16 E-REVO vxl | Tamiya TT-01D Type E
Joskus viisas mies sanoi 'Less Traction, More action'

Poissa HMS77

  • TamUA
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2825 : 02.05.10 - klo: 13.09 »
no ohho, sainpas taas riidan aikaan  :shocked:

Eipä tässä kukaa riitele, jotkut vaan näköjään jakelee melko kyseenalaisia ja turhia kommentteja täällä balanserin käytöstä..

Sitä balanseria käytetään lipojen kanssa, piste.
Mun nähdäkseni tota asiaa ei tällä foorumilla tartte edes kyseenalaistaa, VARSINKAAN kun aletaan neuvomaan ihmistä jolle asia on uusi.


Axial Wraith | GMade Sawback | Cross-RC PG4 | Sakura D4 RWD | Sanwa MT-4

Poissa historia

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2826 : 02.05.10 - klo: 15.52 »
Eikö tuo 2S ole sama asia kuin 7.4V ja 3S 11.1V?
Team Associated RC10B4 - Tamiya Mini

Poissa SLap

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2827 : 02.05.10 - klo: 15.53 »
Kyllä.
Jeps

Poissa OskuK

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2828 : 02.05.10 - klo: 17.04 »

Eipä tässä kukaa riitele, jotkut vaan näköjään jakelee melko kyseenalaisia ja turhia kommentteja täällä balanserin käytöstä...

Sitä balanseria käytetään lipojen kanssa, piste.
Juu, ei tosiaankaan kannata jättää käyttämättä pilkku mutta lipolatureita, ja -akkuja on ollut olemassa kauemmin, kuin tasureita. Ja silloinkin pärjättiin piste


Mun nähdäkseni tota asiaa ei tällä foorumilla tartte edes kyseenalaistaa, VARSINKAAN kun aletaan neuvomaan ihmistä jolle asia on uusi.

Juu, kannattaa keskittyä neuvomaan ihmisiä, joille asia on vanha tuttu?
Onkos sinulta räjähtänyt paljonkin lipoja? ;-)

Poissa Janezki

  • KUArc
    • Profiili
    • RC videot
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2829 : 02.05.10 - klo: 17.22 »
Vielä muutamia vuosia sitten lipot saattoi tosiaan ladata ilman tasuria, kun niitä vielä käytettiin hiilimoottoreiden tai vähän virtaa vievien harjattomien moottoreiden kanssa.
Nykyään tahtoo nuo moottorit imaista sen verran juissia + akkujen kapasiteetti sekä kennomäärät ovat kasvaneet, joten ei kannata urheilla ja ladata ilman tasuria - olipa uusi tai kokenut harrastaja.
Toki voi ladata tasausliittimestä kennon kerrallaan, mutta harvempi taitaa nähdä sitä vaivaa...

Poissa SepiMies

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2830 : 02.05.10 - klo: 17.29 »
Kukaan ei huomioi, että tasuria ei tarvitse käyttää jos latailee vain 1s lipoja  :grin:. En tosin edes tiedä missä niitä käytetään, mattoautot?
Tekno RC Team Driver
SCT410.3, EB48.3, NB48 2.0, Losi 22SCT 3.0

Poissa Voyager

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2831 : 02.05.10 - klo: 17.33 »
Ei sitä balanseria tarvitse käyttää,
jos välttämättä haluaa räjäyttää liponsa...

Toni
Arrma Fazon Voltage...Louise St Hummer tire & Wheel...

Poissa Penguin

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2832 : 02.05.10 - klo: 17.48 »
Toki voi ladata tasausliittimestä kennon kerrallaan, mutta harvempi taitaa nähdä sitä vaivaa...

Tuotakin joskus joutunut tekemään, kun kennot olleet oikein todella reilusti pois balansista. Vaiva on kova, mutta joskus silti nopeampi tapa kuin odottaa että laturi tasaisi jonain päivänä.
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

Poissa apophis

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2833 : 02.05.10 - klo: 17.52 »
Näppärä kolvimies tekee adapterin, johon laitetaan tasurin johto kiinni ja adapterista lähtee 2 deans liittimillä varustettua johtoa. Helppo ladata 1S moodissa molemmat kennot, jos pahasti pois balanssista.
Slash & Rustler & Mini Desert Truck

Poissa KoppimopoRacing

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2834 : 06.05.10 - klo: 21.27 »
Noniin.. Sattuipas se omalle kohdallekin. Elikkä lipoakku turposi ajossa/ajon jälkeen.

Kyseessä hardcase akku. Akun kuoret irvistävät n. puoli cm.
http://i4.aijaa.com/b/00466/6170515.jpg
Avasin akun kuoret varovasti. http://i1.aijaa.com/b/00216/6170517.jpg
Päälimmäinen kenno ei ainakaan näytä kovasti pullistuneen, mutta folion alla on selvästi ilmaa..
Akkua ladattu aina balancerin kanssa ja 1c tai alle 1c virralla.

Uskaltaakos tuota enään käyttää vai olisiko parempi hävittää ja ostaa uutta tilalle?

Mitenkäs tollasen hävitys? Samaan paikkaan normi pattereiden kanssa?

Poissa OskuK

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2835 : 06.05.10 - klo: 22.29 »
Uskaltaa sillä, kunhan ei lähelle maksimia mennä. Nythän sitä on rasitettu enemmän kuin kesti.
Tarkkaile tilannetta, parempaan päin ei enää tietty päästä, pullistuminen kasvaa ja teho huononee. Akun hävitys: ensin mahdollisimman tyhjäksi ja sitten suolavesikippoon tyhjenemään loput. Normi akku/paristokeräykseen. Kohteliasta olisi aina teipata johdot silti kiinni, ties vaikka ottaisi johonkin toseen akkuun metallipintaan ja alkaisi savuttaa...

Poissa 4wdkanootti

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2836 : 07.05.10 - klo: 11.13 »
Tarkistat auton, josko löytyisi äkilliseen kuormannousuun syy.
Jos ei löydy, ni ainakin pienennät pinionia.
Jos on noparissa punch-control ni laitat rajottajaa isommalle.
ainakin lipo-cut -jännite selkeästi isommaksi. Alijännite/ylikuorma ton turvotti.
Sitten pieninä pätkinä koeajolle, ja jos tehot tulee pyöriin, ok ,
jos turpoiluun, ni ajo seis.

MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

Poissa partajeesus

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2837 : 07.05.10 - klo: 11.33 »
Niin tai sitten se akku turposi muuten vaan kuten meikäläisen turnigy. Itse en tuollaisella uskaltaisi ajaa sillä jos se päättää syttyä valkeeseen kesken ajon niin siinä on sitten noparit ja muut helposti entisiä.
Stampede+Ez-run 80A+ez-run 8.5t, Axial AX-10 scorpion ARTR, Tamiya TT-01, Rustler + Mamba max + Ez-run 8.5t

Poissa Viltsu

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2838 : 07.05.10 - klo: 12.51 »
En mä ainakaan ottais riskiä. uuden Turnigyn akun saa "taskurahalla", muutta mahdollisessa akun palamisessa sulavat osat taas maksavat helposti huomattavasti enemmän.
Crt.5e pro. Team Magic M8e-projekti, Inferno MP 7,5e, E-Revo, E-Firestorm, Tamiya TRF 415 MRE, Stampede, Nitro 4-Tec "e"-tekele, Losi MRC, NanoDragon ja Minirave.

Poissa RangerWalker

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2839 : 07.05.10 - klo: 13.33 »
Itse nykyään käytän vain kiinalipoja ja ne tosiaan ovat niin edullisia että kun saa osumaa pahasti tai pullistuu niin uutta tilalle vaan(kovakuorisia 2s lipoja sa alta 20$), ei kannata riskeerata.
AWESOMATIX TSP-10 ,Team Jordan "Frentzen" F1&under construction 2012 Sauber http://www.youtube.com/user/RangerPate

Poissa OskuK

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2840 : 07.05.10 - klo: 14.33 »
Näistä voisikin tehdä äänestyksen, että kuinka monella on lipo palanut.

Poissa Janezki

  • KUArc
    • Profiili
    • RC videot
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2841 : 07.05.10 - klo: 17.22 »
Hep!  :lipsrsealed:

Poissa Penguin

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2842 : 07.05.10 - klo: 17.30 »
3 lipopaloa täällä, joista tosin vain yksi RC-akuilla, yksi kannettavan akku ja yksi puhelimen akku.
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

Poissa RangerWalker

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2843 : 07.05.10 - klo: 22.39 »
ja taas!-akkuongelma kiinaihmeen kanssa.

Mustakuorisia kovia lipoja tuli 2 ja toinen oli sangen kuumaa kamaa suoraan paketista...varmaan 40 astetta.

on jo jäähtynyt ja tsekkasin kennojännitteet, 3.5 ja 3.8v. eli ei ihanloppu mutta kovin on heittoa.

Pitää avata ja katsoa mistäon oikaria ottanut,kumma ettäei ole enääoikarissa :huh:-ihmeellisiänämä turningyt. 

edit. spacebar ei tunnu oikeint oimivan.
AWESOMATIX TSP-10 ,Team Jordan "Frentzen" F1&under construction 2012 Sauber http://www.youtube.com/user/RangerPate

Poissa Penguin

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2844 : 07.05.10 - klo: 22.50 »
Veikkaan, että on juotokset siinä päädyssä olevassa piirilevyssä pers-iillään. Itsellä on yksi tuollainen, joka kesti ehjänä peräti puoliakullista. Leikkasin päädyn auki ja piirilevyn juotokset olivat katkeilleet parin mm:n välein ja juotos oli sen näköistä että pienellä kolistelulla se olisi varmaan pudonnut. Juotin puolet tuosta uudelleen ja sen jälkeen on kestänyt hyvin.
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

Poissa RangerWalker

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2845 : 07.05.10 - klo: 23.12 »
No niin, sain näppikseen virtaa ja välilyönnit toimii taas.

Leikkasin kuoret veks ja tässä kuva viisaammille pähkäiltäväksi.

En lipoja sen kummemmin tunne, mutta tuo plussajohto ei varmaankaan kuulu noin lähelle tuota keltaisella nuolella merkattua tinaklönttiä.

Eli tuo on varmaan jossakin tärähdyksessä vetänyt oikariin?

Ei kai muuta sitten kuin kolvi käteen ja plussapiuhaa sivummalle?
AWESOMATIX TSP-10 ,Team Jordan "Frentzen" F1&under construction 2012 Sauber http://www.youtube.com/user/RangerPate

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2846 : 07.05.10 - klo: 23.27 »
No juu... vähän turhan lähellä on.
Kolvi korjaa.

Poissa RangerWalker

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2847 : 07.05.10 - klo: 23.58 »
kolvattu.

Tosin nuo muutkin terminaalit on aika isoja klönttej ja lähellä toisiaan.

Nut on latauksessa lavuaarissa jos vaikka poksahtaa...(vahdin sitä toki kuin haukka)
AWESOMATIX TSP-10 ,Team Jordan "Frentzen" F1&under construction 2012 Sauber http://www.youtube.com/user/RangerPate

Poissa Piva

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2848 : 08.05.10 - klo: 01.16 »
Kuka tietää..

Kävin päivällä tykittämässä isolla kentällä lähinnä pitkää speedrunia mini vxl revolla akkuina 4kpl lightmax 1800 Mah 2s lipoja ei sarjaan tai rinnan kytkettynä.. kesken erään akun ajon auto pysähty kuin seinään ja akulla oli ajettu vasta about 7min. auton luo päästyä avasin kopan ja totesin noparin sammuttaneen itsensä. kytkin sen muutaman minuutin päästä uudelleen päälle ja kohta sama juttu. Onko akku mennyt huonoksi ku se kerran "elpyy" sammumisen jälkeen? Keli oli viileä eikä kone tai nopari myöskään olleet "kuumia"

3 muuta akkua ajelin samalla vimmalla ja niiden kanssa ei samaa ilmiötä ollut havaittavissa. :huh:

Niin se viel että mite ihmeellä mitataan vaikka tästä 2s liposta kennokohtainen jännite?
« Viimeksi muokattu: 08.05.10 - klo: 01.29 kirjoittanut Piva »
Traxxas Rustler @ Sidewinder 5700kv

Poissa Penguin

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2849 : 08.05.10 - klo: 06.50 »
Oletko vaihtanut liittimiksi Deansit? Jos, niin vika on todennäköisesti siinä, että liittimet menettävät kontaktin. Sen jälkeen seuraavaksi veikkaisin poikki olevaa juotosta akun sisällä, miksi ei jossain muuallakin.

Kennokohtaiset jännitteet mitataan tasausliittimestä.
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.