Kirjoittaja Aihe: LiPo akut autokäytössä.  (Luettu 1510318 kertaa)

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa rubberduck

  • Veteraani
    • Profiili
    • Rauman Seudun RC-harrastajat ry.
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2970 : 29.05.10 - klo: 21.45 »
Eli vähän selvemmin kerrottuna: akku koostuu kahdesta kennosta jotka on kytketty sarjaan.

Poissa junnu_85

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2971 : 29.05.10 - klo: 21.51 »
Noita akkuja nyt näkyy olevan esim. 2s ja 2s1p!
Niin mitä tuo 1p tuossa lopussa oikein meinaa?

Lyhyesti: 2 kennoa sarjassa ja 1 rinnan kytketty.
Tarkoittaa siis että akussa yksi kennoista on kytketty rinnan.


Vaikuttaako tuo sitten käytössä millä lailla?
Onko siis sama kumman noista ostaisi?

Poissa rubberduck

  • Veteraani
    • Profiili
    • Rauman Seudun RC-harrastajat ry.
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2972 : 29.05.10 - klo: 22.01 »
Nyt en ymmärtänyt kysymystä. Jos puhutaan yhdestä akusta, miten voi kysyä "kumman ostaisi".
2S1P ja 2S tarkoittavat täsmälleen samaa asiaa. Ne ovat vain eri merkintätapoja samalle asialle. Yleensä tuo 1P jätetään pois, mutta jotkut kaupat käyttävät tuota merkintätyyliä.

Poissa junnu_85

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2973 : 29.05.10 - klo: 22.03 »
Nyt en ymmärtänyt kysymystä. Jos puhutaan yhdestä akusta, miten voi kysyä "kumman ostaisi".
2S1P ja 2S tarkoittavat täsmälleen samaa asiaa. Ne ovat vain eri merkintätapoja samalle asialle. Yleensä tuo 1P jätetään pois, mutta jotkut kaupat käyttävät tuota merkintätyyliä.

Selvä homma.
Tuli ite sekoiltua.No nyt on tämäkin asia sitten selvää.
Ei muuta kun tilaukseen.

Poissa hekekorte

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2974 : 01.06.10 - klo: 20.53 »
ot
« Viimeksi muokattu: 27.07.10 - klo: 19.47 kirjoittanut hekekorte »
Varmin todiste siitä, että maailmankaikkeudessa on älyllistä elämää on se, ettei sieltä ole otettu meihin minkäänlaista yhteyttä.

Poissa SepiMies

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2975 : 02.06.10 - klo: 12.02 »
Onko jollain jo kokemuksia Turnigyn 5000mAh 6s 40C lataamisesta 5C:llä? Millainen virtalähde ja laturi jolla päästään 25A:iin? Ichargen 350W:lle käy kaksi vapaa-ajan akkua sarjaan kytkettynä. Onko parempia ehdotuksia?

Kestääkö tuo akku edes 5C latausta? Jos kyseessä tämä akku? Vaikka monia "huippulipoja" voidaan nykyään latailla jopa tuolla 5C:llä, niin kaikki tuntuvat väittävän, että se lyhentää huomattavasti akun käyttöikää. Ja asiaan. Se ei vielä riitä, että laturi pystyisi puskemaan ulos sen 25A. Tuon kokoisessa "möhkäleessä" astuu kuvaan latausteho. Täyteen tuota ladatessa tarvitaan alussa 555W tehoa (3,7V*6*25A) ja täyteen tullessaan jo 630W (4,2V*6*25A). Väittäisin ettei mikään markkinoilla oleva laturi-poweri-yhdistelmä pysty tuohon. Korjatkaa jos olen väärässä. 3C:llä tarvisi 378W mikä saattaisi vielä olla mahdollinen. 2C menee sitten jo iChargerilla ottaen "vain" 252W.

EDIT: "Huumorin kukkanen" poistettu, ettei jollain tosiaan tule mieleen sitä kokeilla käytännössä.
« Viimeksi muokattu: 03.06.10 - klo: 16.13 kirjoittanut SepiMies »
Tekno RC Team Driver
SCT410.3, EB48.3, NB48 2.0, Losi 22SCT 3.0

Poissa Penguin

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2976 : 03.06.10 - klo: 12.55 »
Huumori-vastauksena voisin sanoa, että paiskaa se auton laturiin kiinni ja kone käyntiin. Jännite ei riitä (14,4V), mutta tehoa kyllä riittää :grin:.

Kovin on huonoa huumoria. Älkää nyt kukaan missään tapauksessa menkö lataamaan lipo-akkua yllä esitetyllä tavalla, vaan aina lipo-laturia käyttäen.
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

Poissa hekekorte

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2977 : 03.06.10 - klo: 13.01 »
ot
« Viimeksi muokattu: 27.07.10 - klo: 19.45 kirjoittanut hekekorte »
Varmin todiste siitä, että maailmankaikkeudessa on älyllistä elämää on se, ettei sieltä ole otettu meihin minkäänlaista yhteyttä.

Poissa SepiMies

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2978 : 03.06.10 - klo: 16.15 »
Huumori-vastauksena voisin sanoa, että paiskaa se auton laturiin kiinni ja kone käyntiin. Jännite ei riitä (14,4V), mutta tehoa kyllä riittää :grin:.

Kovin on huonoa huumoria. Älkää nyt kukaan missään tapauksessa menkö lataamaan lipo-akkua yllä esitetyllä tavalla, vaan aina lipo-laturia käyttäen.

Eipä tullut mieleen, että joku sitä saattaisi käytännössä jopa kokeilla, joten se on editoitu alkup. viestistä pois...
Tekno RC Team Driver
SCT410.3, EB48.3, NB48 2.0, Losi 22SCT 3.0

Poissa Penguin

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2979 : 03.06.10 - klo: 16.45 »
Tällä alkaa akut täyttyä vikkelään: http://www.fmadirect.com/new_applications/powerlab8.html
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

Poissa partajeesus

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2980 : 03.06.10 - klo: 18.05 »
Hongkong Post bans airmailing of lipos (kirjoitettu 1.6.2010)
http://www.rcmodelreviews.com/hkpost_bans_lipos.shtml

Advice that the shipment of such batteries would no longer be allowed via airmail was posted to the HK Post website back in December 2009  but now it appears that they are getting serious about screening packages and intercepting attempts to ignore the ban.

HobbyKing has advised customers "to avoid ordering large Lipoly battery (above 2200mAh) for the next 14 days", warning of the increased screening and the fact that there may be significant delays to such shipments.


Ei tartte ihmetellä jos sattuu akkujen tulo kestämään.
Stampede+Ez-run 80A+ez-run 8.5t, Axial AX-10 scorpion ARTR, Tamiya TT-01, Rustler + Mamba max + Ez-run 8.5t

Poissa hekekorte

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2981 : 03.06.10 - klo: 18.27 »
ot
« Viimeksi muokattu: 27.07.10 - klo: 19.44 kirjoittanut hekekorte »
Varmin todiste siitä, että maailmankaikkeudessa on älyllistä elämää on se, ettei sieltä ole otettu meihin minkäänlaista yhteyttä.

Poissa HMS77

  • TamUA
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2982 : 03.06.10 - klo: 18.38 »
Hongkong Post bans airmailing of lipos (kirjoitettu 1.6.2010)
http://www.rcmodelreviews.com/hkpost_bans_lipos.shtml


Ei tartte ihmetellä jos sattuu akkujen tulo kestämään.

Voihan helv...

Mitenkähän jatkossa, tuo ei kuulosta ollenkaan hyvältä. Ei meinaan taida auttaa jos 14 päivään ei tilata isoja lipoja, en ymmärrä ollenkaa mitä hyötyä moisesta olis.
Tällä hetkellä itelle tulossa juuri pari 5000mah lipoa tuolta mutta lojuu vielä HK:n lentokentällä..  :huh:
Axial Wraith | GMade Sawback | Cross-RC PG4 | Sakura D4 RWD | Sanwa MT-4

Poissa Jabe

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC Drifting Finland
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2983 : 03.06.10 - klo: 19.34 »
Onkos joku purkanut noita Turnigyn kovakuorisia akkupaketteja, että miten parhaiten aukeaa ilman että kuoret hajoaa??
Tarkoituksena olisi vaihtaa nuo järjettömän kokoiset syöttöjohdot hieman säädyllisempään kokoon.
Sitä saa mitä tilaa, mutta jos ite tekee saa mitä tulee...
RCDF.tk -RC Drifting Finland-

Poissa Penguin

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2984 : 03.06.10 - klo: 20.59 »
2S 5000mAh 20C -mallia olen kaksi aukaissut. Olen leikannut ohuella terävällä veitsellä johtojen puoleisesta päästä koko päädyn irti. Siinä on piirilevy päädyn ja kennojen välillä, joten ihan ensimmäiseksi ei veitsi ole kennoja puhkomassa. Kasaan olen laittanut pikaliimalla ja hyvin on kestänyt.
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

Poissa Penguin

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2985 : 03.06.10 - klo: 21.06 »
...HobbyKing has advised customers "to avoid ordering large Lipoly battery (above 2200mAh) for the next 14 days", warning of the increased screening and the fact that there may be significant delays to such shipments.

Ei tartte ihmetellä jos sattuu akkujen tulo kestämään.

Tällaista kirjoittavat HobbyKingin foorumilla:

It's starting to look permanent for Hong Kong Post.
That means alot of small eBayers and other stores that dont have the capacity to ship out via private courier will be attempting time and time again to post their lipo's only to have them returned a week or two later.
You're going to see alot of HK/CN vendors stop selling Lipo's in the coming weeks/Months as they work out that it's not getting through.
 
We are now doing the following;
1) We have charged two private courier companies with the task of shipping our products out. Bypassing Hong Kong Post.\
 
2) We have already sent 2 containers of Lipoly to Germany and next week 1 container to Seattle (the location of our new warehouse to be).
 
3) Customers who buy Lipo from as now will have them shipped via the Private couriers.
 
4) In future you will have a greater selection of Lipo from USA (Seattle) or DE (Hamburg) warehouses.
 
5) We are changing tracking system pages this week and next to better reflect the new services.
 
In the end you're going to get your batteries at the same price, but with faster shipping and less customs issues.


Eli eiköhän niitä akkuja saada jatkossakin, ei vaan ehkä ihan niin monesta eri kaupasta.
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

Poissa HMS77

  • TamUA
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2986 : 03.06.10 - klo: 21.45 »
^ Hmm... mitenkähän tilaukset jotka odottaa lentoonlähtöään lentokentällä?
Liekö palautuu HK:lle takasin tai jtn?
Axial Wraith | GMade Sawback | Cross-RC PG4 | Sakura D4 RWD | Sanwa MT-4

Poissa gedu

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2987 : 04.06.10 - klo: 08.16 »
Onneksi oma lähetys tuli tällä viikolla Suomeen asti. On muuten 8AWG piuhan juottaminen Deans Ultraa aika kypsää hommaa :D

Poissa HMS77

  • TamUA
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2988 : 04.06.10 - klo: 09.01 »
Onneksi oma lähetys tuli tällä viikolla Suomeen asti. On muuten 8AWG piuhan juottaminen Deans Ultraa aika kypsää hommaa :D

Jep, itellä meni hermot totaalisesti jo Turnigyn 10AWG-piuhan kanssa ja senpä takia en Turnigyja enää ostakaan.
Axial Wraith | GMade Sawback | Cross-RC PG4 | Sakura D4 RWD | Sanwa MT-4

Poissa hekekorte

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2989 : 04.06.10 - klo: 11.19 »
ot
« Viimeksi muokattu: 27.07.10 - klo: 19.41 kirjoittanut hekekorte »
Varmin todiste siitä, että maailmankaikkeudessa on älyllistä elämää on se, ettei sieltä ole otettu meihin minkäänlaista yhteyttä.

Poissa gedu

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2990 : 04.06.10 - klo: 11.59 »
Näinhän se olisi kannattanut tehdä, jälkeenpäin ajatellen. Nyt on kuitenkin deansit kiinni ja käytössä jo.

Poissa Penguin

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2991 : 04.06.10 - klo: 12.34 »
Mitäs vaikeaa noiden juottamisessa on? Onnistuu aivan hyvin vaikka 25W:n kolvilla, kun tekee homman oikein ja käyttää kunnollista juotostinaa.
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

Poissa SLap

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2992 : 04.06.10 - klo: 12.43 »
Juotospastaa isommille kuin 14 awg kaapeleille. Varmasti imasee tinaa johto kunnolla, ja juottaminen on helpompaa, kuin ilman pastaa. -Sami
Jeps

Poissa gedu

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2993 : 04.06.10 - klo: 12.51 »
Juuh, monta asiaa olisi voinut tehdä paremmin ;)

Ei tuo juottimesta kiinni ollut, vaan juottajasta ja tympeän paksuisesta johdosta (8,35mm2)

Poissa hekekorte

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2994 : 05.06.10 - klo: 10.54 »
ot
« Viimeksi muokattu: 27.07.10 - klo: 19.41 kirjoittanut hekekorte »
Varmin todiste siitä, että maailmankaikkeudessa on älyllistä elämää on se, ettei sieltä ole otettu meihin minkäänlaista yhteyttä.

Poissa HMS77

  • TamUA
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2995 : 05.06.10 - klo: 11.44 »
Kuinkas nopeasti lipojen pitäs "palautua" pitkän käyttämättömyyden jälkeen?
Ostin pari 2S 5300mah 28C lipoa jotka seissy talven ja ajettu viime kesänä viimeks eikä nuo anna todellakaa kaikkea tehoaan ulos ja varauksen lähestyessä loppuaan, alkavat puutumaan niinkuin Nimh-akut.
Palautuuko nuo enää ennalleen tai onko mahdollista että kennot on vioittunu pitkän käyttämättömyyden takia?
Eilen kävin ajelemassa noilla ja nyt on Ultramat ladannu toista akkua jo 2½ tuntia vaikka 5A:lla lataan. Akkuun on menny 4400mah.
Normaalistihan tuossa ei pitäs kai mennä reilua tuntia pidempään?
Axial Wraith | GMade Sawback | Cross-RC PG4 | Sakura D4 RWD | Sanwa MT-4

Poissa Gatling

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2996 : 05.06.10 - klo: 12.07 »
Et siis ole koko käyttämättömän jakson aikana ladannut/tarkistanut kennojen jännitettä? Jos ne on alle 3v niin se on kyllä hyvästi akulle. Mittaa kennon jännite jos et tiedä mitä se nyt on. Onko ne ottaneet mitään virtaa vastaan kun olet ladannut? Yleensä ne lataus menee noin tunnissa jos 1C:llä lataa.
HPI E-Firestorm Flux | Tamiya Mini M03

Poissa HMS77

  • TamUA
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2997 : 05.06.10 - klo: 12.15 »
Et siis ole koko käyttämättömän jakson aikana ladannut/tarkistanut kennojen jännitettä? Jos ne on alle 3v niin se on kyllä hyvästi akulle. Mittaa kennon jännite jos et tiedä mitä se nyt on. Onko ne ottaneet mitään virtaa vastaan kun olet ladannut? Yleensä ne lataus menee noin tunnissa jos 1C:llä lataa.

Niin siis, ostin nuo pari päivää sitten tältä foorumilta käytettynä. Eli mulla ei ole mitää tekemistä tuon käyttämättömyyden kanssa.
Kun sain akut ja latasin ne niin akkuihin upposi vaan 700mah ja 900mah, eli melko täynnä olivat siis.

Ja kyl nuo ottaa virtaa siis vastaan ihan normaalisti, äsken meni toisee akkuun siis 4400mah kun cut-off oli 3.2V/kenno.
Lataus kestää vaan pirun kauan ja ajo hyytyy jo mielestäni ennen aikojaan Nimh-akun tavoin kun pitäs periaatteessa pysähtyä ihan selkeästi.
Axial Wraith | GMade Sawback | Cross-RC PG4 | Sakura D4 RWD | Sanwa MT-4

Poissa Duster1

  • JoeUa RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2998 : 05.06.10 - klo: 12.34 »
No jos sinne ei mene virtaa läheskään nimellistä niin ne akut alkaa olla jo ehtoo puolella.
Eli ne akut on jo paljon käytetyt. Silloinhan niissä laskee kapasiteetti mitä ne ottaa vastaan. Eiköhän tuo ikä/käyttö määrä vaikuta myös purkuvirtaan.
Lipo akut ei palaudu niinkuin Ni**.

Itselläkin yksi 8000mAh akku (pari vuotta vanha) ottaa enää n. 6600mAh, kun sitä on käytetty jo paljon ja raskaasti.

Eikä 3V/kenno todellakaan tapa Lipoa. Tuo 3V on vaan yleisesti pidetty min. rajana cut-offille, mutta sillä ei ole mitään tekemistä kennon todellisesta minimi V määrästä.
Yleisin minimi "tappo" raja on 2.8V, jonka alle kannattaa olla jo huolissaan.
Axial SCX 10 TR

Poissa HMS77

  • TamUA
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2999 : 05.06.10 - klo: 13.08 »
No jos sinne ei mene virtaa läheskään nimellistä niin ne akut alkaa olla jo ehtoo puolella.
Eli ne akut on jo paljon käytetyt. Silloinhan niissä laskee kapasiteetti mitä ne ottaa vastaan. Eiköhän tuo ikä/käyttö määrä vaikuta myös purkuvirtaan.

Myyjä oli ostanu nuo uutena ja ajanu vissii alle 10 kertaa, joten ajomäärä ei ole noita tappanu.
Mutta, pitää ny koittaa muutama ajo/lataussykli ja jos ei ala heräilemää ni ei kai auta muu ku perua kaupat.. :undecided:
Axial Wraith | GMade Sawback | Cross-RC PG4 | Sakura D4 RWD | Sanwa MT-4