Kirjoittaja Aihe: LiPo akut autokäytössä.  (Luettu 1572773 kertaa)

0 jäsentä ja 4 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa jo-oo-pa

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3270 : 30.08.10 - klo: 17.15 »
graupner ultramat 14, ei plussa versio.
Eli mulla on erillinen balanceri polyguest pq-sb 510

Poissa HMS77

  • TamUA
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3271 : 30.08.10 - klo: 19.33 »
balancerissa toisessa päässä tasausliitin ja toisessa päässä liittimet jotka käyvät laturiin lukee +charger.

Laturissa vain yhdet liittimet, eli voi liittää ainoastaan balancerin tai akun virtajohdot.
Toimiiko toi balanceri jos ei ole yhdistettynä laturiin ollenkaan eli ainoastaan akun tasausliittimeen?

No mitäs luulisit toimiiko?

Siis, mulla oli Ultramat 14 ja erillinen balanseri.
Siinä balanseri liitettiin suoraan niihin laturin plugeihin ja balanserissa itessään oli balanseriliitin ja Deans-virtaliittimet.
Akun balanseriliitin tietysti balanserin liittimeen kiinni ja akun Deans-liitin balanserin Deansiin kiinni ja eikun lataamaan.
Ei tuo Pölykuesti voi olla kovin erilainen toimintaperiaatteeltaan.
Axial Wraith | GMade Sawback | Cross-RC PG4 | Sakura D4 RWD | Sanwa MT-4

Poissa Great Leo

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3272 : 30.08.10 - klo: 20.19 »
Täytyykö lipo akku ajaa tyhjäksi ennen latausta vai voiko esim. puoliksi ladatun akun ladata, ilman että siitä on haittaa??

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3273 : 30.08.10 - klo: 20.20 »
Lipoissa ei ole samanlaista muisti-ilmiötä kuin Nimheissä. Eli voi ladata vaikka ei olisi ajattu tyhjäksi (ja ihan tyhjäksihän sitä ei saa koskaan ajaakaan).

Poissa HMS77

  • TamUA
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3274 : 31.08.10 - klo: 16.39 »
Hmm.. tuli ostettua GM:n pötkölipo RF:ltä ja huvikseni lueskelin lappua joka akun mukana tuli ja siinä sanottiin että akun maksimikapasiteetti putoaa 50-80%:iin uuden akun kapasiteetista jo 50 tyhjennys/lataussyklin jälkeen.

Voiko tuo tosiaan olla mahdollista, en ole koskaan ennen kuullukaan lipojen kohdalla moisesta?  :huh:
Axial Wraith | GMade Sawback | Cross-RC PG4 | Sakura D4 RWD | Sanwa MT-4

Poissa Ama

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3275 : 31.08.10 - klo: 16.44 »
Hmm.. tuli ostettua GM:n pötkölipo RF:ltä ja huvikseni lueskelin lappua joka akun mukana tuli ja siinä sanottiin että akun maksimikapasiteetti putoaa 50-80%:iin uuden akun kapasiteetista jo 50 tyhjennys/lataussyklin jälkeen.

Voiko tuo tosiaan olla mahdollista, en ole koskaan ennen kuullukaan lipojen kohdalla moisesta?  :huh:

Ei kai lipojen noin pitäisi käyttäytyä.

Taitaa olla valmistajan tapa pestä kädet puhtaaksi mahdollisista reklamaatioista.

Poissa Pööki

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3276 : 31.08.10 - klo: 20.48 »
Nythän kävi niin että liitin jumittui GM:n lipoon kiinni niin lujaa että ensin lähti irti kolvauksestaan se akussa kiinni oleva liittimen "putki" ennen kuin itse liitin. Putki on ilmeisesti kiinni piirilevyssä tai sen tapaisessa, lienee turha yrittää kolvata sitä takaisin?

Onko akulle mitään tehtävissä, latauskertoja takana n. 10 joten harmittaa niin vietävästi heittää kallis akku menemään.

Poissa _valtsu_

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3277 : 31.08.10 - klo: 22.49 »
Sen voi kolvata takaisin piirilevyyn. Akun aukaiseminen on kylläkin hieman riskialtis operaatio.

Poissa Pööki

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3278 : 31.08.10 - klo: 22.56 »
Kuori piti avata että tuon liittimen sai irti. Kuoren sai irti nätisti kun varovasti irroitti.

Uskallan siis kolvata sen takaisin, ei vaadi mitään erikoistemppuja?

Poissa jon.lindgren

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3279 : 01.09.10 - klo: 09.03 »
Jos jo avasit akun niin pahin on ohi.
Kolvaaminen ei vaadi mitään erikoistemppuja, varo vaan oikosulkemasta akkua. Kennon puhkaiseminen ei myöskään ole suositeltavaa...

Tämänkaltaiset operaaatiot pitäisi tehdä ulkona tai tilassa joka ei ole yhteydessä asuintiloihin. Nokimäärä, joka palavasta akusta tulee, on todella huomattava. Ja se savu ei ole terveellistä.

Poissa koz6

  • Jäsen
    • Profiili
LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3280 : 01.09.10 - klo: 16.40 »
mitä tehdä jos ei lähde lipo akku latautumaan kun on mennyt voltit niin alas?on kokeiltu pienellä virralla alkaa latamaaan
hbx bonzer(EX)ansmann racing are-1(EX) mugen mtx-3(EX),traxxas stampede(EX),tamiya mini m03(EX),tt hammer s18(EX),mcd rr evo3.

Poissa HMS77

  • TamUA
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3281 : 01.09.10 - klo: 16.45 »
Pienellä virralla ja Nimh-ohjelmalla elvytin oman 3S lipon jossa oli jännitteet päässy tipahtamaa 1.9V/kenno.
Latasin jollain 0.2V:lla sen verran että jännite nous 2,8V/kenno ja sitten vaihdoin lipo-ohjelmalle ja edelleen pienellä jännitteellä jonnekin 3,5V/kenno.
Sitten se olikin jo sen verran selvä peli että pysty lyömään 1C:llä virtaa sisään.

Akku toimii normaalisti tänä päivänäkin.
Axial Wraith | GMade Sawback | Cross-RC PG4 | Sakura D4 RWD | Sanwa MT-4

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3282 : 01.09.10 - klo: 16.59 »
En ole ennen nähnyt akkua mitä ladattaisiin jännitteellä, lienee 0,2 ampeerin latausvirta kyseessä?

Poissa bluebeetle

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • Rc-offi.net
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3283 : 01.09.10 - klo: 17.48 »
Kaikkia lipoja ladataan jännitteellä, kun pakka saavuttaa maksimijännitteen maksimilatausvirralla siirtyy lipolaturi lataamaan vakiojännitteellä.

Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Poissa Pööki

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3284 : 01.09.10 - klo: 17.51 »
Jos jo avasit akun niin pahin on ohi.
Kolvaaminen ei vaadi mitään erikoistemppuja, varo vaan oikosulkemasta akkua. Kennon puhkaiseminen ei myöskään ole suositeltavaa...

Tämänkaltaiset operaaatiot pitäisi tehdä ulkona tai tilassa joka ei ole yhteydessä asuintiloihin. Nokimäärä, joka palavasta akusta tulee, on todella huomattava. Ja se savu ei ole terveellistä.

Jaahas, tutkin tarkemmin syntyneitä vahinkoja. Se putki ei lähtenytkään kolvauksesta vaan se piirilevy olikin siististi haljennut ja puolet siitä oli irronnut putken mukana. Taitaa siis olla entinen akku....

Poissa Gurvus

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3285 : 01.09.10 - klo: 20.15 »
Mistä sen sitten tietää kun akku on täynnä  :huh:? Itelläni on 2s lipo, muistaakseni 2300 mAh.

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3286 : 01.09.10 - klo: 20.18 »
Siitä että laturi näyttää jännitteeksi 8,4V ja lataa pienellä virralla (esim. alle 0,5A).

Poissa HMS77

  • TamUA
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3287 : 01.09.10 - klo: 20.54 »
Mistä sen sitten tietää kun akku on täynnä  :huh:? Itelläni on 2s lipo, muistaakseni 2300 mAh.

Kyllä kunnon lipolaturin pitäs pitää jotain ääntä, piippailua tai jtn kun lataus loppuu..
Axial Wraith | GMade Sawback | Cross-RC PG4 | Sakura D4 RWD | Sanwa MT-4

Poissa Gurvus

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3288 : 01.09.10 - klo: 22.10 »
Pitääkö  lipo akkujen latauksessa aina käyttää sitä balanceria. Omassa laturissani on kolme latausvaihtoehtoa lipoille: se balancer lataus, pikalataus ja sitten "normaali" lataus. 

Poissa HMS77

  • TamUA
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3289 : 01.09.10 - klo: 22.12 »
Pitää.
Axial Wraith | GMade Sawback | Cross-RC PG4 | Sakura D4 RWD | Sanwa MT-4

Poissa Voyager

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3290 : 01.09.10 - klo: 22.14 »
Lipoja ladattaessa AINA balansoivalla ohjelmalla.
Se pitää kennojen voltit samoina, ettei kenno ylilataudu ja räjähdä.

Toni
Arrma Fazon Voltage...Louise St Hummer tire & Wheel...

Poissa Viltsu

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3291 : 02.09.10 - klo: 04.44 »
Mistä sen sitten tietää kun akku on täynnä  :huh:? Itelläni on 2s lipo, muistaakseni 2300 mAh.

Kyllä kunnon lipolaturin pitäs pitää jotain ääntä, piippailua tai jtn kun lataus loppuu..

Yleensä niissä "kunnon" latureissa on valittavissa pitääkö ääntä, tahi ei. Molempi parempi...
Crt.5e pro. Team Magic M8e-projekti, Inferno MP 7,5e, E-Revo, E-Firestorm, Tamiya TRF 415 MRE, Stampede, Nitro 4-Tec "e"-tekele, Losi MRC, NanoDragon ja Minirave.

Poissa Gurvus

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3292 : 02.09.10 - klo: 17.21 »
Loppuuko 3s liposta akku ennemmin kuin 2s liposta jos kummassakin on sama mAh-arvo?

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3293 : 02.09.10 - klo: 17.28 »
Ei, käytännössä kestää kauemmin.

Poissa Gurvus

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3294 : 02.09.10 - klo: 17.34 »
Entä mitä se C-arvo lipoissa meinaa?

Poissa SSchevy

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3295 : 02.09.10 - klo: 17.39 »
C-Arvo kertoo virran ja akun kapasiteetin.
SANWA MT4 ,HPI SAVAGE FLUX HP,DF 33" cyberstorm.

Poissa Gurvus

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3296 : 02.09.10 - klo: 17.40 »
Mihin se sitten vaikuttaa käytännössä? Kestääkö akku kauemmin, kulkeeko kovempaa...

Poissa SSchevy

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3297 : 02.09.10 - klo: 17.42 »
riippuu ihan siitä mitkä lipo akut sulla on ja monta c :tä ne ovat. mitä enemmän c arvoa on lipo akussa sen tehokkaampi se on.
SANWA MT4 ,HPI SAVAGE FLUX HP,DF 33" cyberstorm.

Poissa SSchevy

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3298 : 02.09.10 - klo: 17.50 »
saitko siitä ollenkaan selvää vai et?
SANWA MT4 ,HPI SAVAGE FLUX HP,DF 33" cyberstorm.

Poissa Gurvus

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3299 : 02.09.10 - klo: 17.57 »
Kaipa minä jotenkin. Eikö jännite, siis kennomäärä vaikuta kuitenkin eniten tehokkuutteen?