Kirjoittaja Aihe: LiPo akut autokäytössä.  (Luettu 1510716 kertaa)

0 jäsentä ja 4 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa OV

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3900 : 01.11.11 - klo: 21.39 »
Mitäs virtoja tasurin johdot kestää? Tarttis sähköfillarin 4 10Ah lion kennoa purkaa ja ladata yksinään (pitää saada jokasen kennon oma kapasiteetti selville). En viiteis avaa millään teippauksia niin tuon sais tasurikaapelin kautta tehtyä, mutta jos siinä ei uskalla 1A korkeempia virtoja käyttää niin menee ikuisuus.

Poissa ajv

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3901 : 01.11.11 - klo: 21.48 »
Mulla on tos yks lipolaturi, joka lataa akkuja nimen omaan tasuriliittimen kautta ja maksimi latausvirta ettei liittimet lämpene tuntuisi olevan semmonen 3A. Siis akkuina 2S lipo ja laturi näyttää virraksi 3A ==> minun sähköteknisen ymmärryksen mukaan se 3A / johto tuolla menee silti.
Team Durango DESC410 || MCD RRV4
Riihimäen PA-klubi

Poissa Jabe

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC Drifting Finland
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3902 : 01.11.11 - klo: 21.49 »
Se johto varmaankin kestää enemmän virtaa kuin ne tasuri liittimet, sittenkuin liittimet rupeaa lämpenemään, niin menee liikaa virtaa läpi.
Mutta kyllä uskaltaisin hyvin ottaa ainakin 2A niistä läpi.
Se on tietenkin johtojen paksuudesta kiinni ja tietenkin niistä liittimistä, mutta jos on tuota 0,5-0,75mm2 johtoa niin kyllä uskaltaisin 2A ottaa. Tunnin purun jälkeen olisi kyllä hyvä silti varmistaa ettei liittimet lämpeä.
Sitä saa mitä tilaa, mutta jos ite tekee saa mitä tulee...
RCDF.tk -RC Drifting Finland-

Poissa OV

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3903 : 01.11.11 - klo: 22.11 »
Joo oon kolvannu niihin noi samat perus jst-hx vai mitkä lie tasurin liittimet. Eiköhän sitä sitten parilla amppeerilla raaski latailla ainaskin. Tuntuu vähän siltä, että välissä olis yks kenno mikä kyykkää niin sen takia pitää yksitellen purkaa ja ladata.

Poissa kesseli

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3904 : 02.11.11 - klo: 16.31 »
Tervehdys minkälaista latausliitintä linkin akku tarvitsee

http://www.power-racing.net/catalog/product_info.php?cPath=76_77&products_id=4056

En ole 1ässiä ennen omistanut.  :roll:
Nutech thunderboltII CY26 Dolphin hydrov42 RCMK R254 EVO  FSRV-15 CMB90 03EVO Team c 4wd x2
Hong Nor X2 Alpha 28 Axial Wraith Traxxas slash 2wd Durango desc10 2wd

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3905 : 02.11.11 - klo: 16.45 »
Ihan vaan banaani päät.
Eli ihan vaikka se 2S akun latausjohto... ainut vaan että balanseri liitintä ei käytetä, koska ei yhdessä kennossa ole mitään balansoitavaa.

Poissa kesseli

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3906 : 02.11.11 - klo: 16.58 »
Ihan vaan banaani päät.
Eli ihan vaikka se 2S akun latausjohto... ainut vaan että balanseri liitintä ei käytetä, koska ei yhdessä kennossa ole mitään balansoitavaa.

Ok anteeksi hölmöyteni pähkäilin asiaa, koska en omista perinteistä lipo laturia vaan olen käyttänyt
graupnerin balanceria välissä, voiko 1S ässiä ladata ilman tätä balanceria. 
Nutech thunderboltII CY26 Dolphin hydrov42 RCMK R254 EVO  FSRV-15 CMB90 03EVO Team c 4wd x2
Hong Nor X2 Alpha 28 Axial Wraith Traxxas slash 2wd Durango desc10 2wd

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3907 : 02.11.11 - klo: 17.00 »
Jep ilman balanseria, pelkät + ja - -latausjohdot riittävät akun ja laturin välille

Poissa -rcmv-

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3908 : 02.11.11 - klo: 22.32 »
Kiitos avusta kaikille jotka autto 8avg johto ongelmassa  :laugh:
Hpi baja 5b ss

Poissa vilzuh

  • Veteraani
    • Profiili
LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3909 : 06.11.11 - klo: 17.21 »
Nyt apua!

Voiko 2s lipon vielä pelastaa, kun jännite on 4,7V? Ensimmäinen kenno on 3.7V ja toinen 1.0V!
Akku on kovakuorinen ja pääsi pullistumaan jonkinverran. Se ei ole kuuma, mutta lämmin, 32 astetta. Nyt se on terassilla jäähtymässä.
Passiivista harrastelua

Poissa nestori

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3910 : 06.11.11 - klo: 17.27 »
Ei tuosta enää kalua kyllä saa.

Poissa Bigbear

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3911 : 06.11.11 - klo: 20.30 »
Nyt apua!

Voiko 2s lipon vielä pelastaa, kun jännite on 4,7V? Ensimmäinen kenno on 3.7V ja toinen 1.0V!
Akku on kovakuorinen ja pääsi pullistumaan jonkinverran. Se ei ole kuuma, mutta lämmin, 32 astetta. Nyt se on terassilla jäähtymässä.

Olen muutaman kerran lennokki käytössä pelastellut täysin nollissakin olleita akkuja ja hyvin ovat toimineet (Tehosta ja kapasiteetista voi tietty hävitä jotain)

Akkuja latailin NiMh ohjelmalla maks 2A virroilla kunnes jännite oli noussut riittävästi LiPo ohjelmalle.

Jokainen tietenkin tekee nämä omalla vastuulla ja pitää huolen, että akku on palamattomalla alustallla LiPo pussissa.

Sworkz Team Finland
Driven to perfection

Poissa vilzuh

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3912 : 07.11.11 - klo: 20.35 »
Onnistuin lataamaan jonkinverran, tasaamaan, lataamaan täyteen ja tasaamaan. Vielä kuitenkin huolestuttaa onkohan kaikki kapasiteetti vielä tallella. Laturi sanoi 4600mah.
Passiivista harrastelua

Poissa nestori

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3913 : 07.11.11 - klo: 22.33 »
Se kyllä menettää sitä.Itellä pääs zippyn 2s 5Ah lipo pari kertaa toinen keno 2.5v(joo nostin cutoffia) ja ennen se otti 5500mah ja enää 4600mah.

Poissa vms

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3914 : 04.12.11 - klo: 08.00 »
Miten pakkasilma tulisi huomioida lipoautoilussa?

Slashin kanssa pikkupakkasella 3s lipolla havaitsin seuraavaa:
- jännitemittarin lukema laski normaaliin tapaan ajon aikana välillä 12.6V..11V
- jännitteen lasku alueella 11V..9.2V tapahtui yllättävän nopeasti (mittarihälytys 9.2V:n kohdalla)
- jännite tasaantui 9.2V:n tuntumaan auton ollessa paikallaan, joten irrotin akun
- sisätiloihin siirtymisen jälkeen akun lämmettyä jännite oli n. 10.5V
- akku vaikutti latautuvan normaalisti

Lämpömittari ei toiminut joten sisäosien lämpötilasta ei ole tietoa. Autossa on sisäkorin kaltainen suojarakenne ja PC:n kotelosta otettu auton kokoon lähden suurehko tuuletin. Ajo oli hyvin rauhallista, training mode oli päällä ja kestoa ajolla oli hieman yli yksi tunti.

Eniten tässä pohdituttaa pitäisikö jännitemittarin hälytystä viilata johonkin suuntaan kylmällä ilmalla ja mikä ylipäätään on lipoakun turvallinen toimintalämpötila.
Slash 4x4 Monster

Poissa Volvospede

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3915 : 04.12.11 - klo: 08.29 »
Miten pakkasilma tulisi huomioida lipoautoilussa?

Slashin kanssa pikkupakkasella 3s lipolla havaitsin seuraavaa:
- jännitemittarin lukema laski normaaliin tapaan ajon aikana välillä 12.6V..11V
- jännitteen lasku alueella 11V..9.2V tapahtui yllättävän nopeasti (mittarihälytys 9.2V:n kohdalla)
- jännite tasaantui 9.2V:n tuntumaan auton ollessa paikallaan, joten irrotin akun
- sisätiloihin siirtymisen jälkeen akun lämmettyä jännite oli n. 10.5V
- akku vaikutti latautuvan normaalisti

Lämpömittari ei toiminut joten sisäosien lämpötilasta ei ole tietoa. Autossa on sisäkorin kaltainen suojarakenne ja PC:n kotelosta otettu auton kokoon lähden suurehko tuuletin. Ajo oli hyvin rauhallista, training mode oli päällä ja kestoa ajolla oli hieman yli yksi tunti.

Eniten tässä pohdituttaa pitäisikö jännitemittarin hälytystä viilata johonkin suuntaan kylmällä ilmalla ja mikä ylipäätään on lipoakun turvallinen toimintalämpötila.

Pidä akku mahdollisuuksien mukaan vaikka taskussa yms että on kohtuu lämmin ennenkuin aloitat ajamaan.
Mulla ainakin akut lämpenee ajaessa senverran ettei ne ainakaan kylmene siitä aloituslämpötilasta. Tosin kovilla pakkasilla en ole vielä ajanu. Ja jos ajo on hirmu rauhallista, ei purkuvirratkaan ole kovin suuria ja akkukaan ei ehkä pysy lämpimänä... hmmm... mielenkiintoista!

Se kauppias älähtää johon kalikka kalahtaa! :-)

Poissa vms

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3916 : 04.12.11 - klo: 09.45 »
Ajoon tosiaan lähdettiin huoneenläämpöisellä autolla ja akulla.
Slash 4x4 Monster

Poissa Janne O

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3917 : 07.12.11 - klo: 19.00 »
Moro. Mistä sais semmosen että lipo akku ei mee liian tyhjäks. Kun ei ole noparissa sitä toimintoa. Laittakaa linkki mieluiten hobbykingistä.
Speed Passion RS2 Brushless | Maverick scout | Team Associated B44
http://polaris-suomi.arkku.net/index.php

Poissa pijokela

  • TamUA
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3918 : 07.12.11 - klo: 20.19 »
Moro. Mistä sais semmosen että lipo akku ei mee liian tyhjäks. Kun ei ole noparissa sitä toimintoa. Laittakaa linkki mieluiten hobbykingistä.
No, siellä on tällainen:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__4176__HXT_Lipo_Monitor_4S_A_must_have_for_all_lipo_users_.html

Mutta siinä vain muuttuu ledien väri. Sitten siellä oli joku toinen, joka ulisee, mutta se oli loppu tällä hetkellä. Mutta jos haluat ennen joulua saada sen laitteen, niin:
http://fi.eurorc.com/product/1264/hobbywing-lipo-battery-protector--for-car

tuo laite tulee nopeudensäätimen ja vastaanottimen väliin ja oikeasti pysäyttää auton, kun akku on tyhjä.
Tamiya DF-03Ra | Xray T3 2011 | HPI Blitz | CRC gen xi

Poissa Janne O

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3919 : 07.12.11 - klo: 20.24 »
Ei oo kiire, Tilaankin noi vasta tammikuussa. Käykö tuo muuten 2 s lipolle?
Speed Passion RS2 Brushless | Maverick scout | Team Associated B44
http://polaris-suomi.arkku.net/index.php

Poissa tactical

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3920 : 07.12.11 - klo: 21.32 »
Lukee jotta 4s:lle on. Mutta kommenteissa sanottiin että käy 2s & 3s:lle. Käyttämättömät ledit ovat vaan pimeinä.
Losi Twenty Two, Hitec 2.4. Hong Nor SCRT10 - Hitaasti ja epävarmasti liikkuva shikaani.

Poissa Joel

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3921 : 08.12.11 - klo: 19.47 »
Olisko tämä akku sopiva kyosho ultima db:hen, noparina on velineon vxl-3s ja moottori on velineon 3500?

Ja mites tämä laturi? Onko ihan jees?  :undecided: Näkyykö näytössä että kuinka paljon akku on ottanut virtaa sisälle?

Ja vielä pienenä offtopicina onko hobbyking ihan luotettava kauppa?

e: ja onko hobbykingin hinnat ilman veroja?
« Viimeksi muokattu: 08.12.11 - klo: 21.39 kirjoittanut Joel »
Ei riemulla rajaa kun Kyosholla ajaa!!  Kyosho Ultima DB, Kyosho DRT, Kyosho Mini Inferno EP, Velineon VXL-3s, Team Orion, AKA, GRP

Poissa SSchevy

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3922 : 08.12.11 - klo: 19.49 »
Olisko tämä akku sopiva kyosho ultima db:hen, noparina on velineon vxl-3s ja moottori on velineon 3500?

Ja mites tämä laturi? Onko ihan jees?  :undecided:

Ja vielä pienenä offtopicina onko hobbyking ihan luotettava kauppa?

ihan jees laturi tuo imax b6 ja hobbyking on luotettava kauppa.
SANWA MT4 ,HPI SAVAGE FLUX HP,DF 33" cyberstorm.

Poissa JoniR

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3923 : 13.12.11 - klo: 18.02 »
Miten nämä akut esim. 4x4 Slashiin. Kuinka suuri ero on kulussa verrattuna kahta akkua joissa toisessa purkuvirta 20C ja toisessa 30C. Kulkeeko selkeästi paremmin? Käytännön kokemuksia kyselen.
Axial Honcho, LRP S10 SC

Poissa pijokela

  • TamUA
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3924 : 13.12.11 - klo: 18.06 »
Olisko tämä akku sopiva kyosho ultima db:hen, noparina on velineon vxl-3s ja moottori on velineon 3500?

Ja mites tämä laturi? Onko ihan jees?  :undecided: Näkyykö näytössä että kuinka paljon akku on ottanut virtaa sisälle?

Ja vielä pienenä offtopicina onko hobbyking ihan luotettava kauppa?

e: ja onko hobbykingin hinnat ilman veroja?
Hinnat on ilman veroja. Kai huomasit, että tuohon laturiin tarvitset myös virtalähteen?
Tamiya DF-03Ra | Xray T3 2011 | HPI Blitz | CRC gen xi

Poissa Joel

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3925 : 13.12.11 - klo: 20.44 »
Olisko tämä akku sopiva kyosho ultima db:hen, noparina on velineon vxl-3s ja moottori on velineon 3500?

Ja mites tämä laturi? Onko ihan jees?  :undecided: Näkyykö näytössä että kuinka paljon akku on ottanut virtaa sisälle?

Ja vielä pienenä offtopicina onko hobbyking ihan luotettava kauppa?

e: ja onko hobbykingin hinnat ilman veroja?
Hinnat on ilman veroja. Kai huomasit, että tuohon laturiin tarvitset myös virtalähteen?

Juu tiedän, mutta kytken virtajohdot suoraan akkuun tai korvaan hauenleuat 12V pistokkeella. Ja koti oloissa käytän omastatakaa tavallista verkkovirtamuunninta johon kytken laturin 12V pistokkeen.
Ei riemulla rajaa kun Kyosholla ajaa!!  Kyosho Ultima DB, Kyosho DRT, Kyosho Mini Inferno EP, Velineon VXL-3s, Team Orion, AKA, GRP

Poissa Voyager

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3926 : 14.12.11 - klo: 01.28 »
Miten nämä akut esim. 4x4 Slashiin. Kuinka suuri ero on kulussa verrattuna kahta akkua joissa toisessa purkuvirta 20C ja toisessa 30C. Kulkeeko selkeästi paremmin? Käytännön kokemuksia kyselen.

Mitä enemmän akussa purku virtaa, niin sitä parempi.

Toni
Arrma Fazon Voltage...Louise St Hummer tire & Wheel...

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3927 : 14.12.11 - klo: 01.52 »
Akun C arvo ei vaikuta auton kulkuun niin kauan kunhan purkuvirtaa on tarpeeksi.

Se akun C arvo tarkoittaa käytännössä sitä minkä akku kestää.

Eli jos moottori ei haukkaa niin paljon kuin akussa on maksimipurkuvirta niin silloin on aivan sama auton kulkemiseen, onko akku 20C vai 200C

Akun maksimi purkuvirta lasketaan: kapasiteetti kerrottuna C arvo jaettuna tuhannella.

Eli 6000mAh 20C akun purkuvirta on 120 A

Ja taas 3000mAh 40C akun 120A

Eli molemmat noista akuista kestävät aivan yhtä tehokkaan moottorin ja teoriassa myös kuskaavat autoa aivan yhtä kovaa, mutta tietysti isomman kapasiteetin akku kuskaa tuplaten pidempään.

Eli esimerkkini tapauksessa 20C akku olisi jopa parempi vaihtoehto.

Ja siis kuten nähdään niin tuo C arvo ei tarkoita suoraan mitään purkuvirtaa...

Välillä meinaa oikein kiukuttaa kun jankataan C arvosta ja sen kuvitellaan tarkoittavan jotain akun tehoa.
« Viimeksi muokattu: 14.12.11 - klo: 01.55 kirjoittanut *HOKE* »

Poissa hukka

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3928 : 14.12.11 - klo: 07.37 »
Ot ja pilkun n.. mutta sanon kuitenkin. Hoke on laskenut ihan oikein (vai tuleeko vaan selkäytimestä) mutta kaavassa on virhe. Tuolla kaavalla vastaus olisi 120mA.
Max. purkuvirta on ihan yksinkertaisesti kapasiteetti * C arvo. Tuo ja 1000:lla jako on yksikkö muunnos mA -> A.
« Viimeksi muokattu: 14.12.11 - klo: 07.43 kirjoittanut hukka »
||  2 kpl Traxxas Slash 4x4  ||  2 kpl Ansmann Racing C.O.R.E  ||   HL M41A3 Walker Bulldog Metal Upgade ||  HL Tiger I Metal Edition  ||  Axial SCX10 Dingo ||  Axial AX10 "Hirvi" ||

Poissa Bigbear

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3929 : 14.12.11 - klo: 14.41 »
Akun C arvo ei vaikuta auton kulkuun niin kauan kunhan purkuvirtaa on tarpeeksi.

Se akun C arvo tarkoittaa käytännössä sitä minkä akku kestää.

Eli jos moottori ei haukkaa niin paljon kuin akussa on maksimipurkuvirta niin silloin on aivan sama auton kulkemiseen, onko akku 20C vai 200C

Akun maksimi purkuvirta lasketaan: kapasiteetti kerrottuna C arvo jaettuna tuhannella.

Eli 6000mAh 20C akun purkuvirta on 120 A

Ja taas 3000mAh 40C akun 120A

Eli molemmat noista akuista kestävät aivan yhtä tehokkaan moottorin ja teoriassa myös kuskaavat autoa aivan yhtä kovaa, mutta tietysti isomman kapasiteetin akku kuskaa tuplaten pidempään.

Eli esimerkkini tapauksessa 20C akku olisi jopa parempi vaihtoehto.

Ja siis kuten nähdään niin tuo C arvo ei tarkoita suoraan mitään purkuvirtaa...

Välillä meinaa oikein kiukuttaa kun jankataan C arvosta ja sen kuvitellaan tarkoittavan jotain akun tehoa.

Aikoinaan kun testasin akkuja, niin asia ei ole ihan noin yksinkertainen.

Isommalla C arvolla akku antaa enemmän tehoa kuin pienellä vaikka C arvo ei rajoittaisi tehoa. Eli vaikka jos verrataan 6A 20C tai 6A 40C akkua ja moottori haukkaa 100A, niin paremman tehon saa 40C akusta.

Sworkz Team Finland
Driven to perfection