Kirjoittaja Aihe: LiPo akut autokäytössä.  (Luettu 1509950 kertaa)

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa samp-pa

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3930 : 14.12.11 - klo: 14.46 »
Aikoinaan kun testasin akkuja, niin asia ei ole ihan noin yksinkertainen.

Isommalla C arvolla akku antaa enemmän tehoa kuin pienellä vaikka C arvo ei rajoittaisi tehoa. Eli vaikka jos verrataan 6A 20C tai 6A 40C akkua ja moottori haukkaa 100A, niin paremman tehon saa 40C akusta.

Tarkoittaako parempi teho tässä sitä, että akun jännite tippuu kuormituksessa vähemmän tai mitä?

Poissa OV

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3931 : 14.12.11 - klo: 14.46 »
Kysymys onkin silloin varmaan siitä, että ne 20C akut ei todellisuudessa olleet 20C akkuja tai sitten moottori otti yli 100A (mikä on epätodennäkösempää).

Poissa Bigbear

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3932 : 14.12.11 - klo: 14.54 »
Aikoinaan kun testasin akkuja, niin asia ei ole ihan noin yksinkertainen.

Isommalla C arvolla akku antaa enemmän tehoa kuin pienellä vaikka C arvo ei rajoittaisi tehoa. Eli vaikka jos verrataan 6A 20C tai 6A 40C akkua ja moottori haukkaa 100A, niin paremman tehon saa 40C akusta.

Tarkoittaako parempi teho tässä sitä, että akun jännite tippuu kuormituksessa vähemmän tai mitä?

Paremmalla akulla jännite tippuu vähemmän.
Liitteenä yksi testi, jonka arkistoista löysin

Tässä toinen testi, joka löytyi. Ei mun tekemä
http://www.f3d.fi/wp-content/uploads/2009/12/purkuvertailu%20+22c.pdf
Sworkz Team Finland
Driven to perfection

Poissa hukka

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3933 : 14.12.11 - klo: 18.49 »
Toki parempi laatuisella kennolla jännite tippuu kuomitettaessa vähemmän, tämä ei kuitenkaan ole ihan suoraan vedettävissä C-arvoon.
Myöskään vakio virralla tehty mittaus ei kerro kovinkaan paljon niistä "tehoista", jotka autosta saadaan ulos.
Kuitenkin sielä moottorissa tehot tehdään mangneettikentällä, jonka synnyssä on nimenomaan se virta ratkaiseva.  Jännitteellä ei olekeastaan ole väliä, jos virtaa vaan on saatavilla riittävästi. Jännite laskee ja virta kasvaa-> Teho on sama

Toki jos kone ei saa otettua kuin 100A ja sillä virralla jännite putoaa vaikka voltin, on teho pienempi kuin jos jännite ei putoaisi.
Mutta mutta, jos kone joutuu ottamaan max virtoja, on autossa jotain aika pahasti pielessä.
||  2 kpl Traxxas Slash 4x4  ||  2 kpl Ansmann Racing C.O.R.E  ||   HL M41A3 Walker Bulldog Metal Upgade ||  HL Tiger I Metal Edition  ||  Axial SCX10 Dingo ||  Axial AX10 "Hirvi" ||

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3934 : 14.12.11 - klo: 23.01 »
Aikoinaan kun testasin akkuja, niin asia ei ole ihan noin yksinkertainen.

Isommalla C arvolla akku antaa enemmän tehoa kuin pienellä vaikka C arvo ei rajoittaisi tehoa. Eli vaikka jos verrataan 6A 20C tai 6A 40C akkua ja moottori haukkaa 100A, niin paremman tehon saa 40C akusta.

Asia ei tosiaankaan juu ole noin yksinkertainen, mutta se C arvo ei itsessään todellakaan ole se mikä akun tehon kertoo.
Vai miten selität että kaksi saman tehtaan akkua... Molemmat 50C ja ainoa ero on kapasiteetissa.
Toinen 5500 ja toinen 5000.
Näistä 5000 akku potki paremmin.
Sen huipputeho oli parempi ja akun potku kesti pidemmälle.

Nyt mulla on pakissa sekä 30, 30, 50, 60 ja 90C akkuja.
Paras teho ei irtoa tuosta 90C akusta, vaan paras teho irtoaa 60C akusta.
Ja kaikki nämä akut ovat laadukkaita kilpa akkuja 5000-6200mAh

Poissa Bigbear

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3935 : 14.12.11 - klo: 23.07 »
Aikoinaan kun testasin akkuja, niin asia ei ole ihan noin yksinkertainen.

Isommalla C arvolla akku antaa enemmän tehoa kuin pienellä vaikka C arvo ei rajoittaisi tehoa. Eli vaikka jos verrataan 6A 20C tai 6A 40C akkua ja moottori haukkaa 100A, niin paremman tehon saa 40C akusta.

Asia ei tosiaankaan juu ole noin yksinkertainen, mutta se C arvo ei itsessään todellakaan ole se mikä akun tehon kertoo.
Vai miten selität että kaksi saman tehtaan akkua... Molemmat 50C ja ainoa ero on kapasiteetissa.
Toinen 5500 ja toinen 5000.
Näistä 5000 akku potki paremmin.
Sen huipputeho oli parempi ja akun potku kesti pidemmälle.

Nyt mulla on pakissa sekä 30, 30, 50, 60 ja 90C akkuja.
Paras teho ei irtoa tuosta 90C akusta, vaan paras teho irtoaa 60C akusta.
Ja kaikki nämä akut ovat laadukkaita kilpa akkuja 5000-6200mAh

Miten olet mitannut tehot?
Tietenkin kuten kaikessa löytyy akuistakin yksilö eroja. Kuitenkin jos arvot pitävät paikkansa, niin saman kapasiteetin omaavista akuista suurempi C arvoinen antaa enemmän tehoa, vaikka ei oltaisiinkaan aivan rajoilla.
Sworkz Team Finland
Driven to perfection

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3936 : 14.12.11 - klo: 23.16 »
Ot ja pilkun n.. mutta sanon kuitenkin. Hoke on laskenut ihan oikein (vai tuleeko vaan selkäytimestä) mutta kaavassa on virhe. Tuolla kaavalla vastaus olisi 120mA.
Max. purkuvirta on ihan yksinkertaisesti kapasiteetti * C arvo. Tuo ja 1000:lla jako on yksikkö muunnos mA -> A.

Nyt on pakko tähän takertua...
en millään ymmärrä mitä tarkoitat.

Siis.... 5000mAh 50C akku...   50*5000=250.000 ja tuosta kun halutaan saada tulos ampeereiksi niin jaetaan se 1000, eli tulokseksi tulee 250A
Eli mainitsemallani kaavalla tolos ei ole siis 250mA (tai kuten aiemmin mainitset 120mA), vaan se on 250A

Eli kuten aiemminkin sanoin... kapasiteetti kerrottuna C arvolla, jaettuna tuhannella.
Vai haluatko että jätetään tuosta mainitsematta tuo yksikön muutos???
Kuinka moni puhuu purkuvirroista puhuttaessa milliampeereista???



Jokatapauksessa, kuten ihan alkuun sanoin.
Se akun C arvo ei kerro suoraan akun tehosta yhtään mitään.
Siihen kun vaikuttaa jo akun kapasiteetti... saati sitten akun muut ominaisuudet.

Eli jos kysyn että saanko enemmän tehoa 50 vai 60C akulla niin vastausta tuohon kysymykseen ei ole.
Varsinkin kun vielä muistetaan että akku ei työnnä virtaa mihinkään, vaan se luovuttaa sitä sen minkä laitteisto siltä pyytää.
Ja hyvin yleisesti jos akun antama maksimivirta ylitetään, eli moottori ottaa maksimissaan enemmän kuin akun C arvo antaa ymmärtää niin lopputuloksena on pullistunut/vioittunut akku.
Näitäkin on tullut nähtyä kun piti ihan piruuttaan kokeilla.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3937 : 14.12.11 - klo: 23.22 »
Miten olet mitannut tehot?
Tietenkin kuten kaikessa löytyy akuistakin yksilö eroja. Kuitenkin jos arvot pitävät paikkansa, niin saman kapasiteetin omaavista akuista suurempi C arvoinen antaa enemmän tehoa, vaikka ei oltaisiinkaan aivan rajoilla.

Ajamalla ja monta muutakin oikeasti kokenutta kisakuskia testasi samoilla akuilla täysin sokkotestinä.


Mikäli ajan esimerkiksi prostock luokan touring autolla ja laitetaan siihen kaksi kapasiteetiltaan samanlaista akkua, mutta toisessa on korkeampi C arvo niin homma ei todellakaan mene niin yksiselitteisesti että auto liikkuisi kovempaa sillä isommalla C arvolla.
Tämänkin pystyn vaikka todistamaan, koska minulla on saman laatuvalmistajan kaksi akkua jotka molemmat ovat 5000mAh akkuja... toinen on 30 ja toinen 35C.
Näistä akuista tuo 30C akku on tarjonnut paremman tehon... Ja tämän on pystynyt huomaamaan useampikin kuski.
Ainut vaan että tou 35C akku itseasiassa jaksaa potkia paremmin pidemmälle.
Mutta nimenomaan se akun antama maksimiteho on parempi tuossa pienemmän C arvon akussa.

Ei näitä millään mittalaitteilla lähdetä mittailemaan, koska ne ei vastaa RC auton kuormituksia alkuunkaan.
Homman tuntee ja näkee ajaessa ja vahvistuksen saa kierroslaskennasta.

Poissa -Juho-

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3938 : 14.12.11 - klo: 23.26 »
Kyllä oli selkeä ero auton kulussa 4000mAh 25C vs. 5000mAh 50C ja noparikin oli vain 60A, ja auto kulutti ehkä 30A hetkellisesti. Pääsääntöisesti isomman C-arvon akut pitävät jännitteen korkeampana rasituksessa.

Tosin koko C-arvo on harhaanjohtava, eikai kukaan tosissaan usko, että 5000mAh 90C akusta voi ottaa 450A jatkuvaa virtaa 4mm banaaniliittimen läpi?
Jotkut 40C akut saattaa piestä toisen valmistajan 100C-akut virranantokyvyssä... Joten ko. arvo ei ole edes millään tavalla vertailukelpoinen.
C-arvot on mennyt markkinointiargumentiksi, jolla ei _todellisen_ purkuvirran kanssa ole mitään tekemistä. Valmistajat saisivat alkaa laittamaan eri kuormalla purkukäppyröitä akuistansa, niin tietäisi mikä pitää jännitteensä kovassa kuormituksessa, eikä harhaanjohtavia "True 150C" tekstejä. Tänä päivänä laatuakut antaa kaikki tarpeeksi virtaa, ero on vain jännitteen tippumisessa kovilla virroilla purettaessa, joten c-arvo on siinäkin mielessä jo reliikki.
« Viimeksi muokattu: 14.12.11 - klo: 23.30 kirjoittanut -Juho- »
Liikaa Kyoshoja

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3939 : 14.12.11 - klo: 23.32 »
Niin... oli selkeä ero kulussa, mutta johtuiko se siitä C arvosta, vai kenties jostain muusta.

Kun se C arvo on nimenomaan hyvinkin harhaanjohtava, kun se ei itsessään kerro vielä mitään mistään tehosta.


Vai miten onkaan kun sanon että mulla on 100C akku... tää peittoaa ihan saletisti kaikki alle tuon C arvon olevat akut?????

Ja just näinhän kun asia ei mene, että se C arvo kertois sen akun tehon... Se kun johtuu monesta muustakin asiasta.

Poissa Bigbear

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3940 : 14.12.11 - klo: 23.34 »
Pers tuntuma on just se ja sama, mutta mittauksilla olen todennut isomman C arvon antavan enemmän tehoa kun kapasiteetti on siis sama. Tietenkin pitäisi testata useita akkuja, jotta testit olisivat tilastokelpoisia. Tosin allekirjoitan tuon C arvon merkityksen mainos puheissa. Mun linkkaamassa testissä näkyi eroja hyvin selkeästi.
Sworkz Team Finland
Driven to perfection

Poissa -Juho-

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3941 : 14.12.11 - klo: 23.42 »
Tämä C-arvohan on lähtöisin vain valmistajilta, jotta käyttäjä tietäisi kuinka suurella virralla uskaltaa purkaa, ettei akku kuumene liikaa tai poksahda. Jossain vaiheessa siitä sitten tuli kilpajuoksu kenellä on isoimmat numerot akun kyljessä. Nyt kun mennään jo moninkertaisesti minkään rc-autojen liittimien ja johtojen virrankeston yli luvatuissa c-arvoissa, niin kyse ei ole mistään muusta kuin markkinoinnista lukujen osalta, toki akuissa eroja on suuntaan ja toiseen.
Tässä hyvä vertailukuva, joka nyt nopeasti googlella löytyi:http://pic20.picturetrail.com/VOL1338/10348139/19776559/395754882.jpg
Akulle vaikkapa juuri ko. kuvan mukaan 70A purku ja käppyrät näkyviin, niin vertailu onkin jo paljon helpompaa.

edit: Tosin piikikkäällä kuormalla toiset akut ilmeisesti säilyttää jännitteen paremmin, en tiedä korreloiko se suoraan tuon tasavirralla purkamisen kanssa.. Se selittäisi "punch"-eroja, vaikkei käppyröissä näkyisikään...
« Viimeksi muokattu: 14.12.11 - klo: 23.58 kirjoittanut -Juho- »
Liikaa Kyoshoja

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3942 : 14.12.11 - klo: 23.50 »
Tämä C-arvohan on lähtöisin vain valmistajilta, jotta käyttäjä tietäisi kuinka suurella virralla uskaltaa purkaa, ettei akku kuumene liikaa tai poksahda.


Juuri näin.
Se ei ole mikään tehon yksikkö, tai se ei itsessään kerro yhtään mitään kyseisen akun tarjoamasta tehosta.

Poissa hukka

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3943 : 15.12.11 - klo: 08.10 »
Ot ja pilkun n.. mutta sanon kuitenkin. Hoke on laskenut ihan oikein (vai tuleeko vaan selkäytimestä) mutta kaavassa on virhe. Tuolla kaavalla vastaus olisi 120mA.
Max. purkuvirta on ihan yksinkertaisesti kapasiteetti * C arvo. Tuo ja 1000:lla jako on yksikkö muunnos mA -> A.

Nyt on pakko tähän takertua...
en millään ymmärrä mitä tarkoitat.

Siis.... 5000mAh 50C akku...   50*5000=250.000 ja tuosta kun halutaan saada tulos ampeereiksi niin jaetaan se 1000, eli tulokseksi tulee 250A
Eli mainitsemallani kaavalla tolos ei ole siis 250mA (tai kuten aiemmin mainitset 120mA), vaan se on 250A


Kuten sanoin tulos oli oikea, mutta yksiköt pyörähti vähän hassusti. Pointti oli, että yksikkömuunnos ei kuulu siihen "laskemiseen", tai ainakin "kaavassa" on ilmoitettettava sitten kapasiteetti milliampeeritunteina. Yksikkö kuitenkin on ampeeritunti.

5000mAh * 50C = 250000mA = 250A. Mutta jos se jaetaan tuhanella tulee siitä 250mA = 0,250A miten sen nyt haluaa ilmoittaa.
||  2 kpl Traxxas Slash 4x4  ||  2 kpl Ansmann Racing C.O.R.E  ||   HL M41A3 Walker Bulldog Metal Upgade ||  HL Tiger I Metal Edition  ||  Axial SCX10 Dingo ||  Axial AX10 "Hirvi" ||

Poissa OV

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3944 : 15.12.11 - klo: 08.30 »
Itse asiassa C on kyllä SI järjestelmän yksikkö mikä vastaa suoraan yhtä amppeeri sekunttia.

http://en.wikipedia.org/wiki/Coulomb
Lainaus
The coulomb (symbol: C) is the SI derived unit of electric charge. It is defined as the charge transported by a steady current of one ampere in one second: 1C = 1A × 1s

http://en.wikipedia.org/wiki/Electric_charge
Lainaus
The SI unit of electric charge is the coulomb (C), although in electrical engineering it is also common to use the ampere-hour (Ah).


Jotenkin silti mun mun rajallinen ymmärryskyky ei nyt tajua jos 1C on 1As niin sillonhan 1Ah on 3600C... Mitä mä tajuan nyt väärin kun eikö tuo C mistä lipoissa kuitenkin ole juuri tuo coulomb.

http://en.wikipedia.org/wiki/Ampere-hour
Lainaus
One ampere-hour is equal to 3,600 coulombs (ampere-seconds), the electric charge transferred by a steady current of one ampere for one hour

Joku enempi lukenut voisi vääntää rautalangasta miten nuo sitten laskettan...
« Viimeksi muokattu: 15.12.11 - klo: 08.40 kirjoittanut OV »

Poissa hukka

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3945 : 15.12.11 - klo: 09.24 »
Akkujen lataus ja purkuvirran kyseessä ollessa C-arvo on akkujen lataus- ja purkuvirran maksimin ilmoittava kerroin. Kerroin kertoo montako kertaa tunnissa akku pystyy lataamaan ja/tai purkamaan oman kapasiteettinsa.

Lataus ja Purku C-arvo tyypillisesti eroavat toisistaan ja ne tulisikin ilmoittaa selkeästi erikseen.
Lithium akkujan kohdalla kerroin ei ole aivan yksiselitteinen, koska tähän vaikuttaa mm. se mihin asti akun napajännitteen annetaan pudota kerrointa määriteltäessä tai paljonko akun sallitaan lämmetä. En ole aikanaan löytänyt tästä mitään "speksiä".

Kerrointa C (C-arvo) ei tule sekoittaa Coulombin yksikköön C, jota käytetään kondensaattorien kapasiteetin yhteydessä.
||  2 kpl Traxxas Slash 4x4  ||  2 kpl Ansmann Racing C.O.R.E  ||   HL M41A3 Walker Bulldog Metal Upgade ||  HL Tiger I Metal Edition  ||  Axial SCX10 Dingo ||  Axial AX10 "Hirvi" ||

Poissa OV

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3946 : 15.12.11 - klo: 10.11 »
Eli se ei ole sama kuin elektronisen varauksen yksikkö C. No siinä kanssa joku no shit sherlokki aikoinaan päättänyt, että pistetääs purku virta samalle kirjaimelle. Kuin SI-järjestelmän C mikä maalikkona ajateltuna sopii aika hyvin...

e: Eiko Chargestahan se suoraan tulee:

http://en.wikipedia.org/wiki/Battery_charger
Lainaus
Charge rate is often denoted as C or C-rate and signifies a charge or discharge rate equal to the capacity of a battery in one hour.[14] For a 1.6Ah battery, C = 1.6A. A charge rate of C/2 = 0.8A would need two hours, and a charge rate of 2C = 3.2A would need 30 minutes to fully charge the battery from an empty state, if supported by the battery. This also assumes that the battery is 100% efficient at absorbing the charge.
« Viimeksi muokattu: 15.12.11 - klo: 10.43 kirjoittanut OV »

Poissa rizardi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3947 : 15.12.11 - klo: 10.52 »
Kondensaattoreissa kapasitanssi (C) on suure jonka yksikkö on faradi.
Coulombi (C) on taas sähkövarauksen yksikkö aivan kuin on ampeerituntikin (Ah).
Erona coulombia käytetään pienissä ja tarkemmissa varauksissa ja Ah taas suuremmissa kuten akuissa.

Se miksi akuissa tuo purkukerroin on juuri C niin ei tietoa. Sama kirjain voi tarkoittaa montaa eri asiaa.
Matematiikassa lukuna C voi olla 100 tai 12

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3948 : 15.12.11 - klo: 12.46 »
Ot ja pilkun n.. mutta sanon kuitenkin. Hoke on laskenut ihan oikein (vai tuleeko vaan selkäytimestä) mutta kaavassa on virhe. Tuolla kaavalla vastaus olisi 120mA.
Max. purkuvirta on ihan yksinkertaisesti kapasiteetti * C arvo. Tuo ja 1000:lla jako on yksikkö muunnos mA -> A.

Nyt on pakko tähän takertua...
en millään ymmärrä mitä tarkoitat.

Siis.... 5000mAh 50C akku...   50*5000=250.000 ja tuosta kun halutaan saada tulos ampeereiksi niin jaetaan se 1000, eli tulokseksi tulee 250A
Eli mainitsemallani kaavalla tolos ei ole siis 250mA (tai kuten aiemmin mainitset 120mA), vaan se on 250A


Kuten sanoin tulos oli oikea, mutta yksiköt pyörähti vähän hassusti. Pointti oli, että yksikkömuunnos ei kuulu siihen "laskemiseen", tai ainakin "kaavassa" on ilmoitettettava sitten kapasiteetti milliampeeritunteina. Yksikkö kuitenkin on ampeeritunti.

5000mAh * 50C = 250000mA = 250A. Mutta jos se jaetaan tuhanella tulee siitä 250mA = 0,250A miten sen nyt haluaa ilmoittaa.

Ei hyvää päivää sentään.
Rautakankiväännös...

Kuinka saada laskettua akun purkuvirta ampeereina... (yksikkö millä 99% puhutaan ja millä valmistajat ilmoittavat säätimien virrankeston ja moottoreiden virrankulutuksen)

5000mAh * 50C = 250.000mA jaettuna 1000 = 250A

Eli miten siis ihan ottamalla laskin käteen, saat sen akun purkuvirran laskettua... Eikä minään halvatun milliampeereina, koska sitä ei yksikään näiden rc touhujen kanssa ihmettelevä edes halua tietää.
Siihen on rautalankavääntönä:
Kapasiteetti kertaa C arvo jaettuna tuhannella = akun purkuvirta Ampeereina
Tai voi ton vääntää vaikkapa:
Kapasiteetti jaettuna tuhannella kertaa C arvo = akun purkuvirta Ampeereina
Lopputulos on sama.
Mutta eikö se nyt ole vain huomattavasti yksinkertaisempi tapa ilmoittaa kenelle tahansa aloittelijalle joka kysyy että miten ihmeessä hän saa tietää akun purkuvirran... tuo mitä ekana sanoin???
Silloin hänen laskimessa lukee aivan suoraan luku joka on ampeereita.

Eli lopetetaanko täysin tyhjänpäiväinen vänkäys tästä asiasta.
Joko ymmärrät että kun se tulos halutaan saada ampeereina niin silloin sun pitää muuttaa yksikkö mA -> A ja sehän tapahtuu jakamalla se mA tuhannella, eikä yhtäkkiä vaan päässä kääntämällä että 250.000mA = 250A kun moni kysyy sen jälkeen "TÄH.... Otatko uusiks" " siis mitä ihmettä, 5000*50=250?????"


Poissa OV

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3949 : 15.12.11 - klo: 13.02 »
Elä ny hoke viite. Kirjotit sen alunperin väärin myönnä pois vaan. Ja kuten hukka sanokin niin pilkun nussintaa, mutta kuitenkin.

Lainaus
Akun maksimi purkuvirta lasketaan: kapasiteetti kerrottuna C arvo jaettuna tuhannella.


Amppeeritunnin perus yksikkö on Ah EI mAh. Joten tuo sun teksti versiota jos soveltaa niin sen voi tulkita aika helposti myös Ah jolloin tuhannella jakaminen ei päde.

Ja muutenkin kun lasketaan laskuja joissa on eri suureita niin yleensä ne muutetaan samanveroisiksi (yleensä perusyksiköiksi) ennen laskutoimnitusta tällön ei tartte sitten jälkeenpäin ruveta miettimään mitäköhän tämä lopputulos nyt on.

Ihme asioista kyllä täälläkin saa vääntöä aikaseksi...

e: Ennenkin ihmetellyt miksi nykyään vielä pitää puhua näiden akkujen kohdilla milliamppeereista kun tule ihan turhia nollia. Jossain taisin sitä aikasemminkin itsekseni manailla ja päätellä, että markkinointi kikka kun saadaan isoja lukuja. En nyt muista tuliko joku siihen jotain muuta todistamaan. Vakiintunut käytäntö on huono vastaus...

Eräs puolituttukin kun tulee meuhkaamaan jotain akuistaan niin puhuu suoraan 5000 ampeerin akuista. En viitsi edes korjata sitä enää.

« Viimeksi muokattu: 15.12.11 - klo: 13.10 kirjoittanut OV »

Poissa rizardi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3950 : 15.12.11 - klo: 13.19 »
OT.

Mieleen tulee FB:ssa kiertänyt kysely:
2+2+2+2+2+2+2+2+2+2+2+2*0=?

Tulos oli yllättävä,kun n.70% vastauksista oli 0

Poissa Hiekkamonttu

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3951 : 15.12.11 - klo: 20.24 »
Kumma kun olen kuullut että B-Grade akut on aivan huonoja, mutta olen myös lukenut tuolta Hobbyking foorumilta, että olisivat hintaansa nähden hyviä. Onko jollain hyviä kokemuksia B-Grade lipoista? Voisin kun tässä Hobbykingiin tilauksen teen, ostaa ihan kokeen vuoksi yhden.
We are back in business... Sp RS2 ja Patron TR4SC!

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3952 : 15.12.11 - klo: 23.01 »
Elä ny hoke viite. Kirjotit sen alunperin väärin myönnä pois vaan. Ja kuten hukka sanokin niin pilkun nussintaa, mutta kuitenkin.

Ai kirjotin alunperin väärin...
No ilmeisesti tokalla kerralla sitten kirjoitin oikein.
Tai no en silloinkaan näköjään vielä, kun piti kolmannen kerran sama asia vääntää rautakangesta.

Kirjoitin alunperin asian aivan samalla tavalla kuin kirjoitin sen viimeiselläkin kerralla.
Viimeisellä kerralla ainoastaan vielä viimeiset tarkennukset asiaan minkä sanoin.

Kerro mulle mikä menee väärin jos mä haluan tietää mikä on mun akun maksimipurkuvirta... (Ampeereina)
Ja lasken sen kapasiteetti kertaa C arvo jaettuna tuhannella.
Akku 6200mAh 60C
6200 * 60 = 372.000 / 1000 = 372 A

Ei tuossa ole vieläkään mitään väärin, eikä siinä käänny mitkään yksikötkään mitenkään hassusti.
Siinä on kerrottu miten milliampeeri muutetaan ampeeriksi.

Eli jos joku tulee multa kysymään että miten lasketaankaan montako ampeeria tosta hänen askustaan "lähtee" niin en mä voi sanoa että kapasiteetti kertaa C arvo.
Sillon tulos olis hänen laskimessaan 372000 ja hän ihmettelee että jopas potkasee...
Mutta kun sanon että kerrot kapasiteetin C luvulla ja jaat kyseisen tuloksen tuhannella niin laskimessa näkyy vain ja ainoastaan oikea vastaus.
Ei näy edes pilkunviilaus pilkkua.

Poissa hukka

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3953 : 16.12.11 - klo: 07.00 »
Sovitaako niin, että RC "piireissä" lasketaan Hoken alkuperäiskaavaa mukaillen:

akun maksimipurkuvirta ampeereina saadaan laskemalla akun kapasiteetti milliampeereina kertaa C arvo jaettuna tuhannella.

Ja lopetataan tämä pilkutus tähän.
||  2 kpl Traxxas Slash 4x4  ||  2 kpl Ansmann Racing C.O.R.E  ||   HL M41A3 Walker Bulldog Metal Upgade ||  HL Tiger I Metal Edition  ||  Axial SCX10 Dingo ||  Axial AX10 "Hirvi" ||

Poissa Bigbear

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3954 : 16.12.11 - klo: 21.18 »
Onkos joku rakentanut kunnollista akku testeriä? Laitetaan akut kunnos testeihin ja verrataan kannattaako laadusta maksaa.

Miten testeri kannattaisi tehdä? Vastuksia iso kasa viemään virtaa, mutta millä mitata ja lokittaa mittaustieto?
Sworkz Team Finland
Driven to perfection

Poissa OV

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3955 : 16.12.11 - klo: 21.44 »
Onhan noita halpis testereitä turnigy... watts up ja varmaan monia muitakin. En tiedä tekeekö niillä nyt mitään (tallentavat vain huippu arvoja... paljon oleellisempaa olis nähdä se käyttäytyminen koko ajoajalta) melkeen tarttis olla joku mikä tallentaa käppyrää muistiin tai lähettäis tiedot langattomasti. En tiedä onnistuuko noilla telemetria vehkeillä moinen.

Mut oishan sellanen riippumaton testi hieno, että olis läjä akkuja vielä useampi samalta valmistajalta (maanantai kappaleet pois). Ja testiä jonkun radan ympäri kaikilla sama määrä. Ja sen jälkeen käppyrät pöytään ja paremmuus järjestykseen.

Sitä odotellessa voi luottaa mutuun. Mutunkin voi vielä rankata paremmuus järjestykseen sen perusteella keltä sen kuulee eli sunnuntai suharilta vai kilpa-ajajalta.

Poissa nestori

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3956 : 16.12.11 - klo: 21.45 »
Eloggerilla näkee tietkoneella kaikki käyrät wateista amppeereista ja volteista.

Poissa Hazard

  • PRCA
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3957 : 16.12.11 - klo: 21.47 »
Vastuksia iso kasa viemään virtaa, mutta millä mitata ja lokittaa mittaustieto?

No vaikka tuolla? Voi testata oikeassa käytössä, oikealla kuormalla. Suosittelen vielä kuormaksi TenShock SC410 moottoria jolla ei ole vaikeuksia haukata 100 ampeerin kuormia ja pullistaa parempiakin akkuja.

Poissa ajv

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3958 : 16.12.11 - klo: 21.59 »
Onkos joku rakentanut kunnollista akku testeriä? Laitetaan akut kunnos testeihin ja verrataan kannattaako laadusta maksaa.

Miten testeri kannattaisi tehdä? Vastuksia iso kasa viemään virtaa, mutta millä mitata ja lokittaa mittaustieto?

Itse valjastaisin kuormaksi hieman ylimittaisen noparin ja moottorin, joka pyörittää huimalimppua. Huimalimpun kiihdytys ja jarrutus vastaa aika hyvin auton kiihdytystä ja jarrutusta. Sitten noparilla ajaisi ohjelmallisesti jonkunlaista sekvenssiä, joka kuvastaisi normaalia rata-ajoa. Mittaukset voisi olla virrasta (DC-virtakahva), jännitteestä ja vaikka moottorin pyörimisnopeudesta jolloin saisi teoreettisen tehon lisäksi mitattua myös todellisen tehon.
Team Durango DESC410 || MCD RRV4
Riihimäen PA-klubi

Poissa OV

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3959 : 16.12.11 - klo: 22.03 »
Nyt on pakko kysyä mikä on huimalimppu?

Ja eiköhän tollanen testi ole järkevintä suorittaa todellisissa olosuhteissa.

Ja miksi keksiä virityksiä kerran on tarjolla valmis systeemi?